ETF بیت کوین؛ صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال چیست؟ و چرا مهم است؟

etf بیت کوین

صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال، نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال خاصی را با سرمایه‌گذاری در سبدهای سهامی که به آن دارایی خاص گره خورده‌اند، بازتاب می‌دهند.



این صندوق‌های مبادله‌ای در بورس‌های سنتی سهام معامله می‌شوند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که باETF ارز دیجیتال از این صنعت استفاده کنند. این بدان معناست که ETFها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا وارد بازار ارز دیجیتال شوند بدون این‌که لازم باشد مستقیماً ارز دیجیتال را از صرافی‌های مربوطه خریداری کنند.

نکات کلیدی مقاله:

  • صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال ( ETFها) امکان معامله‌گری در بورس به همان قیمت اصلی ارز دیجیتال مدنظر را، بدون خرید مستقیم از صرافی‌های ارز دیجیتال، ارائه می‌کنند.
  • ETF های اسپات به طور مستقیم ارزهای دیجیتال نگهداری می‌کنند و ارزش‌های زمان واقعی را منعکس می‌کنند، در حالی که ETFهای مبتنی بر قراردادهای آتی روی قیمت آتی سفته‌بازی می‌کنند.
  • ETFهای ارز دیجیتال برای حمایت از سرمایه‌گذاران تحت نظارت هستند و از طریق بازرسی‌ها، صحت و رعایت قوانین بازار تضمین می‌شود.
  • ETFهای ارز دیجیتال دسترسی ساده‌شده به بازار ارز دیجیتال را فراهم می‌کنند و بین کاهش هزینه‌های مالکیت و نوسانات بالقوه بازار تعادل ایجاد می‌کنند.

چگونه یک صندوق مبادله‌ای (ETF) ارز دیجیتال کار می‌کند؟

صندوق‌های سنتی مبادله‌ای با ردیابی شاخص‌های خاصی عمل می‌کنند که این کار را از طریق نگه‌داری سبدی از دارایی‌های زیربنایی انجام می‌دهند. این دارایی‌ها می‌تواند شامل سهام، اوراق قرضه یا کالا باشد و ارزش صندوق ETF بر اساس عملکرد همه این دارایی‌ها نوسان می‌کند.

در مقابل، صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال به طور متفاوتی عمل می‌کنند. به جای ردیابی شاخص بازار گسترده، آن‌ها بر ردیابی قیمت‌های ارزهای دیجیتال متمرکز هستند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند بدون نیاز به مالکیت مستقیم هر گونه ارز دیجیتال در معرض بازار ارز دیجیتال قرار بگیرند.

انواع صندوق‌های مبادله‌ای (ETF) ارز دیجیتال

در اصل دو نوع متمایز از ETFهای ارز دیجیتال وجود دارد: 

ETF اسپات

عملکرد ETF اسپات به طور نزدیکی ارزش بلادرنگ دارایی دیجیتالی که در اختیار دارد را منعکس می‌کند. این رویکرد سرمایه‌گذاری مستقیم به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد از حرکات قیمت واقعی ارزهای دیجیتال سود ببرند.

با این حال مهم است یادآوری شود که در آمریکا کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هنوز هیچ ETF اسپاتی را که به طور مستقیم در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند، تأیید نکرده است. 

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند بلک راک، ویزدام تری و والکری در صف تأییدیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای معرفی یک ETF بیت کوین اسپات هستند. کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند، این تأییدیه‌ها احتمالا تا اوایل 2024 صادر خواهد شد. لیست کامل درخواست‌های ETF در تصویر زیر مشاهده می‌شود.

لیست درخواست ETF اسپات بیت کوین. منبع: بلومبرگ
لیست درخواست ETF اسپات بیت کوین. منبع: بلومبرگ

ETF مبتنی بر قراردادهای آتی (فیوچرز)

در مقابل ETFهای اسپات، برخی از ETFهای ارز دیجیتال در قراردادهای آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این‌ها توافقاتی برای خرید یا فروش ارز دیجیتال در تاریخ و قیمت از پیش تعیین شده در آینده هستند. این نوع ETF ارز دیجیتال را به طور مستقیم در اختیار ندارد بلکه قراردادهایی که روی قیمت آتی این دارایی‌های دیجیتال سفته‌بازی می‌کنند را داراست.

در ایالات متحده که هنوزETF های اسپات در دسترس نیستند، ETFهای مبتنی بر قراردادهای آتی به استاندارد تبدیل شده‌اند. این ETFها معمولا حرکات قیمت قراردادهای آتی بیت کوین معامله شده روی پلتفرم‌هایی مانند بورس کالای شیکاگو (CME) را ردیابی می‌کنند. 

تفاوت بین ETF اسپات و فیوچرز ارز دیجیتال چیست؟ 

ETFهای اسپات همبستگی مستقیم بیشتری با قیمت واقعی زمان واقعی ارز دیجیتالی که توسط ETF اسپات نمایندگی می‌شود، دارند، در حالی‌که ETFهای مبتنی بر قراردادهای آتی معمولا حرکات قیمتی را نشان می‌دهند که با دارایی‌های دیجیتال پایه متفاوت است زیرا آن‌ها بر قراردادهای آتی تمرکز دارند. 

همزمان با تکامل مداوم بازار ارز دیجیتال، خوش‌بینی رو به رشدی وجود دارد مبنی بر اینکهETF های اسپات بزودی به بازار آمریکا معرفی شوند. این تحول ممکن است به سرمایه‌گذاران گزینه‌های بیشتری برای تعامل با بازار ارز دیجیتال از طریق محصولات مالی تحت نظارت ارائه کند. 

آیا ETFهای ارز دیجیتال دارای مجوز هستند؟ 

روشنی مقررات برای سرمایه‌گذاری نهادی قابل توجه در بخش ارز دیجیتال ضروری است که به نوبه خود برای رشد و عملکرد بازار ارز دیجیتال و ETFهای مربوط به آن اساسی است. 

ابزارهای مالی که شکاف بین بازارهای سنتی و فضای ارزهای دیجیتال را پر می‌کنند، ETFهای ارز دیجیتال تحت بررسی و نظارت مقرراتی قرار دارند. 

این نظارت، مصونیت سرمایه‌گذاران، یکپارچگی بازار و تطابق با قوانین مالی را تضمین می‌کند. در نقاط مختلف جهان، نهادهای نظارتی مانند SEC آمریکا این محصولات را ارزیابی و تأیید می‌کنند و اغلب بر ثبات و شفافیت بازار متمرکز هستند.

همزمان با توسعه مقررات، آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی در دسترس‌پذیری، ساختار و جذابیت ETFهای ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران خرد و نهادی تأثیر خواهند گذاشت.

برخی از نمونه‌های ETFهای اسپات فعال

چند کشور خارج از ایالات متحده مانند اروپا و کانادا، ETFهای اسپات بیت‌کوین راه‌اندازی کرده‌اند. اینجا چند نمونه می‌آوریم:

صندوق مبادله‌ای بیت‌کوین پرپاز (کانادا)

این صندوق که در فوریه 2021 راه‌اندازی شد، اولین ETF بیت‌کوین جهان بود. این صندوق تحت نمادهای معاملاتی BTCC.B و BTCC.U در بورس تورنتو معامله می‌شود. این ETF به طور مستقیم بیت کوین نگهداری می‌کند و عملکرد آن به تغییرات روزانه قیمت ارز دیجیتال گره خورده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام این صندوق را به دلار کانادا یا دلار آمریکا بخرند.

صندوق مبادله‌ای بیت‌کوین 3iQ کوین‌شرز (کانادا)

نمونه دیگر، صندوق مبادله‌ای بیت‌کوین 3iQ کوین‌شرز است که در بورس تورنتو تحت نماد BTCQ برای واحدهای به دلار کانادا و BTCQ برای واحدهای به دلار آمریکا معامله می‌شود. همانند صندوق بیت‌کوین پرپاز، این ETF نیز به طور مستقیم بیت‌کوین نگهداری می‌کند و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد در معرض نوسانات قیمت آن قرار بگیرند.

صندوق مبادله‌ای بیت‌کوین جاکوبی اف‌تی ویلشیر (آمستردام)

این صندوق که تحت نظارت کمیسیون خدمات مالی گرنزی قرار دارد، تحت نماد معاملاتی BCOIN در بورس یورونکست آمستردام معامله می‌شود. این صندوق نماینده اولین ETF اسپات بیت‌کوین در اروپا است که پیش درآمدی بر معرفی محصول مشابه در بازار آمریکا به‌شمار می‌رود.

برخی از نمونه‌های ETFهای فیوچرز در آمریکا

صندوق مبادله‌ای آتی بیت‌کوین پروشرز (BITO)

صندوق راهبردی بیت‌کوین پروشرز که تحت نماد معاملاتی BITO معامله می‌شود نمونه‌ای از یک ETF آتی در فضای ارز دیجیتال است. این ETF در 19 اکتبر 2021 به عنوان اولین ETF مرتبط با بیت‌کوین در آمریکا معرفی شد. صندوق راهبردی بیت‌کوین پروشرز به طور مستقیم در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بلکه بر قراردادهای آتی بیت‌کوین تمرکز دارد.

صندوق مبادله‌ای راهبردی بیت‌کوین والکری (BTF)

این ETF نیز بر قراردادهای آتی بیت‌کوین تمرکز دارد. BTF به دنبال ارائه‌ی دسترسی به بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران در قالب وسیله سرمایه‌گذاری تنظیم‌شده‌تر و سنتی‌تر است بدون نیاز به خرید و ذخیره‌سازی مستقیم بیت‌کوین.

صندوق مبادله‌ای راهبردی بیت‌کوین وانک (XBTF)

این صندوق که مدت کوتاهی پس از BITO و BTF راه‌اندازی شد، دسترسی مشابهی به بیت‌کوین از طریق قراردادهای آتی فراهم می‌کند.

ETF بیت‌کوین: رویکرد راهبردی برای سرمایه‌گذاران نهادی

سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت‌کوین اغلب نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات پیچیده‌ای است، از جمله انتخاب ذخیره‌سازی و صرافی. در نتیجه، ETFهای بیت‌کوین این فرایند پیچیده را با تجمیع قراردادهای آتی ارز دیجیتال به فرمت ETF و ارائه‌ی دسترسی به ETF اسپات بیت‌کوین، تا حدودی ساده‌تر می‌کنند. 

این ساختار ETF ورود آسان‌تر به بازار را برای سرمایه‌گذاران نهادی فراهم می‌کند، بالقوه تقاضای بیت‌کوین را حفظ می‌کند و به سرمایه‌گذاران دروازه‌ای به سرمایه‌گذاران نهادی اصلی ارائه می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد نگهداری بیت‌کوین در هات والت‌های آسیب‌پذیر، با بیت‌کوین تعامل داشته باشند.  

خرید ETF بیت‌کوین: کدام پلتفرم‌ها و گزینه‌ها در دسترس هستند؟

ETFهای بیت‌کوین را می‌توان از طریق بروکرهای آنلاین مختلفی که دسترسی به اوراق بهادار استاندارد مانند سهام و اوراق قرضه نیز ارائه می‌دهند، خریداری کرد. در حالی‌که برخی از این بروکرها سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت‌کوین را ارائه می‌دهند، برخی دیگر معامله را به قراردادهای آتی بیت‌کوین محدود می‌کنند. 



در نتیجه، ETFها در بورس‌های سنتی از جمله بورس نیویورک و نزدک معامله می‌شوند. آن دسته از افرادی که به دنبال دامنه وسیع‌تری از ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری مستقیم در توکن‌های دیجیتال هستند، لازم است حسابی در یک صرافی ارز دیجیتال مانند بایننس یا کراکن باز کنند.  

مزایای ETF ارز دیجیتال 

ETFهای ارز دیجیتال ترکیبی از دسترس‌پذیری و دسترسی به ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران خرد و نهادی فراهم می‌کنند و سرمایه‌گذاران باید هنگام ارزیابی این وسیله سرمایه‌گذاری مالی، مزایا و معایب ETFهای ارز دیجیتال را در نظر بگیرند تا بر رویکردهای سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشند. 

دسترسی بدون مالکیت مستقیم ارز دیجیتال  

ETFهای ارز دیجیتال دسترسی به بازار ارز دیجیتال را بدون هزینه‌ها یا ریسک‌های اضافی مالکیت مستقیم فراهم می‌کنند. این شامل عدم پرداخت هزینه‌های نگهداری، هزینه سالانه کیف پول‌های دیجیتال امن و هزینه‌های تراکنش یا شبکه است.

کاهش هزینه‌ها و دردسرها 

ETFهای ارز دیجیتال راهی برای تنوع بخشیدن به دارایی‌ها بدون پرداخت هزینه‌ها و پیچیدگی‌های خرید و معاوضه توکن‌های انفرادی ارائه می‌دهند. 

افزایش امنیت برای سرمایه‌گذاران 

با توجه به سابقه هک‌ها در دنیای ارز دیجیتال، امنیت سرمایه موضوع نگران‌کننده‌ای می‌شود. ETFهای ارز دیجیتال سطحی از امنیت را فراهم می‌کنند که سرمایه‌گذاران فردی ممکن است مشکل در دستیابی به آن داشته باشند یا سلف کاستودی را بیش از حد خطرناک تشخیص دهند.  

یادگیری ساده‌شده

دانش پیچیده لازم برای ورود به حوزه ارز دیجیتال در کنار درک جنبه‌های فناورانه ارزهای دیجیتال می‌تواند مانع بزرگی برای اکثر سرمایه‌گذاران آینده باشد. بنابراین ETFهای ارز دیجیتال ورود به بازار ارز دیجیتال را ساده‌تر کرده و آن را برای سرمایه‌گذاران خرد و نهادی متوسط دسترس‌پذیرتر و امن‌تر می‌کنند.

معایب ETF ارز دیجیتال

با هر کاربرد یا وسیله سرمایه‌گذاری جدیدی که ارائه می‌شود، سطحی از ریسک یا معایبی نیز وجود دارد که ممکن است پس از عرضه آن ابزار مالی بروز کند. برخی از این معایب عبارتند از: 

فقدان مالکیت مستقیم

سرمایه‌گذاری در ETFهای ارز دیجیتال به مالکان سهام ETF مالکیت واقعی دارایی دیجیتال را اعطا نمی‌کند. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران از مزایای ماهیت غیرمتمرکز و ناشناس بودن ارزهای دیجیتال محروم می‌مانند. 

نوسان بازار

علی‌رغم ساده کردن معامله ارز دیجیتال، ETFهای ارز دیجیتال همچنان در معرض نوسانات شدید قیمت بازار ارز دیجیتال قرار دارند که ریسک‌های اضافی ایجاد می‌کند.  

ریسک خطای ردیابی

ممکن است ETFهای ارز دیجیتال همواره حرکت قیمت توکن‌های دیجیتال پایه را به دقت بازتولید نکنند، به ویژه آن‌هایی که بر قراردادهای آتی تکیه دارند. در حالی‌که ETFها قصد دارند حرکت قیمت توکن‌های دیجیتال پایه را ردیابی کنند. به دلایل مختلف عملکرد ETF ممکن است دقیقاً با حرکت واقعی قیمت ارزهای دیجیتال منطبق نباشد. خطای ردیابی بنابراین میزان هماهنگی ETF با دارایی ارز دیجیتالی که دنبال می‌کند را اندازه‌گیری می‌کند. 

هزینه‌های مدیریت بالاتر

ETFهای ارز دیجیتال غالباً نسبت هزینه به درآمد بالاتری نسبت به ETFهای سنتی به دلیل مدیریت فعال دارند.  

کلام پایانی

ETFها قصد دارند مسیرهای سرمایه‌گذاری تحت نظارت به بازار ارز دیجیتال ارائه دهند. این ETFها، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را ساده می‌کنند و مزایایی مانند کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت را فراهم می‌آورند؛ اما معایبی مثل نوسان بازار و هزینه‌های بالاتر نیز دارند. 

همزمان با تکامل بازار ارز دیجیتال، به نظر می‌رسد ETFها به کلید اصلی سرایت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به جریان اصلی تبدیل خواهند شد و دنیای مالی سنتی و دیجیتال را به هم متصل می‌کنند. 

منبع: CCN

سوالات پرتکرار

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.