معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت؛ فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دست ندهید

معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت؛ فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دست ندهید

سال 2023 با بحران‌های بانکی، سرکوب صرافی‌های متمرکز و عرضه‌ی بی‌پایان ترس و تردید به بازار ارزهای دیجیتال شروع شد اما بازار به‌خوبی به بلوغ رسیده و این مشکلات را پشت‌سر گذشته است. در همین مدت بیت کوین و اتریوم مقدار چشمگیری افزایش قیمت را تجربه کردند و علاوه‌بر آنها، برخی از بخش‌های بازار نیز نشانه‌هایی از رشد قیمت انفجاری را نشان می‌دهند. اما کدام بخش‌ها؟ با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید تا طی 5 دقیقه با این کتگوری‌ها در مقاله‌ی «معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت» همراه باشید.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

1- لیکویید استیکینگ

هرچه بیشتر به هاردفورک شانگهای نزدیک می‌شویم، ارزهای لیکویید استیکینگ بیشتر و بیشتر به رشد انفجاری نزدیک می‌شود. هنوز شانگهای اجرا نشده اما ذخایر ارزهای لیکویید استیکینگ‌ها در سال 2023 با 21.3 درصد رشد از 4.9 به 6 میلیون افزایش یافته است.

نمودار سالانه ارزهای لیکویید استیکینگ
نمودار مقایسه قیمت ارزهای لیکویید استیکینگ

اگرچه تاثیر ارتقای شانگهای بر قیمت اتریوم در کوتاه‌مدت مشخص نیست اما به‌نظر این به‌روزرسانی چرخه‌ی بزرگ استیکینگ را آغاز کرده و در این چرخه‌ی چند ساله، نرخ استیکینگ اتریوم از 15 درصد (سطح فعلی) به تقریبا 60 درصد برای شبکه گواه اثبات سهام خواهد رسید و احتمال بروز این چرخه‌ی بزرگ تاثیر شایانی بر ارزهای لیکویید استیکینگ یعنی LDO، RPL، SWISE، FXS و SD داشته است.

شناسایی بهترین قیمت ارزهای دیجیتال در ایران

علاوه‌بر این، همگام با ارزهای لیکویید استیکینگ، ارزهای فراهم‌کننده زیرساخت استیکینگ نیز با وقوع این چرخه رشد خواهند کرد. به‌عنوان مثال شبکه SSV، پروتکل فناوری ولیدیتور DVT و ارز BTRFLY منتظر راه‌اندازی به‌روزرسانی شانگهای هستند.

2- ارزهای NFT-Fi

حوزه NFT-Fi (دیفای برای توکن‌های NFT) حوزه دیگری‌ست که در سال 2023 رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و در حال‌ حاضر رقابت خوبی بین ارزهای آن شکل گرفته است.

چشم‌انداز بازار NFT در سال 2023 پس از ظهور Blur به کلی تغییر کرد. بلر یک برنامه تشویقی جدید برای راه‌اندازی توکن NFT است که از پلتفرم مشهور OpenSea (فروشگاه و بازار بزرگ توکن‌های NFT) پیشی گرفته است.

با این حال هایپ این برنامه به پایان رسیده و پرسش‌هایی درخصوص پایداری آن مطرح شده اما بلر نقدینگی چشمگیری را برای اکوسیستم NFT به ارمغان آورده است. یکی از مجموعه‌های این برنامه کالکشن Bored Apes است که بیش از 61.9 میلیون دلار ارزش دارد.

بازارسازهای دیگری ازجمله SudoSwap و Caviar نیز راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای افزایش نقدینگی اکوسیستم NFT ارائه کرده‌اند اما هنوز این ایده‌ها به مرحله‌ی اجرا نرسیده‌اند.

علاوه‌بر این موارد، پلتفرم‌های وام‌دهی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های NFT-Fi نیز رشد بسیار خوبی را تجربه کردند.

نمودار هفتگی وام‌دهی
نمودار هفتگی وام‌دهی NFT

در سه‌ماهه اول 2023 وام‌دهی از 95.4 به 436.5 میلیون میلیون دلار افزایش یافته که تا حد بسیاری به رشد پلتفرم‌هایی همچون Arcade، NFTfi و BendDAO ارتباط داشته است. این پلتفرم‌ها با ارائه نقدینگی به کاربران شرایط حضور آنها در اکوسیستم NFT را تسهیل کرده‌اند.

همچنین قیمت NFT‌ها به‌طور میانگین از شروع سال افزایش یافته است. کلیه این عوامل منجر شده تا دنیای NFT-Fi به رشد خود ادامه داده و روزهای جذابی را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.

3- صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی

صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی یا perpetual صرافی‌هایی هستند که امکان انجام معاملات فیوچرز دائمی (بدون تاریخ انقضا) را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و سومین بخش از مقاله‌ی معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت به آنها اختصاص دارد. پس از فروپاشی FTX، این صرافی‌ها به‌عنوان برندگان بزرگ این اتفاق خود را به بازار معرفی کردند.

در حالی که هنوز بیشتر کاربران ترید در صرافی‌های متمرکز را ترجیح می‌دهند اما صرافی‌های غیرمتمرکز پرپچوال رشد قابل‌توجهی را در سه‌ماهه اول سال 2023 تجربه کردند و این رشد را به بهبود وضعیت بازار مدیون هستند. حجم معاملات این صرافی‌ها از 92.6 به 164.3 میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی اول سال 2023 رسیده است.

این رشد منجر به عملکرد بهتر توکن‌های حاکمیتی این صرافی‌ها ازجمله ارزهای dYdX، GMX، GNS و KWENTA شده است. جالب است بدانید از ابتدای سال میلادی تاکنون، این ارزها وضعیت بهتری نسبت به اتریوم داشته و رشد بیشتری را تجربه کرده‌اند.

نمودار ارزهای صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی
نمودار مقایسه قیمت ارزهای صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی

به‌نظر با تثبیت قیمت‌ها و بازگشت نقدینگی به بازار، صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی به رشد خود در ماه‌های آتی ادامه دهند. علاوه‌بر این‌ها، ارزهای GMX، GNS و KWENTA از افزایش پذیرش ارزهای لایه و گسترش رمز ارزهایی همچون ARB (آربیتروم) و OP نیز بهره برده و در این زمینه هم دستی بر آتش دارند.

4- گیمینگ

گیمینگ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار ارزهای دیجیتال است و بیشترین احتمال جذب سرمایه و کاربر جدید را به خود اختصاص داده است. اگرچه گیمینگ به‌اندازه‌ی دیگر بخش‌های این لیست دیده نشده اما در سال 2023 پتانسیل فراوانی از خود نشان داده است. این عملکرد زمانی جالب می‌شود که بدانید ارزهای MAGIC، IMX، RON و گالا عملکرد بهتری نسبت به اتریوم در سال جاری داشته‌اند.

نمودار مقایسه قیمت ارزهای گیمینگ
نمودار مقایسه قیمت ارزهای گیمینگ

کاتالیزگرهای متعددی در بخش گیمینگ وجود دارند که به عملکرد بهتر این کتگوری کمک می‌کنند؛ به‌عنوان مثال راه‌اندازی توکن آربیتروم در زمینه Treasure، اعلام ماشین مجازی سازگار با اتریومِ Immutable و راه‌اندازی استیکینگ ارز RON به رشد بهتر ارزهای گیمینگ دامن زده است.

همچنین رویدادهای دیگری همچون GDC (کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی) و اعلامیه اپیک گیمز مبنی بر پشتیبانی از 20 بازی با عناصر بلاکچینی به هایپ و هیجان این بخش کمک کرده است.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

بخش گیمینگ به توسعه روی این اتفاقات مثبت ادامه داده و بازی‌های جذابی همچون Parallel، Illuvium، Shrapnel، Deaddrop، Realm و Influence به عرضه‌ی نسخه‌های جدید در سال 2023 نزدیک می‌شوند. این موارد را با تورنمنت‌های پیشِ‌رو و جذابیت بصری بیشتر بازی‌ها ترکیب کنید و احتمالا شما هم مثل ما نسبت به آینده‌ی بخش گیمینگ هیجان‌زده می‌شوید.

5- خزانه‌های درون زنجیره‌ای

آخرین مورد از مقاله‌ی معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت ، خزانه‌های درون زنجیره‌ای یا آنچین هستند. هایپ دیفای در تابستان سال 2020 آغاز شد و ابتدا سودی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود نداشت. با گذشت زمان، کاربران نرخ بهره‌های دو، سه، چهار و حتی پنج برابری را از این بازار کسب کردند. این سودها بر مبنای هیجان بودند و اثری از آنها باقی نمانده اما سرمایه‌ی بزرگی را برای اکوسیستم دیفای فراهم کردند.

حالا با گذشت سه سال، دیفای با مشکلی 180 درجه متفاوت‌تر دست‌وپنجه نرم می‌کند. نرخ بهره بانکی در ایالات‌متحده از نرخ سود ییلد فارمینگ در پروتکل‌های امن دیفای بیشتر شده و کاربران سرمایه‌گذاری در محیط بانکی را ترجیح می‌دهند. علاوه‌بر این، استیبل کوین‌های بزرگ همچون USDC، USDT و DAI نیز هیچ سودی به هولدرها پرداخت نکرده و هزینه هولد کردن پول نقد در زنجیره را افزایش می‌دهند.

خوشبختانه چندین راه‌حل برای حل این مشکل‌ها ایجاد شده که دو مورد از آنها Ondo Finance و Open Eden هستند. این پروژه‌ها امکان دسترسی به اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده را از درون دنیای دیفای فراهم کرده‌اند.

اگرچه استفاده از این پلتفرم‌ها مستلزم گذر از موانع KYC/AML است و به سرمایه‌گذاران با دارایی فراوان محدود می‌شود اما پروژه‌ی Ondo بیش از 65 میلیون دلار ارزش کل قفل شده جذب کرده است.

نمودار ارزش کل قفل شده‌ی Ondo
نمودار ارزش کل قفل شده‌ی Ondo

درصورتی که نرخ بهره بالای صفر درصد باقی مانده و استیبل کوین‌های بازدهی خود را حفظ کنند، بازار توکن‌های خزانه‌داری به رشد و نفوذ به بزرگترین بازار مالی جهان ادامه خواهد داد.

سخن پایانی

علاوه‌بر 5 بخشی که معرفی کردیم، احتمال رشد دیگر بخش‌ها نیز وجود داشته و بهتر است آنها را به‌طور دقیق بررسی کنید. به هر حال مسیر بازارها در سال 2023 نامشخص است و احتمال تغییرات گسترده وجود دارد. بدین خاطر جوانب احتیاط را درنظر گرفته اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دست ندهید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این 5 بخش چیست؟ آیا روی آنها سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «معرفی 5 اکوسیستم با احتمال انفجار قیمت» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Bankless

سوالات متداول

احتمال رشد چه بخش‌هایی در ادامه سال 2023 وجود دارد؟

لیکویید استیکینگ – ارزهای NFT-Fi – صرافی‌های غیرمتمرکز دائمی – گیمینگ- خزانه‌های درون زنجیره‌ای

آیا احتمال رشد دیگر اکوسیستم‌ها نیز وجود دارد؟

بله. احتمال رشد دیگر اکوسیستم‌ها نیز وجود داشته اما قبل از سرمایه‌گذاری باید به‌خوبی آنها را بررسی کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.