انتصاب متخصص ارز دیجیتال در بانک مرکزی ترکیه، توسط اردوغان

ارز دیجیتال در ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، گزارش شده که استاد فاطمه اوزکول، متخصص در زمینه دارایی‌های رمزارزی و فناوری بلاک‌چین، را به عنوان عضوی از نهاد پولی بانک مرکزی منصوب کرده است.

فاطمه اوزکول کیست؟

طبق گزارش بلومبرگ، حکم نامزدی اوزکول در 22 دسامبر منتشر شده است. طبق پروفایل دانشگاهیش ، او از سال 2012 به عنوان استادیار در دانشگاه مرمره در استانبول فعالیت داشته و تمرکز علمی او بر حسابداری، مالی، و حسابرسی است. حوزه تحقیقاتی او به فناوری بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال گسترش یافته و در سال 2022 کتابی در مورد حسابداری دارایی‌های رمزارز نوشته است.

اوزکول جدیدترین عضو کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه است که وظیفه اصلی آن تعیین نرخ بهره مرجع برای کنترل تورم است. این کمیته نرخ بهره کشور را در تاریخ 21 دسامبر به میزان 2.5 واحد درصد افزایش داده و به 42.5% رسانده است، پس از اینکه نرخ تورم ترکیه در نوامبر به 61.98% رسیده بود.

ترویج پذیرش ارز دیجیتال در ترکیه

گزارش شده که اردوغان پس از پیروزی در انتخابات عمومی ترکیه در ماه می (خرداد)، یک تیم اقتصادی جدید تشکیل داده و هافیزه گایه ارکان، بانکدار سابق گلدمن ساکس، را به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب کرده است. در سال 2022، بانک مرکزی با موفقیت آزمایش اولیه ارز دیجیتال خود، لیر دیجیتال ترکیه، را انجام داد.

چشم‌انداز اقتصادی در کشور به ترویج پذیرش رمزارزها کمک کرده است. گزارشی از شرکت تحلیل بلاک‌چین Chainalysis نشان می‌دهد که ترکیه در حجم معاملات رمزارزی خام در جهان چهارم است، با تقریباً 170 میلیارد دلار فعالیت بین ژوئیه 2022 تا ژوئن 2023، که تنها پس از ایالات متحده، هند و بریتانیا قرار دارد.

مقامات ترکیه در حال بررسی مقررات برای بازار ارز دیجیتال

در پاسخ به افزایش معاملات رمزارزی، مقامات ترکیه گزارش شده که در حال بررسی مقررات برای بازار ارز دیجیتال خود هستند، با تمرکز بر مجوزدهی و مالیات برای خارج کردن کشور از «لیست خاکستری» گروه ویژه اقدام مالی (FATF).

انتظار می‌رود مقررات آینده الزامات خاص مجوزدهی را برای جلوگیری از سوء استفاده از سیستم ایجاد کنند، که شامل جنبه‌های مختلف از استانداردهای کفایت سرمایه، ارتقای امنیت دیجیتال و خدمات نگهداری تا تأیید ذخایر خواهد بود.

منبع: Cointelegraph

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.