نماد سایت توکن باز

ریگ ماینینگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

gpus mining

gpus mining

ریگ ماینینگ و نکات مهم آن: امروزه یکی از راه های دستیابی به ارز دیجیتال استخراج یا ماینینگ است که در مباحث قبلی استخراج ارز دیجیتال و راه های مختلف آن را عنوان کردیم. در مبحث آتی تیم توکن باز می‌خواهد به سراغ یکی از روش های ماینینگ یعنی استخراج از طریق سخت افزار بپردازد.

مفاهیم کلی:

ریگ ماینینگ چیست؟

به طور‌کلی ریگ ماینینگ را می توان مجموعه ای از اجزای سخت افزاری دانست که CPU و GPU و … برای استخراج یا ماینینگ در حوزه رمز ارزها استفاده می شوند.

باید بدانیم اگر چه این یک معنای ساده است اما به واقعیت بدل کردن آن بسیار دشوار و پیچیده است. زیرا صرفاً قرارگیری یک سری قطعات کنار هم کافی نیست، این کار باید بهترین نوع ممکن باشد تا نتیجه‌ی حاصله از آن بتوان هزینه‌های مصرفی را بازگرداند.

ریگ ماینینگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای ریگ ماینینگ

باید بدانیم که ریگ ماینینگ مانند هر وسیله‌ی دیگر از اجزای مختلف و متعددی تشکیل شده که درصورت نبودن هر کدام، پروسه‌ی ماینینگ ارز دیجیتال امکان پذیر نیست در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم.

شاسی یا محفظه‌ی ریگ

قاب ریگ یا شاسی محفظه ای است که برای جمع کردن همه ی قطعات کنار یکدیگر استفاده می شود. شاسی را هم می توان به صورت آماده خریداری کرد هم می توان آن را درست کرد.

چیزی که حائز اهمیت است شاسی باید به گونه باشد که کارت های گرافیک به خوبی روی آن سوار شده و ثابت بماند. در انتها بهتر است جنس بدنه ی شاسی از آلومینیوم تهیه شود، زیرا داری مقاومت بالا بوده و غیر قابل اشتعال می‌باشد.

مادربرد

به طور قطع مادربرد یکی از مهمترین قطعات است. پس بهتر است در زمان گرد آوردی برای ریگ ماینینگ مادربردی انتخاب شود که توانایی پشتیبانی چندین کارت گرافیک را داشته باشد. این بدین معناست که مادربرد منتخب باید حداقل 3 یا 4 پورت PCI-E را دارا باشد.

که در دسترس ترین و معمول ترین مادربردها میتوان به: Gigabyte GA-EP35-DS3L و Asus P 5Q Deluxe اشاره کرد.

ریگ ماینینگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 هسته مرکزی یا پردازنده

کارت های گرافیک به پردازنده ها یا CPU فوق قوی احتیاج ندارند و صرفاً یک CPU عادی که صرفا هماهنگی لازم با مادربرد منتخب را داشته باشد، کافی و پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

البته که باید خاطر نشان شد که پرازنده های چند هسته‌ای که توسط شرکت Intel برای ماینینگ ارز دیجیتال برپایه‌ی الگوها و الگوریتم‌های CryptoNight همچون رمز ارز مونرو مناسب می باشد.

RAM

زمان انتخاب رم یا حافظه برای ریگ ماینینگ، باید بدانیم که آنچه حائز اهمیت می باشد، کیفیت است نه کمیت؛ به طور معمول برای یک ریگ ماینینگ دست کم 4 گیگ رم لازم است.

نکته مهمی که باید قبل از خرید رم به آن توجه کنید این است که مادربرد منتخب در ریگ ماینینگ رم مدنظر شما را پشتیبانی میکند یا خیر؟

ریگ ماینینگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هارد

وظیفه‌ی هارد ذخیره سازی و ثبت گزارشات است. پس ابعاد و سرعت هارد تاثیری بر توان و قدرت هَش در ریگ ماینینگ ندارد. بدین ترتیب یک هارد با ظرفیت 50 گیگابایت توانایی پاسخگویی به نیازهای شما را دارد.

POWER

یکی از تاثیرگذارترین قطعات در هر سیستمی، نه تنها در ریگ ماینینگ همان POWER یا منبع انتقال نیرو به سیستم است.وظیفه‌ی پاور، انتقال نیرو به قطعات است که این منبع نیرو نسبت به تعداد کارت های گرافیک قابل تغییر است. پس حتماً برای جلوگیری از آسیب به دستگاه در انتخاب پاور دقت شود. به طور مثال: یک ریگ ماینینگ برای داشتن پاوری با قدرت 1200 وات به بالا نیاز به 6 کارت گرافیک دارد.

البته باید خاطرنشان شد POWER ها کلاس‌ها و رده‌های متفاوتی دارند که در میان این رده های متفاوت Plus Bronze و Plus Gold جزو بهترین پاورها برای ریگ ماینینگ محسوب می‌شوند.

GPU

قطعات مهم بسیاری در ریگ ماینینگ وجود دارد. اما مهمترین آن کارت گرافیک GPU است که در انتخاب GPU ها دو نکته را باید رعایت کرد.

1- به جای تعدادی زیادی کار گرافیک ضعیف، چند کارت گرافیک با کیفیت و قوی بخرید.

2- برای هماهنگی بهتر کارت گرافیک ها از یک برند و مدل خریداری کنید.

دو برند مطرح در بازار گرافیک را AMD و NVIDIA می توان نام برد. ضمن آنکه باید توجه داشت نکته مهم در انتخاب GPU برای بازدهی ماینینگ، قدرت هَش و مقدار انرژی مصرفی آن است.

سیم یا کابل

  داشتن کابل مناسب برای اتصال قطعات یکی از ملزومات محسوب می‌شود. ضمن آنکه کابل‌های PCI Express USB برای اتصال GPU به مادربرد الزامی است.

سیستم کولینگ

زمانی که دستگاه به مدت طولانی کار کند، از کارکرد دستگاه گرما تولید می‌شود و برای اینکه دستگاه آسیب نبیند و بتواند به کارکرد خود ادامه دهد. داشتن چندین فن قوی الزامی می‌باشد. البته مدلهای کولینگ دیگری هم وجود دارند که بر مبنای آب و یا روغن های مخصوص خنک کنندگی را انجام می‌دهند.

کارت شبکه

کارت های شبکه یکی از موثرترین قطعات در ریگ ماینینگ محسوب می‌شود. زیرا باید دستگاه برای ماین کردن ارز به اینترنت متصل باشد و اگر مادربرد مدنظر شما دارای کارت شبکه نباشد، باید آن را جداگانه تهیه و در ریگ ماینینگ خود نصب کنید تا به اینترنت متصل شوید.

هزینه ساخت یک ریگ ماینینگ

باید بدانیم فارغ از هزینه برق و کولینگ و تجهیزات کاهش آلودگی صوتی ناشی از دستگاه باید هزینه مالی برای خرید و راه اندازی را نیز در نظر گرفت که باتوجه به قیمت تجهیزات دیجیتالی و داغ شدن بازار ماینینگ مبلغ قابل توجهی می‌شود. با رو آوردن کاربران و سرمایه گذاران به صنعت ماینینگ و بالا رفتن تقاضا‌ها در این زمینه قیمت این تجهیزات سیر صعودی عجیبی پیدا کرد؛ که باتوجه به این شرایط باید برآورد کرد که ورود به این عرصه به صرفه هست یا خیر؟

ریگ ماینینگ و نکات مهم آن

با ریگ ماینینگ چه چیزی استخراج میکنند؟

باید بدانید استخراج و ماینینگ شما بستگی به پیاده سازی در ریگ شما دارد. اگر در ریگ از GPU استفاده کنید نمیتوانید ارزهای کریپتو را ماین کنید. پردازنده‌ی گرافیکی هیچ وقت توانایی کسب سود در بلاک چین هایی برای استخراج رمز ارزهای چون: بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، دش و… را ندارند.

برای استخراج این رمزارزها بهتر است از ریگ ماینینگ اسیک استفاده کنید که قوی تر و متداول‌تر است. اما باید بدانیم که ماین کردن با ریگ پردازنده‌ی GPU نسبت به ریگ ماینینگ ASIC ماین محدودتری خواهد بود.

 نمونه ریگ ماینینگ

برای انتخاب بهتر و آشنایی با دستگا‌ه‌ها و انواع و اقسام آنها به چند مورد از این دستگاه ها در ذیل به اختصار اشاره می‌کنیم:

شارک مینی: این دستگاه همانطور که از اسمش نیز پیداست فضای کمی می‌گیرد و گرمای حاصله از کارکرد دستگاه نیز بسیار کم است. این دستگاه دارای 4 کارت گرافیک است و نرخ ماینینگ نسبتاً خوبی دارد.

بیت کوین گلد GPU ماینر: این دستگاه دارای 6 کارت گرافیک است. این دستگاه انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری اولیه و استخراج است. این دستگاه با نرخ 2000 هَش قابلیت نصب دارد.

پاندا ماینر B5+: این نوع دستگاه ریگ ماینینگ یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. این دستگاه به دلیل قابلیت نصب 8 کارت گرافیک با نرخ 110 مگا هَش دارد به همین دلیل دارای قیمتی بالا و نایاب است.

ریگ ماینینگ و نکات مهم آن

نکات مهم در خرید ریگ ماینینگ

روند صعودی ارزهای دیجیتال خیل عظیمی از کاربران را به سمت ماینینگ ارزهای دیجیتال با کارت های گرافیک سوق داد و باعث داغ شدن بازار این تجهیزات شد.

اگر شما نیز علاقمند به فعالیت در این حوزه هستید باید چند نکته مهم را حین خرید ریگ مانینگ رعایت کنید.

نرخ هش

هَش ریت را به مقدار توان محاسبه‌ای دستگاه در هر ثانیه گفته می‌شود تا بتواند به جواب معادلات در پروسه پردازش رسیده و در نهایت به استخراج برسد. هَش ریت با واحد های: کیلو ‌هَش، مگا‌ هش، گیگا هش، ترا هش برثانیه محاسبه و اندازه گیری می شود.

هرچه مقدار هَش در کارت گرافیک بیشتر باشد شانس به دست آوردن پاداش بیشتری خواهید داشت. ضمن آنکه باید خاطرنشان شد هر کارت گرافیک نرخ هَش مخصوص به خود را دارد.

پس بهتر است از کارت گرافیکی استفاده شود که توان هش بالایی دارد و سرعت استخراج و درنتیجه پاداش بیشتری به عمل می‌آورد.

مصرف انرژی

باید در هنگام خرید کارت‌های گرافیکی به برچسب انرژی آنها دقت شود، زیرا کارکرد کارت‌های گرافیکی هنگام محاسبه و پروسه‌ی ماینینگ باعث ایجاد افزایش مصرف انرژی می‌شود. این امکان وجود دارد که سود حاصله از کارکرد دستگاه شما کمتر از هزینه برق مصرفی باشد، پس بهتر است دقت لازم به عمل آید.

میزان تولید گرما در ریگ ماینینگ

دستگاه‌های ماینینگ به علت کارکرد و محاسبات سنگین گرمای زیادی دارد و هرچه کارت‌های گرافیک بیشتر باشد گرمای بیشتری تولید می‌شود. استفاده از کولینگ مناسب برای خنک نگه داشتن ریگ مانینیگ می تواند گزینه‌ی خوبی باشد. اما هزینه برق و اینگونه استخراج را بالا می‌برد.

هزینه خرید تجهیزات ریگ ماینینگ

برای خرید ملحقات سخت افزاری ریگ ماینینگ باید هزینه کرد تا درآینده به سود رسیده و این هزینه به شما بازگردد. پس حین خرید باید به این موضوع بازگشت سرمایه نیز توجه شود.

هزینه نگهداری و تعمیرات ریگ

با این دید که ممکن است دستگاه شما نیاز به تعمیر داشته باشد، درمورد هزینه تعمیر قطعات نیز تحقیق کنید چون قطعات ریگ ماینینگ به سختی یافت می‌شود. پس قطعا هزینه زیادی برای تعمیر و نگهداری خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل