فارکستر (Farcaster) چیست؛ موشکافی شبکه اجتماعی غیر متمرکز پر سروصدا

فارکستر

شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، وب3 اجتماعی، سوشال‌فای—این‌ها اصطلاحاتی هستند که شاید طی چند ماه گذشته شنیده باشید. همزمان با تغییر چرخه بازار ارز دیجیتال، دلایل خوبی وجود دارد که فکر کنیم پذیرش عمومی مصرف‌کنندگان تا حدودی از طریق برنامه‌های اجتماعی که توسط رمزارزها فعال می‌شوند، رخ خواهد داد.



در پست امروز، همه چیزهایی که باید درباره فارکستر، یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز که اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به‌ویژه در میان سازندگان اتریوم، را پوشش خواهیم داد. همچنین درباره وارپکست، یک کلاینت شبیه به توییتر که تاکنون بزرگ‌ترین برنامه‌ای است که بر بستر فارکستر ساخته شده، صحبت خواهیم کرد.

فارکستر (Farcaster) چیست؟

فارکستر یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است

برخلاف شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی وب2، یک پروتکل شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز توسط یک شبکه از نود‌های مستقل فعال می‌شود که به‌طور جمعی فعالیت شبکه را مدیریت می‌کنند. خود پروتکل به‌صورت منبع باز برای توسعه‌دهندگان ثالث جهت ساختن با آن است. و داده‌های کاربر مشابه یک شرکت خصوصی واحد مانند X مالکیت و مخفی نمی‌شود. در عوض، داده‌های کاربر در یک گراف اجتماعی باز قرار دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام ساختن برنامه‌ها از آن استفاده کنند به جای اینکه از ابتدا یک پایگاه کاربری ایجاد کنند.

فارکستر یک اکوسیستم از برنامه‌ها است

لیست کلاینت‌های فارکستر
لیست کلاینت‌های فارکستر

فارکستر دارای یک اکوسیستم در حال رشد از برنامه‌هایی با اندازه‌های متفاوت است. برخی از آن‌ها توسط توسعه‌دهندگان مستقل ساخته می‌شوند. تعداد فزاینده‌ای از این برنامه‌ها اکنون بسیار پیشرفته هستند و تأمین مالی قابل توجهی دریافت کرده‌اند.

بیایید برخی از جالب‌ترین برنامه‌هایی که هم اکنون در حال ساخت هستند را بررسی کنیم:

آیسبریکر (Icebreaker): یک شبکه حرفه‌ای حفظ حریم خصوصی مبتنی بر فارکستر.

سی‌مور(Seemore): جایی برای سازنده‌ها برای راه‌اندازی صفحه و پروفایل محصول خود، نمایش تمام چیزهایی که به آنها مشغول هستند و تقویت رابطه‌شان با طرفدارانشان. ایجاد صفحه با کمک و به صورت خودکار انجام می‌شود.

پاراگراف (Paragraph): یک پلتفرم انتشاراتی بومی وب3 با ویژگی‌هایی که به نویسندگان کمک می‌کند تا جامعه‌ای دور خبرنامه خود با استفاده از ابزارهای وب2 و وب3 بسازند.

بانتی‌کستر (Bountycaster): به کاربران فارکستر امکان می‌دهد برای کارها جوایزی تعیین کنند. هر کاربر دیگر فارکستر می‌تواند آن را انتخاب کرده و پس از پذیرش کار تکمیل‌شده توسط فرستنده جایزه اصلی، پرداخت شود. بانتی‌کستر با هر کلاینت فارکستر کار می‌کند.

آنلانلی (Unlonely): یک پلتفرم پخش زنده بومی رمزارز با ویژگی‌های سرگرم‌کننده و مسابقه‌ای شامل شرط‌بندی زنده، راه‌اندازی توکن آرکید کانال خودتان و موارد دیگر.

سوپرکست (Supercast): یک کلاینت جایگزین برای وارپکست، فعلی‌ترین و بزرگ‌ترین کلاینت بر روی فارکستر، با تجربه‌ای کمی متفاوت و ویژگی‌های UX پیشرفته.

لانچکستر (Launchcaster): معادل فارکستر برای پروداکت‌هانت. در اینجا، می‌توانید پروژه‌هایی که اخیرا توسط جامعه فارکستر و فراتر از آن راه‌اندازی شده‌اند را پیدا کنید.

ماد (Mod): یک پروتکل برای مینی‌اپ‌هایی که باز، همکاری‌پذیر و پرمیشنلس هستند. اضافه کردن ماد به برنامه‌هایشان به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به کاربران برنامه اجازه دهند تصاویر، گیف‌ها، و ویدئوها را برای مثال پست کنند.

وارپکست، بزرگ‌ترین برنامه فارکستر

منشأ وارپکست

تیم پشت وارپکست همان تیمی است که طراحی و ساخت فارکستر را به عهده داشته است. این تیم توسط دن رومرو و وارون سرینیواسان، دو تن از اولین کارکنان کوین‌بیس، هدایت می‌شود.

برنامه وارپکست اولین کلاینت فارکستر است و به‌طور تنگاتنگی با پروتکل و داده‌های فارکستر ادغام شده است. همه حساب‌های وارپکست یک شناسه فارکستر دارند و محتوایی که تولید می‌کنند را در هاب‌های فارکستر ذخیره می‌کنند.

ویژگی‌های مشابه توییتر

در اولین نگاه، وارپکست شبیه X (توییتر) به نظر می‌رسد. مردم پیام‌هایی (معادل توییت‌ها) ارسال می‌کنند و اطلاعاتی درباره تقریباً هر چیزی که دوست دارند به اشتراک می‌گذارند. رابط کاربری شبیه X است، شما می‌توانید افرادی را که در شبکه پیدا می‌کنید دنبال کرده و توسط آن‌ها دنبال شوید.

فید‌های NFT

حالا، اینجا تفاوت وجود دارد. چون وارپکست بومی وب3 است، می‌تواند چندین کاری را انجام دهد که X نمی‌تواند. به عنوان مثال، شما می‌توانید NFT‌ها را برای دیگران جهت مینت کردن در فید خود قرار دهید.

کانال‌های Warpcast

می‌توانید کانال‌ها را به عنوان ترکیبی از X و ساب‌ردیت‌ها در نظر بگیرید، که تجربه فید معمولی را ارائه می‌دهد ولی پست‌ها را بر اساس موضوعات مختلف فیلتر می‌کند. هر کسی که حداقل آستانه‌ فعالیت در فارکستر را داشته باشد، می‌تواند یک کانال پیرامون موضوع انتخابی خود ایجاد کند، به شرطی که بتواند ده هزار Warp پرداخت کند.

برخی از محبوب‌ترین کانال‌های امروز شامل خود کانال Warpcast هستند، جایی که جامعه موضوعات مرتبط با Warpcast را بحث می‌کند. سایر کانال‌های محبوب شامل کانال‌های Degen، Zora و Nouns هستند. کاربران در Warpcast می‌توانند انتخاب کنند که می‌خواهند کست‌هایشان در کدام کانال‌ها ارسال شوند. برخی کانال‌ها بیشتر از دیگران مشارکت دریافت می‌کنند، همانطور که در داشبورد زیر نشان داده شده است.

برترین کانال‌های فارکستر
برترین کانال‌های فارکستر

Points Warp: نسخه‌ای از امتیازات در Warpcast

تیم Warpcast دو ماه پیش پوینت‌های Warp را به عنوان یک ارز داخل برنامه‌ای که می‌تواند دسترسی کاربران را به امتیازات و اختیارات مختلف فراهم کند، منتشر کرد. Warp ها توکن‌هایی بر روی بلاک‌چین نیستند و به صورت متمرکز توسط تیم Warpcast مدیریت می‌شوند.

کاربران از طریق برنامه پاداش‌های Warps برای بودن در میان فعال‌ترین کاربران برنامه و به اشتراک‌گذاری کست‌هایی که میزان خاصی از تعامل را دریافت می‌کنند، Warps کسب می‌کنند. Warp ها همچنین به عنوان پاداش به سازندگانی که گره‌های فارکستر (نامیده شده به هاب‌ها) را اجرا می‌کنند و به اجرای شبکه غیرمتمرکز کمک می‌کنند، اعطا می‌شوند. در نهایت، Warp ها می‌توانند مستقیما با رمزارز خریداری شوند.

کاربران امروزه می‌توانند چندین کار با استفاده از پوینت‌ها انجام دهند، مانند پرداخت هزینه‌های mint بر روی Warpcast با چند صد Warp، هدیه دادن Warp ها به سایر کاربران، و ایجاد کانال‌های فارکستر با استفاده از ده هزار Warp.

جامعه بومی وب3 از بنیانگذاران و سازندگان

جامعه اولیه Warpcast شامل گروهی از سازندگان و کارآفرینان از جامعه اتریوم است، که آن را مکانی هیجان‌انگیز برای سازندگان و بنیانگذاران می‌کند.

چگونه اولین اکانت Farcaster خود را دریافت کنید؟

استفاده از کلاینت‌های Farcaster برای ثبت نام

برای استفاده از شبکه Farcaster، باید هزینه سالیانه‌ای پرداخت کنید که امکان ذخیره مقدار معینی از داده‌ها در شبکه Farcaster را به شما می‌دهد.

چندین کلاینت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ثبت‌نام در Farcaster، دریافت یک حساب کاربری، و تعامل با برنامه‌هایی که بر روی این اکوسیستم ساخته شده‌اند، استفاده کنید. برخی از آن‌ها در farcaster.xyz/apps موجود هستند، هرچند این لیست جامع نیست.

ثبت‌نام از طریق Warpcast

اگر از طریق برنامه موبایل Warpcast ثبت‌نام کنید، هزینه تقریباً 12 دلار در سال است، بستگی به مالیات‌های محلی شما دارد، که از این مبلغ 7 دلار به شبکه، 3.60 دلار به فروشگاه اپل اپ استور، و 1.40 دلار به تیم Warpcast می‌رود.

فرآیند ثبت‌نام ساده است و شما باید یک آدرس ایمیل ارائه دهید.

پشتیبان‌گیری از عبارت بازیابی خود

هنگام ایجاد حساب کاربری Farcaster خود، مطمئن شوید که seed phrase حساب خود را یادداشت کرده و آن را در جایی پشتیبان‌گیری کنید. seed phrase به‌طور خاص برای حساب Farcaster شما تولید می‌شود و با کیف پول شما متفاوت است. بدون این، شما نخواهید توانست حساب Farcaster خود را در صورت از دست دادن دسترسی به آن بازیابی کنید.

همگام‌سازی موبایل و دسکتاپ

شما می‌توانید با اسکن کردن یک کد QR با برنامه موبایل Warpcast، به دسکتاپ خود در Warpcast.com وارد شوید.

آینده Warpcast و Farcaster

Farcaster در اواخر 2023 به سرعت در حال رشد بوده است. تعدادی از برنامه‌هایی که در جامعه Farcaster ساخته شده‌اند، تأمین مالی قابل توجهی دریافت کرده‌اند و فعالیت‌های پیرامون میم‌کوین‌های Farcaster باعث شده است که بسیاری یک حساب Farcaster ایجاد کنند.

تعداد کاربران فعال روزانه Farcaster در حال افزایش است
تعداد کاربران فعال روزانه Farcaster در حال افزایش است

رشد اکوسیستم

اکوسیستم Farcaster در حال حاضر بیش از 2000 کستر منحصر به فرد دارد، یک تعداد قابل توجه در دنیای رمزارز، با توجه به اندازه کوچک اکوسیستم و کیفیت گفتگو‌ها و آلفا‌هایی که در Farcaster اتفاق می‌افتد. این شامل AMAها با پروفایل‌های برتر فناوری مانند بالاجی، ویتالیک، برایان آرمسترانگ یا الاد گیل است. با این حال، در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی سنتی و صدها میلیون کاربر فعال روزانه آن‌ها هنوز بسیار کوچک است.

هدف اصلی فعلی تیم Farcaster افزایش تعداد کاربران فعال روزانه و یافتن مسیر خود به سوی رشد پایدار است. دیدن اینکه تیم Farcaster چه استراتژی‌هایی را در دوره آتی و در رقابت با دیگر پروتکل‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز اتخاذ می‌کند، جالب خواهد بود.

منبع: Zerion

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.