پرونده ویژه؛ بررسی راه‎‌های انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ

پرونده ویژه؛ بررسی راه‎‌های انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ

با ظهور بازارهای مالی جدید، ثروت مردم از کلاس‌های دارایی سنتی همچون خانه و ماشین فراتر رفت. به طور طبیعی اموال افراد پس از فوت آن‌ها به وراثشان انتقال می‌یابد. اما در مورد رمزارزها می‌دانیم نحوه نگهداری آن‌ها به نحوی نیست که دسترسی به آن‌ها ساده باشد. امروز اینجا هستیم تا آموزش انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

پس از مرگ چه اتفاقی برای ارز دیجیتال شما رخ می‌دهد؟

برنامه‌ریزی املاک یک روش معمول و مطمئن برای توزیع دارایی‌های سنتی پس از مرگ است اما وقتی پای ارزهای دیجیتال در میان باشد، مقداری چالش منحصربه‌فرد وجود داشته که باید آنها را درنظر بگیرید.

با رشد بازار، راه‌های مختلفی ازجمله استفاده از ولت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و صرافی‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال وجود داشته و همین‌ مورد اولین چالش است. باید چالش شناسایی محل نگهداری اموال و ورود به کیف پول را برای وراث خود رفع کنید.

درصورت از دست رفتن اطلاعات مربوط به کلید خصوصی، عبارات بازیابی یا پین کدهای کیف پول، هرگونه تلاش و زحمت برای دسترسی به دارایی‌ها بیهوده خواهد بود. به عبارت دیگر، با از دست رفتن این اطلاعات، دارایی‌های شما برای همیشه از بین می‌روند.

در ادامه به نحوه برنامه‌ریزی برای مقابله با این مشکل می‌پردازیم.

صرافی آبان تتر یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است که امکان خرید و فروش بیش از ۳۰۰ رمزارز را در ایران فراهم کرده است. در این صرافی امکان خرید و فروش رمز ارزها در دو بازار تومانی و تتری وجود دارد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی آبان‌تتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ورود به آبان تتر

روش‌های انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ

 اگر به‌دنبال برنامه‌ریزی برای بعد از فوت خود هستید، بهتر است هرچه زودتر اینکار را انجام بدهید. گزینه‌های بسیاری برای انتقال دارایی دیجیتال وجود داشته اما رایج‌ترین راه‌حل‌ها به شرح زیر هستند.

کاغذ و خودکار

به‌عنوان پایه‌ترین راه‌حل ممکن می‌توان کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی را روی کاغذ نوشته و آنرا در یک گاوصندوق به همراه راهنمایی برای دسترسی به دارایی‌ها برای وراث قرار داد. با این حال احتمال دزدیده شدن، گم شدن یا از بین رفتن اطلاعات در این روش وجود دارد.

نوشتن رمز عبور روی کاغذ
نوشتن رمز عبور کیف پول روی کاغذ یکی از ساده‌ترین راه‌های انتقال دارایی به وراث است

برای امنیت بیشتر می‌توان این اطلاعات را در صندوق‌های بانک‌ نیز قرار داده و فرایندی برای دسترسی وراث یا مجری وصیت‌نامه برای پس از مرگ درنظر گرفت. توجه داشته باشید که صندوق موردنظر از سوی بانک بیمه شده باشد.

فلش یا هارد

به‌عنوان یک راه جایگزین، می‌توان کلیدهای خصوصی یا عبارات اولیه را روی یک فلش یا هارد اکسترنال ذخیره کرد. همچنین می‌توان یک رمز عبور برای دستگاه درنظر گرفته تا امکان به سرقت رفتن اطلاعات به حداقل برسد. با این حال در این روش نیز ریسک آسیب دیدن دستگاه و از دست رفتن اطلاعات وجود دارد. بنابراین بهتر است چند نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

اگر رمز عبوری برای اطلاعات خود در نظر گرفتید، آن رمز عبور را در مکانی امن ذخیره کنید تا ریسک به سرقت رفتن آن از بین برود. اگر این روش را انتخاب کردید، حتما با مجری وصیت‌نامه یا وراث درخصوص آن صحبت کنید.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش بیت کوین در ایران

ایمیل رمزگذاری شده

کلیدهای خصوصی و کلمات بازیابی را می‌توان در یک ایمیل رمزگذاری شده برای یک گیرنده‌ی مورداعتماد ذخیره کرد. این روش امنیت مناسبی داشته اما باید حتما با وراث خود درخصوص نحوه دستیابی به اطلاعات ایمیل صحبت کنید چرا که درصورت اشتباه وارد کردن اطلاعات احتمال از بین رفتن ایمیل وجود دارد.

همچنین می‌توان برای امنیت بیشتر از یک سایت میزبان شخص ثالث برای دسترسی به ایمیل رمزگذاری شده نیز استفاده کرد. با این حال برای دستیابی به این سایت باید یک رمز عبور تعیین کنید که اینکار پیچیدگی و امنیت این روش را افزایش می‌دهد.

سوئیچ مرد فوت شده

سوئیچ مرد فوت شده یکی از بهترین راه‌های انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ است. علاوه‌بر روش‌های بالا، می‌توان از این روش استفاده کرد. در این روش با تایید زنده نبودن شما، کلیدهای خصوصی در اختیار وراث قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان این کلید را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که به‌صورت هفتگی یا ماهانه اجرا شده و میراث شما بخش‌بخش به وراث برسد.

سوئیچ مرد فوت شده
در روش سوئیچ مرد فوت شده، پس از تایید مرگ دارایی‌ها به وراث انتقال پیدا می‌کنند

یکی از ایرادات بزرگ سوئیچ مرد فوت شده این است که اگر نتوانید زنده بودن خود را اعلام کنید، دارایی‌های‌ شما به‌صورت خودکار به وراث واگذار می‌شوند.

اگر به‌دنبال اجرای سوئیچ مرد فوت شده هستید، حتما با یک متخصص درخصوص چگونگی انجام این کار مشورت کنید تا از انتقال دارایی به وراث مطمئن شوید.

بازیابی از طریق سرویس‌های نگهداری داده

در روش بازیابی از طریق سرویس‌های نگهداری داده، شما پیش از مرگ چند قیم را به سرویس معرفی می‌کنید تا پس از مرگ این افراد اطلاعات را بازسازی کنند.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های نگهداری داده به‌دنبال این هستند که وراثِ تایید شده، مرگ را با مستندات مناسب تصدیق کنند. برخی از این سرویس‌ها در وب‌سایت‌های معمولی اجرا شده و برخی دیگر به‌صورت زنجیره‌ای اجرا می‌شوند، وب‌سایت‌های زنجیره‌ای امنیت بالاتری دارند.

هنگام استفاده از چنین خدماتی، انتخاب وراث و تعیین شرایط مناسب واجب است. همچنین بهتر است گزینه‌ی دسترسی وراث به کلید خصوصی بدون نیاز به تایید مرگ را فعال نکنید.

کیف پول‌های چند امضایی

برخی از کیف پول‌های قرارداد هوشمند امکان چند امضایی را فعال کرده و با استفاده از این گزینه می‌توانید برای پس از مرگ خود تصمیم گرفته و دارایی را به وراث انتقال دهید. با این حال در این روش باید خودتان و وراث را به‌عنوان مالک کیف پول تایید کنید، با اینکار هرگونه تراکنشی حتی در زمان حیات شما نیز به تایید وراث نیاز دارد.

کیف پول چند امضایی
با استفاده از کیف پول‌های چند امضایی ارزها به‌راحتی به جانشینان انتقال داده می‌شوند

درصورت مرگ، مالکان مشترک با یک یا چند نماینده از شخص متوفی به کیف پول دسترسی خواهند داشت و دارایی‌ها به‌راحتی انتقال می‌یابند.

همچنین می‌توان دارایی‌ها را به یک کیف پول سرد انتقال داده و آنهارا در یک محفظه امن نگهداری کرد. پس از مرگ وراث می‌توانند با تایید مرگ و دریافت حکم دادگاه درب محفظه را باز کرده و به کیف پول دسترسی داشته باشند.

چطور دارایی‌های دیجیتال را در وصیت‌نامه بگنجانیم؟

بین صحبت شفاهی برای تقسیم ارزهای دیجیتال و گنجاندن آنها در وصیت‌نامه تفاوت‌هایی وجود دارد و باید آنها را بین اموال خود در وصیت‌نامه بگنجانید تا به بهترین نحو ممکن بین وراث تقسیم شوند.

معمولا در هر حوزه قضایی، قانون نحوه انتقال دارایی‌ها از طریق وصیت‌نامه را تعیین می‌کند. با توجه به اینکه در بیشتر حوزه‌های قضایی جهان ارزهای دیجیتال به رسمیت شناخته نمی‌شوند، باید کلیه دارایی‌های رمزنگاری خود را به‌طور رسمی در وصیت‌نامه گنجانده و درمورد آنها صحبت کنید. چنین کاری را می‌توان با توضیح دادن نحوه انتقال کلیدهای خصوصی به وراث یا مشخص کردن یک جانشین مشخص برای دریافت دارایی‌های دیجیتال انجام داد.

چه اتفاقی برای دارایی‌های دیجیتال نگهداری شده در صرافی رخ می‌دهد؟

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز معمولا به جانشینانِ سرمایه‌گذار برای دریافت به دارایی‌ها کمک می‌کنند. اگر متوفی برنامه صرافی را روی موبایل یا لپ تاپ خود داشته باشد و ورود خودکار را فعال کرده باشد، دسترسی به دارایی‌های وی دردسر خاصی نخواهد داشت.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

با این حال هرکسی که با اموال متوفی سروکار دارد باید مراقب دسترسی به چنین حساب‌هایی باشد چرا که در برخی از حوزه‌های قضایی اینکار جرم محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال در انگلستان انتقال دارایی‌های متوفی در صرافی‌های آنلاین تحت قانون سوءاستفاده از دارایی‌های دیجیتال 1990 محسوب شده و مجازات خاص خود را دارد.

با این حال مجری وصیت‌نامه برای جلوگیری از قانون‌شکنی ناآگاهانه باید با صرافی تماس گرفته و فوت کاربر را با ارائه مدارک به آنها اطلاع دهد. روش صحیح انجام اینکار معمولا در لیست قوانین و خدمات صرافی تشریح شده است. در نهایت مجری وصیت‌نامه باید گواهی فوت را به صرافی ارائه داده و وراث را به صرافی اعلام کند.

چطور به‌عنوان وارث به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشیم؟

متوفی پیش از مرگ خود باید حتما راهی را برای دسترسی به اموال خود انتخاب کرده باشد. به‌عنوان مثال وی باید کلیدهای خصوصی کیف پول خود را در یک گاوصندوق یا یک ایمیل رمزنگاری شده قرار داده باشد تا شما بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین وی باید این راه‌ها را در وصیت نامه شرح داده باشد تا بتوانید دارایی را پیدا کنید. در غیر این صورت امکان پیدا کردن دارایی دیجیتال وجود نداشته و ارزها برای همیشه از بین می‌روند.

آیا می‌‌توان نقش‌هایی ازجمله ماینر بودن را پس از مرگ انتقال داد؟

بله. نه‌تنها حق ماینر بودن بلکه می‌توان کلیه اطلاعات مربوطه به ایردراپ‌های شرکت کرده، توکن‌های NFT خریداری شده، استیکینگ‌های انجام شده، اعتبارسنج بودن و … را در وصیت نامه گنجاند و آنها را به وراث انتقال داد. تنها باید همه چیز را به‌صورت شفاف، واضح و کامل برای وراث بنویسید.

ماینر بیت کوین
می‌توان نقش‌هایی ازجمله حق ماینر بودن، اعتبارسنج بودن و … را با قید کردن در وصیت نامه انتقال داد

سخن پایانی

داشتن یک وصیت نامه امری ضروری برای انتقال ثروت و دارایی به جانشینان یا وراث شما پس از مرگ است. بهتر است برنامه‌ریزی کاملی انجام داده باشید و وصیت نامه را پیش یک مجری ثبت کنید. بدون اینکار وارثان به دارایی شما دسترسی نداشته و نوعی نزاع بر سر آن شکل خواهد گرفت. نظر شما همراهان توکن باز درخصوص انتقال دارایی دیجیتال چیست؟ امیدواریم هیچوقت مجبور به انتقال دارایی‌های خود نباشید. لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

سوالات متداول

  • چه راه‌هایی برای انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ وجود دارد؟

برای اینکار می‌توان از نوشتن رمز عبور روی کاغذ، ذخیره‌سازی روی فلش یا هارد، ایمیل رمزگذاری شده، سوئیچ مرد فوت شده، سرویس‌های نگهداری داده یا کیف پول‌های چند امضایی استفاده کرد.

  • سوئیچ مرد فوت شده چگونه کار می‌کند؟

در این روش پس از تاییدِ زنده نبودن شما، کلیدهای خصوصی، عبارات بازیابی و رمزهای عبور به‌طور خودکار به وراث انتقال داده می‌شوند. {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”چه راه‌هایی برای انتقال کریپتو به فرزندان پس از مرگ وجود دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”برای اینکار می‌توان از نوشتن رمز عبور روی کاغذ، ذخیره‌سازی روی فلش یا هارد، ایمیل رمزگذاری شده، سوئیچ مرد فوت شده، سرویس‌های نگهداری داده یا کیف پول‌های چند امضایی استفاده کرد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”سوئیچ مرد فوت شده چگونه کار می‌کند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در این روش پس از تاییدِ زنده نبودن شما، کلیدهای خصوصی، عبارات بازیابی و رمزهای عبور به‌طور خودکار به وراث انتقال داده می‌شوند.”}}]}

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.