نماد سایت توکن باز

شاخص (NVT) چیست؟

crypto nvt parametre

crypto nvt parametre

بازار کریپتوکارنسی پدیده ای نوین محسوب می شود و قاعدتاً تفاوت بارزی با بازارهای مالی کلاسیک دارد. بسیاری از ابزارهای تحلیل تکنیکال این بازار نوین را در مقالات قبلی بررسی نموده ایم. اکنون به بررسی شاخص NVT که ابزاری از تحلیل فاندامنتال تلقی می شود را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم. پس با تیم توکن باز همراه باشید.

مفاهیم کلی:

شاخص NVT(ان وی تی) چیست؟

شاخص Network Value to Transaction که به طور اختصار NVT عنوان می‌شود را می‌توان این‌گونه بیان کرد که به معنای نسبت ارزش به تراکنش می‌باشد. باید بدانیم این شاخص از قسمت کردن ارزش کل یا مارکت کپ یک رمز ارز بر حجم تریدهای روزانه محاسبه و پدید می‌آید.

همچنان لازم است بدانیم که این شاخص با الگوبرداری از بازار سهام مختص بازار رمز ارزها طراحی و درست شده است. آنچه لازم است درباره این ابزار بدانیم آن است که هدف این ابزار، تعیین میزان و مقادیر اعتبار دنیای دیجیتال و بازار آن است. ضمن آنکه باید بدانیم آنچه مرتبط با این مبحث است، تفاوت مبحث مفهوم و معنی ارزش با قیمت می‌باشد.

زیرا همواره ارزش یک سرمایه با بها و یا قیمت آن مساوی نیست و قادر است این دو با هم تفاوت فاحشی داشته باشند. به‌طوری که قیمت یک رمز ارز نشانگر تمامی شرایط بازار ارزهای دیجیتال باشد و پتانسیل دوری جستن از ارزش یک توکن و یا کوین را دارا می‌باشد. علاوه بر آنچه که گفته‌ایم باید بدانیم دو فاکتور مهم در تمام بازارهای مالی، ارزش و قیمت محسوب می‌شوند. به‌گونه‌ای که اهمیت بسزای این دو فاکتور آن‌قدر زیاد است که قادر خواهند بود به‌تنهایی زمان دادوستد یک ارز دیجیتال را مشخص و معین کنند.

شاخصNVT برای معامله‌گرها

تریدرها و تحلیلگران فعال در حوزه کریپتوکارنسی که در بازار رمز ارزها در پی سودهای هنگفت می‌باشند، با بهره‌وری از ابزارهایی که بازار رمز ارزها تحت اختیار آنان قرار داده است، استفاده می‌کنند؛ اما برای بهره‌وری از این ابزارها در بازار ارزهای رمزنگاری شده باید حساسیت بالایی را در نظر گرفت و به کاربست. باید بدانیم که این توجه و حساسیت بیش از اندازه به دلیل ماهیت ارزهای دیجیتالی و دنیای کریپتوکارنسی می‌باشد.

سیگنال ارزش به تراکنش شاخص (NVTS)

باید دانست که سیگنال ارزش به تراکنش NVTS به طور تقریبی همانند NVT می باشد، اما نباید از این تمایز نیز غافل شد که NVTS حساس‌تر و بسیار دقیق عمل خواهد کرد. برای به دست آوردن این نسبت صرفاً لازم است که ارزش بازار را به حجم تراکنش 90 روزه یا سه ماه قسمت کنید.
لازم است بدانیم که نسبت NVTS توسط شخص Dmitry Kalichkin، مدیر ارشد تحقیقات شرکت Cryptolab Capital پدید آورده شد. وی واقف به محدودیت‌های این نسبت است و اذعان دارد چون نسبت NVTS تعداد تراکنش‌ها یا تعداد آدرس‌های فعّال روزانه را در نظر نگرفته و لحاظ نخواهد کرد.

نحوه بهره‌جویی از NVT

باید بر این امر واقف شویم که نسبت ارزش به تراکنش یا NVT نیز، همانند هر ابزار یا اندیکاتور دیگری در دنیای کریپتوکارنسی، قادر است تا اطلاعات و دانسته های ارزشمندی را به سرمایه گذاران و تریدرها منتقل کند که این دانسته ها قادر خواهند بود تا بر روی تصمیم گیری تریدرها مثمر ثمر واقع شوند.
نباید از ذکر این موضوع غافل شویم که هدف و مقصود اصلی نسبت NVT بررسی و ارزیابی BTC در شبکه می باشد. یعنی آنکه ارزش فعلی و درحال حاضر پادشاه ارزهای دیجیتال یا همان BTC بیش از اندازه یا کمتر از حد آن، تخمین زده شده است.
این اندیکاتور قادر خواهد بود به تریدرها و کاربران در ارتباط با زمان های کاهش شدید قیمت، فروش سرمایه فرا رسیده، اصلاح قیمت، و یا آنکه ارزش واقعی سرمایه هنوز در قیمت منعکس نشده و فرصت مطلوبی برای خرید می باشد، اطلاعات و دانسته های مطلوبی را به کاربران بدهد.

باید بدانیم نظریات مختلفی درباره ی نسبت NVT موجود می باشد که توضیح می دهد در چه وقت وضعیت بازار چگونه خواهد بود و چگونه قادر است از آن به بهترین روش ممکن بهره جست. اما در نهایت برای بهره وری کردن یا نکردن از این نسبت تصمیم نهایی با شمای کاربر است.
برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند، هنگامی که نسبت ارزش به تراکنش (NVT) 95 یا بیش از این میزان باشد، پادشاه رمز ارزها یا همان BTC در محدوده حباب قرار دارد.

برای آنکه نسبت NVT مقدار زیادی را در برگیرد، مستلزم آن است که ارزش بازار به میزان قابل توجهی از حجم تراکنش‌ بیشتر شود.که نشانگر آن است که قیمت به طرز غیر‌قابل توجیهی بالا می باشد. اما آنچه مبرهن و واضح است معکوس بودن این قضیه و صدق آن خواهد بود.

چگونگی محاسبه ی شاخص NVT  

باید بگویم که به دست آوردن و محاسبه شاخص NVT به هیچ عنوان کار پیچیده و سختی نخواهد بود. صرفاً شمای کاربر لازم است میزان کل سرمایه گذاری های فعلی را بر حجم معاملات صورت پذیرفته روی پلتفرم بلاک چین در طول 24 ساعته گذشته، قسمت نمایید. داده های اختصاص یافته به این شاخص را هم قادر خواهید بود به سهولت به دست آورده و محاسبه کنید.

Coin Gecko یکی از مناسب ترین وب سایت ها برای انجام این امر تلقی می شود. باید بدانید می توان میزان کل سرمایه گذاری در بازار ارزهای رمز نگاری شده را در این وب سایت رویت کنید. اگر در پی حجم معاملات می باشید می توانید به وب سایت Blockchain.com رجوع کنید. یکی از تحلیگران به نام، در شاخص NVT آقای «ویلی وو» است و عموماً در این مورد توییت های فراوانی در توییتر به معرض دید می گذارد.
بنا به گفته وی هر سایت داده های متمایزی برای شاخص NVT به معرض نمایش می گذارد. بنابراین برای کاربران مطلوب تر خواهد بود که تنها به سایت های به نام و معروف مراجعه کنند و از آنان یاری بجویند.
سایت های بسیاری وجود دارند. من جمله سایت های تازه وارد توانایی به درستی نمایش دادن این شاخص NVT را ندارند.
به خاطر بسپارید که BTC یک رمز ارز دارای نوسان بسیار است و به همین جهت میزان سرمایه گذاری تمام بازار به طور مداوم در حال تغییر و نوسان است. ضمن آنکه حجم معاملات و ترید ها هم هر روز متفاوت می باشد.

خروج از نسخه موبایل