نماد سایت توکن باز

هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال؛ برای سود بیشتر از این اشتباهات دوری کنید

هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال؛ از این اشتباهات دوری کنید

هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال؛ از این اشتباهات دوری کنید

ترید کردن سخت است و اشتباه کردن در آن امری اجتناب‌ناپذیر است. تمامی تریدرها اشتباه می‌کنند، اما تفاوت تریدرهای حرفه‌ای و تازه‌کار دقیقا همین موضوع است. تریدرهای حرفه‌ای کم‌تر از دیگر تریدرها اشتباه کرده و به همین دلیل حرفه‌ای هستند. امروز قصد داریم به شما کمک کنیم تا کم‌تر در تحلیل تکنیکال اشتباه کنید و به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید.

تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای تحلیل بازارهای مالی است. تحلیل تکنیکال در تمامی بازارهای مالی ازجمله بورس، فارکس، ارز دیجیتال و … کاربرد دارد. درک مفاهیم اولیه‌ی تحلیل تکنیکال نسبتا آسان است اما تسلط بر آن نیاز به تمرین و تکرار دارد. با ما در مقاله‌ی «هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال» همراه باشید.

در این مقاله به بررسی برخی از رایج‌ترین اشتباهات در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم. بهتر است پیش از هرکاری با تحلیل تکنیکال آشنا شوید. ما در مقاله‌ی «تحلیل تکنیکال چیست» به بررسی کامل این موضوع پرداختیم.

یک؛ از سرمایه‌ی خود محافظت کنید

اد سکیتا پیشکسوت بازار باور دارد کاهش ضرر یکی از مهم‌ترین قانون‌های دنیای ترید است. شاید این موضوع ساده به‌نظر برسد اما از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای باید قبل از هرچیزی از دارایی خود محافظت کنید.

محافظت از سرمایه اولویت اول تریدرهای حرفه‌ای است

اولین قدم در ترید، محافظت از سرمایه است و برای اینکار بهتر است از پوزیشن‌های کوچک استفاده کنید. همچنین می‌توانید در فضای آزمایشی ترید کرده و استراتژی خود را در آنجا تست کنید. بدین ترتیب شما می‌توانید از سرمایه‌ی خود محافظت کرده و درصورت رخ دادن فرصت‌های مناسب ریسک کنید.

استفاده از سرویس توکن باز؛ فرصت خرید و فروش ارزهای دیجیتال با بهترین قیمت در ایران

یکی دیگر از راه‌کارهای محافظت از سرمایه، ایجاد حد ضرر است. حد ضرر از نابودی کامل سرمایه‌ی شما جلوگیری کرده و ما در مقاله‌ی «حد ضرر چیست» به بررسی کامل آن پرداختیم.

دو؛ بیش‌ازحد ترید نکنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه تریدرها این است که فکر می‌کنند باید همیشه یک پوزیشن باز داشته باشند و همیشه در حال ترید باشند. ترید کردن تنها به تجربه و مهارت نیاز نداشته و گاهی باید صبر کنید و صبور باشید. صبور باشید تا فرصت معاملاتی مناسب خود را پیدا کنید. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای تنها 3 پوزیشن در سال باز کرده و از همان 3 پوزیشن سود مناسبی کسب می‌کنند.

جسی لیورمور تریدر پیشکسوت در این خصوص گفته است:


پول با صبر کردن به دست می‌آید، نه با معامله کردن.

لازم نیست همیشه یک پوزیشن باز داشته باشید. برخی مواقع به‌قدری شرایط بازار پیچیده می‌شود که بهتر است هیچ کاری نکنید. با اینکار نه‌تنها سرمایه‌ی شما حفظ شده بلکه با آرامش ذهنی فرصت‌های تجاری مطلوب و جذاب را کشف خواهید کرد. فرصت‌ها همیشه به سراغ شما می‌آیند و تنها باید منتظر آنها باشید.

یک اشتباه مشابه، تاکید بیش‌ازحد بر تایم فریم‌های کوتاه است. تحلیل در تایم فریم‌های بلند عموما قابل اطمینان‌تر از تایم فریم‌های کوتاه است. تایم فریم‌های کوتاه شما را وسوسه کرده تا پوزیشن‌های بیش‌تری باز کنید. این پوزیشن‌ها ریسک بالایی داشته و استراتژی پرخطری هستند. بهتر است به‌عنوان یک تریدر تازه‌کار از باز کردن آنها خودداری کنید.

سه؛ از خود انتقام نگیرید

یکی از احساساتی که پس از شکست خوردن به سراغ هر تریدری می‌آید، حس انتقام است. اما انتقام از چه کسی؟ از خودتان؟ شما بدون استراحت و تحلیل به دنبال جبران ضرر خود هستید و یک تصمیم احساسی می‌گیرید. در واقع با اینکار از خود و سرمایه‌ی ارزشمندتان انتقام می‌گیرید.

باید در مواقع شکست آرامش خود را حفظ کنید. به برنامه‌ی معاملاتی خود پایبند بمانید و از هرگونه تصمیم احساسی دوری کنید. برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای باید بتوانید آرامش خود را حتی پس از بزرگ‌ترین اشتباهات نیز حفظ کرده و روی ذهنیت منطقی و تحلیلی خود تمرکز کنید.

تریدرهای افسانه‌ای پس از شکست در معاملات مدتی از بازار دور شده و پس از آن با تجزیه و تحلیل مناسب به بازار برمی‌گردند.

چهار؛ در تغییر کردن سرسخت نباشید

تغییر در استراتژی یکی از مهم‌ترین اقدامات در هنگام شکست است

گاهی انسان‌ها از تغییر در روش زندگی خود هراس دارند. ترید هم بخشی از زندگی است و نباید از ایجاد تغییر در استراتژی معاملات خود بترسید. شرایط بازار پایدار نبوده و هیچ قطعیتی وجود ندارد. استراتژی جذابی که تا دیروز به موفقیت می‌رسید حالا با شکست مواجه شده است. یکی از اصلی‌ترین وظایف شما به‌عنوان معامله‌گر این است که با تغییرات بازار آشنا باشید و با آنها سازگار شوید.

پل تودور جونز تریدر افسانه‌ای در این خصوص گفته است:

من همیشه فکر می‌کنم که تمامی پوزیشن‌های من اشتباه هستند.

یک تمرین مناسب در این راستا، فکر کردن به وجه دیگر استراتژی معاملاتی است. با اینکار با نقاط ضعف استراتژی خود آشنا خواهید شد و تصمیمات شما به بلوغ می‌رسند.

پنج؛ حتما شرایط بازار را در نظر بگیرید

پنجمین مورد از هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال، در نظر نگرفتن شرایط بازار است. در تحلیل تکنیکال هیچ قطعیتی وجود ندارد. در زمان‌های مختلفی کیفیت تحلیل کاهش یافته و کم‌تر قابل اعتماد می‌شود. چنین اتفاقی تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود می‌آید. در نهایت بازارها توسط عرضه و تقاضا هدایت شده و گاهی اوقات این تعادل به‌هم می‌خورد.

به‌عنوان مثال شاخص RSI را در نظر می‌گیریم. فرض کنید این شاخص در سطح زیر 30 قرار داشته و در منطقه‌ی فروش بیش‌ازحد قرار دارد. آیا این موضوع سیگنال فروش است؟ قطعا نه. این موضوع فقط بیان‌گر قدرت بیش‌تر فروشندگان نسبت به خریداران است.

احتمال رسیدن RSI به سطوح بی‌نهایت بالا یا پایین وجود داشته و حتی این موضوع نیز بیان‌گر سیگنال فروش یا خرید نخواهد بود.

تصمیم‌گیری‌های کورکورانه بر اساس اندیکاتورهای فنی احتمال شکست بالایی داشته و باید همیشه عوامل دیگر را نیز در نظر گرفته و به یک ابزار تکیه نکنید.

شش؛ احتمالات را در نظر بگیرید تا سورپرایز نشوید

در تحلیل تکنیکال هیچ چیز مطلق نیست. در این دنیا همه چیز بر مبنای احتمالات قرار دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار مطابق با تحلیل یا استراتژی شما رفتار کند. شاید شما تحلیل کنید که بازار در یک روند صعودی قرار خواهد گرفت اما هیچ قطعیتی وجود ندارد.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

باید تمامی احتمالات را در هنگام تنظیم استراتژی خود در نظر بگیرید. چنین کاری باعث می‎‌شود یک گام جلوتر از دیگر تریدرها باشید. بازار هیچ‌وقت تحلیل شما را دنبال نخواهد کرد و نباید به چنین فکری دل ببندید.

هفت؛ کورکورانه دیگر تریدرها را دنبال نکنید

کورکورانه دنبال کردن دیگر تریدرها در بلندمدت به شما آسیب خواهد زد

آخرین مورد از هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال، دنبال کردن کورکورانه‌ی دیگران است. برای تسلط بر هر مهارتی باید به‌طور مداوم پیشرفت کنید. یکی از بهترین راه‎های یادگیری، دنبال کردن تحلیل‌گران و تریدرهای باتجربه است.

دنبال کردن دیگر تریدرها و استفاده از تجربه‌ی آنها اقدامی مفید در راستای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای است. با این حال دنبال کردن کورکورانه‌ی دیگر تریدرها در بلندمدت به شما آسیب زده و کارساز نخواهد بود. دیگر تریدرها را دنبال کنید و از آنها یاد بگیرید.

مهم‌ترین نکته این است که آیا شما با ایده‌ی استراتژی آنها موافق هستید یا خیر. حتی اگر دیگر تریدرها افسانه‌ای و خارق‌العاده هم هستند نباید آنها را کورکورانه دنبال کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب به بررسی اساسی‌ترین اشتباهات در هنگام تحلیل تکنیکال پرداختیم. به یاد داشته باشید که ترید کردن آسان نیست و تسلط بر آن به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد. از این 7 اشتباه درس بگیرید و آنها را تکرار نکنید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این اشتباهات چیست؟ لطفا هشتمین اشتباه را شما به ما و دیگر کاربران بگویید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «هفت اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

خروج از نسخه موبایل