ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین روش درآمد دلاری

ارز دیجیتال چیست؟

عبارت «ارز دیجیتال» غریب‌ترین آشنای سال‌های اخیر تکنولوژی و تجارت در ایران است. بیش‌تر مردم حداقل یک‌بار این عبارت را شنیده اما اکثرا پاسخ دقیقی از سوال «ارز دیجیتال چیست» و نحوه‌ی کار آنها ندارند. ما امروز در بلاگ توکن باز قصد داریم تا به این روند تاریکی و ناآگاهی پایان بدهیم. با ما در مقاله‌ی «ارز دیجیتال چیست» همراه باشید.

فهرست مطالب:

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) یا رمز ارزها ابتدا به‌عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی پول طراحی شدند. همچنین دیگر اهداف اولین بنیان‌گذاران ارزهای دیجیتال، ساخت کلاس دارایی ایمن و بدون قابلیت ردیابی بود.

ارز دیجیتال چیست؟
ارزهای دیجیتال بر مبنای فناوری بلاکچین متولد شدند

بسیاری از ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین تولید شده‌اند که یک دفتر کل توزیع شده است. ارزهای دیجیتال از ارزهای فیات همچون دلار آمریکا یا ریال ایران متمایز بوده چرا که مراجع دولتی آنها را صادر نکرده و غیرقابل نفوذ و دستکاری دولت‌ها هستند. پس از پاسخ به سوال «ارز دیجیتال چیست» به بررسی بلاکچین می‌پردازیم.

بلاکچین چیست؟

پس از سوال «ارز دیجیتال چیست»، سوال بلاکچین چیست نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه بلاکچین مفهومی پیچیده به‌نظر می‌رسد اما مفهوم اصلی آن بسیار ساده است. بلاکچین نوعی پایگاه داده یا دفتر کل دیجیتال است. برای درک مفهوم بلاکچین، ابتدا باید با پایگاه داده آشنا شویم.

پایگاه داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره شده در یک سیستم کامپیوتری در قالب الکترونیکی است.

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) یک پایگاه داده‌ی غیرمتمرکز است که شرکت‌کنندگان مختلف آنرا مدیریت می‌کنند. بلاکچین نوعی از  DLT است که در آن تراکنش‌ها با استفاده از هش ثبت شده که به معنای تغیرناپذیر بودن هر امضای رمزنگاری است.

در واقع اگر حتی یک بلاک از زنجیره اصلاح شود، دیگر کاربران به‌سرعت متوجه دستکاری شبکه خواهند شد. از سوی دیگر، بلاکچین‌های خصوصی و متمرکزی نیز وجود داشته که در شرکت‌ها کاربرد دارد.

رمز ارزهای محبوبی همچون بیت کوین و اتریوم بر مبنای فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند. با اضافه شدن بلاک‌های جدید به بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم، امنیت پایگاه داده افزایش می‌یابد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

پس از پاسخ به سوال مهم «ارز دیجیتال چیست»، حالا به بررسی نحوه‌ی کار رمز ارزها می‌پردازیم. بسیاری از ارزهای دیجیتال بدون هرگونه حمایتی از سوی بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها کار می‌کنند. آنها به جای تکیه بر تضمین‌های دولتی، از فناوری بلاکچین به‌عنوان زیربنای عملکرد خود استفاده می‌کنند. بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتوانه‌ی طلا یا اسکناسی نداشته و بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. ارزش این توکن‌ها توسط محرک‌های بازار ازجمله عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

ارزهای دیجیتال اولیه از طریق فرآیندی به نام ماینینگ شکل می‌گرفتند. ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال مستلزم استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی است. همچنین کاربران می‌توانند ارزها را از صرافی‌ها خریداری کرده و آنرا به کیف پول رمزنگاری خود منتقل و ذخیره کنند.

بلاکچین‌ها معمولا از طریق الگوریتم‌های گواه اثبات سهام  (PoW) یا الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) کار می‌کنند. الگوریتم PoW بر مبنای ماینرهایی عمل کرده که ارزهای دیجیتال را استخراج می‌کنند.

از سوی دیگر الگوریتم PoS بر مبنای سیستم استیکینگ اجرا می‌شود. در این سیستم جوایزی به کاربران برای اجرای شبکه یا نگهداری دارایی اعطا می‌شود. تعدادی از رمز ارزهای مبتنی بر PoS از روند اعتبارسنجی نیز پشتیبانی کرده که یک فرآیند پیچیده‌تر است.

برترین چهره‌های دنیای ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

از ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال، افراد بسیاری بر این اکوسیستم تاثیر گذاشتند. ساتوشی ناکاموتو یکی از اولین افرادی بود که با خلق بیت کوین راه را برای دیگر رمز ارزها باز کرد. ویتالیک بوترین نیز با ساخت اتریوم تاثیر قابل‌توجهی بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال گذاشت. با متولد شدن اتریوم و شبکه‌ی آن، رمز ارزهای بسیار زیادی فعالیت خود را روی این شبکه آغاز کردند.

جد مک کلب نیز با توسعه‌ی بیت کوین و کار در صرافی Mt. Gox یکی از چهره‌های مشهور دنیای ارزهای دیجیتال است. همچنین وی یکی از مدیران اصلی پروژه ریپل بود و رمز ارز استلار را اختراع کرد.

چنگ‌پنگ‌ژائو (CZ) نیز با تاسیس صرافی بایننس و تبدیل کردن آن به بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، تاثیر شایانی بر این اکوسیستم داشته و دارد. یکی دیگر از خالقان صرافی‌های دیجیتال، سم بنک‌من فراید (بنیان‌گذار صرافی  FTX) نیز از مهم‌ترین چهره‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر بوده است.

چرا بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان است؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل نوسانات زیاد در بازار ارزهای دیجیتال، نوپا بودن این صنعت است. سرمایه‌گذاران به‌دنبال تجربه‌های جدید هستند تا با سرعت زیادی ثروت تولید کنند.

ارز دیجیتال چیست؟
بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای جهان است

بسیاری از تریدرهای بزرگ از ارزهای دیجیتال در راستای خدمات آنها استفاده نکرده و فقط به دنبال کسب سود هستند. آنها با حجم پول زیادی اقدام به خرید یک رمز ارز کرده که چنین اتفاقی منجر به جابه‌جایی قیمت و نوسان می‌گردد.

همچنین یکی‌دیگر از دلایل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال عرضه‌ی محدود بسیاری از آنهاست. به‌عنوان مثال تنها 21 میلیون واحد بیت کوین در سرتاسر جهان موجود است. با ورود افراد بیش‌تر به دنیای ارزهای دیجیتال، تقاضا برای بیت کوین افزایش یافته و همین موضوع منجر به افزایش قیمت این رمز ارز می‌گردد. برخی از رمز ارزها نیز از مکانیزم توکن‌سوزی استفاده کرده تا بخشی از عرضه‌ را از بین برده و ارزش دارایی خود را افزایش بدهند. 

یکی‌دیگر از اصلی‌ترین دلایل جابه‌جایی قیمت دارایی‌ها، فروش سنگین از سوی نهنگ‌های بازار است. نهنگ‌ها مقادیر زیادی از یک دارایی را در اختیار داشته و با فروش ناگهانی دارایی، کاهش قیمت آنرا رقم می‌زنند.

انواع ارزهای دیجیتال

تمامی ارزهای دیجیتال یکسان نبوده و به سه دسته‌ به شرح زیر تقسیم می‌شوند.

  • کوین
  • توکن
  • توکن های NFT

کوین چیست؟

کوین‌ها یک نوع ارز بوده و بلاکچین اختصاصی خود را دارند. به‌عنوان مثال، اتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین اتریوم بوده و شبکه‌ی اختصاصی خود را دارد.

شایان ذکر است بدانید تمامی ارزهای دیجیتال به‌غیر از بیت کوین، آلت کوین هستند. اصطلاح آلت کوین در ابتدا به‌عنوان مخفف عبارت «alternative to Bitcoin» ایجاد شد. رمز ارزهایی همچون اتریوم، کاردانو، لایت کوین و … چند نمونه از آلت کوین‌ها هستند.

توکن چیست؟

توکن‌ها روی دیگر بلاکچین‌ها متولد شده اما منحصر‌به‎‌فرد هستند. این دارایی‌ها قابلیت پیشرفت و توسعه هستند. می‌توان از قراردادهای هوشمند در معاملات این ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد. شایان ذکر است بدانید حتی می‌توان از قراردادهای هوشمند در خارج از بلاکچین و در راستای ایجاد مالیکت برای دارایی‌ها استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین توکن‌ها، استیبل کوین‌ها هستند. استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی با ارزش ثابت و پایدار هستند که اغلب ارزشی معادل دلار آمریکا دارند. می‌توان از این دارایی‌ها برای خرید دیگر رمز ارزها استفاده و آنها را معامله کرد.

توکن NFT چیست؟

یکی‌دیگر از جدیدترین محصولات بلاکچینی، توکن‌های NFT هستند. این دارایی‌ها نیز بخش دیگری از اکوسیستم ارزهای دیجیتال بوده و منحصر‌به‌فرد هستند. به‌عنوان مثال یک واحد بیت کوین منحصر‌به‌فرد نبوده و می‌توانید آنرا مبادله کرده یا به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. از سوی دیگر توکن‌های NFT چنین قابلیتی ندارند.

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟

همزمان با رشد صنعت نوپای ارزهای دیجیتال، قانون‌گذارانِ سرتاسر جهان وارد عمل شدند تا قوانینی برای این صنعت تنظیم کنند. به‌عنوان مثال طی سال‌های اخیر، آمریکا نظارت خود بر این صنعت را افزایش داده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معامات فیوچرز کالا (CFTC) و سایر آژانس‌های آمریکایی نیز نقش فعالی در این نظارت داشتند.

علاوه بر آمریکا، کشورهای دیگر نیز روند قانون‌گذاری رمز ارزها را آغاز کردند. به‌عنوان مثال پنجمین دستورالعمل ضدپول‌شویی اتحادیه اروپا این قانون را وضع کرده تا خریدوفروش ارزهای دیجیتال با دستورالعمل‌ها مطابقت داشته باشد.

به‌دلیل نوپا بودن صنعت ارزهای دیجیتال، هنوز شفافیت قانونی در تمامی بخش‌های آن وجود ندارد. هنوز حتی طبقه‌بندی قانونی و مناسب از ارزهای دیجیتال صورت نگرفته است. بیت کوین و اتر به‌عنوان کالا در نظر گرفته شده اما دیگر ارزهای دیجیتال در یک طبقه‌ی مشخص قرار ندارند.

بزرگ‌ترین مزایای ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین مزایای ارزهای دیجیتال، جابه‌جایی سریع و ساده‌ی آنهاست. به‌عنوان مثال می‌توان بیت کوین را در تنها چند ثانیه بین کیف پول‌های ارز دیجیتال جابه‌جا کرد.

ارز دیجیتال چیست؟
یکی از اهداف بیت کوین، استفاده در راستای پرداخت است

همچنین برای امنیت این نقل‌وانتقالات نیز از کلیدهای عمومی و خصوصی و طرح‌های مختلف همچون اثبات سهام و اثبات کار استفاده می‌شود. پذیرش پرداخت با ارزهای دیجیتال در یک روند صعودی قرار گرفته و روزبه‌روز محبوبیت آن در بین شرکت‌های بزرگ افزایش می‌یابد. می‌توان از آربیتراژ ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد. کاربران با آربیتراژ ارزهای دیجیتال، سود مطمئن کسب می‌کنند.

استفاده از سرویس توکن باز: فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

هر تراکنش ارز دیجیتال در یک لجر (دفتر کل عمومی) به نام بلاکچین ثبت می‌شود. بلاکچین به افراد اجازه می‌دهد تا تاریخچه‌ی معاملات ارزهای دیجیتال را دنبال کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل پیدایش بلاکچین، حذف واسطه‌هایی همچون بانک است. به همین دلیل هزینه‌ی تراکنش‌ها در بلاکچین بسیار پایین‌تر از دیگر بازارها است.

مهم‌ترین معایب ارزهای دیجیتال

علی‌رغم تمامی مزیت‌ها، ارزهای دیجیتال و بلاکچین نیز معایبی دارند. یکی از مهم‌ترین معایب ارزهای دیجیتال احتمال از دست رفتن دارایی با فراموشی کلید کیف پول است.

همچنین سالانه سرقت‌های زیادی از صرافی‌ها و کیف‌ پول‌های رمزنگاری صورت می‌گیرد.

همانطور که اشاره کردیم، بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان بوده و به همین علت برخی افراد وارد این بازار نمی‌شوند.

علاوه بر تمامی موارد، هیچ استانداردی برای محافظت از کسب‌وکارهای ارز دیجیتال وجود نداشته چرا که هنوز قانون‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت نگرفته است. بدین صورت اگر مردم و شرکت‌ها به‌طور کلی روند استفاده از رمز ارزها را متوقف کنند، احتمال سقوط این بازار وجود دارد.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر بوده و همین موضوع خطر از دست رفتن سرمایه‌ی کاربران را افزایش می‌دهد. روند کلاهبرداری با ارز دیجیتال طی سال‌های اخیر رشد داشته و کلاهبرداران از شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون توییتر و اینستاگرام برای فریب مردم استفاده می‌کنند.

آیا بلاکچین و ارزهای دیجیتال یکسان هستند؟

پلتفرم‎های غیرمتمرکزی که نیاز به کوین دارند را می‌توان از طریق بلاکچین فعال کرد. بلاکچین یک فناوری دفتر کل توزیع شده است که به شبکه اجازه می‌دهد تا پایداری خود را حفظ کند. شبکه می‌تواند معاملات را ردیابی کرده و ارزش و اطلاعات را به اجماع توزیع شده انتقال بدهد.

ارز دیجیتال چیست؟
فناوری بلاکچین نسل بعدی فناوری بهینه‌سازی کسب‌وکار است

به‌طور کلی می‌توان فناوری بلاکچین را به‌عنوان شکلی از نسل بعدی نرم‌‌افزار بهینه‌سازی فرآیند کسب‌وکار در نظر گرفت.

فناوری‌های مشارکتی همچون بلاکچین رویه‌های تجاری بین شرکت‌ها را بهبود بخشیده و «هزینه‌ی اعتماد» را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهند. در نتیجه ممکن است بازدهی بهتری نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی داشته باشند.

از سوی دیگر رمز ارزها، توکن‌‌ها و کوین‌هایی هستند که برای انتقال ارزش و پرداخت هزینه‌ی تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین می‌توان از ارزهای دیجیتال به‌عنوان منبعی برای خدمات یا دیجیتالی کردن مالکیت دارایی نیز استفاده کرد.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

راه‌های مختلفی برای خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد. صرافی‌های بسیار زیادی در سرتاسر جهان امکان خریدوفروش آنها را فراهم می‌کنند. همچنین بسیاری از پلتفرم‌های پرداخت ازجمله پی پال نیز امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز: امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایرانی با بهترین قیمت

علاوه بر این، دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال نیز در سرتاسر جهان وجود داشته که می‌توان با استفاده از آنها نیز ارز دیجیتال معامله کرد.

می‌توان ارزهای دیجیتال را با استفاده از پرداخت‌های کریپتویی، نقل‌وانتقالات بانکی و کارت‌های اعتباری نیز خریداری کرد. همچنین خرید رمز ارز با پول نقد نیز امکان‌پذیر است. با این حال، میزان در دسترس بودن امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان یکسان نیست.

مالیات بر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

اگرچه ارزهای دیجیتال مجازی بوده و در فضای واقعیت حضور ندارند اما کلاس دارایی تلقی شده و شامل مالیات می‌شوند. ممکن است یک سرمایه‌گذار معمولی حین خریدوفروش این دارایی و زمان مبادله‌ی آن سود یا زیانی تجربه کرده که این موضوع نیز شامل مالیت می‌شود. مالیات بر ارزهای دیجیتال به چند صورت به شرح زیر است.

  • مالیات بر شرکت: سود یا زیان ناشی از خریدوفروش رمز ارزها مشمول مالیات است. سود و زیان شرکتی که ارز دیجیتال معامله کرده نیز مشمول مالیات استاندارد می‌شود.
  • مالیات بر درآمد: سود و زیان ناشی از تراکنش‌های ارز دیجیتال باید در حساب‌های یک کسب‌وکار غیرشرکتی ثبت شده و بنا به قوانین، مشمول مالیات است.
  • مالیات بر عایدی: سود یا زیان رشد ارزهای دیجیتالی که جابه‌جا نشده‌اند نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

چرا باید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

ارزهای دیجیتال کلاس دارایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها ریسک بیش‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها دارد. راه مناسب برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال، خرید سهام شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ازجمله Grayscale است.

توجه داشته باشید که موفقیت در هیچ بازاری تضمینی نبوده اما بازار ارزهای دیجیتال آینده‌ی مناسبی در درازمدت دارد.

رمز ارزهای بزرگ بازار همچون بیت کوین همبستگی کمی با بازار سهام آمریکا داشته و سرمایه‌گذاری در آنها، تنوع سبد سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد.

میزان پذیرش و محبوبیت ارزهای دیجیتال در یک روند صعودی قرار گرفته و همین موضوع نشانی از آینده‌ی مناسب این کلاس دارایی‌ است.

استخراج ارز دیجیتال به چه صورت است؟

روند فرآیند جمع‌آوری ارز دیجیتال، پاداش برای حل مسائل پیچیده و ثبت داده‌ها در بلاکچین، استخراج ارز دیجیتال نامیده می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتال منبع درآمد دوم بسیاری از افراد بوده و طی سال‌های اخیر با محبوبیت زیادی در کشور ما مواجه شده است. ماینرها یا استخراج‌کنندگان در ازای تایید تراکنش‌ها، پاداشی در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال چیست؟
اتریوم یکی از رمز ارزهای قابل استخراج است

یک بلاکچین ارز دیجیتال، بر پایه‌ی تراکنش‌ها ساخته می‌شود. بلاکچین مجموعه‌ای از بلاک‌های داده است. این بلاک‌ها شامل اطلاعات مهمی همچون هش‌های رمزنگاری هستند. بلاک‌ها یک زنجیره را تشکیل داده که مجموعه‌ای از تراکنش‌ها هستند. چنین فرآیندی شفافیت را برای بلاکچین به ارمغان می‌آورد.

مرحله‌ی بعدی در فرآیند استخراج کریپتو، گردآوری لیستی از تمامی تراکنش‎ها است. پس از تایید تمامی تراکنش‌ها، آنها به بلاکچین اضافه شده و هرگز نمی‌توان آنها را تغییر داد یا تخریب کرد.

پس از اینکار، اطلاعات بیش‌تری همچون داده‌های هدر و هش از بلاک قبلی در زنجیره و یک هش جدید برای بلاک فعلی به بلاکچین اضافه می‌شوند.

ماینرهای شبکه سپس هش را بررسی کرده و اعتبار آنرا تایید می‌کنند. با انجام این کار، گواه اثبات کار تکمیل شده است. در واقع تراکنش به‌طور کامل تایید شده و به بلاکچین اضافه می‌شود. در این لحظه ماینرها پاداش خود را دریافت می‌کنند.

چگونه از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌ها استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مفاهیم پس از سوال «ارز دیجیتال چیست»، افراد موثر این اکوسیستم هستند. همانطور که اشاره کردیم، یکی از مزایای ارزهای دیجیتال قابلیت استفاده برای پرداخت است. هر ارز دیجیتال دارای ارزشی است که اغلب به دلار آمریکا قیمت‌گذاری شده و قابلیت تجارت و سرمایه‌گذاری دارد. به‌غیر از استیبل کوین‌ها، سایر ارزهای دیجیتال دائما در حال نوسان قیمت هستند. بسته به جفت‌های معاملاتی موجود در پلتفرم انتخابی، می‌توانید بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات معامله کنید.

اگر تاجر هستید، می‌توانید شروع به پذیرش دارایی‌های دیجیتال کنید. برخی از سرویس‌ها امکان تبدیل خودکار ارزهای دیجیتال به پول نقد را ارائه می‌کنند. برخی از شرکت‌ها نیز کارت‌های اعتباری رمزنگاری تولید کرده که هیچ فرقی با دیگر کارت‌های اعتباری ندارند.

همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال را استخراج کنید. استخراج ارزهای دیجیتال از قدرت پردازشی سخت‌افزار شما استفاده می‌کند.

علاوه بر این موارد، می‌توانید ارزهای دیجیتال را در پلتفرم‌های مختلف قرض کرده یا به دیگران قرض بدهید. این بخش از اکوسیستم ارزهای دیجیتال، همان دنیای دیفای (بخش مالی غیرمتمرکز) است. دیفای شامل برنامه‌های مختلف  (dApp) بوده که این برنامه‌ها هرکدام امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

آینده‌ی ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

ارزهای دیجیتال در دهه‌ی گذشته مسیر درازی را طی کردند و به این حجم از موفقیت و اعتبار دست یافتند. این اکوسیستم روزبه‌روز پیشرفت کرده و بر مدار تکنولوژی و آسان‌تر کردن زندگی انسان‌ها حرکت می‌کند.

استفاده از سرویس توکن باز: امکان ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و کسب سود از آربیتراژ

برخی از شرکت‌های بازار نیز به فناوری ارزهای دیجیتال و بلاکچین علاقه‌مند بوده و به دنبال ورود به این بازار هستند. آینده‌ی ارزهای دیجیتال و فناوری مرتبط با آنها روشن است و باید دید روندی که ساتوشی ناکاموتو با بیت کوین در سال 2008 آغاز کرد به چه چیزی ختم خواهد شد.

نظر شما همراهان توکن باز نسبت به ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا شما هم آینده‌ی روشنی برای ارزهای دیجیتال متصور هستید؟ لطفا ایده‌ها و نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

از اینکه تا پایان مقاله‌ی «ارز دیجیتال چیست» همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

منبع: CoinTelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.