خطرات ایردراپ‌ ها؛ چرا باید پیش از شرکت در ایردراپ‌ها احتیاط کنیم؟

خطرات ایردراپ‌ ها؛ چرا باید پیش از شرکت در ایردراپ‌ها احتیاط کنیم؟

کسب درآمد بی‌دردسر رویایی بود که ارزهای دیجیتال به آن رنگ واقعیت زدند. ایردراپ‌ها در ازای چند کار به کاربران ارز دیجیتال رایگان داده و یک رابطه‌ی برد-برد بین کاربر و پروژه شکل می‌گیرد. با این حال همیشه هم ایردراپ‌ها بی‌خطر نیستند و گاهی اوقات کلاه‌برداری‌های بزرگی در قالب این استراتژی انجام می‌شوند. امروز قصد داریم به ریسک‌ها و خطرات ایردراپ ها بپردازیم تا با امنیت بیشتری ایردراپ‌ها را دنبال کنید. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

اگر به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌گردید پیشنهاد توکن باز به شما استفاده از صرافی اتر اکس است که با کارمزدهای رقابتی و پایین، یکی از بهترین قیمت‌ خرید و فروش ارز دیجیتال را بین صرافی‌های ایرانی دارد.

ورود به صرافی اتر اکس

ایردراپ چیست؟

پیش از بررسی خطرات و ریسک‌ها، به سوال مهم ایردراپ چیست پاسخ می‌دهیم. ایردراپ یک استراتژی بازاریابی است که مقدار کمی از عرضه‌ی یک کوین به‌صورت رایگان یا در ازای انجام چند کار کوچک مثل عضو شدن در کانال و گروه تلگرامی پروژه به کاربران جدید اهدا می‌شود. تیم‌های توسعه‌دهنده با انجام ایردراپ قصد دارند تا آگاهی کاربران را نسبت به پروژه یا ارز خود افزایش داده و افراد جدیدی را به جامعه‌ی خود اضافه کنند.

ایردراپ
تیم‌های توسعه‌دهنده با ارائه ایردراپ و اهدای توکن رایگان کاربران جدیدی به جامعه‌ی خود اضافه می‌کنند

گاهی انقدر تعداد افراد شرکت‌کننده در ایردراپ زیاد شده که تیم توسعه‌دهنده چاره‌ای جز قرعه‌کشی نداشته و قادر به اعطای پاداش به همه کاربران نیست. اگرچه همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد اما اینطور نیست. خطرات ایردراپ ها به شرح زیر است.

خطر اول؛ ریسک حملات فیشینگ

اول از همه و یکی از مواردی که شکارچیان ایردراپ باید حتما به آن توجه کنند حملات فیشینگ است. در این روش کلاه‌برداران هویت دیجیتالی کاربر را در راستای به‌دست آوردن کلیدهای خصوصی کیف پول، عبارت بازیابی و دیگر اطلاعات به سرقت می‌برند.

در حملات فیشینگ، کلاه‌بردار به کاربر وعده توکن رایگان داده و او را به یک وب‌سایت ایردراپ جعلی هدایت می‌کند. سپس از کاربر خواسته می‌شود تا اطلاعات و کلیدهای خصوصی خود را وارد کرده تا کلاه‌بردار توکن‌ها را واریز کند. اما خبری از توکن نخواهد بود و کلاه‌بردار که به گنج رسیده، به‌سادگی آب خوردن تمام دارایی کاربر را به سرقت می‌برد.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

برای جلوگیری از این ریسک باید نسبت به شناسایی و شرکت در ایردراپ محتاط باشید. هر تبلیغی درخصوص ارائه توکن رایگان را باور نکرده و وب‌سایت پروژه را در منابع معتبر جست‌وجو کنید.

همچنین می‌توان با فعال کردن احراز هویت دو عاملی از حملات فیشینگ جلوگیری کرد. احراز هویت دو عاملی حتی درصورت لو رفتن اطلاعات از ورود هکرها به کیف پول جلوگیری کرده و از دارایی‌های شما محافظت می‌کند.

علاوه‌بر راه‌های بالا، برخی از افزونه‌ها در مرورگر کروم سایت‌های پرخطر را شناسایی کرده و هنگام ورود به آنها هشدار می‌دهند. حتی برخی از آنها از ورود به وب‌سایت‌های آلوده جلوگیری می‌کنند.

خطر دوم؛ ایردراپ‌های فیک

خطر دوم ایردراپ‌های جعلی هستند و تا دلتان بخواهد بازار ارزهای دیجیتال از این ایردراپ‌ها به خود دیده و می‌بیند. ایردراپ‌هایی که اطلاعات را از کاربر گرفته و وعده‌ی اهدای توکن با ارزش بالا می‌دهند. کاربر هم داده‌های حساس خود را با کلاه‌بردار به اشتراک گذاشته و فریب می‌خورد.

ایردراپ
برای بررسی اسکم بودن یا نبودن یک پروژه می‌توان اطلاعات آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف بررسی کرد

متاسفانه هنوز هیچ مقررات کاملی برای صنعت ارزهای دیجیتال وجود نداشته که بتوان از آن برای نظارت بر صنعت کریپتو استفاده کرد. مجرمان تنها با خرید یک دامنه، هاست و قالب یک سایت راه‌اندازی کرده و مجازاتی هم در انتظار آنها نیست. این افراد اطلاعات ایردراپ جعلی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش کرده و متاسفانه بسیاری از کاربرانی که دانش و آگاهی کافی از خطرات ندارند هم در دام آنها می‌افتند.

برای کاهش این ریسک باید وب‌سایت‌هایی که ایردراپ‌ها را معرفی و ارائه می‌کنند را با دقت بررسی و تحلیل کنید. اطلاعات پروژه را موبه‌مو بررسی کرده و به پروژه‌هایی که داده‌ی خاصی از آنها وجود ندارد اعتماد نکنید. توصیه می‌کنیم حتما اطلاعات زیر را بررسی کنید:

  • آیا پروژه توسعه‌دهندگان خود را معرفی کرده است؟
  • آیا پروژه آدرس وب‌سایت خود را تبلیغ می‌کند؟
  • دیگر کاربران درباره‌ی پروژه چه می‌گویند؟
  • آیا جامعه‌ی پروژه فعال است؟

این اطلاعات را می‌توان با بررسی صفحات رسمی پروژه در توییتر، تلگرام، مدیوم، ردیت و دیگر شبکه‌های اجتماعی بررسی کرد.

3- خطر سوم؛ کلاه‌برداری با صرافی‌های غیرمتمرکز

بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز در ابتدای مسیر خود جوایز فراوان و توکن به کاربران می‌دهند. با این حال در برخی از موارد این ارزهای به اصطلاح رایگان، توکن‌هایی جعلی هستند که از سوی پروژه‌های غیرقانونی صادر شده و ارزشی ندارند. بنابراین بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز کلاه‌بردار بوده و باید از آنها دوری کنید.

اما قصه به اینجا ختم نمی‌شود، صرافی‌های کلاه‌بردار توکن‌های جعلی خود را پامپ کرده و کاربران را مجاب به خرید ارز کرده و جیب‌شان را از پول مردم پر می‌کنند.

علاوه‌بر آن، صرافی‌های کوچک و قانونی نیز در روزهای اول راه‌اندازی با کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و قیمت‌ها در این صرافی‌ها بسیار بالاتر از قیمت بازار است. کاربران ساده و ناآگاه نیز با مقایسه قیمت‌ها تصمیم به خرید در دیگر صرافی‌ها و فروش در صرافی موردنظر می‌گیرند. با این حال به‌دنبال نقدینگی پایین، قیمت فروش در بیشتر مواقع بسیار کمتر از قیمت بازار است و کاربر ضرر می‌کند.

برای جلوگیری از این مورد از خطرات ایردراپ ها و کلاه‌برداری‌های DEXها، پلتفرمی را انتخاب کنید که احراز هویت در آن اجباری باشد. همچنین شهرت و تعداد کاربران فعال صرافی را بررسی کرده و پس از آن تصمیم به استفاده بگیرید.


پیشنهاد نویسنده: برای پیدا کردن جدیدترین و امن‌ترین ایردراپ‌های کریپتویی می‌توانید از سرویس ایردراپ توکن باز استفاده کنید. در تصویر زیر ایردراپ‌های فعلی سرویس ایردراپ توکن باز را مشاهده می‌کنید:


خطر چهارم؛ بدافزارها

خطرات امنیتی ناشی از بدافزارها ازجمله باج‌افزار، کدهای مخرب و نرم‌افزارهای جاسوسی پای ثابت دنیای کریپتو هستند و نه‌تنها در زمینه ایردراپ بلکه در دیگر بخش‌ها نیز دیده می‌شوند. بدافزارها بین تراکنش‌های ارز دیجیتال جابه‌جا شده و کلیدهای خصوصی و اطلاعات حساب کاربران را به سرقت می‌برند. همچنین این بدافزارها قادر هستند تا اطلاعات و وجوه کاربران را در زمان‌های مختلف استخراج کنند. بنابراین درصورت انجام تراکنش‌های خطرناک ریسک از دست رفتن دارایی و به سرقت رفتن آن وجود دارد.

کلاه‌برداری با ایردراپ
هکرها با اجرای بدافزارها در تراکنش‌های مالی به کیف پول شما نفوذ کرده و دارایی‌ها را به سرقت می‌برند

برای محافظت از این تراکنش‌ها از صرافی‌های مشهور و مطمئن استفاده کنید. همچنین اپلیکیشن‌ و برنامه‌ها را از سرویس یا وب‌سایت‌های مطمئن دانلود کرده تا از ورود هرگونه فایل ناامن به دستگاه خود جلوگیری کنید.

خطر پنجم؛ حملات Sybil

حملات Sybil از یک گره (نود) استفاده کرده تا تعداد زیادی از آدرس‌های جعلی فعال را در یک شبکه همتابه‌همتا اجرا کنند. هدف این حمله تضعیف قدرت یک سیستم معتبر با داشتن دست بالاتر و نفوذ بیشتر در شبکه است. در طی فرایند ایردراپ، برخی از کاربران از چند آدرس برای کسب سود بیشتر استفاده کرده و به‌عنوان آدرس‌های Sybil در شبکه علامت‌گذاری شده و مورد حمله قرار می‌گیرند.

ما در تیم توکن باز توصیه می‌کنیم که از استفاده همزمان از چند آدرس خودداری کرده اما اگر مجبور به اینکار هستید پس حتما آدرس‌های‌ خود را ایزوله کنید. برای اینکار می‌توانید میزان سرمایه، قراردادها و زمان انجام تراکنش را مدیریت کرده و تحت‌نظر بگیرید.

سخن پایانی

جهان ارزهای دیجیتال در روزهای ابتدایی خود به سر برده و یک جنگل تاریک و توسعه‌نیافته است. در این جنگل اگرچه فرصت‌های جذابی وجود داشته اما خطرات بسیاری در کمین شما هستند. بنابراین باید بی‌وقفه دانش و مهارت خود را بهبود بخشیده تا به‌خوبی از دارایی خود محافظت کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از ایردراپ‌های جعلی دارید؟ منتظر شنیدن تجربه‌های خواندنی و جذاب شما هستیم. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «خطرات ایردراپ ها» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Mirror

سوالات متداول

  • چه خطراتی پیرامون شرکت در ایردراپ‌های ناامن وجود دارد؟

حملات فیشینگ، ایردراپ‌های فیک، کلاه‌برداری با صرافی‌های غیرمتمرکز، بدافزارها،حملات Sybil و از دست رفتن دارایی ازجمله مهم‌ترین خطرات شرکت در ایردراپ‌های ناامن هستند.

  • چطور از ایردراپ‌های کلاه‌برداری در امان بمانیم؟

ایردراپ‌ها را از منابع معتبر پیدا کرده و پیش از شرکت در آنها اطلاعات پروژه را از شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کرده و بررسی کنید. به هیچکس اعتماد نکنید اطلاعاتی مثل کلیدخصوصی کیف پول و عبارات بازیابی را در اختیار کسی قرار ندهید.
{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”چه خطراتی پیرامون شرکت در ایردراپ‌های ناامن وجود دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”حملات فیشینگ، ایردراپ‌های فیک، کلاه‌برداری با صرافی‌های غیرمتمرکز، بدافزارها،حملات Sybil و از دست رفتن دارایی ازجمله مهم‌ترین خطرات شرکت در ایردراپ‌های ناامن هستند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چطور از ایردراپ‌های کلاه‌برداری در امان بمانیم؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”ایردراپ‌ها را از منابع معتبر پیدا کرده و پیش از شرکت در آنها اطلاعات پروژه را از شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کرده و بررسی کنید. به هیچکس اعتماد نکنید اطلاعاتی مثل کلیدخصوصی کیف پول و عبارات بازیابی را در اختیار کسی قرار ندهید.”}}]}

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.