آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟ آموزش کسب درآمد با کم ریسک‌ترین استراتژی بازار

آربیتراژ چیست؟ آشنایی با کم ریسک‌ترین استراتژی بازار

آربیتراژ یکی از استراتژی‌های کم ریسک دنیای ارزهای دیجیتال است. بله درست خواندید، استراتژی کم ریسک هم در بازار پر از نوسان ارزهای دیجیتال وجود دارد. این استراتژی طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و امروز قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم. برای آشنایی با آربیتراژ و پیدا کردن پاسخ سوال «آربیتراژ چیست» با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

صفر تا صد کسب درآمد از آربیتراژ ارز دیجیتال

پیش از متولدن شدن صنعت ارزهای دیجیتال، آربیتراژ استراتژی تریدی بود که بیش‌تر موسسات مالی بزرگ از آن استفاده می‌کردند. حالا با گسترش ارزهای دیجیتال و آغاز به‌کار سایت‌هایی همچون توکن باز، کاربران عادی با هر میزانی از سرمایه‌ نیز می‌توانند از این استراتژی استفاده کنند.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ یا Arbitrage یک استراتژی معاملاتی است که در آن کاربر یک یا چند دارایی را در یک صرافی خریداری کرده و در صرافی دیگری با قیمت بالاتر به فروش می‌رساند. در واقع در تئوری و روی کاغذ تقاوت قیمت دارایی‌ها در تمامی صرافی‌ها باید صفر باشد اما چنین چیزی ممکن نیست.

آربیتراژ چیست؟
برای اجرای استراتژی آربیتراژ باید سرعت‌عمل بالایی داشته باشید

آربیتراژ به همین سادگی هم نیست چرا که آربیتراژگر ابتدا باید تفاوت قیمت مناسب دارایی‌ها در صرافی‌های مختلف را کشف کند. سپس باید تا پیش از نزدیک شدن قیمت‌ها آنها را معامله کند. معمولا تریدرهای دیگر نیز از این تفاوت قیمت استفاده کرده و فرصت‌ها با سرعت بالایی از دست می‌روند.

یکی‌دیگر از معایب آربیتراژ، سود پایین آن است. در واقع چنین موضوعی بدان معناست که تریدرهای آربیتراژ نه‌تنها باید سریع عمل کنند بلکه باید سرمایه‌ی زیادی هم داشته باشند. آربیتراژ انواع مختلفی دارد که در ادامه‌ی مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

انواع مدل‌های استراتژی آربیتراژ

پس از پاسخ به سوال آربیتراژ چیست، به بررسی انواع آن می‌پردازیم. آربیتراژ انواع مختلفی دارد که معامله‌گران در سرتاسر جهان از آن در بازارهای مختلف استفاده می‌کنند. با این حال ما در ادامه به بررسی مدل‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارند می‌پردازیم.

آربیتراژ صرافی

رایج‌ترین مدل از آربیتراژ، آربیتراژ بین صرافی‌های مختلف است. در این مدل تریدر دارایی موردنظر خود را در یک صرافی خریداری کرده و آنرا در صرافی دیگری به فروش می‌رساند. به‌عنوان مثال فرض کنید بیت کوین را در صرافی A با قیمت 20 هزار دلار خریداری می‌کنید و در صرافی دیگری با قیمت 20500 دلار به فروش خواهید رساند. همانطور که اشاره کردیم، در این مدل از معاملات زمان‌بندی و سرعت بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال بسیار ناپایدار هستند. 

استفاده از سرویس توکن باز؛ استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی‌های ایرانی و آربیتراژ ارزهای دیجیتال

قیمت‌ها در هر ثانیه تغییر می‌کنند و در همین موقعیت تریدرهای آربیتراژ وارد عمل می‌شوند تا از این ناپایداری سود کسب می‌کنند.

آربیتراژ فاندینگ ریت

قبل از بررسی این استراتژی بهتر است به مفهوم فاندینگ ریت بپردازیم. فاندینگ ریت نرخی است که تریدرها در بازار معاملات فیورچز دائمی به‌طور متناوب پرداخت یا دریافت می‌کنند. این معیار بر اساس اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار فیورچز و نقدی محاسبه می‌شود.

در روش آربیتراژ فاندینگ ریت، تریدر رمز ارز موردنظر خود را خریداری کرده و حرکت قیمت آن را با قرارداد فیوچرز و با استفاده از فاندینگ ریتِ کم‌تر از قیمت خریداری شده معامله می‌کند.

به‌عنوان مثال فرض کنید که شما مقداری کاردانو خریداری کرده‌اید. حال تصمیم دارید که با استفاده از یک قرارداد شورت فیوچرز، به‌اندازه‌ی ارزش سرمایه‌گذاری خود در کاردانو سود دریافت کنید. حال فرض کنید فاندینگ ریت به شما 2 درصد پرداخت کند. چنین موضوعی به معنای این است که شما بدون هیچ‌گونه ریسکی 2 درصد سود کسب خواهید کرد.



آربیتراژ مثلثی

سومین روش رایجِ آربیتراژ در دنیای ترید، آربیتراژ مثلثی نام دارد. در این روش تریدر از اختلاف قیمت بین سه ارز دیجیتال مختلف استفاده کرده و آنها را در یک نوع حلقه همراه با یک‌دیگر معامله می‌کند.

آربیتراژ چیست؟
در آربیتراژ مثلثی تریدر از اختلاف قیمت بین 3 دارایی مختلف استفاده می‌کند

هدف این روش استفاده از اختلاف قیمت بین ارزهای مختلف است. به‌عنوان مثال در این روش شما بیت کوین را با استفاده از بایننس کوین خریداری خواهید کرد، سپس اتریوم را با استفاده از بیت کوین و در نهایت بایننس کوین را با استفاده از اتریوم خریداری می‌کنید. درصورت تطابق نداشتن ارزش نسبی BTC/ETH با ارزش ETH/BNB و BTC/BNB، یک فرصت آربیتراژ ایجاد خواهد شد و می‌توانید از آن سود مناسبی کسب کنید.

ریسک و معایب استراتژی آربیتراژ

استراتژی آربیتراژ از ریسک پایینی برخوردار است اما قطعا صفر نیست. در واقع ریسک کردن قاعده‌ی اصلی دنیای ارزهای دیجیتال است و آربیتراژ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بهره‌گیری از سرویس توکن باز؛ رصد لحظه‌ای قیمت ارزهای دیجیتال

بزرگ‌ترین ریسک مربوط به آربیتراژ، ریسک اجرای آن است. در واقع باید بتوانید قبل از جبران شدن اختلاف قیمت بین دارایی‌ها در صرافی‌های مختلف آنها را خرید و فروش کنید. از سوی دیگر احتمالاتی همچون لغزش (اسلیپیج)، فعالیت کُند صرافی‌ها، هزینه کارمزد بالا، افزایش ناگهانی نوسانات و … همگی بر علیه شما هستند و در راستای اجرای موفق آربیتراژ باید به تمامی آنها غلبه کنید.

یکی‌دیگر از مهم‌ترین معایب استراتژی آربیتراژ، ریسک نقدینگی آن است. چنین موضوعی زمانی اتفاق می‌افتد که نقدینگی کافی برای ورود و خروج در صرافی وجود نداشته باشد.

ربات آربیتراژ

طی سال‌های اخیر ربات‌های آربیتراژ مختلفی وارد بازار شده و فعالیت می‌کنند. این ربات‌ها تفاوت قیمت دارایی‌ها در صرافی‌های مختلف را محاسبه کرده و به همین سادگی یکی از معایب استراتژی آربیتراژ برطرف می‌شود. شما تنها باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و فرصت‌ها را از دست ندهید.

آربیتراژ چیست
ربات‌های آربیتراژ به شما در کشف تفاوت قیمت دارایی‌های مختلف کمک می‌کنند

سخن پایانی

استراتژی آربیتراژ فرصتی عالی و جذاب برای تریدرها در سرتاسر جهان است. درصورت داشتن سرعت و سرمایه‌ی مناسب می‌توانید معاملات کم ریسک و سودآوری را تجربه کنید. یکی از بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن فرصت‌های آربیتراژ و کسب سود مطمئن، وب‌سایت توکن باز است. با استفاده از لینک زیر می‌توانید فرصت‌های آربیتراژ در صرافی‌های ایرانی را بررسی کنید.

استفاده از سرویس توکن باز؛ آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

نظر شما راجع به این استراتژی چیست؟ آیا از آن در ترید خود استفاده می‌کنید؟ از اینکه تا پایان مقاله‌ی «آربیتراژ چیست» همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.