فراکتال (Fractal) چیست؟ کاربرد این روش در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور فراکتال چیست؟

تصور کنید ماشینی چرخ و لاستیک نداشته باشد، آیا این خودرو قادر به حرکت خواهد بود؟ قطعا خیر. اندیکاتورها دقیقا چنین نقشی را در تحلیل تکنیکال ایفا می‌کنند. این ابزارهای دوست‌داشتنی کاربرد زیادی در ترید داشته و بی‌شک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. امروز اینجا هستیم تا یکی دیگر از مهم‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال یعنی اندیکاتور فراکتال را به شما معرفی کنیم. با ما باشید تا طی 5 دقیقه با یکی از بهترین اندیکاتورهای جهان آشنا شوید.

فراکتال (Fractal) چیست؟

بهترین پاسخ به سوال اندیکاتور فراکتال چیست این است که اندیکاتور بر اساس یک الگوی قیمت ساده تشکیل شده که اغلب در بازارهای مالی دیده می‌شود. در لغت، فراکتال به‌معنای یک الگوی هندسی تکرارشونده است که در کلیه تایم‌فریم‌ها تکرار شده و پس از آن فراکتال ایجاد می‌شود.
فراکتال نقاط عطف بالقوه را در نمودار جدا کرده و پس از آن با رسم چند فلش، وجود یک الگو را نمایانگر می‌کند. فراکتال صعودی در بازار گاوی نشان‌گر افزایش قیمت است. برعکس دیده شدن فراکتال نزولی در بازار خرسی به‌معنای کاهش قیمت بیشتر است. همچنین فراکتال‌های صعودی با فلش رو به پایین و فراکتال‌های نزولی با فلش رو به بالا مشخص می‌شوند.

به بیان دیگر، فراکتال‌ها شاخص‌هایی در نمودارها هستند که نواحی معکوس را در بازار تعیین می‌کنند. تریدرها معمولاً از فراکتال استفاده کرده تا در مورد حرکت آتی قیمت به نتیجه برسند. در نهایت، Fractal هنگامی ایجاد می‌شود که الگوی قیمت خاصی روی نمودار اتفاق پدیدار شود.

مثالی از خروجی اندیکاتور فراکتال

فراکتال را چطور شناسایی کنیم؟

اندیکاتور فراکتال از 2 مدل صعودی و نزولی تشکیل شده است. هرکدام از این مدل‌ها در شرایط خاصی ایجاد شده که در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم.

فراکتال صعودی

مثالی از فراکتال پایین یا نزولی
Fractal

فراکتال صعودی زمانی تشکیل می‌شود که یک ساختار 5 کندلی وجود داشته باشد. بدین صورت کندل میانی کف قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر کندل‌ها ایجاد کرده باشد. همچنین دو کندل اول نزولی بوده و دو کندل آخر نیز صعودی باشند. در واقع فراکتال صعودی زمانی رخ می‌دهد که یک نقطه کم (نزول مقطعی) با دو شمع کم‌ارتفاع‌تر ولی در بالای آن وجود داشته باشد.

فراکتال نزولی

مثالی از فراکتال صعودی یا بالا
Fractal

همچون فراکتال صعودی، فراکتال نزولی نیز از 5 کندل تشکیل شده است. بدین صورت کندل میانی سطح قیمتی بالاتری دارد. همچنین دو کندل اول صعودی بوده و دو کندل پایانی نزولی هستند. در واقع فراکتال‌های نزولی هنگامی ایجاد می‌شوند که یک سقف قیمتی مقطعی (صعود مقطعی) با دو پله سایه (شَدو، فتیله) با صعود کمتر وجود داشته باشد.

اندیکاتور فراکتال و الگوهای نموداری چه تفاوتی دارند؟

چیزی که الگوی فراکتال را منحصربه‌فرد می‌کند توانایی این الگوی قیمتی در تشخیص و شناسایی روند قیمت است. فراکتال‌ها تنها 5 کندل متفاوت هستند. از سوی دیگر الگوهای نموداری محدود به پنج نوار قیمتی نبوده و شمایل مختلفی دارند. همچنین الگوهای مختلف، تفاوت زیادی با اندیکاتور فراکتال از نظر کاربرد دارند. اگرچه بعضی از نرم‌افزارها، الگوهای نموداری را بر روی نمودار نشانه‌گذاری می‌کنند، اما بیشتر تحلیل‌گران به‌صورت دستی اندیکاتور فراکتال را ایجاد کرده و از آن استفاده می‌کنند.

الگوی فراکتال چه محدودیت‌هایی دارد؟

یک از اساسی‌ترین مشکلات فراکتال این است که بیشتر از حدمعمول در نمودار مشاهده می‌شود. سیگنال‌های کشف شده از اندیکاتور فراکتال همیشه هم تاثیرگذار نبوده و بهتر است پیش از اعتماد به آنها، سیگنال را با استفاده از دیگر اندیکاتورها نیز بررسی کنید. علاوه‌بر این برای کم کردن تعداد سیگنال‌های تولید شده از سوی فراکتال می‌توانید نمودار را در تایم فریم‌های بالاتر بررسی کنید. هرچه مدت زمان نمودار طولانی‌تر باشد، سیگنال کمتری تولید شده و دقت سیگنال‎‌ها افزایش پیدا می‌کند.

همچنین بهتر است فراکتال را در چند تایم فریم مختلف ترسیم کنید. اینکار نیز منجر به افزایش دقت سیگنال تولیدی می‌گردد. علی‌رغم تمامی ضعف‌ها، اندیکاتور Fractal کاربرد زیادی در تعیین و تشخیص جهت بازار دارد.

شاخص فراکتال به ما چه میگوید؟

اندیکاتور فراکتال، بیان‌گر تغییر روند است. فراکتال‌ها به طور کلی نشانگر شکل یو U هستند و همین موضوع یکی از نشانه‌های تغییر روند است. یک فراکتال نزولی موجب می شود که قیمت به سوی بالا و سپس به سوی پایین میل کند و یک وارون بزرگ پدید آید. از سوی دیگر یک فراکتال صعودی زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حال ریزش باشد و پس از آن افزایش یابد. بدین صورت مجددا یک U شکل می‌گیرد.

اندیکاتور فراکتال را چگونه محاسبه کنیم؟

برای محاسبه اندیکاتور فراکتال مراحل زیر را طی کنید. توجه داشته باشید که این اندیکاتور بیشتر از ریاضیات با دقت بینایی ارتباط دارد.

  1. یک نقطه از کف یا سقف قیمت در نمودار را جدا کنید.
  2. اگر دو کف بالاتر از سمت چپِ اوج قیمت یا دو سقف پایین‌تر از سمت چپِ کف قیمت وجود داشت یعنی احتمالا الگوی فراکتالِ خود را پیدا کرده‌اید. با این حال برای تکمیل اندیکاتور به دو کندل دیگر در سمت راست نیاز دارید.
  3. اگر دو سقف پایین‌تر بعد از سقف قیمت رخ داد یعنی فراکتال نزولی تکمیل شده است. همچنین اگر دو کف بالاتر بعد از کف قیمت ایجاد شد یعنی فراکتال صعودی کامل شده است.

سخن پایانی

اندیکاتور فراکتال کاربرد زیادی داشته اما بهتر است از آن در کنار دیگر اندیکاتورها و الگوها استفاده کنید. نظر شما همراهان توکن باز نسبت به این اندیکاتور چیست؟ آیا از این اندیکاتور در ترید و تحلیل‌های خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

سوالات متداول

  • اندیکاتور فراکتال چیست؟

اندیکاتور فراکتال یک الگوی قیمت ساده است که برمبنای 5 کندل تشکیل می‌شود.

  • اندیکاتور فراکتال و الگوهای نموداری چه تفاوتی دارند؟

اندیکاتور فراکتال از 5 کندل منحصربه‌فرد تشکیل شده اما الگوهای نموداری شمایل و اهداف متفاوتی دارند.

  • اندیکاتور فراکتال چقدر تاثیرگذار است؟

سیگنال‌های ساخته شده با اندیکاتور فراکتال تاثیر مناسبی دارند اما بهتر است از دیگر اندیکاتورها و الگوها برای بررسی قدرت سیگنال استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.