فیات در ارز دیجیتال چیست و معایب و مزایای آن کدام است؟

فیات در ارز دیجیتال

آیا می دانید فیات در ارز دیجیتال چیست؟ آیا از مزایا و معایب ارز فیات مطلع هستید؟

دوستان و هموطنان عزیزی که قصد دارند در بازار ارز دیجیتالی که امروزه سر و صدای زیادی به پا کرده است فعالیت کنند، باید با اصطلاحات و مفاهیم زیادی که در این بازار به کار می روند، آشنا شوند تا بتوانند فعالیت مناسبی در این عرصه داشته باشند.

از این رو همکاران ما در وب سایت توکن باز تصمیم گرفتند که مطالبی را در این راستا برای شما عزیزان تهیه کنند تا به کمک آنها بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

پس اگر قصد دارید که در این زمینه اطلاعاتی به دست آورید و با فیات در ارز دیجیتال آشنا شوید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فیات در ارز دیجیتال چیست؟

به صورت کلی ارز فیات به پول بدون پشتوانه گفته می شود که مانند دلار آمریکا یک پول قانونی است و ارزش آن بر اساس دولت صادر کننده ی آن تعیین می شود و ارزش آن به کالای فیزیکی هیچ ارتباطی ندارد.

پول فیات جایگزینی برای استاندارد طلا و پول کالایی است و بسیاری از کشور ها از پول فیات برای سرمایه گذاری و یا سپرده گذاری های خود استفاده می کنند.

تاریخچه پول فیات چگونه است؟

تاریخچه ایجاد پول فیات به قرن های گذشته باز می گردد که در کشور چین شخصی به نام سیچوآن تصمیم گرفت تا پول کاغذی را چاپ کند. سرانجام در قرن یازدهم او به انجام این کار پرداخت و پول کاغذی را به چاپ رساند.

در زمان پیدایش پول فیات ابتدا از آن تنها برای مبادله طلا، نقره و ابریشم استفاده می شده است اما پس از مدتی شخصی به نام قوبلای خان در چین بر روی کار آمد و به راه اندازی سیستم ارزی فیات در قرن سیزدهم اقدام کرد.

سپس در قرن 17 ام پول فیات به کشور های اروپایی مانند: اسپانیا، هلند و سوئد راه پیدا کرد و دو قرن بعد از آن یعنی در قرن نوزدهم، فرانسه و مستعمره ی سیزده گانه آمریکا نیز از این سیستم استفاده کردند و سرانجام در قرن بیستم پول فیات به عنوان یک مقیاس جهانی معرفی گردید.

مزایا و معایب پول فیات چیست؟

پول فیات با مزایا و معایبی همراه است که بسیاری از متخصصین در این زمینه به وجود مزایا و معایب آن به شرح زیر معتقد هستند:

  1. پول فیات هیچ تاثیری از کمیابی کالاها و یا دارایی های فیزیکی نمی گیرد.

2. به کمک پول فیات این قابلیت در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار می گیرد تا نسبت به بحران های اقتصادی در جامعه انعطاف کافی داشته باشند زیرا پول فیات از قابلیت واکنش پذیری برخوردار است.

3. پول فیات قابل مبادله به صورت بین المللی است و می توان آن را در بسیاری از کشور ها در سراسر جهان مبادله کرد. انجام این کار باعث شده است تا فرم قابل قبولی از پول برای مبادلات وجود داشته باشد.

4. پول فیات به هیچ گونه نگهداری و مراقبت و محافظت نیاز ندارد و مانند طلا در این زمینه نیست و این مساله یکی از مزیت های پول فیات به حساب می آید.

5. پول های فیات هیچ گونه ارزش ذاتی ندارند و دولت ها به این واسطه می توانند بدون هیچ چیزی به خلق پول بپردازند و در این شرایط امکان سقوط اقتصادی یک کشور وجود دارد.

6. این پول از سابقه تاریکی برخوردار است. زیرا در طول تاریخ پیاده سازی این سیستم باعث سقوط نظام های مالی شده است و نشان می دهد که استفاده از این سیستم مالی خطرناک است.

تفاوت و شباهت پول فیات با ارز دیجیتال چیست؟

پول فیات و ارز دیجیتال هر دو دارای پشتوانه فیزیکی هستند و این مساله تنها وجه شباهت این دو نوع پول است. در خصوص تفاوت های میان این دو باید گفت که پول فیات توسط دولت ها و بانک مرکزی تحت کنترل قرار می گیرد اما ارز های دیجیتالی از ماهیت غیر متمرکز برخوردار هستند.

از دیگر تفاوت موجود در بین این دو باید به تفاوت در خصوص حصول پول جدید اشاره کرد. به عنوان مثال: بیت کوین که از بهترین ارزهای دیجیتالی است بدون هیچ پایه و اساسی به وجود می آید و از عرضه و تعداد سکه محدودی برخوردار است. در حالی که پول فیات در کنترل بانک ها قرار گرفته است. برخلاف ارزهای دیجیتالی که به هیچ مرزی محدود نمی شوند، پول های فیات این گونه نیستند و برگشت پذیر می باشند.

بازار ارز دیجیتالی که در آن ارز دیجیتال مبادله می شود، در مقایسه با بازار سنتی که در آن پول فیات رد و بدل می شود، بسیار پر نوسان تر است و این مساله یکی از مسائلی است که باعث شده تا سرعت فراگیر شدن این ارز ها کمتر شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.