آیا آربیتراژ ارز دیجیتال همچنان سودآور است؟

پرونده ویژه؛ آیا آربیتراژ ارز دیجیتال همچنان سودآور است؟

حتی اگر آربیتراژ نکرده باشید هم احتمالا نام آن به گوش‌تان خورده و می‌دانید روند از چه قرار است. اما سوال مهمی که هیچکس به آن پاسخ نمی‌دهد اینکه آیا آربیتراژ ارز دیجیتال همچنان سودآور است؟ با ما در این مقاله از بلاگ توکن باز همراه باشید تا به این سوال پاسخ بدهیم و ریسک‌های آربیتراژ را بررسی کنیم.

بررسی عوامل موثر بر سوددهی آربیتراژ

در پاسخ به این سوال که آیا آربیتراژ ارز دیجیتال همچنان سودآور است باید بدانید که سوددهی آربیتراژ کریپتو به عوامل مختلفی ازجمله شرایط بازار، کارمزد معاملاتی، سرعت اجرا، اختلاف قیمت‌ها و میزان سرمایه در دسترس بستگی دارد. در ادامه نقش هرکدام از این عوامل در سوددهی آربیتراژ را بررسی می‌کنیم.

شرایط بازار

شرایط بازار تاثیر گسترده‌ای بر سوددهی آربیتراژ دارد. در یک بازار نوسانی مثل کریپتو، احتمال بروز اختلاف قیمت بین ارزها بیشتر است و در نتیجه، فرصت‌های آربیتراژ بیشتری خلق می‌شوند. در بازارهای نوسانی قیمت‌ها به سرعت در حال نوسان هستند و همین موضوع عدم تطابق قیمت موقتی را ایجاد می‌کند که آربیتراژگرها می‌توانند از آن استفاده کنند.

همچنین آربیتراژ مستلزم توانایی خرید و فروش سریع دارایی‌های مختلف است و چنین اتفاقی به نقدینگی مناسب نیاز دارد. درصورت عدم وجود نقدینگی مناسب، معاملات نه‌تنها دیرتر بلکه با قیمت‌هایی کمتر از قیمت واقعی انجام می‌شود و سوددهی آربیتراژ مختل می‌شود.

کارمزد معاملاتی

در آربیتراژ باید ارز را در صرافی A خریداری کرده و آن را در صرافی B به فروش برسانید. برای اینکار باید کارمزد هر دو صرافی را پرداخت کنید. در مقابل اختلاف قیمت ارزها نهایتا 5 درصد است و به همین دلیل باید معاملات خود را در صرافی مناسبی انجام دهید که کارمزد چشمگیری ندارد تا همان سود کم را هم فدای کارمزد نکنید. تتر یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای آربیتراژ است که در بسیاری از صرافی‌ها کارمزدی ندارد اما آیا دلار هم برای آربیتراژ مناسب است؟ پاسخ این سوال را در مقاله دلار یا تتر بخوانید.

کارمزد آربیتراژ
برای اجرای آربیتراژ باید کارمزد خرید و فروش را در صرافی‌ها پرداخت کنید، بنابراین بهتر است از صرافی مناسبی با کمترین کارمزد را برای آربیتراژ درنظر بگیرید

سرعت اجرا

در آربیتراژ سرعت حرف اول را می‌زند. اختلاف قیمت‌ها معمولا پایدار نیستند و به دلیل ماهیت بازار ارزهای دیجیتال در کسری از ثانیه ایجاد شده و از بین می‌روند. تاخیر در اجرا نه‌تنها سوددهی را کاهش داده و منجر به از دست رفتن فرصت می‌شود بلکه حتی ضرر را هم در پی دارد. هرچه یک آربیتراژگر بتواند سریع‌تر عمل کند، شانس سوددهی بیشتری خواهد داشت. برای اینکار می‌توانید از ربات‌های آربیتراژ استفاده کنید، این ربات‌ها فرصت‌های معاملاتی را شکار کرده و در کسری از ثانیه آنها را اجرا می‌کنند.

اختلاف قیمت‌ها

در آربیتراژ همه چیز حول محور اختلاف قیمت‌ها جریان دارد. هرچه اختلاف قیمت بیشتر باشد، فرصت آربیتراژ بهتر و پرسودتر است و باید روی هوا آن را بزنید. در مقابل هرچه اختلاف قیمت‌ها کمتر باشد، سوددهی کمتر می‌شود و کار به جایی می‌رسد که سود حتی از هزینه کارمزد خرید و فروش هم کمتر است.

میزان سرمایه

برای درک بهتر این عامل در آربیتراژ مثال می‌زنیم. فرض کنید بیت کوین در صرافی A ده هزار تومان و در صرافی B یازده هزار تومان قیمت دارد. در این شرایط شما با خرید 100 هزار تومان بیت کوین در صرافی A و فروش آن در صرافی B فقط ده هزار تومان سود می‌کنید که بسیار ناچیز و اندک است و حتی به اندازه کارمزد هم نیست. در مقابل همین استراتژی را با ده میلیون تومان سرمایه درنظر بگیرید. درصورت انجام همین معامله با این سرمایه در نهایت یک میلیون تومان سود می‌کنید که نسبتا چشمگیر و مناسب است. در نهایت سرمایه بیشتر به معنای امکان استفاده از فرصت‌های بیشتر است و سود مناسبی را برای تریدر رقم می‌زند.

سرمایه موردنیاز آربیتراژ
هرچه سرمایه بیشتری داشته باشید، سود آربیتراژ هم بیشتر و چشمگیرتر می‌شود

چه عواملی سود آربیتراژ را کاهش می‌دهند؟

اگرچه عوامل موثری وجود دارند که سود آربیتراژ را افزایش می‌دهند اما از آن سو عواملی هم هستند که سود آربیتراژ به‌خاطر آنها کاهش می‌یابد. این عوامل به شرح زیر هستند.

مسائل فنی

امکان ندارد ایرانی باشید و با قطعی پی‌درپی اینترنت دست‌وپنجه نرم نکنید. آربیتراژ نیازمند اینترنت مناسب است و درصورت قطعی اینترنت یا اختلال در دیگر مسائل فنی قادر به اجرای معاملات نخواهید بود. علاوه‌بر اینترنت، کندی اجرای معاملات یا خرابی سیستم صرافی‌ها نیز از مشکلات مسائل فنی هستند که نتیجه‌ای جز از دست رفتن فرصت‌ها ندارند.

سرمایه کم

سرمایه کم برای آربیتراژ نه‌تنها مناسب نیست بلکه گاها حتی کارمزد صرافی از سود آربیتراژ بیشتر می‌شود. هرچه سرمایه بیشتری داشته باشید، سود چشمگیرتری دریافت خواهید کرد.

خطرات امنیتی

خطرات امنیتی بلای جان بازار ارزهای دیجیتال هستند و تاکنون حملات بسیاری به صرافی‌های ارز دیجیتال انجام شده است. برای محافظت از سرمایه خود حتما از صرافی‌های معتبر استفاده کرده و اقدامات امنیتی همچون تایید دو مرحله‌ای را در نظر بگیرید.

نقدینگی کم

اختلاف قیمت چشمگیر در ارزهای ناشناخته بیشتر از ارزهای معتبر دیده می‌شود اما صبر کنید، این ارزها نقدینگی ندارند و معاملات شما عملا با قیمت دیگری غیر از قیمت موردنظر انجام می‌شوند. همچنین برای انجام شدن یک معامله باید چند دقیقه منتظر بمانید و در همین حین ریسک از بین رفتن فرصت آربیتراژ وجود دارد. اگر به منبعی برای شناسایی فرصت‌های آربیتراژ ارزهای معتبر در صرافی‌های بزرگ نیاز دارید پس می‌توانید از توکن باز استفاده کنید. با استفاده از توکن باز می‌توانید سود آربیتراژ همه ارزهای موجود در صرافی‌های ایرانی را شناسایی کرده و با کمترین ریسک به سود برسید.

نوسانات بازار

نوسانات اگرچه منجر به پدیدار شدن فرصت‌های آربیتراژ می‌شود اما در مقابل هرچه بازار نوسان بیشتری داشته باشد، سرعت تغییر اختلاف قیمت‌ها هم بیشتر می‌شود. بنابراین باید برای تغییرات ناگهانی بازار و زیان گسترده آماده باشید.

نوسانات بازار
نوسان بیشتر در بازار به معنای سرعت تغییر بالاتر در قیمت‌ها است

سرعت عمل صرافی

سرعت عمل همه صرافی‌ها یکسان نیست و به همین دلیل باید صرافی مناسبی را انتخاب کنید که معاملات را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. بدین ترتیب دیگر هیچ فرصتی را از دست نخواهید داد و با سرعت بیشتری معاملات را پیگیری می‌کنید.

معرفی سرویس آربیتراژ توکن باز

احتمالا پیدا کردن تفاوت قیمت‌ ارزهای مختلف در صرافی‌ها برای شما هم حوصله‌سربر است و از همه مهم‌تر اینکه قیمت ارزها در صرافی‌های داخلی در وب‌سایت‌هایی مثل کوین مارکت کپ یافت نمی‌شوند، پس آربیتراژگران ایرانی از چه منبعی استفاده کنند؟ توکن باز. سرویس آربیتراژ توکن باز برای همین کار راه‌اندازی شده و در این سرویس با کلیک روی هر ارز، سود آربیتراژ آن با بهترین قیمت فروش و بهترین قیمت خرید را مشاهده خواهید کرد. استفاده از توکن باز رایگان است و علاوه‌بر آن ما در کانال تلگرامی توکن باز فرصت‌های آربیتراژ را به شما معرفی می‌کنیم تا بدون حتی ذره‌ای ریسک به سود برسید.

سخن پایانی

با توجه به نکات بالا، پاسخ به سوال «آیا آربیتراژ ارز دیجیتال همچنان سودآور است» به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نکات را رعایت کنید، سرمایه‌ی چشمگیر و سرعت عمل مناسبی داشته باشید پس می‌توانید از آربیتراژ سود کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از آربیتراژ دارید؟ آیا از فرصت‌های آربیتراژی که ما در توکن باز معرفی می‌کنیم استفاده کرده‌اید؟ تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Token Metrics

سوالات پر تکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.