استخراج ارزدیجیتال چیست و نیاز به چه ابزارهایی دارد؟

Bitcoin mining story Cyprus Mail cryptocurrency 960x641 1

در دنیای رمز ارزها فناوری بلاک چین با همه ی راز و رمزها و پیچیدگی های مختص به خودش این روزها در معرض توجه عوام قرار گرفته است. عموم مردم اطلاع اندکی از استخراج ارز دیجیتال دارند. پس ما تیم توکن باز تصمیم گرفتیم تا در این مقاله این مبحث را برای کاربران توضیح دهیم.

مفاهیم کلی :

استخراج یا ماینینگ چیست؟

عمل استخراج از گذشته های دور از معادن طلا و ذغال سنگ و … کاری یدی بوده است که انسان‌ها هزاران سال قبل هم به انجام آن می پرداختند و درحال حاضر نیز ادامه دارد، هنوز هم بهترین راه رسیدن به مواد معدنی ارزشمند همین عمل استخراج تلقی می شود.
اما استخراج مد نظر ما با استخراج سنتی و کهن تفاوت و تمایز بسزایی دارد. بگونه ای که در استخراج کهن، انسان ها این عمل را انجام می دادند و یک کار یدی تلقی می شد. اما امروزه استخراج ارزهای دیجیتال و نوین بدون دخالت انسان و با ربات ها و پردازنده های قوی حاصل می شود که طرفداران بسیاری را این امر به خود مجذوب کرده است. اما انچه لازم است بدانیم آن است که استخراج ارز دیجیتال چیست؟ فرآیند ماینینگ چگونه است؟

باید بدانیم به پروسه پردازش یک بلاک داده ی اطلاعات و به دست آوردن، آن بلاک به اصطلاح استخراج گفته می شود، و به تولید و ثبت یک معامله ارز دیجیتالی توسط دستگاه ماینر ها اصطلاحاً فرآیند ماینینگ گفته می شود.

استخراج یا ماینینگ
استخراج یا ماینینگ

ماینر چه کسی یا چه چیزی است؟

ماینر را هم میتوان به افرادی که با استفاده از پروسه پردازش یک داده برای استخراج ارز های دیجیتالی می پردازند ماینر گفت، هم آنکه، می توان ماینر را دستگاهی دانست که به وسیله ی آن انواع رمز ارز مانند بیت‌کوین را استخراج می‌ نماید.

چگونگی استخراج فرآیند ماینینگ

روند کار ماینرها بدین گونه است که اول تراکنش های موجود رو به هَش تبدیل می کند. حال ماینر پیش از شروع کار هَش، در صدر تراکنش ها، تراکنشی با نام کوین بیس اضافه می کند. در واقع کوین بیس را می توان تراکنشی دانست که آدرس آن در ماینر درج شده و اگه ماینر قادر به حل این تراکنش ها باشد و به بلاک اضافه کند، پاداش حل و استخراج ارز دیجیتال به کوین بیس فرستاده می شود.

استخراج یا ماینینگ
استخراج یا ماینینگ

کوین بیس را میتوان تراکنشی دانست که کوین های جدید در آن متولد میشوند که به طور معمول اولین تراکنش بلاک جدید محسوب میشود.

انواع روش های استخراج

به دو صورت میتوان ارز دیجیتال را استخراج کرد که هر کدام را به اختصار توضیح میدهیم.

  • Solo mining (فردی)

استخراج به صورت انفرادی یعنی ماینر به هیچ استخری متصل نیست و تنهایی اقدام به استخراج و حل تراکنش های یک کوین یا ارز می کند. در اینگونه ماینینگ ها اعتبار تمام بلاک ها استخراج شده تحت اختیار ماینر انفرادی است و جوایز حل این تراکنش ها هم تنهایی دریافت می کند.

  • Pooled mining (استخری)

در اینگونه استخراج همه ی منابع های استخراجی باهم متحد میشوند تا فرآیند خلق کردن راه حل یک بلاک استارت خورده شود. زمانی که استخر موفق به استخراج یا حل بلاک مد نظر شود، جایزه و یا پاداش این حل بین تمامی افراد حاضر در استخر استخراج و مشارکت کننده ها پخش می شود. این پاداش به میزان مشارکت اختصاص شده در کار است، که جایزه استخراج هر بلاک در حال حاضر 12.5 بیت کوین می باشد.

استخراج یا ماینینگ
استخراج یا ماینینگ

انواع روش های ماینینگ

سخت افزار ماینینگ: کاربران برای استخراج یک کوین می توانند با استفاده از انواع سخت افزار در زنجیره های بلاکچین اقدام به استخراج بنمایند.که به صورت اختصاری آنها را شرح میدهیم.

CPU Mining ( پردازنده مرکزی)

در گذشته ارز دیجیتال و اولین سیستم ها، کاربرها قادر بودند از پردازنده های خودشان فرآیند استخراج را انجام دهند. اما با پیشرفت در این حوزه و ورود پردازنده های گرافیکی به بازار ارز دیجیتال و کمک به استخراج، دیگر با پردازنده ی مرکزی یا همان CPU به صرفه نبود هم درصد هک کاربران بالا میرفت هم آنکه میزان دریافتی با هزینه ها عملا برابر می شد. پس اینگونه ماینینگ سخت افزاری از رابط کاربری به مرور حذف شد.

GPU Mining  (پردازنده گرافیک)

در این روش ماینینگ که نسبت به روش قبل برتری دارد و در آن از کارت گرافیک یا همان  GPU کامپیوتر شخصی استفاده می شود، به  GPU ماینینگ معروف می باشد. در این ماینینگ بر خلاف CPU ماینینگ که از پردازنده مرکزی سیستم برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می شد، از کارت گرافیک بهره می گیرند.

برای تولید ارز دیجیتال از این طریق نیاز به یک سیستم پردازنده گرافیکی مناسب داریم. از محبوبترین کارت های گرافیکی موجود در بازار که برای ماینینگ از آنها استفاده می شود می توان به Nvidia GTX 1080 Ti و  AMD RX 580 اشاره کرد.

FPGA Mining

این نوع ماینینگ یک روش بسیار سریع برای استخراج و ماینینگ به حساب می آید. در مقایسه با دو روش گفته شده در بالا بسیار کارآمدتر است. به طور معمول در این ماینینگ، ماینر قدرت کمی صرف می کند، اما پاداش نسبتا بالای رو تحت اختیار دارد. همین موضوع باعث میشه نسبتاً به دو مورد قبلی برای کاربران معقول تر باشد.

ASIC Mining  (دستگاه های ایسیک)

اینگونه ماینر دستگاه های پیشرفته تر و جامعی هستند و به منظور کارکردهای خاصی طراحی شده اند که کامل کننده هر سه دستگاه قبل و بسیار سریع و پر قدرت تر از تمامی تکنولوژی های قبلی می توان دانست. این پردازنده ها منحصراً برای ماینینگ طراحی شده اند و به طور قطع توان و بازدهی بسیار بالاتری نسبت به موارد قبلی دارند.

Cloud mining ( اَبری)

در کلود ماینینگ یا استخراج ابری که یک نوع سرویس برای استخراج محسوب می شود. کاربران با عقد قراردادهایی در مقابل خرید هَش برای مدت زمانی، می توانند دستگاه استخراج را از مالک اجاره کنند.

استخراج یا ماینینگ
استخراج یا ماینینگ

7 گام استخراج ارز دیجیتال

گام اول: اولین قدم این ماجرا، چیزی نیست جز مبادلات شخصی کاربران، بدین صورت که کاربران از دارایی های کیف پول خود، انتقال را صورت می‌دهند.
گام دوم: در ادامه ی گام پیش این مبادلات از طریق کیف پول ها انجام می پذیرد. حال این مبادلات در صف انتظار می مانند تا یک ماینر، بستر این بلاک چین انتخاب آن ها را تایید نماید. حال اگر ماینری این بلاک را انتخاب نکند چه می شود؟ این امر بسیار ساده خواهد بود، این تراکنش در “استخر تراکنش‌های تأیید نشده” ماندگار خواهد شد.
گام سوم: ماینرها تراکنشات را انتخاب می‌کنند و عملا تراکنش ها را به یک بلاک تبدیل می کنند، البته بلاکی از تراکنشات تایید نشده.
گام چهارم: حال رسیدیم به بلاکی از تراکنشات تایید نشده، ماینر ها برای این که بلاک را در بلاک چین اضافه کنند مستلزم یک امضا هستند. این امضا را اثبات کار یا «pow» نیز انجام می دهند. حال یک مسئله‌ بسیار پیچیده‌ ریاضی ساخته شده، معادله ای منحصر به فرد مختص هر بلاک، پا به عرصه ی وجود نهاده است.
حال، کار ماینر برای حل مسائل منحصر به فرد و فوق العاده دشوار خود، شروع می شود. باید بدانیم که این امر به لفظ آسان تلقی می شود، ولی در حقیقت قدرت محاسبه ای فوق العاده به همراه منبع برقی متناسب را نیازمند است.حال به این فرآیند ماینینگ می گویند.
گام پنجم: نکته مهم‌ در ادامه این روند، برای شروع ماین، پیدا کردن امضا می باشد. اولین ماینری که بتواند این امضا را پیدا کند، برای سایرین هم ارسال می کند، این امر به حل هر چه سریعتر ماین بلاک کمک بسزایی می‌کند.
گام ششم: این گام، در راستای گام قبلی می باشد، بدین معنی که ماینر های دیگر با توجه به اطلاعات و داده های بلاک باید امضا را، تایید کنند.
باید دانست اگر ماینرها به اجماع نظر برسند، این بلاک، به بلاک چین افزوده می‌شود.
گام هفتم: گام پایانی. این بلاک به زنجیری متصل شده و کار بر روی ماین آن شروع شده و یک مزیت برای این همه زحمت می توان اذعان کرد، آن هم این است که هر بلاک دیگری که به این بلاک چین اضافه شود، تایید و اعتباری برای بلاک‌ چین حساب می شود.
بدین صورت که هر بلاکی که افزوده گردد، باید مجدداً بررسی و تایید اعتبار شود، آن هم کل زنجیره، به طور مثال: بعد از بلاک‌ افزوده شده، 30 بلاک دیگر هم توانایی افزوده شدن به زنجیره را دارند، این یعنی 30 مرتبه دیگر کل زنجیره بازنگری و تایید ارتباط می شود و خوبی این بازنگری ها این می باشد که ضریب امنیت را برای زنجیره افزایش داده و کار را برای هکر ها به مراتب دشوار تر می کند.

حرف پایانی:

با توجه به وضعیت برق حال حاضر کشورمان و قیمت تمام شده ی تجهیزات ماینینگ خیلی به صرفه نمی باشد ولی باید اذعان داشت که به صرفه ترین و منصفانه ترین راه برای ماین کردن در حال حاضر، ماینینگ از طریق کارت گرافیک می باشد که هرچند قیمت نسبتاً بالایی برای هزینه ی اولیه دارد اما در بازگشت سرمایه و همچنین مصرف برق و هزینه های جاری مقرون به صرفه تلقی می شود.

1 دیدگاه روشن استخراج ارزدیجیتال چیست و نیاز به چه ابزارهایی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.