سود چند برابری از بازار؛ 5 نکته برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های اهرمی

سود چند برابری از بازار؛ 5 نکته برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های اهرمی

قطار پیشرفت ارزهای دیجیتال هیچگاه متوقف نشده و ارزهای اهرمی یکی از دستاوردهای مهم این قطار بودند. توکن‌های اهرمی دو راهی خوشبختی و بدبختی هستند چرا که سود و ضرر این توکن‌ها چند برابر بیشتر از ارزهای معمولی است. حتما شما هم نسبت به خرید این ارزها و کسب سود چند برابری وسوسه شدید اما صبر کنید، این ارزها ریسک بالایی داشته و بدون آگاهی کامل قطعا ضرر می‌کنید. امروز قصد داریم به بررسی 5 نکته برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های اهرمی بپردازیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

توکن اهرمی چیست؟

پیش از هرچیز به بررسی توکن‌های اهرمی می‌پردازیم. توکن‌های اهرمی یا لوریج‎‌دار از ارزهای معمولی بازار برگرفته و ایجاد شده‌اند. این توکن‌ها به شما این امکان را داده تا بدون باز کردن پوزیشن فیوچرز لانگ یا شورت، ارزها را به‌صورت اهرمی خریدوفروش کنید. به بیان ساده‌تر، با هر یک درصد رشد BTC معمولی، بیت کوین اهرمی با لوریج سه برابر سه درصد رشد می‌کند. همچنین اگر قیمت بیت کوین معمولی کاهش یابد، BTC اهرمی سه برابر بیشتر سقوط می‌کند.

توکن اهرمی
اینفوگرافیک عملکرد توکن‌های اهرمی

عملکرد همه توکن‌های لوریج‌دار مثل یکدیگر نبوده و ارزهای صرافی بایننس کمی متفاوت از دیگر ارزهای این دسته هستند. توکن‌های این صرافی از یک اهرم با رقم خاص و دقیق پیروی نکرده و یک محدوده برای اهرم هدف دارند. برخی از ارزهای بایننس محدوده اهرمی 1.25 تا 4 برابر قیمت دارایی دارند. در ادامه به بررسی 5 نکته برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های اهرمی می‌پردازیم.

در صرافی ارز دیجیتال اترکس بدون پرداخت کارمزد ترید کنید

ورود به صرافی اتر اکس

نکته اول؛ توکن‌های لوریج‌دار برای حفظ اهرم بالانس می‌شوند

هر توکن اهرمی دارای یک اهرم هدف است، به‌عنوان مثال برخی از آنها با اهرم 3 و بعضی دیگر با اهرم 1.5 عرضه می‌شوند. این توکن‌ها برای حفظ اهرم به‌طور خودکار بالانس می‌شوند. به بیان دیگر اگر توکن به سود برسد، آن سود سرمایه‌گذاری شده و اگر ضرر کند، مقداری از پوزیشن خود را به فروش می‌رساند. با اینکار احتمال لیکویید شدن و از بین رفتن سرمایه‌ی کاربران کم می‌شود.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

ارزهای اهرمی معمولا هر روز بالانس شده و برخی از صرافی‌هایی که این توکن‌ها را عرضه می‌کنند محرک‌هایی داشته و با استفاده از همین محرک‌ها تعادل را در دوره‌های پرنوسان برقرار می‌کنند.

نکته دوم؛ دلیل محبوبیت توکن‌های اهرمی سادگی آنهاست

معاملات مارجین یا فیوچرز معمولا پیچیده هستند و تریدر باید دائما وضعیت پوزیشن خود را مدیریت کند. توکن‌های اهرمی جایگزین ساده‌ی این معاملات هستند و سرمایه‌‎گذاری روی آنها هیچ فرقی با خرید عادی ارز ندارد.

در این ارزها هیچ وثیقه یا مارجینی مطرح نبوده و نیازی به نگرانی در این زمینه نیست. ریسک لیکویید شدن نیز به‌دلیل بالانس شدن خودکار بسیار کم است. حتی در بدترین شرایط نیز توکن به‌صورت اتومات خود را بالانس کرده و همین موضوع احتمال لیکویید شدن را به صفر می‌رساند.

نکته سوم؛ ارزهای اهرمی در برابر نوسانات بازار آسیب‌پذیرتر هستند

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌‌هی توکن‌های اهرمی، تاثیرپذیری بیشتر آنها در برابر نوسانات بازار است. برای توضیح این مفهوم، یک ارز ساده را با یک ارز اهرمی مقایسه می‌کنیم.

فرض کنید که 100 دلار بیت کوین خریداری کرده و BTC طی یک شبانه‌روز 10 درصد رشد می‌کند و ارزش سرمایه‌گذاری شما به 110 دلار می‌رسد. با این حال بیت کوین در روز بعدی با 10 درصد کاهش قیمت مواجه می‌شود و حالا دارایی شما 99 دلار ارزش دارد.

نوسانات ارز دیجیتال
توکن‌های اهرمی بیشتر از ارزهای معمولی در برابر نوسانات بازار آسیب می‌بینند

اگر همین 100 دلار را در بیت کوینی با اهرم 3 برابر سرمایه‌گذاری کنید و BTC پس از یک روز 10 درصد رشد کند دارایی شما 30 درصد رشد کرده و 130 دلار سرمایه‌ دارید. حالا بیت کوین در روز بعدی با 10 درصد ریزش مواجه شده که دارایی شما 30 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی، 91 دلار از دارایی شما باقی می‌ماند. همین مثال را در مقیاس‌های بزرگتری مثل 10 هزار دلار درنظر بگیرید تا به‌خوبی ابعاد ضرر را درک کنید. بدین ترتیب حتی با نوسانات کوچک نیز سرمایه‌ی شما آسیب دیده و به مرور از بین می‌رود.

نکته چهارم؛ توکن‌های اهرمی کارمزد بیشتری در مقایسه با ارزهای معمولی دارند

اگرچه تاثیرپذیری بیشتر در برابر نوسانات بازار یکی از مهم‌ترین معایب توکن‌های لوریج‌دار است بزرگ‌ترین عیب در جای دیگری قرار دارد. توکن‌های اهرمی در مقایسه با توکن‌های معمولی کارمزد بیشتری دارند. در واقع صرافی‌ها علاوه‌بر کارمزد عادی، کارمزد دیگری برای نگهداری و مدیریت توکن شما دریافت کرده که در دو صرافی بزرگ به شرح زیر است:

  • توکن‌های اهرمی در صرافی بایننس کارمزد مدیریت روزانه 0.01 درصدی دارند.
  • ارزهای اهرمی در صرافی FTX (این صرافی ورشکست شد) کارمزد مدیریت روزانه 0.03 درصدی داشتند.

اگرچه این رقم کم و کوچک به‌نظر می‌رسد اما فرض کنید که می‌خواهید ارزی را به مدت یک سال یا 365 روز نگهداری کنید، بدین ترتیب صرافی بایننس 3.65 درصد از دارایی شما را به‌عنوان کارمزد برداشت می‌کند.

نکته پنجم؛ ارزهای اهرمی مناسب کوتاه‌مدت و مخصوص معامله‌گران حرفه‌ای هستند

به‌دنبال تاثیرپذیری بیشتر از نوسانات بازار و کارمزد مدیریت صرافی، توکن‌های اهرمی برای نگهداری در بلندمدت و هولد کردن مناسب نیستند. ثبات برای ارزهای دیجیتال معنا ندارد و هولد کردن توکن اهرمی به امید رشد قیمت بیشتر در بلندمدت نتیجه‌ای جز از دست رفتن سرمایه ندارد.

بررسی و شناسایی بهترین قیمت خرید بیت کوین در صرافی‌های ایرانی

در آن سو اگر نسبت به تحلیل خود و رشد قیمت ارزی در کوتاه‌مدت ایمان دارید، ارزهای اهرمی بهترین گزینه برای شما هستند. با خرید آنها سود شما به‌طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

همچنین ریسک‌ها و خطراتی که در موارد قبلی بیان کردیم بدان معناست که توکن‌های اهرمی برای تریدرهای تازه‌کار مناسب نیستند چرا که کاربرد باید آنها را به‌خوبی مدیریت کند.

سخن پایانی

توکن‌های اهرمی برای بیشتر سرمایه‌گذاران مناسب نیستند چرا که این ارزها نیاز به آگاهی و مهارت بالایی در تحلیل تکنیکال و مدیریت دارند. اگر به سرمایه‌گذاری در ارزهای اهرمی علاقه‌مند هستید حتما پیش از خرید تحقیق کرده تا دارایی‌تان از دست نرود. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای اهرمی دارید؟ آیا خرید آنها را به دیگر کاربران توصیه می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را در خصوص مقاله‌ی «5 نکته برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های اهرمی» را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. منتظر تجربه‌های شنیدنی شما هستیم.

منبع: Fool.Com

سوالات متداول

  • آیا ارزهای اهرمی برای نگهداری در بلندمدت مناسب هستند؟

خیر. توکن‌های اهرمی تاثیرپذیری بیشتری از نوسانات بازار داشته و علاوه‌بر آن، صرافی‌ها کارمزد بالایی برای مدیریت دارایی از شما اخذ می‌کنند. بدین ترتیب ارزهای اهرمی برای نگهداری و هولد در طولانی‌مدت مناسب هستند.

  • خرید توکن اهرمی بهتر است یا باز کردن پوزیشن فیوچرز؟

توکن‌های اهرمی همان معاملات فیوچرز هستند اما چند تفاوت وجود دارد. خریدوفروش آنها بسیار ساده‌تر از ورود به یک پوزیشن فیوچرز است و نیازی به مارجین و وثیقه وجود ندارد. با این حال ارزهای لوریج‌دار اهرم کمتری نسبت به معاملات فیوچرز ارائه می‌کنند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.