معرفی الگوهای وج؛ ترید ارز دیجیتال با استفاده از الگوی کنج صعودی و نزولی

معرفی الگوهای وج؛ توانایی تشخیص روند بازار با 2 الگو

الگوهای معاملاتی نورِ دنیای ترید هستند و بخش مهمی از تحلیل تکنیکال را تشکیل می‌دهند. الگوها کاربرد زیادی در ترید داشته و چراغِ راه تحلیل‌گران در جاده‌ای سرد و تاریک هستند. استفاده‌ی صحیح از این الگوها منجر به موفقیت شما در ترید خواهد شد و شما را از دیگر تریدرها متمایز می‌سازد. امروز اینجا هستیم تا به بررسی دو الگوی دیگر یعنی معرفی الگوهای وج بپردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی کنج چیست؟

پیش از معرفی الگوهای وج بهتر است به این سوال که الگوی وج چیست پاسخ بدهیم. الگوی وج به روندی از بازار که درهنگام ترید مشاهده می‌شود اشاره دارد. در واقع این الگو با یک رنج قیمت باریکِ صعودی یا نزولی ایجاد می‌شود.

الگوی وج در چه شرایطی تشکیل می‌شود؟

الگوی وج در بالا یا پایین یک روند تشکیل شده و به 3 الی 4 هفته زمان برای تشکیل شدن نیاز دارد. این الگو از یک شیب کَج تشکیل شده که به همین ترتیب بالا یا پایین می‌رود.

تغییر روند با الگوهای کنج

الگوهای وج معمولا به‌عنوان الگوهای تغییر روند شناخته شده و از خط حمایت و مقاومت تشکیل شده‌اند. این خطوط تا زمانی که یکی از خطوط روند حمایت یا مقاومت به دامنه برخورد کرده در مسیر باریک شدن قرار می‌گیرند. در نهایت روند با حجم زیادی معکوس می‌شود.

معرفی الگوهای وج
الگوهای وج به‌عنوان الگوهای تغییر روند شناخته می‌شوند

در واقع احتمال معکوس شدن و تغییر روند با مشاهده‌ی این الگو وجود داشته و الگوهای وج اولین سرنخِ مهم تغییر روند هستند.

الگوهای وج چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارند؟

بازار ارزهای دیجیتال از نمودارهای مختلف تشکیل شده و هرجا که نمودار باشد، الگوهای وج نیز حضور دارند. الگوهای وج بیش‌ترین کاربرد را در تریدرهای نوسانی داشته و تریدرها می‌توانند از تشکیل شدن الگوهای وج در بین خطوط هم‌گرایی استفاده کنند. با این حال بهتر است صبر کنید تا الگوها به‌طور کامل تشکیل شوند.

با شکسته شدن خط روند بالایی احتمال افزایش قیمت وجود داشته و می‌توانید از این فرصت‌های معاملاتی استفاده کنید.

استفاده از سرویس توکن باز؛ فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

در بازار ارزهای دیجیتال، شناسایی الگوهای وج به‌معنای شناسایی فرصت‌ها برای کسب سود بیش‌تر است. معامله‌گران الگوهای وج را تشخیص داده و درآمد زیادی از آن کسب می‌کنند.

به‌عنوان مثال بیت کوین در ژوئن 2019 و زمانی که در سطح قیمت 14 هزار دلار معامله می‌شد یک الگوی وج نزولی تشکیل داد و سرمایه‌گذاران با استفاده از این فرصت سود مناسبی کسب کردند.

انواع الگوهای کنج

الگوهای وج از دو مدل به شرح زیر تشکیل شده‌اند که در ادامه به بررسی کامل و دقیق هر دو مدل می‌پردازیم.

  • الگوی کنج صعودی
  • الگوی کنج نزولی

الگوی کنج صعودی

این الگو معمولا هنگام بازار صعودی ایجاد شده و بیان‌گر سیگنال کاهش قیمت است. با این حال ممکن است که در طول روند نزولی نیز دیده شود.

الگوی کنج نزولی

الگوی وج صعودی معمولا هنگام بازار نزولی تشکیل شده و به‌معنای سیگنال افزایش قیمت است. ممکن است این الگو درست قبل از رسیدنِ روند به پایین‌ترین سطح خود شکل بگیرد.

الگوی وج صعودی چیست؟

الگوی وج صعودی یک الگوی نموداری‌ست که در زمان اوج و کف قیمت تشکیل شده و دامنه‌ی آن باریک می‌شود. در واقع باریک شدن دامنه‌ی این الگو نشان‌دهنده‌ی تضعیف روند صعودی است. بنابراین ظاهر شدن این الگو در روند صعودی به‌معنای معکوس شدن روند قیمت است.

الگوی وج صعودی
مثالی از الگوی وج صعودی؛ منبع: CoinMarketCap

وج صعودی در طول روند نزولی بازار نیز تشکیل شده و شکل‌گیری آن به‌معنای از سرگیری مجدد روند نزولی جدید است. همچنین این الگو در زمان رسیدن قیمت به کف بالاتر نیز ایجاد شده که به‌معنای تغییر روند در بازار است.

در الگوی وج صعودی هر دو خط از سمت چپ به راست شیب دارند. علی‌رغم اینکه هر دو خط در یک جهت حرکت می‌کنند، خط پایین با زاویه‌ی تندتری بالا رفته و نتیجه‌ی آن منجر به هم‌گرایی می‌شود. در نهایت پس از عبور از خط پایین، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. همچنین با هر افزایش قیمت، حجم معاملات کاهش یافته که نشان‌دهنده‌ی کاهش تقاضای بازار در سطوح بالاتر است.

استفاده از سرویس توکن باز؛ فرصت شناسایی بهترین قیمت خرید ارزهای دیجیتال

الگوی وج صعودی در بازار نزولی دقت بالاتری داشته و گاهی اوقات وج صعودی با الگوی پرچم اشتباه گرفته می‌شود.

الگوی وج صعودی در هر تایم فریمی ظاهر شده و به‌سرعت تکمیل می‌شود. وج صعودی همچون یک نشان‌گر هشدار عمل کرده و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که مراقب قیمت‌های بالا و تغییر روندهای قریب‌الوقوع باشند.

الگوی وج نزولی چیست؟

با پدیدار شدن کف‌های پایین‌تر و کف‌های بالاتر در دامنه‌های باریک، الگوی نموداری وج نزولی تشکیل می‌شود. این الگو در بازار خرسی پدیدار شده و الگوی تغییر روند است. در واقع باریک شدن دامنه بیان‌گر این است که روند نزولی در حال از دست دادن سرعت و قدرت است.

الگوی وج نزولی
مثالی از الگوی وج نزولی؛ منبع: CoinMarketCap

همچنین این الگو گاهی اوقات در روند صعودی دیده شده که در این حالت هم یک الگوی صعودی است. بدین صورت روند رنجِ بازار باریک شده و قدرت خود را از دست می‌دهد تا روند صعودی به‌طور مجدد از سر گرفته شود.

در الگوی وج نزولی هر دو خط از سمت چپ به راست در حال سقوط بوده و خط بالایی شیب‌ بیش‌تری نسبت به خط پایینی دارد.

در نهایت می‌توان گفت که الگوی وج نزولی یک الگوی صعودی پرقدرت است. همانطور که اشاره کردیم این الگو در بازار نزولی پدیدار شده و ظاهر شدن آن به‌معنای تغییر روند بازار از وضعیت نزولی به صعودی است.

همچنین پدیدار شدن الگوی وج نزولی در روند صعودی نیز به‌معنای تداوم و قدرت پیدا کردن روند صعودی است.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله به بررسی جامع و تخصصی الگوهای وج صعودی و نزولی پرداختیم. شما همراهان متخصص توکن باز چه تجربه‌ای از استفاده از این الگوها دارید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مقاله‌ی معرفی الگوهای وج همراه ما بودید. 

منبع: CoinMarketCap

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.