کندل شناسی چه کمکی به تحلیل نمودار می‌کنند؟

الگو کندلی

به طور کلی، برای تحلیل قیمت یک دارایی می‌توان از دو روش تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد. در تحلیل فاندامنتال به بررسی اطلاعات بنیادی دارایی مربوطه از جمله اخبار حول محور دارایی و صنعت آن، بررسی صورت های مالی، بررسی شاخص های بازار و… پرداخته می‌شود تا براساس آن بتوان حرکت بعدی قیمت دارایی را پیش بینی کرد . در تحلیل تکنیکال به بررسی نمودار قیمتی دارایی مربوطه پرداخته می‌شود تا از رفتار و نحوه حرکت قیمت در گذشته بتوان حرکت آتی قیمت را پیش بینی کرد. همان طور که از تعریف تحلیل تکنیکال می توان حدس زد، نمودار مهم ترین ابزار تحلیل گر خواهد بود. نمودار دارای انواع مختلفی است که مهم ترین و پرکاربرد ترین آن را می‌توان نمودار کندلی دانست. در این مقاله به بررسی نمودار کندلی می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که کندل ها چه کمکی به تحلیل نمودار می‌کنند؟

با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

نمودار چیست؟ انواع آن کدامند؟

نمودار در واقع یکی از مفاهیم پایه و ابزار های اولیه تحلیل تکنیکال است که رفتار و حرکت قیمت را در گذشته نمایش می‌دهد. انواع مختلفی از نمودار های قیمتی از جمله نمودار خطی، نمودار میله ای، نمودار هیکن آشی، نمودار کندلی و… نیز وجود دارد. هر کدام از این نمودار ها، حرکت قیمت را به شیوه ای متفاوت نمایش می‌دهد که معامله گران با هر کدام که راحت تر هستند؛ می توانند از آن استفاده کنند. اکثر معامله گران از نمودار کندلی نیز استفاده می‌کنند؛ زیرا نمودار کندلی اطلاعات بسیار خوبی را از قیمت در اخیتیار معامله گران قرار می‌دهد و از طرفی دیگر، فهم و درک آن بسیار ساده و راحت است.

کندل و نمودار کندلی چیست؟

کندل (candle) در لغت به معنای شمع بوده و کندل استیک (candlestick) به معنای شمعدان است. در نمودار کندلی مشاهده می‌کنید که حرکت قیمت ها معمولا به صورت یک مستطیل ( ظاهری شبیه به بدنه شمع) و با خط های عمودی کوتاه یا بلندی از بالا یا پایین (ظاهری شبیه به فیتیله شمع دارد که به آن ها سایه گفته می‌شود) ایجاد می‌شود که به دلیل شباهت بالایی که به شمع دارد، آن ها را کندل نام گذاری کرده‌اند و به این نوع نمودار نمودار کندلی گویند.

کندل ها در واقع در یک دوره زمانی مشخص (تایم فریم) و براساس 4 پارامتر قیمتی (قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، پایین ترین قیمت و بالاترین قیمت) نیز تشکیل می‌شوند. همچنین، کندل ها به دو دسته کلی صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. در صورتی که قیمت بسته شدن کندل بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، کندل صعودی و به رنگ سبز خواهد بود. در صورتی که قیمت بسته شدن کندل پایین تر از قیمت باز شدن آن باشد، کندل نزولی و به رنگ قرمز خواهد بود. کندل صعودی نشان از افزایش قیمت و کندل نزولی نشان از کاهش قیمت است.

کندل ها چه کمکی به تحلیل نمودار می‌کنند؟

کندل ها با توجه به نوع و شکل ظاهری تشکیل شدن، می توانند اطلاعات بسیار خوبی را از نحوه حرکت قیمت به تحلیل‌گر‌ها بدهند. همان‌طور که می‌دانید، معاملات توسط افراد و معامله‌گران مختلف انجام می شود؛ در نتیجه، رفتار قیمت به نوعی نشان دهنده رفتار و انتظارات معامله‌گران است. حال با آگاهی از این موضوع می‌توانیم بگوییم که رفتار قیمت از رفتار معامله گران نشات می گیرد و در نهایت کندل ها رفتار قیمت را به ما نشان می‌دهند. به عبارتی، با بررسی و درک کندل ها می توانیم رفتار معامله گران را پیش بینی کنیم و به دنبال آن می‌توانیم همراه با آن ها معامله کنیم. کندل ها به شکل های مختلفی می توانند تشکیل شوند و هر کدام اطلاعات متفاوتی را از رفتار معامله گران در اختیار ما قرار دهند. برخی از اشکال کندل ها هستند که اطلاعات بسیار مهم و دقیقی را در اختیار ما قرار می دهند که از آن ها به عنوان یک الگو یاد می شود. دو مورد از مهم ترین الگو های کندلی عبارت انداز:

  1. الگو پین بار
  2. الگو اینگالف

الگو پین بار

الگو پین بار
الگو پین بار

الگو پین بار یا سیگنال بار از یک کندل تشکیل می شود که از یک طرف دارای سایه بلند است و در طرف دیگر سایه ندارد یا دارای سایه کوچکی است؛ بدنه این نوع کندل، بدنه کوچکی است و دارای دو حالت صعودی و نزولی خواهد بود. رنگ بدنه این الگو چندان اهمیتی ندارد و صعودی یا نزولی بودن آن بیشتر به سایه بلند آن است ربط دارد که از کدام طرف است. اگر سایه بلند آن در سمت پایین قرار بگیرد، نشان از قدرت خریداران است؛ اگر سایه بلند آن در سمت بالا قرار گیرد، نشان از قدرت فروشندگان است. حال پس از بررسی سایه، رنگ بدنه کندل اگر در جهت تایید سایه بلند باشد برای ما بهتر است اگر هم نباشد چندان اهمیتی ندارد.

نکته ای که باید درمورد الگو پین بار بدانیم این است که الگو پین بار صرفا یک کندل هشدار دهنده یا سیگنال دهنده است؛ در واقع، به ما نشان می دهد احتمال رخ دادن تغییراتی در نمودار نیز وجود دارد ولی اینکه واقعا رخ دهد، مشخص نیست. برای اینکه اطمینان بیشتری کسب کنیم و سیگنال صادر شده توسط پین بار به نوعی تایید شود، به کندل تاییدیه یا کی بار نیاز است.

کندل کی بار، یک کندل است که سیگنال صادر شده در الگو پین بار را تایید می کند. دارای 3 ویژگی است که عبارت انداز:

  1. در حالت صعودی باید بالای بالاترین قیمت الگو پین بار بسته شود و در حالت نزولی باید پایین پایین ترین قیمت الگو پین بار بسته شود.
  2. دارای بدنه بزرگ باشد
  3. سایه نداشته باشد یا دارای سایه های کمی باشد.

الگوی اینگالف

الگوی اینگالف
الگوی اینگالف

الگو اینگالف از دیگری الگو های مهم کندلی در بازار فارکس است که از دو کندل تشکیل شده است به طوری که کندل دوم، کندل اول را به طور کامل پوشش داده است. دارای دو حالت صعودی و نزولی است؛ در حالت صعودی، کندل اول را یک کندل نزولی تشکیل می دهد که توسط یک کندل صعودی به طور کامل پوشش داده می‌شود؛ در حالت نزولی، کندل اول را یک کندل صعودی تشکیل می‌دهد که توسط یک کندل نزولی به طور کامل پوشش داده می شود.

نکته مهم در مورد هر دو الگو در این است که اگر روی ناحیه حمایت یا مقاوت، خط روند، سطوح فیبوناچی و… تشکیل شوند، دارای اهمیت خواهند بود و در غیر این صورت برای ما اهمیتی نخواهند داشت.

در این مقاله سعی شد تا شما را با استراتژی های کندل ها آشنا کنیم و در کنار هم بررسی کنیم که کندل ها چه کمکی به تحلیل نمودار می کنند. همان طور که تا کنون متوجه شده‌اید، کندل ها از مهم ترین ابزار تحلیل تکنیکال هستند که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار معامله گران قرار می دهند. کسب تخصص در کندل شناسی برای هر معامله‌گری نیز واجب است؛ زیرا به کمک آن ها می توان نمودار قیمتی را دقیق تر، راحت تر تحلیل کرد و به دنبال آن معاملات سودآور بیشتری را تجربه کرد.

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.