نماد سایت توکن باز

هاوینگ در جهان ارز دیجیتال به چه معناست؟

5ea25bb1996fb63c71883399 Bitcoin Halving Article SwissBorgMain 1600x800

5ea25bb1996fb63c71883399 Bitcoin Halving Article SwissBorgMain 1600x800

در دو مبحث قبلی با موضوعات استخراج ارز دیجیتال و استخر استخراج مفاهیم آن آشنا شدیم .ضمن آنکه تیم توکن باز تصمیم بر آن دارد تا کاربران را با مفاهیم دنیای ارز دیجیتال آشنا کند، پس تصمیم برآن شد که در این مقاله به مبحث هاوینگ یا پاداش استخراج رمز ارزها بپردازیم.

مفاهیم کلی :

هاوینگ (Halving) چیست؟

کلمه ی هاوینگ از بخش اول کلمه ی انگلیسی آن HALF که به معنی نیمه یا نصفه تلقی می شود، گرفته شده است. اما هاوینگ در دنیای ارز دیجیتال به معنای نصف شدن جوایز یا پاداش در استخراج هر بلاک تلقی می شود.

هاوینگ در دنیای ارز دیجیتال

علت به وجود آمدن هاوینگ چیست؟

برای آنکه بدانیم چرا پاداش استخراج همیشه یکسان نمی ماند. باید این موضوع را در حیطه ی عرضه و تقاضا بررسی کرد. اگر کوین ها به راحتی در استخر ها توسط ماینر ها، ماین شوند و هیچگونه حد و مرزی برای ماین کردن ایجاد نشود، مقدار زیادی بیت کوین یا ارز های استخراج شده دیگر در گردش به وجود می آید که دارای قیمت بسیار پایینی خواهند بود.

علت اصلی به وجود آمدن هاوینگ کنترل تورم می باشد.

هاوینگ چه زمانی اتفاق می افتد؟

به طور متوسط در هر ساعت 6 بلاک رویت می شود. و پیشامد هاوینگ ارز بیت کوین ، بعد از هر 210 هزار بلوک اتفاق می افتد. پس به طور دقیق نمیتوان گفت هاوینگ کی رخ می دهد. اما به طور تقریبی و میانگین هر 4 سال یک بار رخ می دهد. رخداد هاوینگ مربوط به زمان نمی شود و صرفا زمانی محاسبه می شود که تعدادی بلاک ها به این زنجیره افزوده شده باشد.

هاوینگ در دنیای ارز دیجیتال

تاثیر هاوینگ بر تصمیمات معامله گرها

مبحث هاوینگ بیشتر بر روی بیت کوین تمرکز دارد. بیت کوین بازار داغ تری نسبت به دیگر ارز ها دارد پس معالمه گران و سرمایه گذاران فعالی نیز دارد. سرمایه گذاران بیت کوین می توانند هولدر باشند یعنی به صورت بلند مدت اقدام به نگهداری بیت کوین می کنند و با نوسانات به سمت فروش بیت کوین هجوم نمی برند.

برعکس هولدر ها معامله برای تریدر ها فرق دارد. بیشتر کاربران پس از رخداد هاوینگ به انتظار تغییر چشمگیر بیت کوین و صعودی شدن آن هستند.

با این دیدگاه کاربران و معامله گران قبل از رخداد هاوینگ ،اقدام به خرید بیت کوین می کنند تا پس این رخداد به سود نسبی برسند و از دور معاملات خارج شوند.

اگر پس از رخداد هاوینگ قیمت بیت کوین صعودی شود ،معامله گر ها با توجه به سود عایدی خودشان از این گردونه کنارگیری کرده و اقدام به فروش بیت کوین می کنند. که در روند قیمتی بیت کوین تاثیر گذار خواهد بود.

اما باید خاطر نشان شد چنانچه پس از این رخداد ،قیمت بیت کوین باز هم ثابت بماند ،سرمایه گذاران یا معامله گران از گردونه ی معاملات خارج می شوند. که این مسئله باعث افت قیمت و نزولی شدن قیمت بیت کوین برای یک بازده زمانی حتی کوتاه هم می شود.

هاوینگ در دنیای ارز دیجیتال

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین در بین سالهای 2012، 2016 و 2020 و تاثیرگذاری آن بر قیمت بیت کوین ،یکی از پر جنجالترین موضوعات در حوزه ی هاوینگ بر اساس قیمت بیت کوین محسوب می شود.

در طی این سالها شاهد HALF یا نصف شدن جوایز استخراج رمز ارز بیت کوین بوده ایم. که همین روند باعث صعودی شدن ارزش بیت کوین شد.

کاربران عرصه ی ارزدیجیتال معتقدند که بیت کوین و ارزش آن همیشه بسته به میزان عرضه و تقاضای این ارز در بازار بوده است ،که موج صعودی یا نزولی قیمت بیت کوین بر همین اساس استوار است.

با این دیدگاه ،کاربران چنین می پندارند که با پدید آمدن هاوینگ و نزولی شدن قیمت بیت کوین، روندی صعودی و چند برابری مجدد در آینده ی این ارز، پس از رخداد هاوینگ بعدی خواهد بود.

در سویی دیگر ،برخی صاحب نظران بر این باورند که که رابطه ای میان کاهش عرضه و صعود ارزش بیت کوین، نیست.

آنان معتقدند این موضوع که با کاهش عرضه قیمت بیت کوین افزایش و روند صعودی می یابد، یک باور غلط میان عموم جامعه است، و این کاربران و معامله گران در این حوزه هستند که با تاثیر پذیرفتن از اخبار و حواشی پیرامون، باعث افزایش ارزش قیمتی بیت کوین می شوند و پیشامد هاوینگ تاثیر بسزایی ندارد.

نقش هاوینگ در حفظ ثبات بیت کوین

موضوع هاوینگ را با هر دیدگاهی بررسی کنیم خواهیم دید که تاثیر آن بر بیت کوین دارای اهمیت است. با توجه به بررسی های به عمل آمده بر روی هاوینگ بیت کوین ،می توان اذعان داشت که هاوینگ بعدی میتواند انقلابی چشمگیر در روند قیمت بیت کوین باشد.

با تمامی آنچه گفته شد باید به این نتیجه برسیم که هاوینگ برای بیت کوین نقشی اصلی و ریشه ای مانند، در حفظ ارزش و ثابت نگه داشن این ارز در طولانی مدت را ایفا می کند. و خلاف جهت سیاست های پولی و بانکی که با نشر پول در جامعه باعث ایجاد تورم و از دست دادن ارزش پول می شوند ،هاوینگ به دنبال کاهش تورم و ثبات ارزش ارز می باشد.

هاوینگ در دنیای ارز دیجیتال

فلسفه ی هاوینگ

اصلی ترین و اساسی ترین فلسفه ی هاوینگ که جز قانون کلی، مسلط بر همه ی بازارهای مالی است میتوان عرضه و تقاضا عنوان کرد.

فلسفه ی این پروسه به نقل قول از ویتالیک بوترین :

فلسفه ی هاوینگ بر پایه ی کنترل تورم بنا شده است. یکی از اشتباهات ارزهای فیات که تحت اختیار و کنترل بانک مرکزی قرار دارد، این بود که با نشر و چاپ بیش از حد ارزهای فیات، باعث ایجاد تورم در جامعه و کاهش ارز دولتی طبق قانون عرضه و تقاضا دانست.

بیت کوین مغایر با ارزهای رایج دیگر طوری برنامه ریزی شده که همانند یک کالای ارزشمند است و موجودی آن محدود است و یک وسیله برای تبادل محسوب می شود.

” حرف پایانی “

در این مقاله سعی کردیم به تمام سوالات کاربران توکن باز در مبحث هاوینگ پاسخ دهیم .باید بگویم اگر رخداد هاوینگ نبود بیت کوین ارزش و استواری حال حاضر را نداشت و به خاطره ها سپرده می شد. و خلق این موضوع توسط ساتوشی ناکاموتو را می توان یکی از اساسی ترین رکن های بیت کوین برشمرد.

خروج از نسخه موبایل