نماد سایت توکن باز

کلافگی از ضررهای پیاپی در ترید رمزارزها؛ آیا واقعا می‌توان تریدر موفقی باشیم؟

کلافگی از ضررهای پیاپی در ترید رمزارزها؛ آیا می‌توان تریدر موفقی شد؟

کلافگی از ضررهای پیاپی در ترید رمزارزها؛ آیا می‌توان تریدر موفقی شد؟

حتما شما هم شکست در معاملات را تجربه کرده و سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اید. این اتفاق در ترید امری اجتناب‌ناپذیر بوده و برای تمامی افراد رخ می‌دهد. شاید در هنگام از دست رفتن سرمایه فکر کنید که دنیا به آخر رسیده و نمی‌توان کاری کرد اما این‌طور نیست. امروز قصد داریم تا به شما آموزش نحوه‌ی رویارویی با شکست در معاملات را یاد داده تا بدین صورت ضرر خود را به حداقل برسانید. با مطالعه‌ی این مطلب، یک گام از دیگر تریدرها جلوتر خواهید بود. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

شکست در معاملات

در ابتدا می‌خواهیم به بررسی شکست در معاملات و رخ دادن آن بپردازیم. همانطور که می‌دانید، تعداد بسیار زیادی استراتژی و ابزار برای ترید وجود داشته که تریدرها از آنها در معاملات خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی از معامله‌گران عملکرد بهتری در بازارهای دارای روند داشته و از نقاط شکست قیمت برای ورود و خروج استفاده می‌کنند. برخی دیگر  در بازارهای با روند خنثی یا رنج عملکرد بهتری داشته و در سطوح کلیدی و بازگشتی وارد بازار شده و یا از آن خارج می‌شوند.  

اگر از دیدگاه ریاضی اتفاقات را بررسی کنیم، به‌سادگی متوجه می‌شویم که استراتژی‌های بازار دارای روند (صعودی یا نزولی)، عملکرد ضعیفی در بازارهای خنثی (که بازار بدون روند بوده و قیمت در یک مستطیل افقی نوسان دارد) دارند. از سوی دیگر، استراتژی‌های نقاط بازگشتی که در بازار با روند خنثی استفاده می‌شود، عملکرد ضعیفی در بازارهای دارای روند دارند.

در نتیجه گام اول شناسایی روند بازار و گام دوم انتخاب استراتژی مناسب برای روند حاکم بر بازار است. برای مثال، زمانی که بازار دارای روند است (صعودی یا نزولی، تفاوتی ندارد) در مقایسه با زمانی که بازار رنج بوده و روند افقی دارد (که عموما به آن بازار بدون روند گفته می‌شود) مطمئنا باید از دو استراتژی متفاوت استفاده کرد. شما با یک استراتژی یکسان نمی‌توانید در یک بازه بلندمدت در بازار تریدهای موفق داشته باشید.

بدین صورت شکست در معاملات اتفاقی عادی و اجتناب‌ناپذیر بوده چرا که تشخیص شروع و پایان روند بازار امری سخت و مبهم است. این اتفاق برای برترین معامله‌گران جهان نیز رخ داده و با پذیرش آن، یک گام بلند در راستای نحوه مدیریت صحیح سرمایه‌ی خود برداشته‌اید.

می‌توانیم نتیجه بگیریم که شکست در معاملات، موقعیتی است که در آن استراتژی ترید شما به بن‌بست خورده و دارایی شما از دست می‌رود. در واقع استراتژی‌ها برای این ایجاد شده تا در بخشی از چرخه‌ی بازار به شما در کسب سود کمک کرده و با به پایان رسیدن هر چرخه از بازار، قدرت و دقت آنها کاهش می‌یابد.

پیامدهای روانی شکست در معاملات

برای اینکه به بهترین نحو با شکست در بازار مواجه شوید، باید از پیامدهای روانی آن آگاه باشید. بدین صورت می‌توان اقدام متقابلی نسبت به آنها در نظر گرفت. در ابتدا به بررسی برخی از پیامدها می‌پردازیم.

تمامی مواردی که ذکر کردیم، موقعیت‌هایی هستند که احتمالا در هنگام ضرر برای شما پیش آمده و آنها را تجربه می‌کنید. اگر هم‌اکنون در این وضعیت هستید، باید از تصمیم‌های عجله‌ای دوری کنید. در این وضعیت افراد مستعد گرفتن تصمیم‌های احساسی بوده که این تصمیمات در 99 درصد از مواقع به شکست بیش‌تر منجر می‌شوند.

گام‌های منطقی پس از شکست

در ادامه به بررسی دو اقدام عملی منطقی پس از شکست می‌پردازیم.

آمادگی برای شکست

پیش از رخ دادن شکست‌ها، باید برای آنها آماده باشید. باید آماده‌ی مدیریت شکست بوده تا درصورت رخ دادن ضررهای مالی و از دست رفتن سرمایه، سورپرایز نشوید. این اتفاق نه‌تنها در ترید بلکه در کل زندگی تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال درصورت بروز مشکل برای هواپیما، خلبان به جای کشف مشکل در لحظه، به سراغ کتاب راهنمایی که از قبل آماده شده رفته و از دستورالعمل‌های آن استفاده می‌کند. بنابراین برای کشف راه‌های آماده شدن برای شکست در استراتژی خود، باید به گذشته‌ی معاملات خود سفر کرده تا دقیقا آن لحظه‌ای که استراتژی مطابق انتظار شما عمل نکرد را پیدا کنید.

وقتی در حال بررسی گذشته‌ی ترید خود هستید، به‌جای فکر کردن به ضررهای متوالی و جبران ضرر، به این فکر کنید که هر استراتژی یک پاشنه‌ی‌آشیل داشته و چه‌قدر از این پاشنه ضربه خورده‌اید.

مدیریت ریسک معاملات

مدیریت ریسک خود را بر اساس آمار انجام بدهید. فرض کنید استراتژی شما 10 بار در ماه جواب داده و طی بدترین سناریو، 20 ضرر متوالی را طی 2 ماه تجربه کرده‌اید. اگر به‌دنبال ریسک بیش‌تر برای جبران ضررهای خود هستید، باید بگوییم که در چنین شرایطی ریسک بیش‌تر، منجر به ضرر بیش‌تر می‌شود. بدین صورت بهتر است سطح ریسک خود را زیر 1 درصد قرار دهید. بنا به آمار، با ریسک زیر 1 درصد تعداد شکست‌های شما 30 درصد کاهش یافته که امری قابل‌قبول است. نکته‌ی اصلی این است که شما باید ریسکی که در استراتژی خود استفاده می‌کنید را با آمار و میزان تحمل ریسک خود تطبیق دهید.

نکات کلیدی شکست در معاملات

در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات در شکست می‌پردازیم.

سخن پایانی

در زمان شکست در معاملات، احساسات به شما حمله کرده اما داشتن یک چارچوب مناسب برای ترید، به شما کمک می‌‌کند تا به‌جای احساسات، بر مبنای منطق تصمیم بگیرید. اجرای مواردی که ذکر کردیم استراتژی شما را تقویت کرده و از شما در برابر اشتباهات مختلف محافظت می‌کند. شما همراهان توکن باز در هنگام ضرر، چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ لطفا نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را در خصوص شکست و ضرر در معاملات و نحوه‌ی رو‌به‌رو شدن با آنها را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

منبع: TradingView

سوالات متداول

شکست در معاملات چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

با شکست استراتژی‌های ترید و کاهش دقت و قدرت آنها، شکست در معاملات رخ داده و سرمایه‌ی کاربران از دست می‌رود.

چه اقداماتی می‌توان برای مقابله با شکست در معاملات انجام داد؟

بهترین راه‌های منطقی مقابله با شکست، آماده شدن برای آن پیش از وقوع و مدیریت ریسک معاملات هستند.

پیامدهای روانی ضرر در معاملات چه مواردی هستند؟

کاهش اعتمادبه‌نفس، ترس از انجام معاملات جدید، جست‌وجو برای استراتژی جدید، تغییر استراتژی و فکر کردن به جبران ضرر مهم‌ترین پیامدهای روانی ضرر در معاملات هستند.

خروج از نسخه موبایل