استیبل کوین DEI همچنان زیر یک دلار معامله می‌شود؛ آیا فانتوم و کوین FTM به سرنوشت لونا دچار خواهد شد؟

استیبل کوین DEI

استیبل کوین DEI که یک رمز ارز غیرمتمرکز و الگوریتمی بوده، برای سومین روز متوالی زیر یک دلار معامله می‌شود. این استیبل کوین از سوی پلتفرم DEUS Finance به بازار عرضه شده است.

افت قیمت استیبل کوین DEI

پس از بروز موجی از شک و تردید نسبت به استیبل کوینِ غیرمتمرکز UST، رمز ارز DEI نیز برای اولین‌بار در روز یک‌شنبه به زیر سطح قیمت یک دلار سقوط کرد. با رخ دادن چنین اتفاقی، کاربران استیبل کوین DEI را به استیبل کوین USDC تبدیل کرده و این رمز ارز با کمبود نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز مواجه شد.

استیبل کوین DEI در روز دوشنبه به سطح قیمت ۰.۵۲ دلار سقوط کرد. این رمز ارز هم‌اکنون در سطح قیمت ۰.۶۱ دلار معامله می‌شود. در حال حاضر این رمز ارز حدودا ۴۰ درصد تا سطح قیمت موردنظر خود یعنی ۱ دلار فاصله دارد.

دو استیبل کوین DEI و UST شباهت زیادی به یکدیگر داشته ولی اساسا متفاوت هستند چرا که DEI به‌صورت وثیقه‌ای عرضه می‌شود.

شبکه Deus Finance با استفاده از رمز ارزهای مختلف ازجمله ارز دیجیتال DEUS از استیبل کوین خود پشتیبانی می‌کند. در واقع ۱۰ درصد از ذخایر رزرو DEI با استفاده از DEUS و 90 درصد باقی‌مانده‌ی آن با سایر استیبل کوین‌ها تامین می‌شود.

بدین صورت یک واحد استیبل کوین DEI را با سپرده‌گذاری ۱ دلار وثیقه ایجاد می‌گردد. برای وثیقه می‌توان از رمز ارزهای USDC، FTM، DAI،  WBTC یا ترکیبی از  DEUS و USDC استفاده کرد.

همچون بنیاد Terra، پلتفرم DEUS Finance نیز از مکانیزم mint-and-burn استفاده می‌کند. آنها بین DEUS و DEI تعادلی ایجاد کرده تا این استیبل کوین در سطح قیمت ۱ دلار پایدار بماند.

دلایل کاهش قیمت DEI

به‌نظر می‌رسد دو عامل در کمبود نقدینگی این پروژه نقش داشته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

به‌عنوان اولین عامل، این شبکه به تازگی تحت دو سرقت سایبری ‏«حمله وام فلش» قرار گرفته و بیش‌ از ۱۳ میلیون دلار را از دست داده است. علاوه بر دلیل اول، توکن بومی این شرکت یعنی DEUS با کاهش قیمت شدید مواجه شده است. بنا به گزارش CoinGecko این رمز ارز طی ۱۴ روز گذشته سقوط قیمتی ۵۸.۸  درصدی را تجربه کرده و هم‌اکنون در سطح قیمت ۲۲۹.۷  دلار معامله می‌شود.  بنا به داده‌های DEUS Finance، این دو عامل منجر به کاهش ارزش وثیقه‌ی DEI شده است. به همین خاطر، استیبل کوین DEI با کاهش قیمتی ۴۳ درصدی رو‌به‌رو شده است.

در همین حال، تیم توسعه‌دهنده‌ی این پروژه روز یک‌شنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آنها قصد دارند با استفاده از یک «برنامه اوراق خزانه» استیبل کوین DEI را به سطح قیمت ۱ دلار برگردانند. در واقع طی این برنامه، کاربران سپرده خود را به‌عنوان وثیقه ثبت کرده و سود ثابت دریافت می‌کنند.

علاوه بر این اطلاعیه، اطلاعیه‌ی جدیدی از سوی این تیم در روز دوشنبه منتشر شد که به شرح زیر است.

«تیم ما به‌طور شبانه‌روزی در حال کار و تلاش برای بازگردندان DEI به سطح قیمت ۱ دلار است. اقداماتی برای افزایش قیمت سریع اجرا شد و راه‌حل‌هایی برای پایداری پروژه در طولانی‌مدت در حال توسعه هستند.»

با این حال پس از گذشت چند روز، هنوز اطلاعیه‌ی جدیدی درخصوص وضعیت استیبل کوین DEI ارائه نشده و این رمز ارز در سطح قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش دلاری خود معامله می‌شود.

نظر شما در مورد استفاده از استیبل کوین‌های الگوریتمی چیست؟ با توجه به اینکه این استیبل کوین به شبکه فانتوم تعلق دارد، آیا این اتفاق موجب کاهش محبوبیت شبکه Fantom و کوین FTM خواهد شد؟

منبع: کریپتونیوز

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.