آیا استیبل کوین تتر امن است؟ احتمال دی‌پگ شدن USDT چقدر است؟

بهترین قیمت خرید و فروش تتر در ایران

طی روزهای اخیر با افزایش نوسانات بازار، استیبل کوین تتر نیز دچار نوسان قیمت شده و نگرانی‌ها نسبت به آینده‌ی آن افزایش یافته است. اولین بار این اتفاق همزمان با کاهش قیمت 99 درصدی استیبل کوین ترا  (UST) رخ داد. دیگر استیبل کوین‌ها ازجمله تتر نیز درگیر شده و به‌طور موقت پیوند بین تتر و دلار از بین رفت. حالا با سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال، احتمال رخ دادن مجدد این اتفاق وجود دارد. با ما در بررسی چشم انداز تتر همراه باشید.

چشم انداز تتر
نمودار تتر در تایم فریم 1 ساعته

همانطور در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این اتفاق در 21 می 2022 رخ داد. آن زمان تتر تقریبا 6 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. در واقع تتر 6 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد.

در ماه ژوئیه 2021، جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا جروم پاول و گری گنسلر (رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) را احضار کرد تا درباره‌ی تتر و خطرات آن صحبت کنند. سپس در اکتبر 2021 نیز کمیسیون معاملات فیوچرز کالای آمریکا (CFTC) پرونده‌های حقوقی را علیه شرکت‌های بنیان‌گذار تتر یعنی iFinex، BFXNA و BFXWW راه‌اندازی کرد. جالب است بدانید صرافی Bitfinex نیز متعلق به بنیان‌گذاران تتر است.

در متن شکایت CFTC آمده است:

بنیان‌گذاران تتر مدعی هستند که این استیبل کوین از زمان راه‌اندازی در سال 2014 ارزش یکسانی با دلار داشته است. همچنین آنها مدعی هستند که 100 درصد از ارزش این استیبل کوین از سوی ارزهای فیات ازجمله دلار و یورو پشتیبانی می‌شود. با این حال بنا به شواهد، آنها حداقل از 1 ژوئن 2016 تا 25 فوریه 2019 در حال ارائه‌ی اطلاعات نادرست به مشتریان خود بوده‌اند چرا که دخیره‌ارزی کافی برای پشتیبانی از تتر را در اختیار ندارند. مسئولان iFinex مدعی هستند که هر واحد از  USDT در گردش دارای ذخیره‌ی ارزی بوده و به‌صورت ایمن در حساب‌های بانکی تتر نگهداری می‌شود.

همچنین در این شکایت آمده است:


در واقع ذخایر تتر در بیش‌تر مواقع از پشتیبانی کامل برخوردار نبوده‌ و تتر در ارائه‌ی اطلاعات به مشتریانِ خود کوتاهی کرده است. آنها به مردم اطلاع ندادند که ذخیره‌ی آنها از دارایی‌های غیرامن و غیرفیات تشکیل شده است. اگرچه ذخایر تتر به‌طور کامل حساب‌رسی نشده اما آنها به‌طور واضح نسبت به ذخایر خود دروغ گفته‌اند‌.

در سومین بخش از این شکایت آمده است:


در یک دوره‌ زمانی 26 ماهه از سال 2016 تا 2018، تتر تنها برای 27.6 درصد از توکن‌های در گردش خود ذخیره ارزی داشته است.

تصویر پایین نیز یکی دیگر از موارد عدم تعادل قیمت تتر و دلار را نشان می‌دهد. این مورد نیز 2 روز قبل مشاهده شد.

چشم انداز تتر
نمودار تتر در تایم فریم 1 ساعته

با توجه به شکایت از تتر و عدم تامین ذخایر ارزی کافی، احتمال دچار شدن به سرنوشت UST وجود دارد. مسلما این مطلب در راستای تشویق به خرید یا فروش تتر نوشته نشده و هدف از آن، اطلاع‌رسانی به شما عزیزان است. به‌نظر شما همراهان توکن باز، چه‌ آینده‌ای در انتظار این استیبل کوین است؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «چشم انداز تتر» همراه ما بودید.

منبع: TradingView

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.