استاندارد BRC-20 چیست؟ جدیدترین کارت بیت کوین برای رقابت با دیگر شبکه‌ها

استاندارد BRC-20 چیست؟ جدیدترین کارت بیت کوین برای رقابت با دیگر شبکه‌ها

جدیدترین ترند این روزهای بازار ارز دیجیتال، استاندارد و توکن‌های BRC-20 هستند. شاید باور نکنید اما این استاندارد روی شبکه‌ی بیت کوین راه‌اندازی شده و حالا می‌توان گفت که BTC دیگر یک دارایی خسته و سالخورده نیست و این پیرمرد دوست‌داشتنی حرف‌هایی برای گفتن دارد. اما توکن BRC-20 چیست؟ چه کسی آنرا راه‌اندازی کرده و چه ارزهایی روی آن فعالیت می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در سفری 5 دقیقه‌ای به پاسخ تمام سوالات خود دست یابید.

توکن BRC-20 چیست؟

استانداردهای کریپتویی مجموعه‌ای از قوانین، عملکرد و توابع مختلف هستند که نحوه عملکرد یک توکن را نشان می‌دهند. BRC-20 یک استاندارد آزمایشی است که روی شبکه‌ی بیت کوین راه‌اندازی شده و با الگوبرداری از اتریوم فعالیت می‌کند. این استاندارد به توسعه‌دهندگان اجازه داده تا توکن‌های مختلف را روی شبکه بیت کوین و از طریق پروتکل اردینال ایجاد و راه‌اندازی کنند. به‌تازگی چند میم کوین موفق روی این استاندارد متولد شده و همین موضوع به محبوبیت BRC-20 دامن زده است.

استاندارد BRC-20
BRC-20 از استاندارد ERC-20 الگوبرداری کرده و بر مبنای آن فعالیت می‌کند

چه کسی BRC-20 را ایجاد کرده است؟

استاندارد توکن‌ BRC-20 در ماه مارس و از سوی توسعه‌دهنده‌ی ناشناسی با نام مستعار Domo راه‌اندازی شد. این شخص با نام کاربری domdata در توییتر فعالیت می‌کند. هدف وی از اینکار امکان راه‌اندازی و جابه‌جایی توکن‌های مختلف در بلاکچین بیت کوین بود. به بیان دیگر دومو بیت کوین را از حالت سنتی خارج کرد.

با معرفی دوستان خود به صرافی رمز پلاس، 30 درصد از کارمزد معاملات آن‌ها را دریافت کرده و درآمد بدون ترید را تجربه کنید.
ورود به صرافی رمزپلاس

توکن‌های BRC-20 چه تفاوتی با توکن‌های ERC-20 دارند؟

پس از سوال BRC-20 چیست، بررسی تفاوت‌های آن با ارزهای اتریومی اهمیت بالایی دارد. اگرچه توکن‌های BRC-20 از توکن‌های ERC-20 الگو گرفته و مدل‌سازی شده‌اند اما چند تفاوت اساسی بین آنها وجود دارد که به شرح زیر است:

  • توکن‌های BRC-20 روی بلاکچین بیت کوین ساخته شده اما توکن‌ها و استاندارد ERC-20 روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند.
  • برخلاف توکن‌های ERC-20، ارزهای BRC-20 از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کنند.
  • کاربران برای تولید و خریدوفروش توکن‌های BRC-20 به کیف پول بیت کوین نیاز دارند. از سوی دیگر ارزهای ERC-20 به ولت اتریوم برای ذخیره‌سازی نیاز دارند.

چرا توکن‌های BRC-20 ترند شده و رشد کردند؟

بازار رمز ارزهای BRC-20 در روزهای اخیر دچار انفجار قیمت شد و ارزهای آن رشد قیمت بی‌نظیری را تجربه کردند. در مدت زمان بسیار کوتاهی، ارزش کل بازار توکن‌های BRC-20 با بیش از 13530 توکن در گردش به 928.44 میلیون دلار افزایش یافت.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای BRC-20 در ایران

مشهورترین ارزهای BRC-20 چه توکن‌هایی هستند؟

برترین ارزهای این استاندارد رمز ارزهای ORDI، PEPE، MEME، OSHI و ZBIT هستند. جالب است بدانید رمز ارز پپه در 29 فروردین در محدوده قیمتی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۵۵۱۴۲  دلار قرار داشت و حالا در سطح 0.00000184 دلار معامله می‌شود که این رشد قیمت وحشتناک و فوق‌العاده معادل بیش از 3 هزار درصد افزایش قیمت است. حالا پپه در جایگاه شصت‌ویکمین ارز برتر بازار قرار گرفته و بهترین روزهای عمر کوتاه خود را سپری می‌کند.

ارز دیجیتال PEPE
رمز ارز PEPE طی کمتر از یک ماه 3 هزار درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است

توکن‌های BRC-20 چه تاثیری بر اکوسیستم بیت کوین دارند؟

ظهور ارزهای BRC20 تاثیر قابل‌توجهی بر بیت کوین داشته و دارد. برخی از مهم‌ترینِ آنها عبارتند از:

  • تراکنش‌های BRC20 از تعداد اولیه تراکنش‌های رمز ارز بیت کوین فراتر رفته و از 29 آپریل تا 2 می به بیش از 50 درصد اختلاف رسیده است.
  • به‌دلیل فعالیت بیشتر در شبکه‌ی بیت کوین، کارمزد تراکنش‌ها افزایش یافته و درآمد اضافی برای ماینرها فراهم می‌کند.

آیا می‌توان از ارزهای BRC-20 در شبکه اتریوم یا دیگر بلاکچین‌ها استفاده کرد؟

توکن‌های BRC20 به‌طور خاص برای بلاکچین بیت کوین طراحی شده و نمی‌توان از آنها به‌طور مستقیم در اتریوم یا دیگر بلاک چین‌ها استفاده کرد. با این حال می‌توان از بریج‌ها یا راه‌حل‌های کراس چِین استفاده کرد. در این روش امکان انتقال استاندارد و ارزها بین بلاکچین‌های مختلف فراهم می‌شود.

نحوه ساخت توکن BRC20 به چه صورت است؟

استاندارد BRC20 با استفاده از پروتکل اردینال، یک کد جاوا اسکریپت را به ساتوشی‌ها متصل می‌کند. این کدها حاوی قطعاتی از بیت‌های کد اجرایی هستند و می‌توان آنها را در شبکه‌ی BTC مستقر کرد. پس از استقرار موفقیت‌آمیز، باید کیف پول بیت کوین سازگار با BRC20 را راه‌اندازی کنید. کیف پول شما به شبکه متصل شده و توکن را ایجاد می‌کند. اولین ارز راه‌اندازی شده با این روش رمز ارز ORDI بود که در زمان نگارش این مقاله در سطح 12.33 دلار معامله شده و ارزش کل بازاری در حدود 255 میلیون دلار دارد.

فرصت آربیتراژ و کسب سود مطمئن از ارزهای شبکه‌ بیت کوین

توکن‌های BRC20 چه کاربردی دارند؟

همچون توکن‌های اتریومی، ارزهای BRC20 را می‌توان نگهداری، ارسال و خرج کرد. در حالی که موارد استفاده‌ی بیشتری برای ارزهای بیت کوینی در آینده فراهم می‌شود اما برخی از آنها عبارتند از:

  • تراکنش‌های P2P
  • امور مالی غیرمتمرکز
  • توکنیزه کردن دارایی‌ها یا خلق توکن‌های NFT

آینده‌ی توکن‌های BRC20 به چه صورت است؟

اگرچه مدت زمان بسیاری از راه‌اندازی استاندارد[AF1]  BRC20 نگذشته اما این استاندارد به‌خوبی پای خود را در بین توسعه‌دهندگان و صنعت بلاکچین باز کرده است. BRC20 رشد سریع و بی‌نظیری را تجربه کرده و سرمایه‌ی بسیاری جذب کرده است اما همه‌ی این موارد برای پیش‌بینی آینده‌ی آن کافی نیستند. برای ترسیم چشم‌انداز BRC20 باید زمان بیشتری از راه‌اندازی آن بگذرد و فاکتورهای مختلفی از آن بررسی شوند.

آیا می‌توان توکن‌ NFT با استفاده از BRC20 راه‌اندازی کرد؟

بله. یکی از تغییرات مهمی که استاندارد BRC20 به ارمغان آورده امکان راه‌اندازی توکن‌ NFT در شبکه‌ی بیت کوین است. پایه‌های این قابلیت پس از اجرا شدن به‌روزرسانی Taproot بیت کوین در سال 2021 ایجاد شد و با متولد شدن پروتکل اردینال و ترکیب آن با تپ‌روت کامل شد. اردینال‌ها به هر واحد ساتوشی ویژگی‌های منحصربه‌فردی داده و با استفاده از همین قابلیت می‌توان توکن NFT را در شبکه‌ی BTC راه اندازی کرد. اگرچه زمان بسیاری از راه‌اندازی این قابلیت نگذشته اما هزاران توکن NFT  بر مبنای BRC20 متولد شده‌اند.

توکن NFT شبکه بیت کوین
توکن‌های NFT شبکه‌ی بیت کوین با استفاده از پروتکل اردینال ایجاد می‌شوند

سخن پایانی

BRC20 جدیدترین دست‌پخت توسعه‌دهندگان برای جهان نوپای ارزهای دیجیتال است. این استاندارد جدید هنوز در روزهای اولیه‌ی خود قرار داشته و مسیر بلندی پیشِ‌روی خود دارد. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این استاندارد چیست؟ آیا روی ارزهای آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «BRC-20 چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CryptoGlobe

سوالات متداول

استاندارد BRC-20 از سوی چه کسی و در چه سالی ایجاد شده است؟

این استاندارد از سوی توسعه‌دهنده‌ی ناشناسی با نام مستعار Domo و در سال 2023 راه‌اندازی شد.

برترین رمز ارزهای BRC20 چه ارزهایی هستند؟

ارزهای ORDI، PEPE، MEME، OSHI و ZBIT برترین پروژه‌ها و رمز ارزهای شبکه بیت کوین هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.