اسیک ماینر چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

sled

اسیک ماینر چیست و کاربرد آن: با هجوم کاربران و سرمایه گذاران به سمت رمز ارز ها و دنیای دیجیتال، جهت گیری سرمایه گذاران به سوی استخر استخراج و ماینینگ استخراج ارزها همچنین پیشرفت دنیای دیجیتال و خودکار شدن بلاک‎‌چین ها، نیاز به یک وسیله ی پیشرفته تر حس شد که با ورود ASIC به این عرصه، کار برای کاربران و یا سرمایه گذاران در این حوزه راحت‌تر شد. در این مقاله توکن باز قصد دارد به توضیح اسیک بپردازد تا کاربران در این حوزه ،بطور کامل اطلاعات لازمه در این زمینه را کسب نمایند.

مفاهیم کلی :

اسیک ASIC چیست؟

دستگاه ماینر ASIC مختصر شده Application Specific Integrated Circuits است که عملکردی خاص با بُرد و مدارهای اجماع یافته دارد.

هر دستگاه اسیک عملکردی متفاوتی با دیگر دستگاه را دارد که توانایی حل مسائل و الگو های خاصی را دارند. به بیان ساده تر اسیک ها هریک برای هدفی خاص طراحی و ساخته شده اند. مثلا دستگاه اسیک بیت کوین قابلیت حل مسائل و الگوریتم های SHA-256 را دارد.

اکثریت دستگاه های اسیک توسط شرکت Bit main ساخته شده اند. که عموم سرمایه گذاران و کاربران فعال در این حوزه ،بر این باورند که این دستگاه ها بازار ارزدیجیتال را خارج از حالت غیر متمرکز قرار داده است.

یکی از دلایل محبوبیت اسیک ها قدرت پردازش و توان بالای آنها و مصرف بهینه ی برق است، که استخراج ارز دیجیتال را به صرفه و سود آورد کرده. اما باید خاطر نشان شد که حفظ و نگهداری این دستگاه و هزینه‌ی تعمیرات درصورت نیاز، بسیار زیاد است.

اسیک ماینر چیست و کاربرد آن

علت پدید آمدن اسیک

همانطور که می دانیم اولین ارز دیجیتالی دنیای رمز ارزها که توسط ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد، بیت‌کوین است.

که در گذشته، ماینر ها با کامپیوتر های شخصی نیز توانایی تولید و استخراج آن را داشتند. اما با رشد شبکه های بلاک‌چین و تعدد ماینر ها که نتیجه آن کم شدن پاداش ها بود، دیگر اینگونه استخراج به صرفه و اقتصادی محسوب نمی شد. زیرا بر اساس الگوریتم اثبات کار، هر ماینری که بتواند زودتر به حل مسئله و محاسبات دست یابد ،پاداش دریافت می کند. این مقوله رابطه ی مستقیم با توان پردازشی سیستم های رایانه ای دارد.

در دوره های پیشین هر ماینر باید تمام محاسبات و حل مسائل را به تنهایی انجام می‌داد، که گاهاً پاداشی نیز دریافت نمی‌کرد. برای حل این مشکل در عرصه ی ماینینگ، استخر های ماینینگ پا به عرصه ی وجودی نهادند تا ماینر ها با اشتراک گذاری توان پردازشی خودشان، پروسه‌ی ماینینگ را تسریع بخشند.

با ایجاد استخر های استخراج، دیگر هیچگونه ورودی تکراری برای محاسبه وارد شبکه نمی‌شد. استخر ها با اشتراک گذاری و تقسیم وظایف، در حل مسائل باعث تسریع بخشیدن در عمل استخراج می شوند. باید خاطر نشان شد که پاداش استخر بنا به میزان مشارکت و توان پردازشی هر ماینر در استخر توزیع می شود. به همین جهت بُرد ها و مدار های مجتمع ASIC ساخته و پرداخته شدند تا با صرف انرژی کمتر و هزینه های معقول تر ،صرفا و تنها بر روی الگوریتم بیت کوین پردازش نمایند.

اسیک ماینر چیست و کاربرد آن

اجزای مختلف اسیک

اگر به ظاهر یک ASIC نگاه کنید نمیتوانید به جزئیات و مورد خاصی برسید اما اگر از نظر داخلی و سخت افزاری مورد بررسی قرار دهید می توانید صدها عنصر را تماشا کنید که هرکدام عملکردی متفاوت دارند.

به طور کل در بطن یک اسیک ماینر از سخت افزار و ابزارهایی استفاده می شود که در ذیل به چند مورد اشاره می کنیم:

  • مادربورد مختص به ماینر
  • تراشه های مخصوص با تکنولوژی نانو
  • درگاه ها و اتصالات مختلف
  • فن و هیت سینک های خنک کننده
  • نمایشگر دستگاه
  • قاب و کلیدهای مختلف برای اجرای دستورات

چگونگی عملکرد اسیک

شکل ظاهری ماینر به طور معمول شبیه شکل هندسی مستطیل است و اجزای تشکیل دهنده ی ASIC بر خلاف دستگاه های GPU، از سرعت پردازش بالایی در تحلیل و انجام مسائل ریاضی در معاملات برخوردارند. کارت‎ های GPU به طور کلی در انجام بازی‌ های ویدیویی و امور گرافیکی به کار می‌ روند. به همین دلیل نمی‌توان با اسیک ماینر ها رقابت و برای استخراج رمز ارز ها روی آن ها حساب کرد.

اسیک ماینر چیست و کاربرد آن

معایب و مزایا

از مهم‌ترین مزایای ASIC ها می توان به مقرون به صرفه بودن آنها اشاره داشت.

از دیگر مزایای اسیک ها می توان به :

  •  نصب و راه اندازی سریع آن
  • افزایش بهروری در ماینینگ
  • سود نسبتا خوب
  • صرف انرژی کم

اشاره داشت. اگرچه اسیک‌ها در مقابل سیستم های قدیمی CPU و GPU سرعت عمل بالاتری در حل مسائل در ماینینگ دارد،

اما در باب معایب باید خاطر نشان شد اگرچه قدرت و توان اسیک‌ها بالا است. اما به خاطر حجم انرژی مصرفی و گرمایی که تولید می کنند، به محیط زیست آسیب می زنند که البته برآورد این انرژی مصرفی در شبکه‌ی بیت‌کوین متغیر و متفاوت است. چیزی که باید بدانیم این است که مقدار برق مصرفی در ماینینگ و استخراج بیت‌کوین درسال، 120 ترا وات است که با تقریبا 0.6 درصد از کل انرژی مصرفی کشور آرژانتین یا نروژ برابری می‌کند. (برخی از سرمایه گذاران برای مصرف انرژی کمتر از دستگاه هایی چون Raspberry استفاده می‌کنند).

هزینه های مصرفی نیروی برق توسط دستگاه های اسیک بنابر محیط جغرافیایی متفاوت است. اما نمی توان اثر مخرب محیط زیستی را نادیده انگارید.

تفاوت ASIC با GPU

برای آن که تفاوت اسیک با کارت های گرافیک قدیمی را درک کنیم بهتر است با مثالی آن را شرح دهیم:  مثلا شما با یک کفش کتانی معمولی و نسبتا خوب هم میتوانید به پیاده روی ، ورزش ،کار های روزانه و…. را انجام دهید .اما اگر قرار باشد به صورت حرفه‌ی ورزش کنید، مانند: کشتی یا ورزش های سالنی مثل بسکتبال و فوتسال و … نیازمند یک کفش مخصوص به این کار هستید تا بتوانید به راحتی حرکت و تعادل خود را حین بازی حفظ کنید. که این دقیقا مشابه تفاوت کارکرد اسیک ها با کارت های گرافیک قدیم یا GPU ها است.

نکات مهم در خرید اسیک

چند مواردی که درحین انتخاب و خرید ماینرهای اسیک به آن باید توجه کرد را در ذیل برای شما شرح می‌دهیم:

  • بررسی قیمت
  •  الگوریتمی و پشتیبانی دستگاه از آن
  •  هَش ریت(به توان پردازشی دستگاه ماینر اشاره دارد)
  •  فن و کولینگ دستگاه
  • مصرف انرژی دستگاه
  • میزان صدا و نویز های حاصله از کارکرد دستگاه
  • مشورت از افراد متخصص در حوزه دیجیتال

“حرف پایانی”

باتوجه به میزان توان و پردازش دستگاه های اسیک و گستردگی روز افزون ارز دیجیتال ،استخراج و ماینینگ رمز ارز هایی چون بیت کوین طرفداران بسیاری پیدا کرد و با آنکه ماینینگ از طریق دستگاه های ماینری چون ASIC می تواند سود خوبی داشته باشد، اما باید قبل از ورد به عرصه‌ی ماینینگ شرایط و عنصرهای مهمی مورد بررسی قرار بگیرند، شرایطی همچون هزینه دستگاه (خرید، تعمیرات و …)، مصرف انرژی برق، اینترنت، خنک کردن و… بایستی لحاظ شوند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.