نماد سایت توکن باز

معرفی ترندهای احتمالی حوزه ارزهای دیجیتال در سال 2023

پیش‌بینی سال 2023؛ چه آینده‌ای در انتظار ارزهای دیجیتال است؟

پیش‌بینی سال 2023؛ چه آینده‌ای در انتظار ارزهای دیجیتال است؟

پیش از آغاز سال 2022، بوی ریزش و بازار نزولی به گوش می‌رسید اما هیچکس انتظار نداشت که بیت کوین 75 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. درکنار افت قیمت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال همچون FTX سقوط کردند و ارزهای دیجیتال را در باتلاق سقوط قرار دادند. سال 2022 به معنای واقعی کلمه افتضاح بود اما 2023 یا 1402، یک شروع جدید است. با چنین مقدمه‌ای با ما همراه باشید تا با پیش‌بینی سال 2023 را پیشبینی کنیم.

آیا اتفاقات 2022 تکرار خواهند شد؟

پس از اتفاقات و حوادث وحشیانه‌ی سال 2022، ناگزیر شاهد دوره‌ای از تعدیل، تسویه حساب و تمرکز بالا در بازار خواهیم بود. بدین صورت هرگونه تغییر قابل توجهی در اقتصاد کلان دور از ذهن است و زمستان ارزهای دیجیتال حداقل برای مدتی ادامه خواهد داشت.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال با بهترین قیمت در ایران

علی‌رغم این موضوع، با بلوغ بازار و افزایش اعتماد دوباره، تغییراتی در جهت مثبت ایجاد خواهند شد. بنابراین احتمالا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری و رشد قیمت ارزهای دیجیتال در سال 2023 خواهیم بود.

دیفای در سال 2023 با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد؟

با کاهش حجم معاملات و نقدینگی، دیفای با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. از زمان راه‌اندازی دیفای، روش‌های جذب نقدینگیِ پایدار پیشرفت کرده اما هنوز هم مشکلاتی گریبان‌گیر دیفای هستند و باید به‌کلی حل شوند. درصورت حل شدن مشکلات، دیفای به‌عنوان یک جایگزین مقیاس‌پذیر برای خدمات مالی متمرکز (CeFi) به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

دیفای در سال 2023 به سمت قانون‌گذاری حرکت خواهد کرد

همچنین پاداش‌های توکنی یکی دیگر از مشکلات دیفای هستند. این پاداش‌ها انگیزه‌ای ناپایدار برای ترید بوده و اغلب منجر به فارم دامپینگ می‌شوند. بیشتر کاربران خرد زمان یا توانایی اجرای بهینه و مدیریت پوزیشن‌های خود را ندارند و همین موضوع به یک عامل بازدارنده بزرگ در جذب سرمایه‌گذاران خرد برای فضای دیفای تبدیل شده است.

در سال 2023، دیفای باید به سمت محصولات ساختاریافته‌تر حرکت کند. به‌عنوان مثال پروژه JONES روی پروتکل لایه 2 آربیتروم فعالیت کرده و رمز ارز بومی آنها jUSDC نام دارد. jUSDC یک صندوق استیبل کوین خنثی دلتا گاما است که بازده خود را از طریق وام دادن به دیگر محصولات ساختاریافته که از طریق قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند را به‌دست می‌آورد. اگرچه همین پروژه پیچیدگی‌های ذاتی دیفای را نشان می‌دهد اما افراد زیادی در تلاش هستند تا فرآیندهای این جهان جذاب را ساده‌تر کرده و کارآیی آن را برای کاربران خرد افزایش دهند.

مسائل نظارتی و جذب نهادهای سرمایه‌گذاری؛ افزایش اعتماد به DeFi

با توجه به افزایش فشارها برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در پایان سال گذشته، بسیاری از موسسات نسبت به ورود و سرمایه‌گذاری در دیفای مردد هستند. ایده‌ی «دیفای مجاز» این تردید را رفع کرده و راه‌حلی برای کمک به موسسات در راستای غلبه بر مشکلات نظارتی ارائه می‌دهد.

قانون‌گذاری یکی از معضلات همیشگی ارزهای دیجیتال بوده و باید در سال 2023 رفع شود

در نوامبر 2022، دو بانک بزرگ JP Morgan و DBS Bank معاملات اوراق قرضه‌ی خارجی را روی بلاکچین پالیگان انجام دادند. طرح آنها از اعتبارنامه‌های قابل تاییدِ زنجیره نیز پشتیبانی می‌کرد. این دو بانک در مسیر استفاده سپرده‌های توکن شده پیشگام شدند و در سال 2023 بانک‌ها و نهادهای بیشتری در راستای استفاده از ابتکارات دیفای و پذیرش آن پیشگام خواهند شد. شاید بتوان گفت که همین موضوع مهم‌ترین پیش‌بینی سال 2023 است.

اگرچه «دیفای مجاز» غیرمتمرکز بودن این جهان را خدشه‌دار می‌کند، اما باید دید که موسسات تا چه حد در جهت پیگیری منافع مشتریان پیش خواهند رفت. احتمالا شاهد تنش بین کاربران واقعی و قدیمی دیفای و موسساتی که به‌دنبال استفاده از مزایای DeFi برای ارائه خدمات به کاربران خود هستند خواهیم بود.

همگرایی بازی‌های بلاکچینی، متاورس و توکن‌های NFT

توکن‌های NFT یکی از مهم‌ترین بخش‌های بلاکچین هستند و امکان استفاده از آنها در متاورس نیز وجود دارد. همانطور که در سال 2022 شاهد همکاری این دو دسته بودیم، این روند در سال 2023 نیز ادامه خواهد یافت.

در سال 2023، شاهد ترکیب شدن بیشترِ بازی‌های، توکن‌های NFT و متاورس خواهیم بود

در بخش گیمینیگ نیز پروژه‌های Otherdeed، Cooltopia و Spacedoodles انرژی و بودجه‌ی زیادی خرج کرده تا خود را به‌عنوان جدیدترین آثار جهان خارق‌العاده‌‌ی بلاکچین گیمینگ ثابت کنند. این بخش نیز با متاورس ترکیب شده و شاهد همکاری بیشتری در سال 2023 خواهیم بود.

کسب سود پایدار از آربیتراژ ارزهای دیجیتال در توکن باز

خوشبختانه روند فعلیِ بازی‌های بلاکچینی و پایداری آنها و مشکلات الگوریتم Pay-to-Earn موجی از محصولات جدید با جذابیت بیشتر را ایجاد خواهد کرد.

علاوه‌بر این، اکوسیستم‌های گیمینگ و متاورس در خطر شبیه شدن به بازی‌های ویدیویی سنتی قرار دارند. با این حال حتی هنوز هم شاهد بازی‌هایی شبیه به Minecraft هم نیستیم. در نهایت در سال 2023 پلتفرم‌های بلاکچین گیمینگ باید تلاش کنند تا بازی‌ها را به‌گونه‌ای تولید کرده تا گیمرها به‌خوبی با فناوری بلاکچین درگیر شده و از آن لذت ببرند.

همچنین در سال 2023 شاهد پدیده‌ی جدیدی یعنی ورود شرکت‌های بلاکچینی به دنیای گیمینگ و ورود شرکت‌های بازی‌سازی به صنعت بلاکچین خواهیم بود.

با این حال صنعت گیمینگ وب 3 و بلاکچین محدودیت‌هایی داشته و پیش از هر اتفاقی، باید این محدودیت‌ها رفع شوند. به‌عنوان مثال تنها 5 درصد از کاربران بازی‌های موبایلی برای بازی‌ها پول پرداخت می‌کنند و این مشکل باید رفع شود.

سخن پایانی

با درنظر گرفتن تمامی موارد، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سال 2023 اظهار کرد اما می‌توان گفت که این سال، بهتر و جذاب‌تر از 2022 خواهد بود. آیا دیفای، متاورس، NFT و بازی‌های بلاکچینی می‌توانند روزهای خوبِ گذشته را تکرار کنند؟ خواهیم دید. با ما در سال جاری همراه باشید! از اینکه تا پایان پیش‌بینی سال 2023 همراه ما بودید سپاسگزاریم. لطفا نظرات خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید.

منبع: CoinTelegraph

سوالات متداول

زمستان ارزهای دیجیتال در سال 2023 هم نمایان می‌شود اما درمجموع رمز ارزها روزهای بهتری را سپری خواهند کرد.

دیفای در سال 2023 به سمت قانون‌گذاری حرکت کرده و مقداری از غیرمتمرکز بودن خود را از دست می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل