چگونه بهترین سبد سرمایه گذاری بسازیم؟ راهنمای ساخت پرتفوی در بازار رمزارزها

چگونه بهترین سبد سرمایه گذاری بسازیم؟ راهنمای ساخت پرتفوی در بازار رمزارزها

ساخت یک سبد سرمایه‌گذاری از ازل تا ابد یکی از اصول مهم ترید در بازار ارزهای دیجیتال بوده و آگاهی از آن برای تمامی تریدرها الزامی است. طی سال‌های اخیر برخی با ساخت سبد سرمایه‌گذاری برای دیگران درآمد کسب می‌کردند. آمار نشان می‌دهد که سود اصلی را در بازار، هولدرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت کسب می‌کنند. حال ما امروز اینجا هستیم تا به این روند پایان داده تا شما بتوانید سبدی فوق‌العاده برای خود ایجاد کنید. با ما در «چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم؟» همراه باشید.

پرتفولیو یا سبد سرمایه ‌گذاری چیست؟

سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال یا پورتفولیو (پورتفوی) مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف است که در کیف پول یک تریدر قرار دارد. معمولا سبدهای سرمایه‌گذاری از چند آلت‌کوین مختلف تشکیل شده‌اند. کاربران دارایی موجود در سبد سرمایه‌ گذاری خود را ردیابی کرده تا درصورت رسیدن به قیمت موردنظر آنرا به فروش برسانند.

چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم
سبدهای سرمایه‌گذاری از چند رمز ارز مختلف تشکیل می‌شوند

آشنایی با اصول اولیه ساخت پورتفولیو

تنوع دارایی و تخصیص دارایی به هر بخش دو اصل مهم در ایجاد سبد سرمایه‌ گذاری هستند و باید با آنها آشنا باشید.

تخصیص دارایی

تخصیص دارایی به معنای سرمایه‌گذاری در دسته‌های مختلف دارایی‌ها ازجمله ارز دیجیتال، فلزات گران‌بها، اوراق قرضه و … است. یکی از اصول تشکیل سبد سرمایه‌گذاری موفق در تخصیص سرمایه تریدر در بازارهای متنوع است. قرار دادن همه تخم مرغ‌ها در یک سبد مثال مشهوری در این زمینه است. بهترین سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفو سبدی است که در آن کلاس‌های مختلف دارایی قرار گرفته باشد.

تنوع دارایی

مفهوم تنوع دارایی نیز به توزیع سرمایه در بخش‌های مختلف یک بازار اشاره دارد. برای مثال در بازار سهام، خرید سهام در صنایع مختلف، انرژی، خودرو، کشاورزی، سلامت و تکنولوژی، به معنی متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری شماست. تنوع پرتفو در بازار ارزهای دیجیتال نیز اصل مهمی است. برای مثال خرید رمزارزهایی در حوزه دیفای، متاورس، شبکه‌های بلاکچین لایه یک، شبکه‌های لایه دو، NFT، بیمه، تامین نقدینگی، صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز، شبکه‌های لایه صفر و … به شما در متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری‌تان کمک خواهد کرد. تمرکز سبد بر روی یک حوزه همواره ریسک بالایی را به همراه خواهد داشت..

هردو مفهموم تنوع و تخصیص دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهند.

دسته‌بندی بازار رمزارزها

در ادامه‌ی مقاله‌ی «چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم؟» به بررسی بخش‌های مناسب حضور در سبد سرمایه‌ گذاری می‌پردازیم و با آنها آشنا خواهیم شد.

اول؛ رمزارزهای پرداخت مالی

طی سال‌های اخیر دیگر توکن پرداخت جدیدی متولد نشده و معروف‌ترین رمز ارزهای این بخش از قدمت بالایی برخوردار هستند. بیت کوین شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین رمز ارز این دسته است.

استفاده از سرویس توکن باز: رصد لحظه‌ای قیمت ارزهای دیجیتال

همچنین رمز ارزهای ریپل، بیت کوین کش و لایت کوین نیز در این دسته قرار می‌گیرند. این رمز ارزها اولین نسل از ارزهای دیجیتال بودند و در آن زمان هنوز اتریوم و قرارداد هوشمندی وجود نداشت.

دوم؛ استیبل کوین

استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی با ارزشِ از پیش تعیین‌شده هستند. به‌عنوان مثال قیمت تتر از ابتدا قیمتی معادل دلار آمریکا داشته یا رمز ارز  PAXG از زمان تولد قیمتی معادل انس جهانی طلا داشته است.

توجه داشته باشید که حضور استیبل کوین‌ها در سبدهای سرمایه‌گذاری سود و بازدهی نداشته اما ثبات را برای سبد به ارمغان می‌آورد. متاسفانه بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی داشته و حضور رمز ارزی که از ثبات برخوردار باشد یک نعمت است.

هدف از قرار دادن استیبل کوین در سبد سرمایه گذاری، کاهش ریسک کل سبد سرمایه گذاری ماست.

سوم؛ توکن اوراق بهادار

توکن‌های اوراق بهادار فرم دیجیتالی اوراق بهادار سنتی هستند. یک توکن سکیوریتی می‌تواند سهام یک شرکت، اوراق قرضه صادرشده توسط یک پروژه یا حتی یک حق رای در یک پروتکل باشد. بدین صورت با دیجیتالی شدن اوراق قرضه، توکن‌های بهادار متولد می‌شوند. توکن‌های بهادار تحت مقررات قانون‌گذارها قرار گرفته و قبل از متولد شدن باید مراحل قانونی را طی کنند.

چهارم؛ توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی در راستای کمک به مردم یا برای استفاده از خدماتی ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال رمز ارز BNB در صرافی بایننس مورد استفاده قرار گرفته و یک توکن کاربردی است. ارزش این دسته از توکن‌ها ارتباط مستقیمی با میزان کاربرد آنها دارد.

پنجم؛ توکن‌های حاکمیتی

از این دسته از توکن‌ها در راستای رای‌گیری و تصمیم‌گیری و مدیریت یک شبکه‌ی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. با هولد کردن این توکن‌ها قدرت دخالت در یک پروژه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. رمز ارزهای Uniswap، PancakeSwap و SushiSwap برخی از مشهورترین توکن‌های این دسته هستند. ارزش این توکن‌ها ارتباط مستقیمی با موفقیت پروژه‌ دارد.

علاوه بر این رمز ارزها، ما در مقاله‌ی «در بازار نزولی چه ارزی بخریم؟ معرفی ۵ بخش بازار که همچنان سود ده هستند» به بررسی برترین رمز ارزها برای خرید در بازار نزولی پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید از این ارزهای دیجیتال نیز در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

دیگر محصولات کریپتو

چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم؟»
توکن‌های NFT یکی دیگر از دارایی‌های قابل استفاده در سبد سرمایه گذاری هستند

سبدهای سرمایه‌گذاری به‌طور خاص شامل نگهداری توکن‌های مختلف نبوده و استفاده از محصولات کریپتو، تنوع پورتفوی شما را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال می‌توانید روی برنامه‌های غیرمتمرکز  (dApp) و توکن‌های NFT سرمایه‌گذاری کنید.

این محصولات دارای سطوح ریسک مختلفی بوده و بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری با مکانیزم کاری آنها آشنا شوید. در ادامه به بررسی قدم‌به‌قدم چگونگی ساخت سبد سرمایه ‌گذاری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش گام به گام ساخت بهترین سبد سرمایه‌گذاری

تمامی سبدهای سرمایه‌ گذاری یکسان نبوده اما یک سری قوانین کلی در این زمینه وجود دارد که بهتر است رعایت کنید.

گام یک؛ توزیع ریسک پرتفوی

سبد سرمایه‌گذاری خود را بین دارایی‌هایی با ریسک بالا، متوسط و پایین تقسیم کنید. بهتر است از ساخت پورتفوی با ریسک بسیار بالا خودداری کرده و اصل تعادل را رعایت کنید. دارایی‌هایی با ریسک بالا احتمال کسب سودهای بزرگ را افزایش داده اما در مقابل احتمال سقوط قیمت شدید آنها وجود دارد.

گام دو؛ استفاده از استیبل کوین‌ها

برای کمک به تامین نقدینگی سبد سرمایه‌گذاری خود از استیبل کوین‌ها استفاده کنید. استیبل کوین‌ها در تمامی نقاط دنیای ارزهای دیجیتال کاربرد داشته و به شما کمک می‌کنند تا به سرعت وارد معامله‌های پرسود شده یا از یک پوزیشن زیان ده خارج شوید.

گام سه؛ تغییر در پورتفولیو

با توکن‌ها و کوین‌هایی که خریده‌اید ازدواج نکنید. به استراتژی خود وفادار باشید و همواره از آن پیروی کنید اما تعصبی روی استراتژی معاملاتی و همچنین رمزارزهایی که خریداری کرده‌اید نداشته باشید. در صورت مشاهده اشتباه در انتخاب یک دارایی، آن را از سبد خود حذف کنید و آن را بفروشید. شما همانند باغبانی باید سبد خود را اصلاح کنید و ارزهای زیان دهی که امیدی به آینده آن نیست را به سرعت از سبد خود خارج کنید.

گام چهار؛ اختصاص سرمایه به‌طور مساوی

سرمایه‌ی خود را به‌طور مساوی بین دسته‌های مختلف از دارایی‌های دیجیتال پخش کنید. چنین موضوعی باعث می‌شود تا درصورت افت یک بخش، متحمل ضرر بسیار زیاد نشوید.

استفاده از سرویس توکن باز: فرصت آربیتراژ و کسب سود مطمئن

گام پنج؛ خودتان تحقیق کنید

بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری، درباره‌ی دارایی‌ها و رمز ارزهای مختلف تحقیق کنید. فقط به نکته و توصیه‌های دیگران اعتماد نکرده و روند تحقیق و جست‌وجو را آغاز کنید.

چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم؟»
بهتر است به توصیه‌ی دیگران اعتماد نکرده و خود نسبت به رمز ارزها تحقیق کنید

سخن پایانی

ما در این مطلب به بررسی جامع ساخت سبد سرمایه‌گذاری پرداختیم. شما عزیزان چه تجربه‌ای از ساخت سبد دارید؟ لطفا مورد ششم درخصوص قوانین ساخت سبد سرمایه‌گذاری را شما با ما و سایر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی «چگونه سبد سرمایه‌ گذاری بسازیم؟» همراه ما بودید.

منبع: Binance Academy

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.