نماد سایت توکن باز

چارت در ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع اصلی نمودار تحلیل تکنیکال

چارت ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با انواع نمودار قیمت

اولین قدم برای تحلیل تکنیکال و قیمتی یک کوین یا توکن، مشاهده و بررسی چارت قیمتی آن ارز دیجیتال است. چارت در ارز دیجیتال به زبان ساده، نموداری است که تغییرات قیمت آن کوین یا توکن را در طول زمان به تصویر می‌کشد و معامله‌گران با استفاده از آن، سعی می‌کنند با شناسایی الگوهای مختلف در نمودار، رفتار قیمتی آن دارایی را پیش‌بینی کنند. در این مقاله از توکن باز قصد داریم قدم به قدم و به زبان ساده بررسی کنیم که معنا، کاربرد و انواع چارت در بازارهای ارز دیجیتال چیست.

منظور از چارت در ارز دیجیتال چیست؟

به صورت کلی منظور از چارت، نمودارهایی هستند که میزان افزایش قیمت، رشد سهام، نزول سهام و کلیه عملکرد کوین یا توکن را در بازه زمانی مشخصی نمایش می‌دهند.

با استفاده از چارت علاوه بر اینکه می‌توان وضعیت ارز دیجیتال از گذشته تا به حال را متوجه شد، این امکان نیز وجود دارد که با تحلیل کردن چارت ارز دیجیتال مورد نظر، آینده آن ارز را نیز پیش‌بینی نمود.

البته تحلیل چارت و نمودار یا همان تحلیل تکنیکال، اصلا کار ساده‌ای نیست و ابزارها، الگوها و فوت‌وفن‌های بسیاری را شامل می‌شود و تسلط بر آن‌ها بدون آزمون و خطا و کسب تجربه ممکن نیست.

چارت ها در ارز دیجیتال در دو مقیاس هستند:

  1. مقیاس لگاریتمی (نمودار لگاریتمی یا درصدی) – arithmetic chart
  2. مقیاس حسابی (نمودار خطی یا حسابی) – logarithmic chart

نمودار یا چارت حسابی چیست؟

در چارت حسابی یا خطی، هر چه قیمت و زمان افزایش پیدا کند، فاصله بین اعداد ثابت می‌ماند؛ تحلیلگران بیشتر از مقیاس حسابی برای انجام امور مورد نظر خود استفاده می‌کنند. به زبان ساده، این نوع نمودار دارای یک محور عمودی و یک محور افقی است. محور عمودی شامل قیمت ارز دیجیتال است که به فاصله‌ی مساوی تقسیم‌بندی می‌شود. محور افقی نیز شامل خط زمانی است و آن هم به فاصله‌ مساوی (روزانه، ماهیانه و یا سالیانه) تقسیم شده است.

نمونه چارت حسابی یا خطی

در تصویر زیر که از نمودار تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین برداشته شده است، محور قیمت (عمودی) را مشاهده می‌کنید که به فاصله‌های مساوی ۵۰۰ دلاری تقسیم شده است. محور زمان (افقی) نیز به فاصله‌های ۲۴ ساعته یا روزانه تقسیم شده است.

نمودار یا چارت لگارتیمی چیست؟

چارت‌ های لگاریتمی به این گونه هستند که در آنها هر چه قیمت بیشتر شود، فاصله بین اعداد کاهش پیدا می کند. علت این است که محور قیمت در نمودار لگاریتمی، بر مبنای درصد میزان افزایش قیمت کشیده می‌شود و نه بر اساس مقدار.

انواع چارت در ارز دیجیتال چیست؟

چارت هایی که برای بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

چارت میله ای

چارت میله ای نشان دهنده تغییرات قیمت در طول روز است و به کمک آن می توان اولین قیمت، بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت و … را تشخیص داد. چارت میله ای در بین تحلیل گران بسیار رایج است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در تصویر زیر یک نمونه از چارت میله‌ای متعلق به قیمت اتریوم آورده شده است:

چارت خطی

نمودارهای خطی در واقع همان چارت‌های میله‌ای هستند اما با این تفاوت که در آن‌ها تنها می‌توان از قیمت بسته شدن مطلع شد که این قیمت‌ها با استفاده از یک خط به هم متصل می‌شوند.

چارت شمعی یا کندل استیک

نمودارها و یا چارت‌های شمعی در واقع نسخه ژاپنی نمودارهای میله‌ای هستند و در سال های اخیر این نمودارها بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند و اکنون شاید رایج‌ترین نمودار در تحلیل تکنیکال همین نوع از چارت است. این نمودارها به کندل نیز معروف هستند اما نحوه نمایش آن‌ها با نمودارهای دیگر متفاوت است. در زیر یک نمونه چارت کندل یا شمعی مربوط به قیمت تتر آورده شده است.

در چارت شمعی، نمودارهای سبز رنگ نشان‌دهنده صعود قیمت هستند و نمودارهای قرمز رنگ نشان‌دهده نزول قیمت در طول روز هستند.

بررسی حجم معاملات با استفاده از چارت در ارز دیجیتال

حجم معاملات به معنای میزان خرید و فروش صورت گرفته ارز مورد نظر در بازه زمانی یک روزه است که با چارت‌های شمعی و میله‌ای آن را نشان می دهند. چارت‌های لگاریتمی و خطی علاوه بر این که تغییرات قیمت را نشان می‌دهند، میزان تغییرات حجم معاملات را نیز نشان می‌دهند.

در تصویر زیر یک نمونه از چارت کندل استیک قیمت بایننس کوین آورده شده است و بخش مربوط به حجم معاملات در آن مشخص شده است:

فایده دانستن میزان حجم معاملات این است که بدانیم قدرت جریان صعودی یا نزولی که ایجاد شده است چقدر است و چقدر ممکن است ادامه پیدا کند.

در بررسی حجم معاملات در صورتی که ارتفاع خطوط بیشتر باشد، بیانگر این است که حجم بیشتری از معاملات در طی یک روز انجام شده است و در صورتی که ارتفاع خطوط حجم معاملات در نمودار کمتر باشد، بدین معنا است که معاملات انجام شده در یک روز کمتر هستند.

رنگ سبز در ستون‌های مربوط به حجم معاملات به این معناست که روند قیمت در آن روز با این حجم مشخص‌شده، صعودی بوده است و رنگ قرمز بیانگر روند نزولی است.

چارت در ارز دیجیتال چیست؟

نموداری است که تغییرات قیمت آن کوین یا توکن را در طول زمان به تصویر می‌کشد و انواع مختلفی را شامل می‌شود.

انواع اصلی چارت در تحلیل تکنیکال کدام‌اند؟

انواع مختلفی از چارت در دنیای تحلیل تکنیکال وجود دارد اما همه به دو مدل کلی تقسیم می‌شوند: نمودار خطی یا حسابی و نمودار لگاریتمی یا درصدی.

بهترین چارت برای تحلیل ارز دیجیتال چیست؟

بهترین چارت بستگی به روش‌های شخصی شما در تحلیل تکنیکال دارد، اما رایج‌ترین و مقبول‌ترین چارت برای تحلیل تکنیکال رمزارزها نمودار شمعی یا کندل استیک است.

خروج از نسخه موبایل