استخر استخراج چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

4edited 1

در مقاله قبلی با مبحث استخراج یا ماینینگ آشنا شدیم. همچنان که می دانید گستردگی این مقوله بسیار زیاد است تیم توکن باز تصمیم گرفت در این مقاله مبحث استخر را برای کاربران تشریح کند تا هرگونه ابهام و سوالاتی که ذهن کاربران را به خود مشغول کرده را رفع کند.

مفاهیم کلی :

استخر یا Mining Pool

استخر محلی مجازی است که ماینر ها به صورت شبکه ای برای حل و محاسبه یک بلاک گرد هم می آیند و به استخراج می پردازند. هر ماینر به اندازه مشارکت در استخر پاداش دریافت می کند. به طور مثال: اگر منبع محاسباتی قوی و قدرتمندی داشته باشید بیشتر در روند حل بلاک مشارکت می کنید و در نتیجه عمل محاسبه زودتر انجام می شود، بنابراین پاداش شما با توجه به مشارکت شما متغیر خواهد بود.

استخر استخراج ارز دیجیتال
استخر استخراج ارز دیجیتال

فرق کلود مانینگ با استخر استخراج

کلود ماینینگ یا استخراج ابری با استخر استخراج تفاوت بسیاری دارد، تفاوت به معنای آنکه در استخر، جمعی از ماینر ها وجود دارند که به حل بلاک می پردازند و به میزان مشارکت در حل مسائل پاداش دریافت می کنند. حال آنکه سرویس های کلود ماینینگ سرویسی هستند که افراد با خرید هَش ریت یا منابع پردازشی از آنها توانایی دریافت پاداش استخراج را دارند.

روش های پرداختی استخرهای استخراج

پیش از آنکه روش های پرداختی پاداش های استخر را بیان کنیم باید بدانیم سهام چیست و رابطه ی آن با استخر چگونه است؟ به بیان ساده تر می توان گفت; سهام به دارندگان استخر اجازه می دهد سهم یک ماینر در فعالیت هش را حساب کند و این سهم در همکاری و مشارکت حل یک بلوک است، همچنین سهام ها قابل رویت نیستند و صرفا توسط استخرهای داخلی استفاده می شوند.

که در ذیل به چند روش آن اشاره میکنیم.

استخر استخراج ارز دیجیتال
استخر استخراج ارز دیجیتال

پرداخت به روش PPS

در این روش پرداختی ماینر به میزان کارکرد و توان، در پردازش و حل بلوک که در تحت اختیار استخر قرار می دهد سهم دریافت می کند. در این نوع پرداخت درآمد استخر در کارمزد ماینر تاثیری ندارد و ماینر کارمزد خود را بدون در نظر گیری سود یا ضرر شبکه دریافت می کند.

پرداخت به روش Proportional

در این نوع پرداخت سهم دستگاه ماینر شما به تعداد بلاک هایی که در استخر مورد نظر در یک روز حل می شود، بستگی دارد و چنانچه استخر شرایط پیش روی خوبی را در روز برای حل بلاک نداشته باشد بر خلاف روش قبل کارمزد شما هم تحت تاثیر قرار می گیرد ضمن آنکه هر چه تعداد کاربرها در استخر بیشتر باشد به مراتب کارمزد حاصله از این روش کمتر هم خواهد شد.   

پرداخت به روش Score-based

در این نوع پرداخت به مقدار مشارکت و فعالیت هر ماینر مزیتی تعلق می گیرد و برمبنای آن مزیت هر روز مقدار درآمد هر ماینر حساب و واریز می شود. ضمن آنکه در این روش داشتن سابقه ی فعالیت نیز مزیت محسوب می شود، به محض استخراج هر بلاک سود ماینر به حساب کاربر واریز می شود.

پرداخت به روش PPLNS

در این روش پرداخت سهم ماینر برمبنای درصد مشارکت و همکاری در قیاس با کل سهام پرداخت می شود. زمان پرداخت نیز با زمان استخراج یک بلاک به طور تقریبی یکسان است و بخشی از آن به شانس هم بستگی دارد. به عبارتی دیگر در روش پرداخت PPLNS که سود ماین کردن به تعداد آخرین سهامی که در پیدایش بلاک سهیم بوده اند، پرداخت می شود.

یعنی سود تنها زمانی پرداخت می شود که از همکاری شما بلاکی حل شده باشد. به عنوان مثال اگر N هزار باشد، هنگامی که بلاک جدید ایجاد شود پاداش استخراج تنها به یک هزار سهام آخر داده می شود. اصولاً مقدار N را 2 برابر سختی شبکه در نظر می گیرند.

این روش به شانس استخر در پیدایش بلاک نیز وابسته است. در این روش ریسک بیشتری برای استخراج کنندگان به همراه خواهد داشت، اما امکان اینکه به سود بیشتری دست پیدا کنند نیز وجود دارد.

استخرهای استخراج عمومی و خصوصی

با تنگاتنگ شدن عرصه رقابت در میان ماینر ها و ورود کاربران بیشتر به سوی استخرها، و همچنین جایگزینی استخر به جای فعالیت انفرادی شاهد روی کار آمدن دو استخر عمومی و خصوصی شدیم که هرکدام را به اختصار شرح می دهیم.

استخر استخراج ارز دیجیتال
استخر استخراج ارز دیجیتال

استخر عمومی (Public Pool)

هر کاربر با داشتن ماینر میتواند توان هش ریت دستگاه خود را در Public Pool یا همان استخر عمومی به اشتراک بگذارد. استخر عمومی به این معناست که ورود و فعالیت در این استخر ها برای همه امکان پذیر است. اما برای ورود و عضویت به این استخرها یک سری قوانین و دستورات دارد که نیاز است قبل از ورود و عضویت به این استخر ها به آن توجه شود.

به طور مثال: استخر عمومی مورد نظر دستگاه ماینری شما را از نظر سخت افزاری قبول میکند یا خیر؟ یا آنکه ارز مورد نظری که قصد استخراج آن را دارید پشتیبانی میکند یا خیر؟

 

استخر خصوصی (Private Pool)

در مقابل استخرهای عمومی استخر Private Pool یا خصوصی قرار دارد. که عضویت و به اشتراک گذاری هش ریت دستگاه خود در این استخرها شرایط خاصی می طلبد.

به طور مثال: باید مقدار ماینرهایی که در استخر خصوصی به اشتراک می گذارید از یک تعداد و اندازه ای بیشتر باشد یا موارد دیگر از این دست. باید خاطر نشان شد که استخرهای خصوصی هم هستند که صرفا شخصی محسوب می شوند و هیچ ماینری را برای شراکت و همکاری نمی پذیرند.

استخر استخراج ارز دیجیتال
استخر استخراج ارز دیجیتال

نکات مهم در انتخاب استخر

  • نحوه ی تقسیم پاداش : نحوه ی تقسیم پاداش یا پرداختی ها را در 4 روش به طور مفصل در سطور بالا توضیح دادیم.
  • هماهنگی ماینر با استخر منتخب : یکی از عوامل مهم که در انتخاب استخر باید لحاظ شود هماهنگی ماینر و ابزارهای سخت افزاری با استخر مورد نظر است. اگر ماینر و استخر منتخب هماهنگی و همخوانی های لازم را نداشته باشند قادر به ورود و عضویت در استخر منتخب نخواهید بود. قبل از عضویت بخوبی به این موضوع دقت کنید.
  • مطلع بودن از جزئیات فعالیت : بعضی از استخرها برای کاربران جزئیات فعالیت های خود را منتشر نمی کنند به همین دلیل نمی توان از صحت و سقم سودهای دریافتی و خیلی از موارد دیگر آنها مطلع شد. برای همین بهتر است قبل از عضویت به این نکات و نتایج گزارش کار استخر مورد نظر توجه کنید.
  • کارمزد پرداخت : هر کاربری که تمایل داشته باشد که به عضویت یک استخر در بیایید باید مبلغی را تحت عنوان کارمزد پرداخت کند، اما باید دانست این مقدار در استخرهای مختلف تفاوت دارد. این کارمزد می تواند سود شما رو تحت تاثیر قرار دهد پس به این موضوع نیز دقت کنید.
  • شرایط پذیرش : استخرها گاهاً یک سری شرایط خاص برای پیوستن ماینرها تعبیه می کنند. مانند: یک استخر میزان قدرت و توان هَش بالایی را می پذیرد و با ماینر های ضعیف کار نمی کند. همچنان باید اذعان داشت که بعضی از استخر ها به ماینرهایی که در مناطق خاصی هستند، سرویس ارائه نمی دهند. این درمورد کشور ما که بواسطه ی تحریم های بین المللی محدود شده ایم نیز صادق است.

قبل از استفاده از استخرهای استخراج مراقب تحریم های بین المللی باشید.

بهترین استخر برای کاربران ایرانی

از بهترین استخرهایی که به راحتی کاربران ایرانی می توانند به آن بپیوندند و ورود ایرانی ها بدون مشکل و مجاز است. می توان به دو استخر” F2Pool ” و ” Poolin ” اشاره کرد.

استخر استخراج ارز دیجیتال

” حرف پایانی”

برای نتیجه گیری بهتر ماینرها بستری را تشکیل می دهند و گرد هم می آیند برای حل مسائل و بلاک ها که به محل گردهمایی استخر یا Pool می گویند. استخراج و ماینینگ جزو یکی از راهها برای به دست آوردن ارز دیجیتال محسوب می شود.

1 دیدگاه روشن استخر استخراج چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.