نماد سایت توکن باز

متاورس (Metaverse) چیست؟

E LQaxLWEAIDjs8

E LQaxLWEAIDjs8

این سبک از زندگی ای که ما داریم،‌ قرار است در آینده ای نه چندان دور دستخوش تغییر و تحول گردد. این یک امر اجتناب ناپذیر است. فعالان حوزه ارز دیجیتال به این باور رسیده اند که ارز فیات و سیستم اقتصادی دچار تغییر و تحول گشته و به عبارتی هر چقدر که به جلو حرکت می کنیم، منسوخ شدن این ساز و کار سنتی را بیشتر نظاره گر هستیم. متاورس، پروژه یا بهتر است بگوییم متاورس سبک زندگی ما در آینده را رقم می زند.
در مقالات قبلی، حوزه کریپتوکارنسی را بررسی نموده ایم. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به ماهیت متاورس و ارتباط آن با دنیای ارز دیجیتال بپردازد. پس با ما همراه باشید.

مفاهیم کلی:

متاورس Metaverse چیست؟

در تعریف متاورس می توانیم اینگونه بیان کنیم که متاورس «Metaverse» از ادغام هوشمندانه‌ی دو کلمه ی «Meta» به معنای فراتر و «Universe» به معنای جهان یا هستی به وجود و یا پدید آمده است.
پس می توان اینگونه گفت که در یک معنای تحت لفظی یا اصطلاحی، متاورس را جهان برتر یا فراتر از جهان نیز می توان برشمرد.
در هر صورت متاورس قرار است خصوصیت ‌های فراوانی را به جهان هستی و فیزیکال ما بیفزاید.
اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی از متاورس را بیان کنیم، باید بگویم که یک دنیای سه بعدی قلمداد می شود که یک جهان کاملاً دیجیتالی را با دنیای فیزیکال ما (انسان ها) ادغام می‌کند. در این جهان، افراد قادرند دسترسی کامل به هر چه که نیازمند آن هستند، داشته باشند؛ به طور مثال می‌توان اطلاعات را در نظر گرفت.
اگر دقت کنید، اطلاعات و دانسته ها هم اکنون در بستر وب به صورت پراکنده موجود می باشند. اما دنیای متاورس قرار است، همه ی اطلاعات را به گونه ای یکپارچه و غیر پراکنده در بیاورد تا همه ی افراد قادر باشند، در کسری از ثانیه به تمامی آن اطلاعات دسترسی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این تنها یکی از جنبه‌های مهم دنیای متاورس است.

رمز ارزها در متاورس

باید بدانیم متاورس از جهتی دارای وابستگی به رمز ارزها می باشد. هر جهانی دارنده ی چندین پایه ثابت و اساسی می باشد. یکی از این پایه‌ ها و یا ستون های حامل را می توان مسئله اقتصادی در نظر گرفت.
در حقیقت متاورس درست به مانند دنیای فعلی خودمان قصد دارد، امکان داد و ستد و مبادلات را برای کاربران خود فعال و به آن جامه ی عمل بپوشاند. این مبحث هنگامی به تحقق می پیوندد که ارزی برای مبادلات مشخص و یا معین شود.
آن سوی دنیای حقیقی یا جهان های مجازی می توان گفت که اموال و دارایی‌های مختص به خود را شامل می شوند.
در بعضی بازی‌های واقعیت مجازی یا (virtual reality) همانند دسنترالند که هم اکنون کاربران قادرند آثار هنری را به صورت دارایی‌های منحصر به فرد یا توکن NFT معامله کنند.
در متاورس نهایی، هر فردی دارایی‌هایی همانند زمین، ساختمان، صورت و حتی اسم مختص به خود را دارد که این دارایی‌ها بر مبنای نظام مالی حکمران بر آن، معامله و ترید می‌شود.

ابر قدرت‌های متاورس


در دنیای متاورس ابر قدرهایی وجود دارند که بخش اعظم قدرت یا قدرت های اصلی تحت سلطه ی آنان قرار دارد که در ذیل به چند مورد از آن اشاره می کنیم.


فیسبوک (Facebook)

یکی از شرکت های پیشرو در صنعت و دنیای متاورس را می توان فیس بوک دانست. این شرکت در راستای پروژه ی متاورسی خود و بهبود بخشی آن XR Programs and Research بودجه ای بالغ بر 50 میلیون دلار Fund اختصاص داده بود.
این شرکت اعلام کرد که تمام فعالیت های خود را با نام Meta ارائه و انجام خواهد داد. با تغییر نام این شرکت، شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام و واتس‌اپ که همگی تحت پوشش فیس بوک بوده اند پس از این زیرمجموعه متا خواهند بود.
اغلب کاربران هم پروژه Deim، رمز ارز فیس‌بوک را مرتبط به متاورس می‌دانند و اذعان می کنند که این استیبل کوین قادر خواهد بود تا تعاملات مالی اشخاص را در متاورس متحول سازد.

ماکروسافت (Microsoft)

مدیر عامل شرکت مایکرو سافت (Satya Nadella)، در ماه May سال جاری در طی خبری اعلام کرد که شرکت ماکروسافت در حال ساخت یک متاورس تجاری می باشد.


اپیک گیم (Epic Games)

ماه گذشته شرکت بازی‌ سازی اپیک‌گیمز در طی خبری اعلام کرد که برای طراحی و ساخت متاورس خود 1 میلیارد دلار سرمایه جذب نموده است.

انویدیا (Nvidia)

شرکت انویدیا که سازنده ی بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری و پلتفرم گیمینگ (Rolblox) می باشد نیز، در این حوزه فعالیت خود آغاز کرده و در حال فعالیت است.


اسپاتیک (Spatial)

سال پیش یعنی سال 2020 این شرکت که در حوزه ی پلتفرم‌های سه بعدی فعالیت می کند، برنامه ی Augmented reality را به صورت رایگان روانه ای بازار کرد که کاربران آن قادر خواهند بود تا با تنها یک Avatar یا سمبل شخصیتی در محیط واقعی این پلتفرم حضور داشته باشند.
ضمن آنکه لازم است بدانیم شبکه اجتماعی اسنپ‌چت سالهاست که در این حوزه فعالیت می‌کند و آواتارها و فیلترهایی را به کارابران خود ارائه کرده و می کند که محتوای دیجیتال را بر روی جهان واقعی می گذارد.


اپل (Apple)

در انتها باید بدانیم که شرکت اپل نیز از مدت‌ها پیش فعالیت خود را در حوزه Augmented reality آغاز کرده و بدان ادامه می دهد.

علت اهمیت متاورس

اگر به مسئله متاورس دقیق شویم، خواهیم فهمید که متاورس از خیلی پیش تر در ذهن انسان خلق شده است. زیرا ذهن خلاق انسان ها همیشه و همواره درحال خلق و ایده پروری است و پیشرو در تجربیات واقعی می باشد. به‌ صورتی که همه ی امکانات حال حاضر، در گذشته تنها یک ایده در ذهن یک فرد خلاق بوده‌ است. حتی ابتدایی ترین چیز ها همانند: صندلی، خودکار، جاروبرقی، خودرو، تلفن و هرآنچه را که تصور می کنید، در ابتدا فقط یک ایده ذهنی بوده، سپس خلق و به وجود آمده است.
متاورس نیز به همین صورت می باشد. به احتمال زیاد حتی خود شما نیز به تعداد دفعات بسیار در اندیشه و رویا های خود به جهانی سراسر دیجیتالی یا یک جهان با امکانات فوق پیشرفته اندیشیده ‌اید. یا به طور مثال درحال تماشای یک فیلم علمی تخیلی همانند ماتریکس به چنین مقوله های اندیشیده اید. در هر صورت Metaverse هم یکی از همین تراوشات ذهنی برای اکثریت افراد بوده است.
باید بدانیم به علت آنکه متاورس یک پروژه بسیار گسترده و عظیم است، اندیشیدن و به اجرا در آوردن آن چندان امری دشوار در بین انسان‌ها تلقی می شد، تا آنکه شرکت فیس‌بوک با تعویض نام خود به Meta، این موضوع را به گونه ای جدی به معرض بحث و بررسی کشاند. با در نظر گرفتن اینکه متاورس قادر است به‌زودی تحقق پیدا کند، این موضوع را می توان علت اهمیت این مسئله‌ دانست!

کاربردهای Metaverse

همانطور که عنوان کردیم اگرچه متاورس پلتفرمی نوین است اما از کاربردهای مطلوبی برخوردار است که در ذیل به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

متاورس و نمونه های از آن

باید دانست که اگرچه هنوز ما نمونه‌ای کامل و متحدی از متاورس را تحت اختیار و یا سلطه نداریم؛‌ اما پلتفرم‌های بسیاری دارای شباهت با آن، در دسترس می باشد. این پروژه ها عموماً شامل بر پدیده‌ها و رخدادهای جدید حوزه تکنولوژی از قبیل NFT و بلاک چین می باشد. برخی از این پلتفرم ها عبارتند از:

Second Live

باید بدانیم که سکندلایو یک محیط مجازی سه‌بعدی می باشد که در آن کاربران از Avatar ها برای فراگیری، کسب‌و کار و تعامل با یک دیگر بهره وری می‌کنند. مازاد بر این، این پلتفرم شامل یک بازار NFT نیز برای مبادله آثار هنری و کلکسیونی تلقی می شود. این پروژه در سپتامبر سال گذشته یعنی 2020، در اولین سالگرد خود میزبان جشنواره Harvest و Binance Smart Chain به گونه ی مجازی بود. در این جشنواره، پلتفرم های گوناگون فعال در بستر Binance Smart Chain در تعدادی غرفه، یافته ها خود را به طور مجازی به معرض نمایش گذاشتند تا کاربران عادی قادر به آشنایی با آنان باشند.

Axie Infinity

یکی دیگر از بازی‌ها بر پایه مدلی تحت عنوان «بازی کن و پول دربیار» تلقی می شود که فرصت کسب درآمد را در اختیار تعداد کثیری از کاربران خصوصاً کاربرهای کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد.
در این بازی، هر کاربر قادر خواهد بود با خرید یا اخذ 3 موجود به نام های Oxy ، Farming یا Smooth Love Cover بازی را شروع کند. کاربر بعد از آن قادر است توکن‌های خود را در یک بازار آزاد بفروش برساند و با توجه به زمان صرف کرده در بازی و قیمت بازار، 200 تا 1000 دلار درآمد کسب کند.
باید بر این موضوع واقف آییم که اگرچه در این بازی، از کاراکترها و شخصیت های سه‌بعدی یا آواتارهای خاص خبری نیست، اما امکاناتی من جمله کسب درآمد را در اختیار کاربران قرار می گیرد.

Decentraland

یک دنیای مجازی و دیجیتال که ترکیبی از عنصرهای اجتماعی با رمز ارزها، NFTها و املاک مجازی می باشد. مهم تر از عوامل یاد شده، باید بگوییم بازیکنان، نقش پویایی در اداره این پلتفرم دارند. از توکن های NFT در این بازی برای ارائه و به عرصه ی نمایش گذاشتن کلکسیون‌های هنری بهره وری می‌شود. علاوه بر این، از این توکن‌ها می توان برای نشان دادن تکه زمین‌هایی به ابعاد ۱۶ در ۱۶ متر بهره جست. ضمن آنکه کاربران قادر خواهند بود با پرداخت یا اخذ توکن MANA آن‌ها را داد و ستد کنند. مجموعه ی تمامی موارد یاد شده، Decentraland را به یک مجموعه پیچیده از اقتصاد ارزهای رمز نگاری شده مبدل کرده است.

خروج از نسخه موبایل