NFT چیست و چه ویژگی دارد؟

nft tout savoir

واژه NFT اخیرا در بیشتر سایت ‌ها بویژه در مقالات مرتبط با بازارهای مالی زیاد مطرح میشود و به طور معمول همراه با مبالغ میلیون‌ دلاری یافت می‌شود. برای همین شاید برای شما هم سوال شده باشد که NFT چیست؟ و چه کاربردهایی دارد.

ما توکن باز در این مقاله قصد داریم به سوالات پیرامون NFT پاسخ دهیم.

مفاهیم کلی:

NFT چیست؟

NFTها توکن هستند، پس قبل از اینکه بدانیم NFT چیست باید بررسی کنیم که توکن چیست وجه تمایز توکن و کوین چیست؟ باید بدانیم که کوین‌ها قابل خلق شدن نیستند، به عنوان مثال : کسی بیت کوین را نمی سازد، بلکه دستگاه های ماینر با حل یک سری مسائل پیچیده به استخراج بیت‌کوین می‌پردازند.

اما ساخت توکن امکان‌پذیر است و به عنوان مثال : تتر که یک توکن شناخته‌شده است  و قابلیت ساخته شدن را دارد. حالا به سراغ NFT که یک توکن است برویم. درواقع ان اف تی(NFT)،اختصار کلمه ی Non-Fungible Token  که یکی از به روزترین نوآوری‌ها در حوزه ارزدیجیتال و کریپتوکارنسی است و عمر نسبتا کوتاهی دارد و به معنای توکن غیر قابل تعویض است. که در ادامه مقاله مفهوم غیر قابل تعویض بودن را برای شما شرح می‌دهیم.

NFT چیست؟
NFT چیست؟

در بازار دو دسته دارایی دیجیتال وجود دارد:

  • دارایی قابل معاوضه یا تعویض‌پذیر
  • دارایی یا غیر قابل معاوضه تعویض‌ناپذیر

غیرقابل تعویض بودن به چه معناست؟

برای درک بهتر مفهوم غیر قابل تعویض بودن باید با مفهوم متقابل قابل معاوضه بودن نیز آشنایی داشته باشیم، پس به مثالهای زیر دقت کنید

تصورکنید که شما ۱ شیء یادگاری از مادربزرگ خود دارید، فردی آن شی را از شما به امانت می‌گیرد و مدتی بعد آن را به شما برمیگرداند. در این صورت شیء یادگاری شما غیرقابل تعویض است و آن فرد نمی‌تواند شیء دیگری را به جای شیءکه تحویل گرفته به شما پس دهد، زیرا آن شیء خاص بوده است. پس شیء یادگاری شما غیر قابل تعویض است، حتی اگر شیء دیگری از نظر ظاهر با شیء یادگاری شما شباهت داشته باشد.

از طرف دیگر شخصی را در نظر بگیرید که مبلغی مثلا 100 هزارتومان را از شما قرض گرفته است، اگر آن شخص بخواهد، پول شما را پس دهد، لازم نیست همان اسکناس‌هایی که شما به او قرض داده بودید را به شما برگرداند، حتی میتوان گفت احتمالش بسیار کم است.

NFT چیست؟
NFT چیست؟

NFT ها منحصر به فرد هستند، و به دلیل استفاده از بلاک چین امنیت لازم برای آن‌ها فراهم شده است

پس اسکناس ها قابل تعویض هستند، حتی اگر شما ۱۰۰ عدد اسکناس هزارتومانی به آن شخص داده باشید، او می‌تواند یک تراول چک ۱۰۰  هزار تومانی را به شما برگرداند، زیرا ارزش هر دو یکسان است. در نتیجه می‌توان گفت مبلغ پول ۱۰۰ هزار تومان قابل تعویض است.

NFTچیست؟

NFT چه کاربردی دارد ؟

از NFT ها می‌توان برای توکنیزه کردن (دیجیتالی کردن) همه چیز تقریبا استفاده کرد. هرچند انواع مختلف “رسانه ” بیشترین استفاده را از این توکن‌ها می‌برند. محبوب ‌ترین کاربرد N‌FT ها شامل موارد زیر است

  • هنر دیجیتال
  • موسیقی دیجیتال
  • املاک مجازی
  • آیتم‌های واقعیت مجازی یا همان VR
  • بازی‌های رایانه‌ای
  • بلیت اتفاق های مختلف یا مجوز حضور در آنها
  • نشان‌های اشتراک در پلتفرم‌های مختلف
  • اسم های دامنه بلاک چین
  • کالاهای لوکس دیجیتالی شده

ویژگی‌های توکن NFT

از ویژگی‌های توکن NFT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

NFT
NFT

کمیاب بودن :

ارزش NFTها به دلیل کمبود آنهاست . اگر چه توسعه دهندگان NFT می‌توانند هر مقداری برای این توکن های غیر قابل تعویض ایجاد کنند، اما اغلب برای افزایش نادر بودن، توکن ها را محدود می‌کنند.

غیر قابل تقسیم شدن:

از دیگر ویژگی‌های این توکن ها به شمار می‌رود و بییشتر توکن های غیر قابل تعویض در واحدهای کوچک‌تر قابل تقسیم نیستند. برای مثال شما یا کل یک قطعه هنری دیجیتال را خریداری می‌نمایید و یا اصلاً خریداری نمی‌کنید.

منحصر به فرد بودن:

این شاید مهمترین ویژگی این توکن ها باشد. NFT ها یک تب اطلاعات دائمی دارند که منحصر به فرد بودن آنها را ثبت می‌کند. این به معنی می‌باشد که هرکدام از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند.

non fungible token
non fungible token

برخی از شناخته شده ترین توکن های فروخته شده

Everydays

آقای مایک وینکلمان که یک هنرمند در حوزه ‌ی هنرهای دیجیتال محسوب میشود با ساخت کلاژی از ۵۰۰۰ اثری که ایشان طراحی کرده بودند و روند پیشرفت کاریشان در آن مشخص بود با قیمت ۳/۶۹ میلیون دلار به فروش رسید.

کریپتو پانک

این NFT که مجموعه‎‌ای از ۱۰ هزار کاراکتر دیجیتالی است و جز اولین NFTها به حساب می‌آید توسط باب دیلَن ، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرم ‌افزارهای طراحی Figma به قیمت ۲۰۰/۴ اتریوم به فروش رسید.

Crossroad

یک هنرمند دیگر در حوزه ی هنرهای دیجیتالی به نام بیپل که ویدئویی از یک شخصیت بازنده که معرف ترامپ است را به نمایش در آورد، بر روی بدن این کاراکتر کلمات ناخوشایندی همچون Loser به معنی بازنده به چشم می‌خورد. این NFT با قیمت ۶/۶ میلیون دلار به فروش رسید.

“حرف پایانی”

NFTها بسیار جدید هستند و هنوز خیلی زود است که بتوان راجع به آینده‌ی این بازار اظهارنظر کرد. بهتر است اگر قصد ورود به دنیای NFT ها را دارید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید و در ضمن فقط بخشی از سرمایه‌ی خود را به این بازار اختصاص دهید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.