ارز دیجیتال طلا چیست؟ ارز پکس گلد را از کدام صرافی ایرانی بخریم؟

طلای دیجیتال چیست؟ معرفی جدیدترین راه برای دور زدن تورم

طی سال‌های اخیر، تورم به عضو ثابت جامعه و اقتصاد ایران تبدیل شده است. مردم به‌طور طبیعی دائما به‌دنبال راهی برای فرار از دست این غول بی‌شاخ‌ودم هستند و یکی از بهترین راه‌ها، خرید طلاست. حتما شما هم با خرید سکه و طلای زینتی آشنا هستید اما این طلا بهترین راه برای سرمایه گذاری در بازار طلا نیست؛ ارز دیجیتال طلا یا توکن PaxG یا پکس گلد، رمزارز با پشتوانه طلا است که قیمت آن معادل طلای جهانی است و امروز علاوه بر معرفی، راه خرید آن در ایران را نیز آموزش خواهیم داد.

ارز دیجیتال طلا چیست؟

همچون دیگر رمز ارزها، ارز دیجیتال طلا نیز یک رمز ارز است. با این حال این ارز یک تفاوت بسیار بزرگ با دیگر ارزهایی مثل بیت کوین داشته و آن هم معادل بودن قیمت آن با قیمت جهانی طلاست. رمز ارز طلا شما را از نگرانی و استرس دزدیده شدن طلا رها کرده و این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون قرار گرفتن در معرض طلای فیزیکی آنرا خرید، نگهداری و ترید کنید. همچنین نگرانی خاصی نسبت به عدم نقدشوندگی طلا وجود نداشته و می‌توانید آنرا در هر لحظه‌ای از شبانه‌روز به فروش برسانید.

طلا
طی سال‌های اخیر امکان خرید طلا به‌صورن دیجیتالی فراهم شده است

همچنین طلا به‌صورت دیجیتال در بازارهایی مثل بورس وجود داشته و آنها را صندوق  ETF یا CFD طلا می‌نامند.

ارزهای دیجیتال متعددی وجود داشته که قیمت آنها با ارزش جهانی طلا یکسان بوده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. در واقع اینها در دسته ارز دیجیتال طلا قرار می‌گیرند که قیمت آن‌ها همواره برابر با قیمت طلا است.

بهترین ارز دیجیتال طلا کدام است؟

بنا به تحقیقات ما در تیم توکن باز، از بین ۱۷ هزار ارز دیجیتال موجود در سرتاسر جهان تنها ۲ ارز با پیوند بسیار قوی با قیمت طلا وجود دارد. این دو ارز Paxos (PAXG) و Tether Gold (XAUT) نام داشته و توسط شرکت‌های معروف و با سابقه صادر می‌شوند. همچین این ارزها حجم معاملات مناسبی دارند. دیگر رمز ارزهای منطبق بر طلا علاوه بر نقدینگی پایین، از داشتن تیم توسعه‌دهنده‌ی مناسب نیز بهره‌مند نبوده و بهتر است از آنها دوری کنید. البته میان این دو PAXG یا ارز دیجیتال پکس گلد، پشتوانه بهتر و مطمئن‌تری دارد.

1- ارز دیجیتال پکس گلد (PAXG)

در زمان نگارش این مقاله، پکسوس گلد بزرگ‌ترین طلای دیجیتال است و بیش‌ترین حجم معاملات در بین این دسته از رمز ارزها را دارد.

پکسوس گلد
پکسوس گلد بیش‌ترین حجم معاملات بین توکن‌های متصل به طلا را دارد

بنا به وایت پیپر رسمی این پروژه، هر توکن  PAXG معادل یک انس طلای فیزیکی است. همچنین اگر کسی معادل یک شمش PAXG دراختیار داشته باشد نیز می‌تواند با مراجعه به شرکت آنرا بازخرید کرده و یک شمش طلای فیزیکی بگیرد.

بهترین قیمت خرید طلا

یکی از برترین مزایای پکسوس گلد این است که می‌توان مالکیت آنرا به واحدهایی تا 18 رقم اعشار تقسیم کرد. بدین صورت هر فردی با هر مقدار سرمایه قادر به خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا خواهد بود. همچنین شایان ذکر است بدانید این رمز ارز روی شبکه‌ی اتریوم و الگوریتم ERC-20 فعالیت می‌کند.

 لازم است بدانید که شرکت مادر PAXG یعنی Paxos Trust Company تحت نظارت کامل دپارتمان خدمات مالی نیویورک یعنی NYDFS فعالیت کرده و بالاترین استانداردهای قانونی را رعایت می‌کند.

2- تتر گلد (XAUt)

حتما تاکنون اسم تتر یا USDT به گوش شما خورده است.شرکت صادر کننده ارز دیجیتال تتر و ارز دیجیتال طلای تتر یکی است و اگر به تتر اطمینان دارید، با همان میزان می‌توانید به تتر گلد نیز اطمینان داشته باشید. چرا که هردوی آنها توسط Tether Limited Inc صادر می‌شوند. تتر گلد روی شبکه‌های اتریوم و ترون عرضه شده و بر اساس استانداردهای ERC-20 و TRC-20 فعالیت می‌کند. همچون پکسوس گلد، قیمت تتر گلد نیز معادل یک ارزش جهانی یک انس طلاست.

تترگلد
تترگلد از سوی شرکت مادر رمز ارز USDT صادر می‌شود

با خرید هر میزانی از این رمز ارز، شرکت تتر لیمیتد همان اندازه طلای فیزیکی خریداری کرده و شماره سریال منحصر به فرد، وزن و عیار XAUt را به سرمایه‌گذار اعلام می‌کند.

شناسایی بهترین فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال و کسب سود مطمئن

بنا به مستندات رسمی، هولدرهای XAUt می‌توانند در هر زمانی از شبانه‌‎روز جزئیات مربوط به طلای خود را از طریق وب‌سایت این شرکت بررسی کنند.

همچنین کاربران می‌توانند درخواست بازخرید طلای دیجیتال خود را ارائه کرده و همان اندازه طلای فیزیکی دریافت کنند. صرافی‌های بسیاری این ارز را لیست کرده و می‌توانید آنرا با خیالی آسوده خریداری کنید.

ارز دیجیتال طلا را از کدام صرافی بخریم؟

لیست صرافی‌های ارز دیجیتال که معاملات ارز دیجیتال پکس گلد را پشتیبانی می‌کنند.
لیست صرافی‌های ارز دیجیتال که معاملات ارز دیجیتال پکس گلد را پشتیبانی می‌کنند.

تصویر بالا لیست صرافی‌های ارز دیجیتال که از معاملات ارز دیجیتال پکس گلد پشتیبانی می‌کنند را نشان می‌دهد. با مراجعه به این صفحه می‌توانید بهترین قیمت خرید ارز دیجیتال پکس گلد را در لحظه مشاهده کنید. در این صفحه همچنین فرصت‌های آربیتراژ این ارز دیجیتال را می‌توانید مشاهده کنید. والکس، ایرانیکارت، تترلند، آبان تتر، سینا تتر، هلواکس، توایکس، او ام پی فینیکس، کوین کده و رمزینکس صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی هستند که می‌توانید این ارز دیجیتال را از آن‌ها خریداری کنید.

مزایای طلای دیجیتال

در این بخش به بیان مزایای ارز دیجیتال طلا در مقایسه با طلای فیزیکی می‌پردازیم.

اولین مزیت طلای دیجیتال، قابلیت انتقال و معامله‌ی آنها در هر زمان و هر مکان است. این توکن‌ها روی استاندارد ERC-20 ساخته شده و به همین دلیل به‌راحتی قابل انتقال و معامله در چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز هستند.

دومین مزیت، بخش‌پذیری این ارزهای دیجیتال است. می‌توان طلاهای دیجیتال را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرده تا هرکسی با هر میزان سرمایه روی طلا سرمایه‌گذاری کند. این ویژگی زمانی جالب و کاربردی می‌شود که ربع سکه به سطح 10 میلیون تومان رسیده و بسیاری از مردم قدرت خرید آنرا ندارند.

۵ توصیه مهم برای سال ۲۰۲۳؛ معرفی بهترین استراتژی ترید بازار ارز دیجیتال

سومین مزیت، عدم نگرانی بابت به سرقت رفتن طلا است. طلای دیجیتال در کیف پول رمز ارزی شما بوده و برخلاف طلای فیزیکی هیچ‌گونه نگرانی بابت به سرقت رفتن آن وجود ندارد و می‌توانید آنرا در هر زمانی از شبانه‌روز جابه‌جا کنید. طلای دیجیتال را می‌توان از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خریداری کرد.

پس به صورت خلاصه می‌توان مزایای خرید ارز دیجیتال طلا در مقایسه با طلای فیزیکی را اینطور گفت:

  • ارز دیجیتال طلا در کیف پول شما ذخیره خواهد شد در حالی که طلای فیزیکی را باید در مکانی امن نگهداری کنید
  • انتقال و معامله ارز دیجیتال طلا در هر زمان و مکانی و به صورت دیجیتال امکان‌پذیر است. در حالی که طلای فیزیکی را صرفا در بازار فیزیکی طلا می‌توانید خرید و فروش کنید.
  • بخش پذیر بودن ارز دیجیتال طلا این امکان را به شما می‌دهد که با هر سرمایه‌ای بتوانید طلا بخرید. این در حالی است که در مورد طلای فیزیکی این وسعت بخش پذیری وجود ندارد و حداقل سرمایه برای ورود به این بازار عمدتا بالاست.

معایب ارز دیجیتال طلا چیست؟

همچون تمامی دارایی‌ها، طلای دیجیتال نیز معایبی دارد. این دارایی‌ها یک محصول مشتقات هستند و خریداران در بسیاری از پروژه‌ها مالکیت مستقیمی روی طلایی که به توکن آنها متصل شده ندارند. اگرچه این موضوع درمورد PAXG و XUAt صدق نکرده و شما به‌طور کامل و مستقیم مالک طلای خود هستید.

علاوه بر این، پروژه‌های طلای دیجیتال به خدمات متمرکزی متکی بوده و از دست سرمایه‌گذاران خارج هستند. این خدمات متمرکز به‌عنوان پشتوانه‌ی توکن‌ها عمل کرده و کنترل کامل را در اختیار دارند.

سومین عیب، فعالیت این دسته از توکن‌ها روی استاندارد ERC-20 است. شبکه‌ی اتریوم هزینه گس (کارمزد) بالایی داشته و برای انجام هر تراکنش باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید. با این حال شاید با پیشرفت و توسعه‌ شبکه‌ی اتریوم، این مشکل نیز برطرف شود.

چهارمین عیب، حجم معاملات بسیار کم‌تر نسبت به بازار طلای سنتی است. این ارزهای دیجیتال بازار بسیار کوچک‌تری نسبت به قراردادهای طلای فیزیکی داشته و راه زیادی تا برطرف شدن این فاصله وجود دارد.

پس به صورت خلاصه معایب ارز دیجیتال طلا را می‌توان به این شکل گفت:

  • کارمزد خرید و فروش طلا روی شبکه اتریوم یکی از محدودیت‌هاست.
  • حجم معاملات ارز دیجیتال طلا در مقایسه با بازار طلای فیزیکی پایین‌تر است.
  • به دلایل تحریم، برای ما ایرانیان امکان بلوکه شدن حساب و عدم انتقال ارز دیجیتال طلا وجود دارد.
  • مشکلات مربوط به نگهداری کلید خصوصی کیف پول و کار با شبکه‌های بلاکچین و ارسال و دریافت تراکنش، نیاز به دانش کافی دارد

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، توکن‌های زیادی مبتنی بر طلا وجود داشته اما در توکن باز به شما توصیه می‌کنیم که فقط دو توکنی که بالاتر معرفی کردیم را انتخاب کنید. طلای دیجیتال راه زیادی برای پیشرفت داشته و هنوز بسیاری از مردم با آنها آشنایی ندارند. تجربه‌ی شما همراهان توکن باز از سرمایه‌گذاری روی این ارزها چیست؟ لطفا ایده‌ها و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «طلای دیجیتال چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: CryptoPotato

سوالات متداول

ارز دیجیتال طلا چیست؟

در واقع طلای دیجیتال یک نوع رمز ارز است. قیمت ارز دیجیتال طلا معادل قیمت لحظه‌ای قیمت طلا در جهان است و قیمت آنها با قیمت طلا جابه‌جا می‌شود.

بهترین ارز دیجیتال طلا چیست؟

دو ارز دیجیتال PAXG و XAUt برترین طلاهای دیجیتال هستند و می‌توانید با خیالی آسوده روی آنها سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای طلای دیجیتال چیست؟

بخش‌پذیری به قسمت‌های کوچک‌تر، قابلیت انتقال و معامله در هر زمان و مکان و عدم نگرانی بابت به سرقت رفتن طلا مهم‌ترین مزایای طلای دیجیتال هستند.

معایب طلای دیجیتال چیست؟

هزینه کارمزد بالا در تراکنش‌ها، حجم معاملات پایین‌تر نسبت به طلای فیزیکی و متمرکز بودن خدمات از مهم‌ترین معایب طلای دیجیتال هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.