نماد سایت توکن باز

حد ضرر چیست؟ آموزش جلوگیری از ضرر بیش‌ازحد در معاملات ارزهای دیجیتال

حد ضرر چیست؟ آموزش جلوگیری از ضرر بیش‌ازحد در معاملات

حد ضرر چیست؟ آموزش جلوگیری از ضرر بیش‌ازحد در معاملات

تعیین حد ضرر و سود یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای ترید است که آشنایی با آن از ضرر بیش‌ازحد جلوگیری خواهد کرد. حد ضرر و حد سود نه‌تنها در بازار ارزهای دیجیتال بلکه در دیگر بازارهای مالی نیز کاربرد داشته و آشنایی با آن یکی از اصل‌های اولیه‌ی ترید است. در ادامه به بررسی کامل حد ضرر و موارد کاربران آن می‌پردازیم. با ما در مقاله‌ی «حد ضرر چیست» همراه باشید.

حد ضرر چیست؟

حد ضرر یا stop-loss (SL) قیمت از پیش تعیین‌شده‌ی یک دارایی است که پایین‌تر از قیمت فعلی دارایی قرار دارد. تریدرها از حد ضرر استفاده کرده تا درصورت رسیدن دارایی به سطح قیمت موردنظر، پوزیشن را بسته و از ضرر بیش‌تر جلوگیری کنند.

stop-loss از ضرر بیش‌تر در معاملات جلوگیری می‌کند

حد سود چیست؟

حد سود یا take-profit (TP) قیمت از پیش تعیین‌شده‌ی یک دارایی است که بالاتر از سطح قیمت فعلی قرار دارد. معامله‌گران از حد سود استفاده کرده تا درصورت رسیدن دارایی به قیمت مشخصی پوزیشن خود را ببندند.

در توکن باز ببینید؛ یافتن بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

معامله‌گران می‌توانند به جای رصد 24 ساعته‌ی بازار و قیمت دارایی مورد نظر خود، حد ضرر و حد سود را در حین ایجاد پوزیشن تعیین کنند. بدین صورت صرافی به‌طور خودکار از پوزیشن خارج شده و حد ضرر یا سود اعمال می‌شوند.

کاربرد حد ضرر و حد سود در ترید

احتمالا تا اینجا هم متوجه شدید که تعیین حد ضرر و حد سود چه اهمیت مهمی در ترید دارد و این اهمیت بر هیچکس پوشیده نیست. در ادامه به بررسی بیش‌تر کاربرد حد ضرر و حد سود می‌پردازیم.

مدیریت ریسک

با استفاده از سطوح حد ضرر و حد سود، تریدرها می‌توانند به راحتی ریسک مناسب خود و سطوح قابل قبول ریسک را شناسایی کنند. ارزیابی ریسک با استفاده از سطوح حد ضرر و حد سود نقش مهمی در حفظ و رشد سبد سرمایه‌گذاری هر تریدری دارد؛ سطوح حد سود و ضرر نه‌تنها از دارایی شما محافظت کرده بلکه از نابودی کامل پورتفولیوی نیز جلوگیری خواهند کرد. بنابراین بسیاری از تریدرها از سطوح حد ضرر و سود در استراتژی مدیریت ریسک خود استفاده می‌کنند.

حد ضرر از نابودی کامل سرمایه جلوگیری کرده و تاثیر شایانی در مدیریت ریسک دارد

جلوگیری از ترید بر مبنای احساس

ما انسان هستیم و نمی‌توانیم در هر شرایطی با منطق 100 درصدی تصمیم بگیریم. با این حال تریدرهای برتر بازار تاثیر احساس در معاملات را به حداقل رسانده و اینکار را با حد ضرر و حد سود انجام می‌دهند. در واقع تریدرها با اینکار از معامله در شرایط استرس، ترس، طمع و … دوری کرده و به استراتژی از پیش تعیین‌شده‌ی خود اتکا می‌کنند. یادگیری تشخیص زمان بستن پوزیشن (تعیین حد ضرر و حد سود) به شما این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌ی خود را بهتر از قبل مدیریت کنید.

تنظیم نسبت ریسک به ریوارد

سطوح حد ضرر و سود کاربرد زیادی در محاسبه‌ی نسبت ریسک به ریوارد دارند. در واقع نسبت ریسک به ریوارد، اندازه‌گیری ریسک در ازای سود مناسب است.

به‌طور کلی بهتر است وارد معاملاتی شوید که نسبت ریسک به ریوارد کم‌تری دارند. حال با استفاده از حد ضرر و سود و فرمول زیر می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد معاملات خود را محاسبه کنید.

نسبت ریسک به ریوارد = (قیمت ورودی – سطح قیمت حد ضرر) ÷ (حد سود – قیمت ورودی)

حد ضرر و سود را چگونه محاسبه کنیم؟

متدهای مختلفی برای تعیین سطوح حد ضرر و سود وجود دارد که می‌توانید از این متد به‌طور مستقل یا ترکیبی استفاده کنید. هدف نهایی تمامی متدها، استفاده از داده‌های موجود برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر درباره‌ی زمان بستن یک پوزیشن است.

سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت از اصلی‌ترین مفاهیم تمامی بازارها ازجمله بازار ارزهای دیجیتال هستند. سطح‌های حمایت و مقاومت مناطقی در نمودار قیمت هستند که احتمال افزایش معاملات در آن نقاط بیش‌تر است.

یکی از راه‌های تعیین حد ضرر و سود استفاده از سطوح حمایت و مقاومت است

در سطوح حمایت، میزان خرید از سوی گاوها افزایش یافته و این انتظار وجود دارد تا روند نزولی متوقف شود. در سطوح مقاومت، میزان فروش از سوی خرس‌ها افزایش یافته و انتظار می‌رود تا روند صعودی متوقف شود.

معامله‌گران با استفاده از این مفهوم حد سود خود را مقداری بالاتر از سطح حمایت و حد ضرر را مقداری پایین‌تر از سطح مقاومت قرار می‌دهند.

میانگین متحرک‌ها

اندیکاتورها دید شفاف‌تری به تریدرها می‌دهند. یکی از این اندیکاتورها، میانگین متحرک است. تریدرها میانگین متحرک را در بازه‌های مختلف محاسبه کرده و آنها را به دقت زیر نظر دارند.

در توکن باز ببینید؛ فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

در واقع معامله‌گران با استفاده از این مفهوم از میانگین‌های متحرک استفاده کرده و حد ضرر را زیر میانگین متحرک بلندمدت و حد سود را در بالای میانگین متحرک بلندمدت قرار می‌دهند.

روش درصدگیری

گاهی تریدرها از اندیکاتور و شاخص‌های مختلف برای محاسبه‌ی حد ضرر و حد سود استفاده نمی‌کنند. تریدر در این روش حد ضرر و سود را با استفاده از درصد مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال شما بیت کوین را در سطح قیمت 20 هزار دلار خریداری کرده‌اید و حد سود خود را 5 درصد بالاتر از این سطح در قیمت 21 هزار دلار تعیین می‌کنید.

معمولا تریدرهای تازه‌کار که آشنایی چندانی با اندیکاتورها ندارند از این روش استفاده می‌کنند.

استفاده از دیگر اندیکاتورها

علاوه بر این متدها، برخی از تریدرها از دیگر اندیکاتورها ازجمله RSI، باند بولینگر و MACD استفاده کرده تا سطح حد ضرر و حد سود خود را تعیین کنند.

علاوه بر استفاده از سطوح حد و ضرر در معاملات فیوچرز، انتخاب اهرم مناسب نیز تاثیر شایانی در معاملات شما دارد. با مطالعه‌ی مطلب «آموزش انتخاب لوریج» در انتخاب اهرم متخصص شوید!

سخن پایانی

توجه داشته باشید که سطوح حد و ضرر برای هر تریدر منحصربه‌فرد هستند. استفاده از حد ضرر و سود نظم و ترتیب را برای استراتژی ترید شما به ارمغان آورده و کاربرد زیادی دارد. تجربه‌ی شما همراهان توکن باز از استفاده از سطوح حد سود و ضرر چیست؟ لطفا نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

از اینکه تا پایان مقاله‌ی «حد ضرر چیست» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

خروج از نسخه موبایل