دوج کوین بهتر است یا شیبا اینو؟

میم‌کوین‌ها همواره از زمان ظهورشان با هایپ اطراف خود، سرمایه‌گذاران را هیجان‌زده کرده‌اند. این کوین‌‌ها سرمایه‌گذاران خود را از طریق حالات و احساسات مختلفی جذب می‌کنند. در حالی که این اتفاقات رخ می‌دهد، توجهات به سمت دوج کوین (DOGE)، برترین میم‌کوین‌ در سلسله مراتب، و دنباله‌روی نزدیکش، شیبا اینو (SHIB)، جلب می‌شود.



سال گذشته برای این دو آلت‌کوین چندان موفقیت‌آمیز نبود، پس بیایید نگاهی به رقابت بین آن‌ها بیندازیم.

دوج یا شیب؟

وقتی صحبت از رتبه‌بندی ارزش بازار به میان می‌آید، دوج کوین همچنان در صدر فهرست میم‌کوین‌ها قرار دارد. علی‌رغم جهش بازار رمزارز در سال گذشته، سال 2023 به نظر چندان سال خوبی برای DOGE نبود. رشدی که تجربه کرد، در میان سرمایه‌گذاران به عنوان یک ناامیدی کامل خوانده شد.

بر اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، اولین میم‌کوین‌ با تم سگ تنها توانست در طی سال گذشته 1.06% سود نشان دهد، که سرمایه‌گذارانش را شوکه کرد. از طرف دیگر، شیبا اینو (SHIB)، که از DOGE الهام گرفته و بزرگترین رقیب آن است، افزایشی متواضع اما کمی بهتر، 3.62% را نشان داد.

علاوه بر این، جهت قیمت دو میم‌کوین‌ به وضوح تفاوت اخیر را نشان می‌دهد. در حالی که DOGE طی ماه گذشته 12.45% از ارزش خود را از دست داد، SHIB با رشد 4% در همان دوره، سرمایه‌گذاران خود را خوشحال کرد.

آیا شیب دارد جایگاه دوج را می‌گیرد؟

در حالی که این اتفاقات در حال رخ دادن بودند، وضعیت فعالیت‌های معاملاتی DOGE نیز منفی به نظر می‌رسید، با کاهش تقاضا که در نمودارها منعکس شده بود. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط سنتیمنت، حجم دلاری روزانه DOGE نسبت به ماه قبل 39% کاهش یافته است. در همین حال، رقیبش SHIB، با افزایش 2% در ارزش معاملات خود به دلار در یک دوره یک ماهه، پیشرو بود.

نمودار حجم معاملات شیبااینو و دوج کوین
نمودار حجم معاملات شیبااینو و دوج کوین

تحلیل فعالیت‌های آن‌چین نیز روند مشابهی را نشان داد. در 14 روز اول سال 2024، کاهش قابل توجهی در تعداد معاملات روزانه DOGE، به میزان 68%، مشاهده شد. از طرف دیگر، اگر در مورد شیبا اینو صحبت کنیم، شاهد افزایش 8% در تراکنش‌ها در اکوسیستم آن بودیم.

فعالیت‌های روی شبکه دوج کوین و شیبا اینو
فعالیت‌های روی شبکه دوج کوین و شیبا اینو

رابطه بین ایلان ماسک و دوج کوین

از زمانی که نام DOGE شروع به ذکر شدن کرد، همیشه ارتباط واضحی بین DOGE و ایلان ماسک وجود داشته است. حرکات ماسک همیشه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر روی DOGE داشته‌اند.

بر خلاف رابطه بین ایلان ماسک و DOGE، شیبا اینو و حتی سایر میم‌کوین‌ها مانند BONK همیشه در تلاش برای یافتن کاربردهای واقعی در جهان و نحوه پیشرفت بوده‌اند. این وضعیت باعث می‌شود که DOGE در یک ساختار محدود عمل کند.

ایلان ماسک در بازار گاوی گذشته با توییت‌هایش تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشت، اما نتوانست در بازار خرسی همان قدرت را نشان دهد، که منجر به جدایی واضح بین تأثیر DOGE و ماسک شد.

به دلیل عملکرد ضعیف در بازار رمزارزها، همچنین شاهد ضعیف شدن حرکات محرکه توسط گمانه‌زنی‌ها در رابطه با DOGE بودیم. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط Coinglass، تفاوت قابل توجهی در تعداد سرمایه‌گذارانی که موقعیت‌های شورت در DOGE را نسبت به آن‌هایی که موقعیت‌های لانگ می‌گیرند، وجود دارد.

اگر همین وضعیت را برای SHIB بررسی کنیم، در حال حاضر 64% از موقعیت‌های باز، لانگ هستند، که بار دیگر اعتماد سرمایه‌گذاران به رشد آن را نشان می‌دهد.

نرخ موقعیت‌ها شورت و لانگ دوج کوین
نرخ موقعیت‌ها شورت و لانگ دوج کوین

منبع: COINTURK NEWS

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.