داماک ترید؛ درآمد راحت یا کلاهبرداری؟

داماک ترید

رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند مانند تیغ دو لبه عمل کنند، هم می‌توانند سرگرم‌کنند و آموزنده باشند؛ هم می‌توانند چه به لحاظ محتوای بی‌ارزش بخشی از ذهن شما را درگیر کنند چه با ترفندهای کلاهبرداری اموال شما را با خطر مواجه کنند.



اخیراً سایتی با نام داماک ترید در حال تبلیغات گسترده از طریق شبکه‌های اجتماعی متنوع برای جذب سرمایه و سوددهی مستمر است. در این مقاله به بررسی اعتبار آن می‌پردازیم، تا شما از خطرات آن آگاه شوید.

داماک ترید چیست؟

برای پاسخ دقیق و صحیح این پرسش به بخش درباره ما این سایت مراجعه کردیم؛ تا توضیحات را از دید خود مجموعه ببینیم؛ که آن‌ها به این سوال این‌گونه پاسخ داده‌اند:

داماک ترید یک سایت سرمایه گذاری آنلاین است که به شما امکان می‌دهد در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید. با دسترسی به بیش از ۱۰۰ بازار مالی در سراسر جهان، شما می‌توانید با داماک ترید (DT) به راحتی در بازارهای مختلفی مانند فارکس، ارزهای دیجیتال، سهام، انرژی و طلا سرمایه گذاری کنید.

در ادامه بررسی‌ها نتوانستیم مطلبی تحت عنوان چگونگی کسب درآمد مجموعه، پیدا کنیم و مشخص نیست که روش دریافت سود از سرمایه‌ها به چه صورت انجام می‌پذیرد.

تصویری از وبسایت داماک ترید
تصویری از وبسایت داماک ترید

نحوه کسب درآمد از طریق داماک ترید چگونه است؟

روش کسب درآمد برای کاربران این سایت به این‌صورت تعریف شده است که، ابتدا باید ثبت‌نام کرده و وارد سایت شوند و پس از انجام احراز هویت و ارسال تصویر کارت ملی، در یکی از صندوق‌های موجود وجهی را واریز کنند؛ تا صندوق کسب درآمد برای آن‌ها فعال شود.

انواع صندوق‌های سوددهی در داماک ترید

صندوق‌ها سرمایه گذاری در این وب‌سایت در مد‌ل‌های متفاوت چه از لحاظ حداقل وجه واریزی و چه از لحاظ زمانی متفاوت است. به شرح ذیل می‌توانید ببینید:

  • صندوق USDT: حداقل واریزی 100 دلار، زمان 30 روز و سود 7 درصد
  • صندوق MOROCCO: حداقل واریزی 2000 دلار، زمان 65 روز و سود 21 درصد
  • صندوق ROTANA: حداقل واریزی 6000 دلار، زمان 90 روز و سود 39 درصد
  • صندوق ZUHAIR: حداقل واریزی 30000 دلار، زمان 180 روز و سود 90 درصد
  • صندوق VERONA: حداقل واریزی 100000 دلار، زمان 400 روز و سود 360 درصد

کسب درآمد بدون سرمایه از طریق داماک ترید چگونه است؟

در بخش سوالات متداول سایت اینطور نوشته شده که:

شما اکنون از طریق لینک دعوت با معرفی به داماک ترید، دوستان خود را دعوت کرده و از این طریق می‌توانید درآمد کسب نمایید. برای شروع، در پروفایل کاربری خود در داماک ترید، لینک دعوت را به دست خواهید آورد. این لینک را می‌توانید به دوستانتان ارسال کنید. هر فردی که از طریق این لینک به داماک ترید ملحق شده و معاملاتی انجام دهد، درآمد روزانه حاصل از معرفی را دریافت خواهید کرد.

اما صبر کنید؛ این تمام ماجرا نیست. از آن‌جایی که شما در این سایت احراز هویت کرده، و تصویر کارت ملی ارسال می‌کنید، در صورتی که عوامل این پروژه دستگیر شوند، اطلاعات شما در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته و شما باید جهت دعوت دیگران به این سایت پاسخ‌گو باشید. در ادامه به بررسی اعتبار پروژه و کلاهبرداری آن می‌پردازیم.

آیا داماک ترید کلاهبرداری است؟

در وبسایت توکن باز ما همیشه پس از بررسی، نشانه‌ها و ارائه دلایلی که پروژه را از نگاه ما مشکوک می‌کند، قضاوت را بر عهده کاربران قرار می‌دهیم، مگر آن‌که قبلا توسط مقامات قضایی حکم آن صادر شده باشد. برای داماک ترید هم موارد مشکوک در آن به وفور یافت می‌شود که در ادامه می‌بینید.

نشانه‌های هشدار و نگرانی‌ها

  • سود ثابت تضمینی: هرجا که این عبارت را خواندید یا شنیدید، بلافاصله محل را ترک کنید. این اولین و بزرگترین نشانه است.
  • ناشناس بودن مالکان: افراد پشت داماک ترید ناشناس هستند که به مشکوک بودن آن افزوده است.
  • فقدان مجوز قانونی: علی‌رغم ادعای داشتن مجوز، هیچ مدرکی از تأییدیه‌های قانونی وجود ندارد.
  • تمرکز بر کاربران ایرانی : داماک ترید با اینکه به نظر می‌رسد که یک شرکت بین‌المللی است، اما به طور خاص کاربران ایرانی را هدف قرار داده است که نشانه قرمز دیگری محسوب می‌شود.
  • شراکت‌های جعلی: پلتفرم ادعاهایی مبنی بر شراکت با برندهای مشهور دارد که هیچ توضیحی در مورد آن دید نمی‌شود.
  • کیفیت پایین وبسایت: وبسایت دارای خطاهای فنی و دستوری متعددی است که مشروعیت آن را بیشتر زیر سؤال می‌برد.

موارد مشکوک بیش از این موارد است که تشریح آن را می‌توانید در ادامه مطالعه بفرمایید:

ساختار شبه هرمی

این سیستم شباهت زیادی به طرح پانزی دارد، که در آن شرکت‌کنندگان اولیه پاداش‌های قابل توجهی را با دعوت کاربران بیشتر به دست می‌آورند. در نهایت، آخرین افرادی که وارد می‌شوند با ضرر مواجه می‌شوند زمانی‌که دیگر شرکت‌کننده جدیدی وارد نشود. پلتفرم همچنین ساختار کمیسیون لایه‌ای دارد که در آن کاربران سطح بالاتر درصدی از زیردستان خود را دریافت می‌کنند. 

با درک این مکانیزم درآمدزایی، مشخص می‌شود که داماک ترید به گونه‌ای عمل می‌کند که به نفع ورودی‌های اولیه است در حالی‌که برای کسانی که دیرتر می‌پیوندند، ریسک‌های قابل توجهی در پی دارد.

سابقه فعالیت داماک ترید

با بررسی دامنه ثبت شده damactrade.net متوجه می‌شویم که این وبسایت به تازگی و 5 ماه پیش از زمان نگارش این مطلب ثبت شده است؛ که ریسک آن را به شدت افزایش می‌دهد. زیرا حداقل سابقه طولانی مدت کمی می‌تواند به اعتبار پروژه کمک کند، ولی در مورد داماک ترید اینطور نیست.

تصویر اطلاعات دامنه داماک ترید در سایت whois
تصویر اطلاعات دامنه داماک ترید در سایت whois

چه کسانی و کجا داماک ترید را می‌گردانند؟

یکی از مواردی که می‌تواند به یک پروژه اعتبار ببخشد، معرفی اعضای دست‌اندرکار آن است. اما ما با بررسی وب‌سایت و لینکدین، هیچ‌کجا نتوانستیم، تیم پشت پروژه را پیدا کنیم، و اطلاعاتی از آن‌ها کسب کنیم.

تصویر پروفایل لینکدین داماک ترید
تصویر پروفایل لینکدین داماک ترید

و مورد مشکوک دیگری که وجود دارد مشخص نبودن محل استقرار مجموعه است. به غیر از یک شماره تلفن در سایت، هیچ آدرس یا راه ارتباط حضوری برای آن وجود ندارد و مورد عجیب‌تر اینکه محل ثبت دامنه در سایت whois دوبی عنوان شده اما در لینکدین ادعا شده در انگلستان، شهر بیرمنگام فعالیت می‌کنند.

محل ثبت دامنه داماک ترید

اما مورد دیگری که باز هم شک برانگیز است، در انتهای، تنها ویدیوی ساخته شده در یوتوب این مجموعه که به زبان فارسی است، شماره ایران نوشته می‌شود. اما با توجه به اینکه ظاهراً ویدئو در آغاز فعالیت پروژه ساخته شده، در ادامه نظر بر نمایش بین‌المللی بودن آن تغییر کرده است.

تصویری از ویدیوی تبلیغاتی داماک ترید در یوتوب
تصویری از ویدیوی تبلیغاتی داماک ترید در یوتوب

آیا داماک ترید معتبر است؟

در وبسایت این پروژه،‌ تنها به یک جمله در این مورد اکتفا شده “با خیال راحت سرمایه گذاری کنید…” و زیر آن تصویر بسیار بی‌کیفیت از یک مجوز قرار گرفته که هیچ موردی از این مجوز قابل بررسی برای اعتبار سنجی مشخص نیست.

تصویر مجوز ادعایی داماک ترید
تصویر مجوز ادعایی داماک ترید

لوگوی کپی برداری شده برای ایجاد خطای شناختی در کاربر

لوگویی که در سایت داماک ترید استفاده شده، با کمی تغییر در واقع لوگوی شرکت DAMAC GROUP است که در دوبی در زمینه املاک فعالیت دارد و در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز تبلیغات گسترده انجام می‌دهد. اما نه داماک گروپ و نه داماک ترید هیچ‌جا از ارتباط با هم صحبتی نکرده‌اند.

لوگوی DAMAC GROUP

اما مسئله آنجایی جالب می‌شود که سایت داماک ترید با لوگوی مشابه ادعای “بزرگترین سرمایه‌گذار املاک جهان” را دارد که این ذهنیت را در کاربر ایجاد کند که با شرکت اصلی DAMAC ارتباط دارد. در صورتی که تمام فعالیتی که در سایت توضیح داده شده سرمایه‌گذاری در حوزه بازارهای مالی است.

تصویر سایت داماک ترید
تصویر سایت داماک ترید

موارد مشکوک بخش قوانین داماک ترید

اگر به بخش مطالعه قوانین مراجعه کنید، اولین مورد مشکوک را در خط اول مشاهده می‌کنید، که نوشته شده:

‎مجموعه «داماك تريد»، یک وبسایت ‌ایرانی،اينگليسي است و تابع قوانین جمهوری اسلامی‌ایران است•

از غلط املایی مشخص است که نگارنده، از تحصیلات بالایی برخوردار نیست، و کلمه “انگلیسی” نهایتاً در دوران راهنمایی آموزش داده می‌شود. به غیر از آن انگلیسی یک زبان است و اگر اینجا منظور تابع کشور انگلستان بودن است، عبارت ایرانی-انگلستانی صحیح است. مقصود از اشاره به این موارد، ایرادهایی وسواس‌گونه نیست، بلکه جلب توجه به این نکته است که، واو به واو این وبسایت پر از موارد غیرطبیعی است.

مورد بعدی، تابع به قوانین جمهوری اسلامی ایران بودن است. این‌در حالی گفته شده که هیچ مجوزی از هیچ نهادی در ایران دریافت نشده است. به همین دلیل، این فعالیت مجرمانه تلقی می‌شود.

قوانین خطرناک

در بخش هفتم قوانین این سایت، این حق به داماک ترید داده می‌شود که هر زمان به هر دلیلی بدون نیاز به هیچ توضیحی و مجوزی می‌تواند، در حساب کاربری شما تغییر ایجاد کند و شما حق هرگونه اعتراض را از خود سلب می‌کنید.

قوانین داماک ترید
قوانین داماک ترید

خطر دستگیری و رد مال برای کاربران داماک ترید

با توجه به اینکه شما قبل از انجام هر عملیاتی، تصویر کارت ملی خود را باید در این سایت آپلود بکنید، در صورت دستگیری عوامل این پروژه در ایران، آن‌ها موظف هستند که افرادی را که در روزهای اولیه پروژه سود بدست آورده‌اند را معرفی کنند. این افراد علاوه بر اینکه باید تمام درآمد خود را پس بدهند، بنا بر تشخیص قاضی به جریمه و حبس محکوم می‌شوند.

پانزی چیست و چگونه پروژه‌های پانزی را تشخیص بدهیم؟

پانزی یک نوع کلاهبرداری است که در آن افراد جدید با پرداخت پول به افراد قبلی ملحق می‌شوند. ویژگی‌های پانزی:

  • سود بالای وعده داده شده به سرمایه‌گذاران اولیه
  • عدم شفافیت در منشأ سود
  • وابستگی به جذب مداوم افراد جدید برای بقا
  • فشار بر سرمایه‌گذاران برای جذب افراد جدید
  • عدم داشتن دارایی یا کسب و کار واقعی در پشت سود وعده داده شده

برای تشخیص پانزی‌ها باید به این نکات توجه کرد:

  • آیا سود وعده داده شده بسیار بالاتر از بازده‌ی معمول بازار است؟
  • آیا دارایی یا کسب‌وکار مشخصی در پشت سود وعده داده شده وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، احتمال زیادی وجود دارد که طرح پانزی باشد و باید از آن اجتناب کرد.
  • دامنه وب‌سایت را با استفاده از سایت WHOIS بررسی کنید. این ابزار به شما می‌گوید که دامنه چه زمانی ثبت شده، چه کسی آن را ثبت کرده و در کجا قرار دارد. اگر وب‌سایت به تازگی ثبت شده یا جزئیات آن مبهم باشد، می‌تواند نشانه‌های شک‌ برانگیز باشد.
  • درباره پروژه به خوبی تحقیق کنید. در شبکه‌های اجتماعی نظرات کاربران بخوانید، حتی تعداد کم افرادی که شکایت داشته‌اند می‌تواند مهم باشد.
  • وب‌سایت پروژه را دقیق بررسی کنید که طراحی آن حرفه‌ای و بدون غلط‌های املایی و نگارشی باشد. موارد ادعا شده در آن‌ها را از منابع معتبر استعلام کنید. چنین سایت‌هایی معمولاً نظرات کاربران را منتشر نمی‌کنند.

کلام پایانی

علاوه بر آن‌هایی که اشاره کردیم، مواردی مثل شبکه‌های اجتماعی مشکوک، ادعای دروغین همکاری با برندها، تبلیغات توخالی در اینستاگرام، همه و همه، خبر از یک دامی است برای افرادی که بدون آگاهی و تحقیق سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ضرب‌المثلی قدیمی را حسن ختام این مقاله می‌کنیم: “پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا می‌شود”.

سوالات پرتکرار

5 دیدگاه روشن داماک ترید؛ درآمد راحت یا کلاهبرداری؟

  • برنامه نویس اصلی

    به عنوان یکی از برنامه نویس های اصلی این پروژه
    پول ما رو خوردند شما که جای خود دارید
    پروژه برای پرداخت و بیزینس طراحی نشده وفقط ثبت نام پول تون رو واریز کنید و تمام
    تمامی سود ها فیک است و ساعت 3 شب واریز میگردند

  • به ریالی رحم نمیکنند مراقب باش هموطن عزیزم

  • با سلام و خسته نباشید و با تشکر فراوان از تحقیقات شما.
    پیرو تحقیق شما در رابطه با شرکت مذکور بنهده نیز تحقیقاتی را در رابطه با شرکت داماک انجام داده ام. البته به عنوان یه سرمایه گذار که از دست دادن سرمایه اش برایش خیلی گران تمام خواهد شد.
    لطفا در صورت امکان آدرس های زیر را مجدد چک کنید و نظر خود را برای بنده و دوستان ارسال فرمائید.
    1- https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/12041363?fbclid=PAAaa5EWwvg-gHaS1vYlbGnlPB_7ITnCSwhbJSdKPLuoo-QZuifaqnc-Vi92Q_aem_AQ4K6VLsnhPCV3IbijVzbAKV8785lsEPt6JdGGeJEqOWKcnirsGAeQ0IobIgwFiV6FY
    2- https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/12041363?fbclid=PAAaa5EWwvg-gHaS1vYlbGnlPB_7ITnCSwhbJSdKPLuoo-QZuifaqnc-Vi92Q_aem_AQ4K6VLsnhPCV3IbijVzbAKV8785lsEPt6JdGGeJEqOWKcnirsGAeQ0IobIgwFiV6FY
    مدعی هستند که زیر مجموعه ای از همان داماک املاک و مستغلات هستند با این رزومه درسایت این معتبر . البته باز در رابطه با این سایت نیز اگر میشود توضیحاتی برای من دوستان دیگر شیر کنید.
    ممنون

    • علی اکبر ارجمند

      سلام وقت عالی بخیر
      لینکی که شما ارسال کردید مربوط به سایت اطلاعات شرکت های ثبت شده در بریتانیا است.
      اطلاعات داخل این لینک از لحاظ نام بنیانگذار شرکت و سرمایه اولیه و سال تاسیس و آدرس هیچ ارتباطی با شرکت داماک معروف ندارد.
      شایان به ذکره که ثبت شرکت در هر جای دنیا به منزله اعتبار و مجوز نیست و شرکتی هم که اطلاعاتش رو ارسال کردید صرفا با 150 پوند سرمایه اولیه تاسیس شده.
      با اینحال باز هم هیچ ارتباط معنا داری بین همین شرکت و داماک ترید وجود نداره.
      توصیه اکید می‌کنم نه در این سایت بلکه هیچ سایت مشابه دیگه سرمایه گذاری نفرمایید.

  • سلام طرح پانزی هست
    ابتدا مبلغ ۱۰۰ دلار میگیرن بدون هیچ مشکلی سود اصلو میدن
    ولی وقتی ۱۰۰۰ دلار به بالا میزارید بهانه مالیات یا احراز هویت مجدد یا آپدیت سیستم میارن و شمارو بلاک میکنن دستتون به هیچ جا بند نیست
    آدرس مشخص ندارن تلفن هم اجاره ای هست
    قبلا با نام الوبیزینس خیلیارو بدبخت کردن

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.