معرفی انواع ایردراپ ارز دیجیتال؛ روش‌های کسب درآمد دلاری

ایردراپ چیست و چه انواعی دارد؟

ایردراپ یک بازی برد-برد است. بازی جذابی که در آن به کاربران ارز دیجیتال رایگان اهدا می‌شود و تیم توسعه‌دهنده به اهداف مارکتینگ خود دست می‌یابد. همچین اتفاقی رویا نیست و شما هم می‌توانید در لیست دریافت ارز دیجیتال رایگان قرار بگیرید و پول در بیاورید. اما صبر کنید، پیش از هرکاری باید با انواع ایردراپ‌ها و خطرات آنها آشنا شوید. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید تا در مقاله امروز به بررسی انواع ایردراپ بپردازیم.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ (Airdrop) کریپتویی یک استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ است که پروژه‌های ارز دیجیتال برای آشنایی کاربران با پروژه و شناساندن خود به جوامع مختلف رمز ارزی انجام می‎دهند. در این استراتژی در ازای چند کار به کاربران واجد شرایط ارز دیجیتال اعطا می‌شود.

ایردراپ
در فرایند ایردراپ پروژه به اهداف بازاریابی خود دست یافته و کاربران ارز دیجیتال رایگان دریافت می‌کنند

همچنین گاهی اوقات پروژه‌ها از ایردراپ برای اطمینان از توزیع عادلانه‌ی توکن در بین اعضای جامعه خود استفاده می‌کنند.

چند مدل ایردراپ وجود دارد؟

پروژه‌های کریپتویی به‌طور کلی اهداف گسترده‌ای دارند و اغلب از استراتژی‌های مختلفی برای دستیابی به آنها استفاده می‌کنند. 4 مدل ایردراپ وجود دارد که تیم‌های توسعه‌دهنده می‌توانند ایردراپ خود را از بین آنها انتخاب کنند.

ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop)

اولین و جامع‌ترین مدل از انواع ایردراپ، مدل استاندارد است. در این مدل تمامی افراد قادر به شرکت در ایردراپ هستند و بیشتر آنها نیازی به انجام اقدامات مختلف و پیچیده ندارند، متقاضی تنها باید نام و آدرس ولت خود را وارد کنند. سپس پروژه مقدار کمی از رمز ارز جدید را به کیف پول‌های واحد شرایط ارسال می‌کند.

برای شرکت در ایردراپ استاندارد کاربران باید سرعت عمل بالایی داشته باشند چرا که معمولا ظرفیت آنها محدود است و در چند ساعت پر می‌شوند.

ایردراپ بونتی (Bounty airdrop)

ایردراپ‌ Bounty یکی از تاکتیک‌های مارکتینگ است که در آن شرکت‌کنندگان برای دریافت ارز رایگان ملزم به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی هستند. فعالیت‌های آنها ممکن است از ثبت‌نام در خبرنامه‌ی پروژه تا اشتراک‌گذاری پست‌های آن در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … متغیر باشد.

ایردراپ هولدر (Holder Airdrop)

در ایردراپ‌های هولدر به شرکت‌کنندگان به‌خاطر نگه‌ داشتن یا هولد کردن یک توکن یا کوینی خاص پاداش داده می‌شود. معمولا پروژه‌هایی که هاردفورک خود را روی یک زنجیره دیگر انجام داده و پروژه را به دو پلتفرم مستقل تقسیم کرده از این ایردراپ استفاده می‌کنند. علاوه‌بر آنها، پروژه‌هایی که ارز خود را روی شبکه‌های دیگر راه‌اندازی کرده نیز این مدل از ایردراپ را درنظر می‌گیرند.

در این روش از انواع ایردراپ، پاداش بر اساس عکس اسنپ‌شات از کیف پول کاربران تقسیم و تعیین می‌شود. بدین ترتیب کسی که ارز بیشتری هولد کند، پاداش بیشتری هم می‌گیرد.

ایردراپ انحصاری (Exclusive Airdrop)

هنگامی که یک تیم توسعه‌دهنده گروه خاصی از افراد را برای شرکت در ایردراپ و دریافت پاداش انتخاب می‌کند، ایردراپ دیگر عادی نیست و انحصاری است. ایردراپ انحصاری روشی متمرکزتر برای پاداش دادن به افرادی است که به پروژه کمک کرده یا نقشی در آن داشته‌اند.

Airdrop
در ایردراپ انحصاری، ارز دیجیتال فقط بین افرادی خاص و از پیش‌ انتخاب‌شده تقسیم می‌شود

به‌عنوان مثال، یک پروژه تصمیم می‌گیرد تا افراد شرکت‌کننده در ایردراپ را بر اساس مدت زمانی که آنها برای پروژه‌ صرف کرده‌اند یا مشارکت و سرمایه‌گذاری آنها انتخاب کند. یکی از این مدل ایردراپ‌های انحصاری، ایردراپ یونی سواپ بود که در آن بیش از 250 هزار نفر از کاربران اولیه‌ی صرافی انتخاب شدند و در سپتامبر 2020 مقداری از ارز UNI به حساب آنها واریز شد.

چطور باید ایردراپ را پیدا کنیم؟

برای ایجاد ایردراپ یک پروژه رمز ارزی یا بلاکچینی، اولین اقدام راه‌اندازی یک کمپین عمومی تبلیغات است. سپس تیم تبلیغات از فروم‌ها و پلتفرم‌های مختلف مثل ردیت، دیسکورد و توییتر برای تبلیغ پروژه و ایردراپ آن استفاده می‌کند.

پس از آن تیم توسعه‌دهنده درخصوص نوع ایردراپ تصمیم می‌گیرد و در طول کمپین عمومی، فهرستی از شرکت‌کنندگان را تهیه می‌کند. همچنین پروژه‌های کریپتویی می‌توانند از این کمپین‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درخصوص کاربران احتمالی سرویس یا محصول خود نیز استفاده کنند.

سپس پروژه یک قرارداد هوشمند یا یک برنامه اتومات برای خودکار کردن فرایند ایردراپ ایجاد می‌کند. در مرحله بعد تیم توسعه‌دهنده زمانی را برای قرارداد هوشمند تعیین کرده تا توکن‌ها یا کوین‌ها را از کیف پول پروژه به ولت شرکت‌کنندگان واریز کند. برخی از پروژه‌ها در این مرحله نتایج تراکنش‌های ایردراپ خود را با کاربران به اشتراک گذاشته تا بستری برای اعتمادسازی ایجاد کنند.

در برخی از کشورها همچون آمریکا، ایردراپ به‌عنوان درآمد درنظر شده و کاربران پس از دریافت ارز رایگان مالیات می‌پردازند. خوشبختانه تا این لحظه قانونی برای این موضوع در ایران تصویب نشده و ارز رایگان به‌طور کامل در اختیار شما خواهد بود.

ایردراپ‌ها برای چه اهدافی راه‌اندازی می‌شوند؟

حالا که به بررسی انواع ایردراپ و نحوه کارکرد آنها پرداختیم، نوبت به بررسی بُعد دوم بازی برد-برد یعنی اهداف پروژه‌ها رسیده است.

1- بازاریابی با هزینه‌ پایین

رقابت در صنعت کریپتو به‌معنای واقعی کلمه افسارگسیخته است و به همین خاطر برخی از پروژه مورد توجه قرار نمی‌گیرند. برای پروژه‌های جدید، ایردراپ ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد سروصدا و جلب توجه با قیمت مقرون‌به‌صرفه است. پروژه‌های بلاکچینی اغلب از ایردراپ‌ها برای آشنایی مردم با توکن، محصول یا خدمات خود استفاده کرده تا مخاطبان بیشتری جذب کنند.

2- ایجاد یک جامعه قدرتمند

کاربران با شرکت در ایردراپ معمولا در مورد توکن و پروژه‌ی آن تحقیق کرده یا حداقل با آن آشنا می‌شوند. بدین ترتیب کاربر به عضوی از جامعه ارز تبدیل می‌شود.

3- نتیجه سریع و فوری

توکن‌ها به‌طور مستقیم برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شوند و به همین خاطر آنها تجربه‌ای دست اول از نحوه عملکرد آن کسب می‌کنند. همچنین محصول آنها به‌طور سریع توسط عموم کاربران استفاده می‌شود و پروژه در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار می‌گیرد.

چطور در معرض ایردراپ‌های کلاه‌برداری قرار نگیریم؟

اگرچه ایردراپ مزایای گسترده‌ای داشته و هیچ خطر یا ریسکی در ذات آن تعریف نشده اما برخی از کلاه‌برداران از این شیوه برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند. برخی از خطرات مرتبط به ایردراپ و نحوه اجتناب از آنها به شرح زیر است.

ایردراپ کلاه‌برداری
ایردراپ‌ها در ذات خود هیچ ایرادی ندارد اما گاهی اوقات افراد سودجو از آنها برای کلاه‌برداری استفاده می‌کنند

ایردراپ‌های فیک و کلاه‌برداری

تقریبا 70 درصد از ایردراپ‌ها فیک هستند و همه‌چیز آنها واقعی به‌نظر می‌رسد. تیم توسعه‌دهنده این ایردراپ‌ها آنها را مانند پروژه‌های واقعی تبلیغ می‌کنند و برای ایردراپ خود اطلاعات شخصی و مهمی از کاربر دریافت می‌کنند تا به کیف پول او نفوذ کنند. معمولا آنها کلید خصوصی کیف پول را درخواست کرده تا دارایی‌های شخص را به سرقت ببرند.


اطلاع از آخرین و امن‌ترین ایردراپ‌های بازار


این کلاه‌برداری‌ها بسیار واقع‌بینانه طراحی می‌شوند و تشخیص آنها دشوار است. با این حال انجام تحقیقات در مورد پروژه قبل از شرکت در ایردراپ به شما در کم کردن ریسک اسکم کمک می‌کند. ما توصیه می‌کنیم که از یک کیف پول جدید برای دریافت ایردراپ استفاده کرده و اگر ارزی به کیف پول شما واریز شد که از منشا آن خبر ندارید پس بهتر است آن را به حال خود رها کنید.

Rug pull

راگ پول در انواع ایردراپ زمانی رخ می‌دهد که یک توسعه‌دهنده برای جذب سرمایه‌ی پروژه خود تبلیغات را شروع کرده و پس از جذب سرمایه پروژه را رها کند و ناپدید شود. در واقع آنها از همان ابتدا هیچ برنامه‌ی بلندمدتی برای پروژه نداشتند و همه چیز برای فریب سرمایه‌گذاران طراحی شده است.

یکی از راه‌های جلوگیری از راگ پول، دقت بالا در هنگام انتخاب ایردراپ است. از آنجایی که توسعه‌دهندگانِ کلاه‌بردار در این روش قصدی برای اجرای پروژه ندارند پس اهداف، اقدامات و سیاست‌های آنها شفاف یا واضح نیستند. به بیان دیگر بهتر است در ایردراپ‌های بدون اهداف شفاف شرکت نکنید.

سخن پایانی

پروژه‌های کریپتویی از ایردراپ‌ها به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی برای گسترش جامعه و آشنایی مردم با ارز خود استفاده می‌کنند. پیش از شرکت در آنها حتما درخصوص پروژه و ایردراپ تحقیق کرده و درصورت معتبر بودن در آنها شرکت کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از ایردراپ دارید؟ لطفا تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: OKX

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.