بررسی آماری ارتباط نرخ بهره امریکا و قیمت بیت کوین؛ ابزاری برای تحلیل بازار

شناسایی مهم‌ترین عامل سقوط بازار؛ بررسی تاثیر افزایش نرخ بهره بر ارزهای دیجیتال

تغییرات ماهانه‌ی نرخ بهره در آمریکا از تاثیرگذارترین اتفاقات در بازار نزولی ارزهای دیجیتال هستند و از همین حالا چشم‌ها به جلسه‌ی ماه بعد فدرال رزرو و تغییرات نرخ بهره دوخته شده است. اگر شما هم نمی‌دانید که افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد اصلا نگران نباشید. با ما همراه باشید تا به بررسی تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

افزایش نرخ بهره در آمریکا

پیش از بررسی تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار ارزهای دیجیتال باید ابتلا به وضعیت تورم در آمریکا بپردازیم. ایالات‌متحده در میانه‌ی بحران تورم قرار گرفته و حالا نرخ تورم در این کشور به بالاترین میزان خود طی 40 سال اخیر رسیده است. در همین راستا فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای مقابله با تورم از استراتژی افزایش نرخ بهره استفاده کرد که تاکنون به‌خوبی از رشد سریع تورم جلوگیری کرده است.

با این حال افزایش نرخ بهره تاثیر شایانی بر بازارهای ارز دیجیتال و سهام داشته چرا که سرمایه‌گذاران به یک محیط اقتصادی نامطمئن واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

به‌طور میانگین پس از هر جلسه‌ی فدرال رزرو و اعلام نرخ تورم جدید، بیت کوین حداقل 10 درصد از ارزش خود را از دست داده و یک الگوی واضح از افزایش نرخ بهره و افت بازار ارزهای دیجیتال تشکیل شده است.

افزایش نرخ بهره و سقوط بازارها

در ادامه به بررسی زمان‌هایی که افزایش نرخ بهره منجر به افت قیمت بیت کوین شد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در 13 مارس

بیت کوین در 13 مارس 2022 برای مدت کوتاهی دچار افت قیمت شد. در آن زمان فدرال رزرو تصمیم به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره گرفت که این میزان اولین افزایش از سال 2018 بود.

نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 13 مارس
نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 13 مارس

افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در 4 می

قیمت بیت کوین بلافاصله پس از جلسه‌ی فدرال رزرو در 3 و 4 می افزایش یافت اما پس از آن در 6 می دچار افت قابل‌توجهی شد و درصد زیادی از ارزش خود را از دست داد. در آن زمان فدرال رزرو تصمیم بر افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره و کاهش 9 تریلیون دلار ترازنامه‌ی بانک مرکزی گرفت.

نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 4 می
نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 4 می

افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در 15 ژوئن

پس از نشست دو روزه‌ی فدرال رزرو در 14 و 15 ژوئن، قیمت بیت کوین دچار سقوط آزاد شد و به 17500 دلار رسید. در این ماه فدرال رزرو تصمیم گرفت تا نرخ بهره را به مقدار 0.75 درصد افزایش بدهد.

نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 15 ژوئن
نمودار بیت کوین قبل و بعد از افزایش نرخ بهره در 15 ژوئن

افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در 27 جولای

در 27 جولای و پس از پایان یافتن جلسه‌ی فدرال رزرو، کمیته‌ی مالی این بانک تصمیم بر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره گرفت. بیت کوین این‌بار واکنش بهتری نسبت به این اتفاق نشان داد و تنها 5 درصد از ارزش خود را از دست داد. همچنین پادشاه ارزهای دیجیتال ریکاوری سریع‌تری را نسب به دفعات قبلی تجربه کرد.

نمودار بیت کوین قبل و بعد از جلسه‌ی فدرال رزرو در ماه جولای
نمودار بیت کوین قبل و بعد از جلسه‌ی فدرال رزرو در ماه جولای

افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در 2 نوامبر

این‌بار هم فدرال رزرو تصمیم بر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره گرفت اما بیت کوین و ارزهای دیجیتال واکنش بسیار خوبی به این اتفاق دادند و تنها 0.3 درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از دست رفت.

به‌طور کلی نمی‌توان با قاطعیت گفت که بازارها چه واکنش دقیقی نسبت به افزایش نرخ بهره از خود نشان می‌دهند. با این حال بهتر است تریدرها و سرمایه‌گذاران، منتظر نوسانات جدید پس از اعلام نرخ بهره باشند.

با این حال چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن بازار ارزهای دیجیتال و سهام، روند سرمایه‌گذاری روی این دو بازار را مختل کرده و این احتمال که ایالات‌متحده در آینده دچار بحرانی بزرگ شود نیز همچنان در اذهان آمریکایی‌ها به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است.

چرا افزایش نرخ بهره منجر به سقوط بیت کوین می‌گردد؟

همانطور که قطعا تا الان متوجه شدید، افزایش تهاجمی نرخ بهره تاثیر مثبتی بر بازار ارزهای دیجیتال نداشته و کارشناسان باور دارند که روند افزایشی این شاخص تا پایان سال 2023 نیز متوقف نخواهد شد.

حالا با افزایش نرخ بهره، رکود بالقوه و تورم فزاینده، تمایل کاربران به سرمایه‌گذاری روی دو بازار سهام و ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کرده است. همچنین همبستگی بازار سهام و ارزهای دیجیتال از اوایل سال 2022 افزایش یافته و حالا این دو بازار به‌طور هماهنگ با یکدیگر حرکت می‎کنند. به‌گونه‌ای که درصورت کاهش قیمت‌ها در بازار سهام، احتمالا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار کریپتو نیز خواهیم بود.

افزایش نرخ بهره‌ی بانکی در ماه ژوئن یکی از بسیار عواملی بود که منجر به آغاز زمستان ارزهای دیجیتال و سقوط این بازار در سال 2022 گردید. با شروع شدن بازار خرسی ارزهای دیجیتال، تمامی رمز ارزها دچار کاهش قیمت شدند و حالا بیت کوین و اتریوم بیش از 70 درصد با اوج قیمت خود فاصله دارند.

بیت کوین و اتریوم
با آغاز شدن بازار خرسی، حالا بیت کوین و اتریوم 70 درصد با اوج قیمت خود فاصله دارند

ادوارد مویا کارشناس مالی باور دارد که احتمال سقوط قیمت بیش‌تر ارزهای دیجیتال وجود داشته چرا که هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره دیده نمی‌شود.

هنر تریدرها در بازار خرسی عیان می‌شود. بازار نزولی سرشار از فرصت‎‌های معاملاتی بی‌نظیر است و شما عزیزان می‌توانید با مطالعه‌ مقاله‌ی «معرفی ۵ استراتژی خرید در بازار نزولی؛ خرید در کف قیمت را از دست ندهید» از این استراتژی‌ها برای ترید خود در بازار نزولی استفاده کرده و سود بی‌نظیری کسب کنید.

همچنین جاشوا فرناندو کارشناس بازار ارزهای دیجیتال نیز درخصوص افزایش نرخ بهره گفت:

درصورتی که فدرال رزرو در سال 2023 نیز افزایش نرخ بهره را ادامه دهد، احتمال سقوط بیش‌تر قیمت‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، افزایش تهاجمی نرخ بهره تاثیر مثبتی بر بازار ارزهای دیجیتال نداشته است. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این اتفاق چیست؟ آیا در سال 2023 نیز شاهد افزایش نرخ بهره خواهیم بود؟ از اینکه تا پایان مقاله‌ی «تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار ارزهای دیجیتال» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: TIME

1 دیدگاه روشن بررسی آماری ارتباط نرخ بهره امریکا و قیمت بیت کوین؛ ابزاری برای تحلیل بازار

  • بیت کوین قطعا در آینده نزدیک جای دلار را خواهد گرفت و تا آخر سال ۲۰۲۵ حداقل صد هزار دلار خواهد رسید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.