آشنایی با اشتباه‌های مشترک تریدرها؛ از این 4 اشتباه دوری کنید!

معرفی 4 مشکل مشترک تریدرها

 حتما برای شما هم پیش آمده که پس از ضرر سنگین به‌سرعت پوزیشن جدیدی باز کرده باشید. در بسیاری از مواقع این پوزیشن‌های جدید با شکست مواجه می‌شوند چرا که این اقدام یک سوگیری رفتاری یا Behavioral Bias است. سوگیری‌هایی که بر تصمیمات ما تاثیر گذاشته و منجر به ضررهای سنگین می‌شوند. اما سوگیری رفتاری چیست و چگونه بر قدرت تصمیم‌گیری تریدرها تاثیر می‌گذارد؟ با ما همراه باشید تا در مقاله‌ی امروز به بررسی 4 مورد از مهم‌ترین و برجسته‌ترین سوگیری رفتاری تریدرها بپردازیم.

1- اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد

اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد از دو بخش به شرح زیر تشکیل می‌شود:

  • اعتماد بیش‌ازحد به کیفیت اطلاعات و داده‌‌هایی که در اختیار دارید.
  • توانایی و قدرت عمل بر اساس اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تریدرهایی با اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد بیشتر از دیگر معامله‌گران ترید کرده و در تنوع بخشیدن به پورتفولیوی خود شکست می‌خورند.

سوگیری رفتاری در ترید
اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد از تصمیم‌گیری منطقی جلوگیری کرده و بازده را کاهش می‌دهد

سال‌ها قبل مطالعه‌ای از 10 هزار تریدر و مشتری یک بروکر بزرگ انجام شد که به‌دنبال پاسخ برای یک سوال طلایی بود. پاسخ به این سوال که آیا پوزیشن‌های مکرر منجر به بازدهی و سود بیشتر می‌شود؟

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

پس از پشت‌سر گذاشتن مراحل مختلف و بررسی نتایج مشخص شد که سهام خریداری‌شده نسبت به سهام فروخته‌شده در طول یک سال 5 درصد و در طول دو سال 8.6 درصد بازده کمتری داشته است. به بیان ساده‌تر، هرچه سرمایه‌گذار فعال‌تر باشد، درآمد آن کمتر می‌شود.

این مطالعه چندین دفعه در بازارهای متعدد تکرار شد و نتایج همیشه یکسان بود؛ سوددهی کمتر رابطه‌ی مستقیمی با پوزیشن‌های مکرر دارد.

چگونه از این سوگیری رفتاری جلوگیری کنیم؟

کمتر معامله‌ کنید و بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. توجه کنید با وارد شدن به پوزیشن‌های معاملاتی متعدد با رایانه‌ها، هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاران نهادی، دیگر تریدرها و … وارد جنگ می‌شوید و معمولا آنها اطلاعات بهتری نسبت به شما دارند.

با استفاده از تایم فریم‌های طولانی‌تر، بررسی شاخص‌ها و ترید با استفاده از سود سهام بازدهی شما در درازمدت افزایش می‌یابد. همچنین باید در برابر این سوگیری که اطلاعات و داده‌های شما بهتر از دیگر کاربران است مقاومت کنید.

2- پشیمانی

برای همه ما پیش آمده که از پتانسیل رشد قیمت ارزی مطمئن باشیم و پوزیشن را باز کنیم و همان ارز کم‌کم علیه تصورات ما عمل کرده و سقوط کند. حتی در میانه‌ی مسیر سقوط هم فکر می‌کردیم که حق با ماست و آن را نمی‌فروشیم و ارز مقدار چشمگیری از ارزش خود را از دست می‌دهد.

سوگیری رفتاری پشیمانی
در سوگیری رفتاری پشیمانی تریدر در مسیر سقوط قرار گرفته اما برای فرار از پشیمانی از ضرر جلوگیری نمی‌کند

اقتصاددانان این سوگیری رفتاری را «پشیمانی» می‌نامند. ما انسان‌ها دائما در تلاش هستیم تا از احساس پشیمانی دوری کنیم و اغلب برای اجتناب از این حس در مسیرهای غیرمنطقی قدم می‌گذاریم. در واقع با عدم فروش در زمان مناسب و عدم استفاده از استاپ لاس از پشیمانی فرار می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال فروش پیش‌ازموعد یک پوزیشن برنده 1.5 تا 2 برابر بیشتر از احتمال دیر فروختن یک پوزیشن بازنده است و این همان هزینه‌ای است که برای جلوگیری از پشیمانی پرداخت می‌کنیم.

چطور با پشیمانی مقابله کنیم؟

قوانین معاملاتی برای خود در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر ارزی درصدی مشخصی از ارزش خود را از دست داد پس از پوزیشن خارج شوید. همچنین اگر ارزی از حد معینی بالاتر رفت پس آن را بفروشید و سود را سیو کنید. این قوانین از پشیمانی و ترید بر مبنای احساسات جلوگیری می‌کنند.

3- دایره توجه محدود

سومین مورد از سوگیری رفتاری تریدرها، دایره توجه محدود است. هزاران ارز برای انتخاب وجود دارد اما معمولا سرمایه‌گذاران فقط به یک سری از ارزهای خاص توجه کرده و اصلا تمایلی نسبت به تحقیق درمورد دیگر ارزها ندارند. هاربرت سایمون اقتصاددان و روان‌شناس مشهور این سوگیری رفتاری را «دایره توجه محدود» نامیده است. نظریه‌ی او بیان می‌کند که یک انسان بر اساس دانش محدود خود تصمیم‌گیری کرده و به جای انتخاب کارآمدترین تصمیم، رضایت‌بخش‌ترین مورد را انتخاب می‌کند.

به دلیل این محدودیت‌ها سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا فقط ارزهایی را در نظر بگیرند که از طریق وب‌سایت‌ها، رسانه‌های مالی، دوستان، خانواده یا دیگر منابع با آنها آشنا شده‌اند. بدین ترتیب تریدرها فرصت‌های مالی گسترده و رشدهای عظیم را از دست می‌دهند که نتیجه‌ای جز محدود شدن سود ندارد.

چطور دایره توجه را گسترش دهیم؟

یادگیری، تحقیق و ارزیابی ارزهای ناشناخته را متوقف نکنید و در این مسیر قدم بگذارید. پس از چند روز تلاش مداوم قطعا با ارزهایی با پتانسیل رشد بالا مواجه می‌شوید و بازدهی شما افزایش می‌یابد.

همچنین اجازه ندهید که سروصدا و هیاهوی رسانه‌ای بر تصمیمات شما تاثیر بگذارد و در عوض، از رسانه‌ها برای شناخت بیشتر استفاده کنید.

4- دنبال کردن روندها

دنبال کردن روندها بدون شک مهم‌ترین سوگیری معاملاتی است. اگرچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باور دارند که عملکرد گذشته‌ی یک دارایی نشان‌دهنده‌ی نتایج آینده آن نیست اما معامله‌گران خرد هنوز معتقدند که می‌توان آینده را با مطالعه گذشته پیش‌بینی کرد.

Behavioral Bias
دنبال کردن کورکورانه‌ی روند بازار و پیروی از دیگر تریدرها همیشه به موفقیت منجر نمی‌شود

به هرحال انسان‌ها استعداد فوق‌العاده‌ای در تشخیص الگوها دارند و پس از پیدا کردن آنها به اعتبار الگو ایمان می‌آورند. با این حال الگو در بیشتر موارد پیش از آنکه شما آن را پیدا کنید قیمت‌گذاری می‌شود. حتی اگر الگو را در نقطه آغازین پیدا کنید هم بازار اغلب تصادفی عمل کرده و به‌راحتی نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. در نهایت مطالعات دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین شکست بیشتر و توجه به گذشته قیمت دارایی وجود دارد.

چطور از این سوگیری رفتاری جلوگیری کنیم؟

احتمالا پیش از آنکه شما روندی را شناسایی کنید و از آن بهره ببرید بازار آن را شناسایی کرده است و در ریسک خرید بالایی قرار می‌گیرید. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از رویکرد وارن بافت استفاده کنید، یعنی وقتی دیگران می‌ترسند شما بخرید و وقتی مطمئن هستید بفروشید. پیروی از روند کلی بازار دستاورد چندانی در مقیاس بزرگ فراهم نمی‌کند.

همچنین می‌توانید یک استراتژی مستقل از روند بازار ایجاد کنید و بدون توجه به هر اتفاقی به آن پایبند باشید.

سخن پایانی

در نهایت اگر تعصبی در ترید دارید حتما به آنها توجه کنید. بهترین راه برای جلوگیری از تعصب و تصمیم‌گیری بر اساس احساسات پایبند بودن به قوانین معاملاتی است. قوانینی برای ورود و خروج خود از پوزیشن‌ها تعیین کنید و آن را اجرا کنید. به هرحال به صفر رساندن تمامی سوگیری‌های رفتاری غیرممکن است اما می‌توانید آن را به حداقل برسانید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از سوگیری‌های رفتاری دارید؟ لطفا تجربه‌های خواندنی خود را با ما به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی سوگیری رفتاری تریدرها همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Investopedia

پرسش و پاسخ


دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.