از بازار چه انتظاری داشته باشیم؟ 10 پیش‌بینی‌ از سال 2023

از بازار چه انتظاری داشته باشیم؟ 10 پیش‌بینی‌ از سال 2023

سال ۲۰۲۲ میلادی با تمام فرازونشیب‌ها و اتفاقات غیرمنتظره‌اش به پایان رسید و به‌نظر حتی در مراحل پایانی بازار نزولی قرار داریم. بسیاری از پروژه‌ها از بازار حذف شدند اما هنوز هم فناوری‌های برتر همچون Web3 به فعالیت خود ادامه می‌دهند. Web3 اینجاست که ما را به چند قدم جلوتر هُل دهد و حالا ما در مرکز این فناوری قرار داریم. تکنولوژی در سال‌های آتی همه چیز را به‌طور اساسی تغییر خواهد داد و در ادامه به 10 پیش‌بینی‌ از سال 2023 می‌پردازیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

1- کاهش سرمایه‌گذاری صندوق‌های مدیریت ریسک

روند سرمایه‌گذاری صندوق‌های پرریسک تا نیمه‌ی اول سال کاهشی خواهد بود اما این لزوما چیز بدی نیست. چنین اتفاقی منوط به بلوغ در بازار و رشد فکری کارشناسان است.

این شرکت‌ها دور از هیاهو به‌تماشای روند پایان یافتن بازار خرسی خواهند پرداخت چرا که آنها علاوه بر مارکت نزولی، نگرانی‌هایی نسبت به رکود جهانی و … نیز دارند. از سوی دیگر پلتفرم‌های لایه 1 و 2، پروتکل‌های وام‌دهی و … به روند جذب سرمایه‌ی خود ادامه خواهند داد.

2- بلوغ فکری توسعه‌دهندگان

در سال ۲۰۲۳ اخلاق آنارشیستی نسبت به Web3 که باور داشت این تکنولوژی نیازی به برندهای بزرگ ندارد از بین خواهد رفت. توسعه‌دهندگان در نهایت متوجه خواهند شد که Web3 بدون سرمایه‌ی شرکت‌های بزرگ یک بازار توسعه نیافته است و ارزش آن از دلارهای کاربران و دلالان تامین می‌شود. در عوض پروژه‌ها از سرمایه‌ی برندهای بزرگ، بازاریابی و حمایت مالی آنها استفاده کرده تا رویای Web3 را محقق سازند.

وب 3
در سال 2023 توسعه‌دهندگان وب 3 به بلوغ فکری بیش‌تری خواهند رسید

همچنین برندهای بزرگ Web2 همچون نایک، متا و … با تمرکز مداوم روی توکن‌های NFT و تاکید بر جذب مشتری و … به فعالیت خود در دنیای وب 3 ادامه خواهند داد.

3- تغییر نگاه‌ها نسبت به وب 3

بسیاری از مردم دانش خود را ارتقا خواهند داد و از آگاهی کم دیگران نسبت به وب 3 مطلع می‌شوند. کاربران متوجه می‌شوند که تمامی فناوری‌ها همچون LinksDAO، جوامع غیرمتمرکز و وعده‌های آنها کلاه‌برداری نیستند. در نهایت مردم در سال 2023 به این پی خواهند برد که نمی‌توان اصول واقعی محصول را نادیده گرفت و نگاه آنها نسبت به این فناوری تغییر خواهد کرد.

4- رشد کیفی برنامه‌های وب 3

با کاهش هزینه‌های توسعه برنامه و افزایش هزینه‌های جذب کاربر، کیفیت و گسترش برنامه‌های وب 3 رشد خواهد کرد. برنامه‌های وب 3 در اپ استور از AdMob moments بهره‌مند خواهد شد تا توسعه‌دهندگان و کاربران راحت‌تر از قبل یک‌دیگر را پیدا کنند. پلتفرم‌های لایه 1 و کیف پول‌ها ابتدا برای پیش‌روی در این فناوری رقابت خواهند کرد اما احتمالا یک برنامه‌ی جدید در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. در نهایت احتمالا برنامه‌های Web3  رابط کاربری و گرافیک ساده‌ای خواهند داشت.

5- افت بازی‌های بلاکچینی

پنجمین پیش‌بینی از 10 پیش‌بینی‌ از سال 2023، افت بازی‌های بلاکچینی است. روند «پایداری» که برخی بازی‌های بلاکچینی همچون اکسی اینفینیتی در پیش گرفته‌اند منجر به تولید محصولاتی باثبات اما فاقد پویایی خواهد شد. طی عقب‌گردی نامعمول، بازی‌ها به زمان وب 2 برخواهند گشت و تجربه‌ی جذابی برای کاربران به ارمغان نخواهند آورد. با گذشت زمان توسعه‌دهندگان متوجه خواهند شد که حدس‌وگمان و ریسک کردن بخشی از روند سرگرم شدن است و تلاش خواهند کرد تا آنها را به‌خوبی با پایداری ترکیب کنند.

اکسی اینفینیتی
پایداری در بازی‌هایی همچون اکسی اینفینیتی منجر به افت صنعت بلاکچین گیمینگ می‌گردد

6- ترکیب وب 3 و بلاکچینی در اپلیکیشن‌های سنتی

 اپلیکیشن‌های سنتی به سمت استفاده از ترکیب وب 3 و بلاکچین حرکت خواهند کرد و برخی از اجزای اصلی آنها دگرگون خواهند شد. بدین صورت برنامه‌های جدیدی با تکیه بر اصول و مبتنی بر وب3 به بازار عرضه خواهند شد.

پیش‌تر چنین اتفاقی برای شرکت‌هایی همچون آمازون و رابین هود رخ داده بود. وب 2 منجر به وجه تمایز این شرکت‌ها گردید تا آنها نام خود را در تاریخ جاودانه کنند.

7- پایداری در پروژه‌های بلاکچینی

برنامه‌های بلاکچینی برای فرار از هزینه‌های سربار از ریسک‌های جدید خودداری کرده و به سمت پایداری حرکت خواهند کرد. درنهایت پروژه‌های بلاکچینی به تقویت مکانیزم‌های خود خواهند پرداخت. به‌عنوان مثال احتمالا باز هم شاهد تاخیر بیش‌تر در نقشه راه اتریوم در سال 2023 خواهیم بود.

علاوه بر این موارد، کارشناسان باور دارند که سال 2023 رکود سنگینی اقتصادهای جهانی را فرا خواهد گرفت. برای مقابله با رکود می‌توانید از 5 توصیه‌ی مهمی که در مقاله‌ی «۵ توصیه مهم برای سال ۲۰۲۳؛ معرفی بهترین استراتژی ترید بازار ارز دیجیتال» به معرفی آنها پرداختیم استفاده کنید.

8- گسترش پذیرش استیبل کوین‌ها در سرتاسر جهان

روند پذیرش استیبل‌ کوین‌ها حتی خارج از بازار ارزهای دیجیتال گسترش می‌یابد. همین اتفاق منجر به پذیرش بیش‌تر ارزهای دیجیتال می‌شود و احتمالا شاهد گسترش استفاده از این رمز ارزها در بین مشاغل، دولت‌ها، زیرساخت‌های عمومی (بانک‌های مرکزی) و زیرساخت‌های بازار خواهیم بود. همچنین استیبل کوین‌ها با استفاده از وب 3 به روند پیشرفت فنی خود در سال 2023 ادامه خواهند داد.

استیبل کوین
روند گسترش استیبل کوین‌ها در سال 2023 سرعت خواهد گرفت

9- آشوب در بازار ادامه دارد

آشوب در بازار تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و با انتخابات ایالات‌متحده متوقف می‌گردد. اتفاقاتی ازجمله هک‌های سنگین، کلاه‌برداری‌های آشکار (سیف مون) و فروپاشی‌های عظیم مثل ترا و FTX حالا حالاها ادامه دارند.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

به همین خاطر احتمالا شاهد اعتراض بیش‌تر سیاست‌مداران برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال خواهیم بود. با این حال دولت ایالات‌متحده با بلاتکلیفی خود در این موضوع به رمز ارزها آسیب می‌زند.

10- روند توسعه متوقف نخواهد شد

حتی بازار نزولی 2022 نیز از روند توسعه‌ی ارزها جلوگیری نکرد و در سال 2023 شاهد متولد شدن پروژه‌های بسیار جذابی خواهیم بود. پروژه‌هایی که فراتر از تصور ما هستند و چرخه‌ی بعدی بازار را به حرکت در می‌آورد. این پروژه‌ها کاربران بسیار زیادی را به بازار هدایت خواهند کرد و پیشرانه‌ی مارکت ارزهای دیجیتال هستند.

سخن پایانی

تمامی مواردی که مطالعه کردید بر مبنای احتمال هستند و توکن‌ باز هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. پیش‌بینی شما همراهان توکن باز نسبت به بازار در سال 2023 چیست؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «10 پیش‌بینی‌ از سال 2023» همراه ما بودید سپاسگزاریم.  

منبع: CoinTelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.