نماد سایت توکن باز

آیا USDC به سرنوشت لونا (UST) دچار می‌شود؟

تقریبا یک ماه است که وضعیت قیمت‌ها در بازار کریپتو نزولی است. در این شرایط چند خبر منفی لازم بود تا وضعیت بازار را بدتر کند و آن را به خاک و خون بکشد. روز گذشته خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) ریزش قیمت‌ ارزهای دیجیتال را شدت بخشید.


دلایل ریزش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال را از «علت کاهش قیمت بیت کوین تا کانال ۱۹ هزار دلار چیست؟» مطالعه کنید.


سیرکل (Circle) صادرکننده استیبل کوین USDC اعلام کرد 25 درصد از ذخایر رزرو USDC را در 6 بانک مختلف نگهداری می‌کرده که یکی از آنها بانک ورشکست‌شده‌ی سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) است. این خبر ترس جدیدی در بازار کریپتو ایجاد کرد و باعث دی پگ شدن USDC شد. متن کامل این خبر را از لینک زیر دنبال کنید:


فوری؛ USDC دی‌پگ شد


وحشت در بازارهای کریپتو با تصمیم صرافی کوین بیس برای توقف بازخرید USDC:USD تشدید شد. صرافی بایننس نیز مبادله USDC/USDT را غیرفعال کرد. این اتفاقات خاطرات تلخ سقوط ترا و استیبل کوین آن UST را تداعی کرد. اما این دو استیبل کوین چقدر شبیه هستند؟

آیا USDC در حال نابود شدن است؟

از کل سبد دارایی‌هایی که پشتوانه عرضه در گردش USD Coin (USDC) هستند، تنها 3.3 میلیارد دلار در بانک سیلیکون ولی (SVB) گیر کرده است که کمتر از 9 درصد معادل دلار ارزش بازار آن است. به گفته Ignas تحلیلگر دیفای، این مقدار پول دیر یا زود از طریق روش‌های بیمه بانکی قابل بازیابی است.

در نتیجه، خسارت احتمالی کمتر از 200 میلیون دلار است، که برای USDC آنقدرها مشقت بار نیست. به گفته این تحلیلگر، سیرکل به اندازه کافی اسناد خزانه داری ایالات متحده برای پوشش زیان های احتمالی و برقراری مجدد پگ USDC هست.

به همین دلیل مقایسه مشکلات USDC با مشکلاتی که یک سال پیش منجر به فروپاشی اکوسیستم Terra (LUNA) شد، اغراق آمیز به نظر می‌رسد.


آپدیت ۲۱ اسفند

سیرکل در بیانیه اخیر خود اظهار داشت این احتمال وجود دارد که شرکت نتواند ۱۰۰٪ وجوه خود را پس بگیرد. یا اینکه ممکن است زمان بر باشد؛ به این دلیل که FDIC گواهی‌های دریافتی (IOU) و سود سهام پیشرفته را برای دارندگان سپرده صادر می‌کند.

با این حال، سیرکل اطمینان داد کسری صندوق ناشی از سقوط SVB را پوشش خواهد داد. این شرکت گفته است کلیه منابع شرکتی خود را به کار خواهد گرفت و حتی برای رفع هرگونه کمبود ذخایر، سرمایه خارجی جذب می‌کند.

به دنبال انتشار این بیانیه، ارزش USDC کمی بیشتر به قیمت 1 دلاری خود نزدیک شد و در حال حاضر با 0.983 دلار معامله می‌شود.


خروج از نسخه موبایل