آموزش انتخاب لوریج؛ چگونه ضرر در معاملات فیوچرز را به حداقل برسانیم؟

آموزش انتخاب لوریج در فیوچرز ارزهای دیجیتال

معاملات فیوچرز علاوه بر سود زیاد، ریسک و ضرر زیادی داشته و انتخاب اهرم‌ یا لوریج مناسب، نقش مهم و کلیدی در این معاملات دارد. Leverage کاربران را در دو راهی خوش‌بختی و نابودی قرار داده و اهرم نامناسب منجر به ازدست‌رفتن سرمایه‌ی تریدرها می‌شود. امروز اینجا هستیم تا به بررسی آموزش انتخاب اهرم مناسب در معاملات آتی ارزهای دیجیتال بپردازیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

در توکن باز ببینید: رصد فرصت‌های آربیتراژ در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی

بنا به آمار، درک نادرست و فقدان دانش از اهرم‌ها منجر به شکست در معاملات و از دست رفتن سرمایه می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق و تخصصی Leverage و نحوه‌ی کسب بیش‌ترین سود از آنها می‌پردازیم. شناختِ اهرم‌ها برای هر تریدری منجر به حداکثر رساندن سود و کاهش ضررها می‌شود.

یک؛ لوریج چیست؟

لوریج چیست؟

ابتدا قصد داریم تا به بررسی اهرم‌ها بپردازیم. طی معاملات فیوچرز، قراردادی بین تریدر و صرافی ایجاد می‌شود. در این معاملات دو طرف توافق می‌کنند تا درصورت رسیدن ارزش دارایی به قیمت موردنظر، تریدر مقداری پول را دریافت کند. در واقع در این روش کاربران روی قیمت یک دارایی شرط‌بندی می‌کنند. شاید فکر کنید که معاملات فیوچرز نیز ویژگی جذاب و خاصی نداشته که باید بگوییم لوریج‌ها، جادوی این معاملات هستند.

 با وجود لوریج‌ها، کاربران با چند برابر سرمایه‌ی واقعی خود به معامله پرداخته و پوزیشن باز می‌کنند. به‌عنوان مثلا اگر 1000 دلار سرمایه داشته و از اهرم 7 استفاده کنید، صرافی به‌اندازه‌ی 7000 دلار اعتبار به شما خواهد کرد. بدین صورت اگر دارایی به تارکت موردنظر شما برسد، 7 برابرِ حالتِ عادی سود خواهید کرد و از سوی دیگر اگر دارایی به رقم موردنظر شما نرسد، لیکویید شده و یا در صورت بستن پوزیشن پیش از لیکویید شدن، ضرر شما 7 برابر می‌شود.

اهرم بالاتر به معنای ریسک بیش‌تر بوده و معمولا صرافی‌ها به کاربران اهرم‌های بالا را پیشنهاد می‌کنند.

دو؛ ریسک استفاده از لوریج بالا

فرض کنید که 10 هزار دلار در اختیار داشته و خواهان استفاده از لوریج 100 هستید. بدین صورت صرافی امکان باز کردن پوزیشن با 1 میلیون دلار را برای شما فراهم خواهد کرد. حالا فرض کنید شما این پوزیشن را روی 10 ارز باز کرده و این 10 ارز هرکدام 5 درصد ریزش را تجربه کنند. در هر ارز 5 هزار دلار متضرر شده و بدین‌صورت، ضرر شما برابر با 50 هزار دلار می‌شود.

بسیاری از افراد وسوسه شده و بدون توجه به حجم ریسک، در دام Leverage های بالا قرار می‌گیرند. اگر استراتژی ثابت‌شده و پایداری ندارید، بهتر است بیخیال استفاده از اهرم بالا شده و دارایی خود را در معرض ریسک زیاد قرار ندهید.

سه؛ Leverage پایین انتخاب کنید

مجددا فرض کنید که 10 هزار دلار دارایی دارید و خواهان استفاده از اهرم 5 هستید. بدین صورت صرافی 50 هزار دلار اعتبار در اختیار شما قرار خواهد داد. فرض کنید پوزیشن خود را روی 10 دارایی باز کرده و هرکدام از آنها 5 درصد افت قیمت را تجربه کنند. در هر ارز 250 دلار ضرر کرده که مجموع ضرر شما معادل 2500 دلار می‌شود.

برخی از تریدرها باور دارند که برای کسب درآمد از بازار باید از اهرم‌های بالا استفاده کرد که چنین موضوعی صحت ندارد. اگر یک استراتژی قوی و اثبات‌شده داشته باشید چنین چیزی منجر به سود زیاد شده اما اگر تازه‌کار هستید یا هنوز به ثبات و سودآوری نرسیده‌اید، بهتر است از لوریج‌های پایین استفاده کرده و روی اهداف بلندمدت تمرکز کنید. روی فرآیندی تمرکز کنید که پایداری و بلوغ در ترید را برای شما به ارمغان بیاورد.

چهار؛ انتخاب اهرم مناسب استراتژی خود

چهار؛ انتخاب اهرم مناسب استراتژی خود

انتخاب لوریج مناسب از اهمیت بالایی در ترید برخوردار بوده و باعث می‌شود به‌طور واقع‌بینانه ترید کنید. هیچ پاسخ قطعی و دقیقی مبنی بر انتخاب Leverage وجود نداشته چرا که استراتژی تریدرها ثابت نیست. اما بهتر است برای انتخاب اهرم درست به نکاتی که در ادامه به آنها می‌پردازیم توجه کنید.

از کم‌ترین اهرم ممکن استفاده کنید

همیشه سعی کنید تا کم‌ترین اهرم ممکن که با استراتژی شما تطابق دارد را استفاده کنید. اگر به‌طور درست از این موضوع استفاده کرده و طمع را محدود کنید، می‌توانید روی مدیریت ریسکِ خود تمرکز کرده و بدین صورت احتمال موفقیت و کسب سود شما در بازار افزایش می‌یابد.

در مورد پوزیشن خود صحبت کنید

شاید جالب و موثر نباشد اما بهتر است درباره‌ی پوزیشن‌های خود با دیگران صحبت کنید. با دیگران در رابطه با لوریج مورداستفاده و رقم پوزیشن خود صحبت کنید؛ به آنها در رابطه با اینکه چند درصد از سرمایه‌ی خود را در این معامله قرار داده‌اید صبحت کنید. چنین کاری، منجر می‌شود تا شما بیش‌ازپیش از ریسک خود مطلع شوید.

ریسک خود را محدود کنید

برای مدیریت بهتر ریسک، بخش بسیار کوچکی از دارایی خود را به باز کردن پوزیشن در معاملات فیوچرز اختصاص دهید. بدین صورت حتی اگر لیکویید شوید نیز مشکلی پیش نیامده و می‌توانید در کمال آرامش به تحلیل رمز ارزهای دیگه پرداخته و پوزیشن بعدی را باز کنید.

در توکن باز ببینید؛ بهترین قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

ما در مقاله‌ی «کلافگی از ضررهای پیاپی در ترید رمزارزها؛ آیا واقعا می‌توان تریدر موفقی باشیم؟» به بررسی برترین و بهترین روش‌های مقابله با شکست در معاملات پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه‌ی این مطالب ضرر خود را در معاملات به حداقل رسانده و بر مبنای منطق پیش بروید.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته در انتخاب اهرم، مدیریت ریسک است. اگر به‌تازگی وارد بازار شده یا استراتژی ثابت‌شده‌ای ندارید از اهرم بالا استفاده نکرده و به اهرم‌های کوچک اطمینان کنید. با کسب تجربه، چشم‌انداز خود را در بازار گسترش داده تا سود شما بیش‌تر شود.

راه‌کار پنجم برای انتخاب اهرم مناسب را شما به ما و سایر کاربرانِ توکن باز معرفی کنید. ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

منبع: TradingView

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.