5 روش برای تشخیص پایان بازار نزولی؛ چطور در تله‌‌ی خرس‌ها گیر نکنیم؟

5 روش برای تشخیص پایان بازار نزولی؛ چطور در تله‌‌ی خرس‌ها گیر نکنیم؟

با شروع بازار خرسی، آشوب و سردرگمی شدیدی بازار و سرمایه‌گذاران را فرا گرفته و تمامی کاربران به‌دنبال پیدا کردن زمانِ خاتمه یافتن بازار نزولی هستند. در واقع امروز قصد داریم به شما آموزش تبدیل کردن غیرممکن به ممکن را داده تا با استفاده از 5 اندیکاتور، کف قیمت بازار و زمان پایان بازار خرسی را تشخیص دهید. با ما در مقاله‌ی «تشخیص پایان بازار نزولی» همراه باشید.

قیمت‌ها به‌طور روزانه کاهش یافته و سوال اصلی سرمایه‌گذاران، کف قیمت و مدت زمان بازار نزولی است. شاید پیش‌بینی مدت زمان پایان بازار خرسی امری سخت و دشوار باشد اما بررسی تاریخ بازار و روندهای گذشته، چشم‌انداز خوبی به تریدرها می‌دهد.

یک: وضعیت استخدام شرکت‌ها را رصد کنید

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های زمستانِ ارزهای دیجیتال بازار نزولی، اخراج گسترده کارمندان و فروپاشی شرکت‌های صنعت ارز دیجیتال است. شرکت‌ها برای زنده ماندن در بحران نیاز به تعدیل نیرو داشته و این اتفاق در بازار خرسی سال 2018 و 2019 نیز مشاهده شد. در آن سال‌ها سرفصل اخبار مملو از اعلامیه‌های تعدیل نیرو بود. شاید باور نکنید اما حتی شرکت‌های بزرگی همچون Bitmain، Huobi و ConsenSys نیز برای ادامه‌ی بقا مجبور به تعدیل نیرو شدند.

این اتفاق هم‌اکنون نیز در حال رخ دادن است. صرافی مشهور کوین بیس محبور به تعدیل 18 درصد از نیروهای خود شد. با توجه به روند بازار، احتمالا شاهد افزایش روند تعدیل نیرو خواهیم بود.

از سوی دیگر، یکی از نشانه‌های آغاز شدن مجدد بازار صعودی، آگهی‌های استخدام شرکت‌های صنعت ارز دیجیتال است. این موضوع بیان‌گر بازگشت سرمایه به اکوسیستم ارزهای دیجیتال و پایان بازار خرسی است.

دو: توجه به میانگین متحرک 200 هفته‌ای

یکی دیگر از نشانه‌های پایان بازار خرسی، صعود قیمت به بالای میانگین متحرک 200 هفته‌ای است. با سقوط قیمت به زیر این شاخص، بازار خرسی آغاز شده و با صعود، پایان می‌یابد.

تشخیص پایان بازار نزولی
نمودار هفتگی جفت ارز BTC/USD

همانطور که در ناحیه‌های مشخص شده دیده می‌شود، قیمت بیت کوین در دوره‌های قبلی به زیر این شاخص سقوط کرده و پس از مدتی به بالای آن صعود کرده و سپس روند صعودی جدید آن آغاز شده است. همچنین صعود قیمت بیت کوین به بالاتر از قیمت تحقق‌یافته (قیمت خرید کل بیت کوین‌ها تقسیم بر واحدهای خریداری شده که با رنگ سبز در نمودار دیده می‌شود) نیز یکی دیگر از تاییدیه‌های آغاز روند صعودی است.

سه: اصلی‌ترین نشانه؛ RSI

مهم‌ترین شاخص فنی درباره‌ی تشخیص کف بازار، شاخص قدرت نسبی (RSI) است. طی بازارهای نزولی قبلی، شاخص  RSI بیت کوین به قلمرو فروش بیش‌ازحد و به زیر سطح 16 سقوط کرده و بازار خرسی آغاز شده است.

تشخیص پایان بازار نزولی
نمودار روزانه جفت ارز BTC/USDT

بر اساس دو موردی که در نمودار بالا مشخص شده، با ورود RSI به سطح 70 و منطقه خرید بیش‌ازحد، تقاضا برای انباشت بیت کوین افزایش یافته و بازار خرسی پایان می‌یابد.

چهار: نسبت قیمت به ارزش تحقق‌یافته

چهارمین نشانه، نسبت قیمت به ارزش تحقق‌یافته  (MVRV) است. این معیار طراحی شده تا سرمایه‌گذاران دوره‌هایی که بیت کوین بالاتر یا پایین‌تر از ارزش خود قرار دارد را تشخیص دهند.

تشخیص پایان بازار نزولی
نمودار شاخص MVRV Z-score

خط آبی در نمودار بالا نشان‌دهنده‌ی ارزش فعلی قیمت بیت کوین بوده و خط نارنجی، نشان‌دهنده‌ی قیمت واقعی آن است. خط قرمز نیز (Z) حدهای افراط بین ارزش واقعی و قیمت را نشان می‌دهد.

همانطور که در نمودار دیده می‌شود، در بازارهای نزولی قبلی امتیاز  Z به زیر سطح 0.1 رسیده و با رسیدن این شاخص به بالای سطح 0.1 چرخه‌ی صعودی بازار از سر گرفته می‌شود.

بنا به این شاخص، در آینده‌ی نزدیک باز هم شاهد سقوط قیمت بیت کوین خواهیم بود و به دنبال آن یک دوره‌ی طولانی از بازارِ رِنج در انتظار ما خواهد بود.

پنج: ضریب میانگین متحرک 2 ساله

آخرین شاخص، ضریب میانگین متحرک 2 ساله است. این معیار ساده‌ترین راه برای تشخیص پایان بازار خرسی بوده و میانگین متحرک 2 ساله و ضرب 5 برابر میانگین متحرک 2 ساله و قیمت بیت کوین را دنبال می‌کند.

تشخیص پایان بازار نزولی
نمودار ضریب میانگین متحرک 2 ساله

به‌طور عادی با سقوط قیمت به پایین این شاخص، بازار نزولی شده و با صعود آن به بالای شاخص، بازار صعودی می‌شود.از سوی دیگر، صعود قیمت به بالای شاخص ضرب 5 برابر میانگین متحرک دو ساله، بیان‌گر رسیدن به بازار صعودی کامل است. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این شاخص، سیگنالی را برای خرید و فروش در بازار دریافت کنند.

سخن پایانی


هدف از نوشتن این مطلب، پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری یا فروش دارایی نبوده و صرفا هدف ما افزایش اطلاعات تریدرهای ایرانی است. همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب به بررسی 5 شاخص برای تشخیص زمان پایان بازار خرسی و آغاز بازار گاوی پرداختیم. لطفا ایده‌ها و نظرات خود را با ما و سایر کاربران توکن باز به اشتراک گذاشته و روش ششم را شما به ما و کاربران معرفی کنید. ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی «تشخیص پایان بازار نزولی» همراه ما بودید.

منبع: CoinTelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.