آینده بیت کوین چه می شود؟

بیتکوین 2

برای آینده ی بیت کوین در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست اما چیزی که مشهود است ، آینده ی آن روشن و رو به پیشرفت خواهد بود. مسیر بیت کوین را در بین منتقدین، طرفداران حتی افراد مشکوک و بی طرف نیز نمی توان با قاطعیت عنوان کرد که به کدامین سمت سو می باشد.

اما آنچه که مشخص است بیت کوین به چالش کشنده ی سیستم اقتصادی قدیمی و نظام بانکداری قدیمی می باشد که در این بین مخالفین و طرفداران خود را در طی زمان شناخته است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آینده این رمز ارز بپردازیم.

مفاهیم کلی:

پیدایش بیت کوین

در شروع امر و پیدایش بیت کوین نظرهای عامه مردم بسیار منفی بود و رفته رفته و با گذشت زمان و پیشرفت های این ارزدیجیتال، نظرات به مرور سمت و سوی طرفداری پیدا کرده و هر روز بیش از پیش محبوبیت خود را میان جامعه باز می یابد.

در این بین عدم کنترل این ارز توسط دولت و یا حکومت بخصوصی سهم بسزایی در محبوبیت این ارز ایفا کرده است.

بیت کوین
آینده ی بیت کوین

وابستگی قیمت بیت کوین

با توجه به افزایش روزمره ارزش بیت کوین، باید این سوال را پرسید که چه اتفاقی افتاد که به‌ یکباره ودر مدت نسبتا کوتاهی نرخ بیت کوین، افزایش بسیار زیادی یافت.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که رشد اخیر این رمز ارز به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران به ویژه شرکت‌های قدرتمند جهانی است که دارای پشتوانه مالی و اقتصادی قدرتمندی هستند؛ معمولاً بازار ارز دیجیتال از بازارهایی است که سرمایه‌های بزرگ می‌طلبد تا سود خوبی همراه خود داشته باشد و اغلب نیز سرمایه‌گذاران بزرگ با توان مالی بالا وارد این بخش می‌شوند.

اما همانگونه که مشخص است رونق این بازار نیز مانند هر بازار دیگری وابسته به عرضه و تقاضاست؛ با توجه به افت دیگر بخش‌های اقتصادی دنیا بخاطر پدیده ی کرونا، برخی ترجیح داده‌اند که در عرصه ی ارزهای دیجیتال نیز وارد شوند و تجربه سرمایه‌گذاری . سود آوری در بیت کوین را هم به دست آورند.

در گزارشی که در سایت «کپیتال» منتشر شده به برخی انتظارات فعالان بازار درباره ارزش بیت کوین برای سال آینده پرداخته است: پیش بینی ارزش این رمز ارز در آینده با ۱۰۰  هزار دلار از مدل پیش بینی سهام به جریان (S&F) شروع می شود، تا ۱۷۰ هزار دلار پیش بینی شده توسط استراتژیست Bloomberg، مایک مک گلون، و بالاتر از  ۳۱۸ هزار دلار  که هدف تعیین شده توسط تام فیتزپاتریک، تحلیلگر سیتی بانک است که بیت کوین را  “طلای قرن 21” می نامد.

بیت کوین
آینده ی بیت کوین

آیا ارزش بیت کوین همچنان بالا می رود؟

چشم انداز بیت کوین: جایی که اکنون هستیم؛ پایان هفته ی اول آپریل 2021 ارزش بیت کوین که تا 58 هزار دلار صعود کرد، که تا اینجا به گونه ای تعجب آور هم بوده و همه را شوکه کرده است. در کمتر از چند ماه، این رمز ارز ۹۰ درصد ارزش خود را کسب کرده است و از ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار در یکم اکتبر 2020 به ۱۸ هزار و ۹۰۰ دلار در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ رسیده و اکنون در محدوده ی 59 هزار دلار است. اخیراً، ارزش بازار بیت کوین به بالاترین رقم خود و بیش از 1 تریلیارد دلار رسیده است.

این بار اولی نیست که در بازار ارزهای دیجیتال ،صعود قیمت شدیدی را مشاهده می کنیم . علیرغم اینکه کسی نمی‌تواند پایان بازار نزولی و آغاز بازار صعودی را پیش‌بینی کند ، اما تعداد زیادی از افراد معتقد بودند با Halving چهارم برای بیت کوین همانند گذشته اتفاقات خوبی خواهد افتاد، قیمت‌های فعلی ارزهای دیجیتال، برای خیلی از افراد پر از جذابیت است.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه تصور می شود؟

وضعیت آینده ی ارزهای دیجیتال ، بر اساس دو فاکتور مهم بررسی می گردد :

•  تاثیرگذاری موسسات و نهادها

•  مقبولیت و پذیرش این ارزها در میان عموم مردم

bitcoin-future
bitcoin-future

 1-موسسات و نهادها

سرمایه ی تازه ای که توسط موسسات مالی و سرمایه‌گذاری وارد سیستم ارز دیجیتال میگردد ، یکی از دلایل بازار صعودی آتی بوده است و از این بین می توان به سرمایه گذاری های شرکت تسلا و جناب آقای ایلان ماسک را نام برد. همچنین عده ای از متخصصان همچون “مایکل استراتون” پیش‌بینی کرده‌ بودند با تایید ETF بیت‌کوین از جانب کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) ، تقریبا ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد شد.

این حجم از نقدینگی می‌توانست به آسانی بیت‌کوین را در سطح قیمت قبلی خود جابجا نماید. همچنین در صورتی که SEC در نهایت ETF بیت‌کوین یا یک ارز دیجیتال دیگر را تایید می‌کرد ، نهادهای مالی عظیم همچون کوسه منتظر بودند تا از این فرصت استفاده کنند و وارد دارایی های دیجیتالی شوند که رشد سریعی دارند.

۲-مقبولیت و گسترش در بین عموم

برای اینکه ارزهای دیجیتال به موفقیت بلند مدت برسند ، قطعا باید از سوی مردم پذیرفته و حمایت شوند . صنعت ارزهای دیجیتال همچنان در دوران رشد خود به سر می برد. دلیل باقی ماندن ارزهای دیجیتال در فاز مقبولیت اولیه ، وجود نوسانات شدید قیمت ، پیچیدگی‌های فنی و سایر موارد است که موجب گردیده تعداد زیادی از شرکت‌ها و خرده‌فروشی‌های بزرگ ، از پذیرفتن ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت دلسرد شوند و آن را رد کنند .

البته با وجود ریسک‌هایی که در پذیرفتن ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت وجود دارد ، شرکت‌های بزرگی همچون Overstock ،Expedia  و Subway پا پیش گذاشتند و برای اینکه مشتریان جدید جذب کنند ، این ارزها را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند . اینطور مورد انتظار است که شرکت‌های بزرگتر و بیشتر همراه با فروشگاه‌های کوچک و خرده‌فروشان پذیرفتن ارزهای دیجیتال را شروع کنند و این بازار را رقابتی تر کنند.

آینده ی بیت کوین
آینده بیت کوین

بیم و امید بیت‌ کوین

مهم‌ترین سوالی که اکنون پیش‌روی تمام سرمایه‌گذاران قرار دارد هدف قیمتی بیت‌کوین در افق بلندمدت است. صعود پرشتاب قیمت بیت‌کوین سبب اعلام هدف‌های قیمتی بعضا رویاپردازانه شده است به ‌طوری که برخی از هدف‌ قیمتی ۳۰۰ هزار دلاری برای پایان سال خبر می‌دهند. این در حالی است که گروهی دیگر از تحلیلگران از احتمال وجود حباب در این بازار خبر داده‌اند و از این رو به معامله‌گران درباره خرید رمزارزها هشدار داده‌اند.

حال تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا در یادداشتی به هدف‌های قیمتی و موانع رشد قیمتی بیت‌کوین در کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداخته‌اند. تحلیلگران این بانک معتقدند یکی از هدف‌گذاری‌های نظری قیمت بیت‌کوین در افق زمانی بلندمدت حدود ۱۴۶ هزار دلار است. اما این تحلیلگران هشدار داده‌اند که این فرآیند ممکن است تا چند سال زمان ببرد.

همچنین در ادامه این یادداشت آمده است که اگرچه احتمال صعود قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت به قیمت‌های 70 تا 100 هزار دلاری وجود دارد، اما این سطوح قیمتی در کوتاه‌مدت ناپایدار خواهد بود.

bitcoin-future
آینده بیت کوین

بیت کوین را بفروشید یا نگه دارید؟

این سوال که آیا بیت کوین را خرید و فروش کنند یا همواره نگه دارند به مسئله پیچیده ای ارتباط دارد. افراد باید به دانش تکنیکال بالایی رسیده باشند تا بتوانند به درستی بازار را تحلیل کنند. و تصمیمات صحیحی اتخاذ نمایند.

در آن صورت از بین رفتن سرمایه ی آنها صد در صد خواهد بود. با این حال آن دسته از افرادی که در این زمینه تخصص خاصی ندارند و تنها به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بهتر است به خرید رمزارز به عنوان سرمایه گذاری نگاه کنند. یعنی باید بیت کوین را خریداری کرده و نگه دارند. این راه کمک می کند تا سرمایه آنها حفظ شود.

همانطور که گفته شد؛ بیت کوین در آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت اما رقم دقیقی را نمیتوان برای آن پیش بینی کرد. از طرفی با توجه به شرایط نابسامان بازارهای مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران، مردم ناچارند تا به سمت این بازار روی بیاورند. اگر قصد سرمایه گذاری دارید و به عنوان یک تازه کار شناخته می شوید، توصیه می کنیم که راه خرید و فروش را در پیش نگیرید. زیرا ریسک از بین رفتن سرمایه شما بسیار بالاست.

دقیقا اتفاقی که این روزها در بازار بورس هر روز در حال تکرار است. درواقع مردم به دلیل از دست دادن سرمایه هایشان؛ در حال خروج از بازار هستند. افراد می‌توانند با بخشی از سرمایه خود که امکان‌پذیرش ریسک آن را دارند، بیت ‌کوین خریداری کنند و آن را نگه دارند. همچنین برای اینکه از کلاهبرداری ها در امان بمانید توصیه می کنیم تدابیر امنیتی را بخوبی رعایت کنید تا از هر خطری مصون بمانید.

کلام پایانی:

در پایان باید عنوان داشت که بیت کوین و ارزهای دیجیتال آینده ی اقتصادی دنیا محسوب می شوند و برای سرمایه گذاری مردم عادی بسیار روی پیشرفت ان حساب باز کرده اند، ولی باید همواره مراقب بدخواهان و دولت هایی که وجود ارزهای دیجیتال به ضرر آنهاست باشند. در هرحال ریسک سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال به مرور و با مقبولیت آن بشدت کاهش یافته ولی همواره باید به یاد داشت که سرمایه گذاری ریسک های مخصوص به خود را دارد. بسیاری معتقدند که هرکس در آینده مقداری بیت کوین داشته باشد به عنوان یک سرمایه دار محسوب شده و ثروتمند لحاظ می شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.