هج فاند یا صندوق پوشش ریسک چیست و چه کاربردی دارد؟

هج فاند یا صندوق پوشش ریسک چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما شما هم تا الان شنیده‌اید که تراکنش‌های بزرگ یک نفر به کلی معاملات یک رمز ارز را تغییر داده و سقوط یا افزایش سهمگینی را برای آن رقم زده است. می‌توانیم ساعت‌ها درخصوص دنیای جذاب و پر رمزوراز بازیکنان بزرگ صنعت بلاکچین یا نهنگ‌ها صحبت کنیم. اما امروز اینجا هستیم تا به بخش دیگری از نهنگ‌های سرمایه‌گذاری یعنی هج فاند یا صندوق پوشش بپردازیم. با ما همراه باشید تا طی چند دقیقه اطلاعات خود از دنیای پر جذاب نهنگ‌ها را افزایش بدهید.

صندوق پوشش ریسک یا Hedge Fund چیست؟

صندوق پوشش ریسک یک مدل از انواع مدل‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. در این شرکت‌ها دارایی سرمایه‌گذاران توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود. این مدیران برای حفظ دارایی سرمایه‌گذاران و کسب سود مناسب از استراتژی‌های مختلفی همچون اهرم‌سازی، معامله دارایی‌های غیرسنتی و … استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ریسکی و پرخطر درنظر گرفته و معمولا مبلغ زیادی را از سرمایه‌گذار اخذ می‌کنند. این صندوق‌ها اغلب از ساختارهای مالی و قانونی یکسانی استفاده می کنند.

Hedge Fund
هج فاند

انواع صندوق پوشش ریسک بر اساس استراتژی معاملاتی

می توان این صندوق ها و پایه های عملکردشان را به چهار نوع تقسیم نمود که عبارت اند از:

  • رویداد محور (event-driven)
  • ارزش نسبی (relative value)
  • کلان (macro)
  • پوشش ریسک سهام (equity hedge)

۱. استراتژی های رویداد محور

در این استراتژی، صندوق‌ها از رویدادها و اتفاقات مختلف سود می‌کنند. به‌عنوان مثال در زمان پاندمی اعلام شدن کرونا، صندوق‌های پوشش ریسک با باز کردن پوزیشن شورت روی دارایی‌های مختلف سود مناسبی کسب کردند. استراتژی رویدادمحور در کوتاه‌مدت موثر است. علاوه‌بر اتفاقاتی همچون پاندمی کرونا، این رویدادها گاها اخبار شرکت‌های مختلف نیز هستند. اخباری مثل خریداری شدن یک شرکت توسط شرکت دیگر یا تغییر در ساختار یک شرکت. به‌طور کلی مهم‌ترین اخبار شرکت‌ها که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از آن سود می‌کنند به شرح زیر هستند.

آربیتراژ ادغام

این استراتژی زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت، شرکت دیگر را خریداری کرده یا با آن ادغام شود. در واقع یک شرکت، سهام شرکت دیگر را خریداری کرده و شرکت نوپا به بخشی از این شرکت تبدیل می‌شود. در این رویداد، درصورت خریدارای شدن شرکت کوچک‌تر توسط یک شرکت بزرگ و مشهور همچون مایکروسافت و گوگل، سهام شرکت کوچک‌تر رشد کرده و مدیران هج فاندها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.


تجدید ساختار

در این استراتژی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شرکت‌های ورشکسته یا در حال ورشکستگی استفاده می‌کنند. طی این استراتژی پیچیده، شرکت سرمایه‌گذاری، اوراق بدهی شرکت را با اولویت بالاتر خریداری کرده و اوراق بدهی سوخته‌ی آنرا به فروش برساند. در واقع آنها با اینکار سهام ممتار یک شرکت را خریداری کرده و سهام عادی را به فروش می‌رسانند.


سهامدار مخالف

در این روش، شرکت سرمایه‌گذاری درصد بالایی از سهام یک شرکت را خریداری کرده و کنترل آنرا در دست می‌گیرد. با اینکار آنها یک صندلی در هیئت‌مدیره رزرو می‌کنند و چشم‌انداز شرکت به‌کلی تغییر می‌کند.

از آربیتراژ ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنید


موقعیت‌های خاص

در این روش، مدیران صندوق‌های پوشش ریسک با کشف پتانسیل شرکت‌های درگیر با تجدید ساختار، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در اینجا منظور از تجدید ساختار، تغییر هیئت‌مدیره یا مدیرعامل یا سیاست‌های یک شرکت و … است و خبری از ادغام یا ورشکستگی نیست.

Hedge Fund
هج فاند

۲. استراتژی های ارزش تناسبی

در این استراتژی، شرکت سرمایه‌گذار به‌وسیه قیمت‌گذاری نامعقول در بازار و استفاده از اوراق بهادار به سود می‌رسد. علاوه‌بر سود، شرکت با سپری شدن مدت زمانی کوتاه قیمت‌های نامعقول را برطرف می‌کند. به‌عنوان مثال:

  • تبدیل آربیتراژ اوراق با ثبات درآمد: در این روش، اوراق به سهام تبدیل شده و شرکت از قیمت‌گذاری نامعقول اوراق قرضه درآمد کسب می‌کند.
  • اوراق با ثبات درآمد با پشتیبانی دارایی: در این استراتژی، ارزش نسبی در انواع اوراق با درآمد ثابت با پشتوانه دارایی دارایی (ABS) و اوراق رهنی (MBS) به سود تبدیل می‌شود.
  • اوراق ثبات درآمد معمول: در این استراتژی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از اوراق بدهی دو شرکت مجزا یعنی اوراق شرکتی و دیگری اوراق دولتی به سود می‌رسند.

۳. استراتژی‌های کلان

صندوق‌های پوشش ریسک با استخدام بهترین و باهوش‌ترین تحلیل‌گران روند کلی بازارهای مالی را شناسایی کرده روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع این صندوق‌ها با نگرش کل به جزء معاملات خود را در بازارهای سهام، اوراق بدهی، ارز و کالا انجام می‌دهند. هج فاندهای کلان با استفاده از پارامترهای کلان اقتصادی، سیر کلی بازار را بررسی کرده و پوزیشن‌ خود را بر اساس شرایط بازار، یک سهام و … باز می‌کنند.

۴. استراتژی‌های پوشش ریسک سهام

Hedge Fund
هج فاند

استراتژی پوشش ریسک سهام، اولین استراتژی در بین صندوق‌های پوشش ریسک است. این صندوق‌ها با دقت بازارهای مالی، موقعیت و سیگنال‌های مختلف را بررسی می‌کنند. چند نمونه از استراتژی‌های پوشش ریسک به شرح زیر هستند:

  • رشد بنیادی: در این نوع روش، سهام‌هایی با پتانسیل بالا از نظر فاندامنتالی شناسایی شده و در راستای کسب سود سنگین خریداری می‌شوند.
  • ارزش بنیادی: در این روش مدیران و تحلیل‌گران سهام یا رمز ارزی که پایین‌تر از ارزش واقعی معامله می‌شود را پیدا کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • بخش مشخص: در این روش، صندوق Hedge Fund فعالیت تخصصی خود را در یک صنعت شروع می‌کند.

راهبردها و روش‌های کسب درآمد

هج فاندها ابزارهای مالی متفاوتی هستند که از روش‌های مختلف برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در واقع این صندوق‌ها از استراتژی‌هایی استفاده کرده که تریدرها و سرمایه‌گذاران معمولی از آنها استفاده نمی‌کنند. در ادامه این بحث به مواردی از این ابزارها و راهبردهای سرمایه ‎گذاری در رمز ارزهای این صندوق ها اشاره خواهیم کرد.

کسب سود از فروش استقراضی

فروش استقراضی بدان معناست که شخصی، سهامی را از شخص دیگری قرض می‌کند تا کاهش قیمت سهام آن را در بازار به فروش رسانده و پس از گذشت زمان مجددا خریداری کرده و به مالک اصلی سهام بازگرداند. درصورت کاهش قیمت، ‌مابه‌التفاوت قیمت داد و ستد سهم، همان سود شخص است. صندوق‌های پوشش ریسک از این ابزار در شرایط رکود بازار استفاده کرده و سهامی را که در زمره ی مالکیت صندوق نیست، به رهن و اجاره خود در می‌آورند. سپس سهام را در بازار به فروش رسانده و از افت قیمت آن سود می‌برند.

سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی معاملات مشتقه

ابزارهای مالی مشتقه همانند قراردادهای آپشن و فیوچرز،‌ ابزارهایی هستند که ارزش آن‌ها برمبنای سایر اوراق بهادار دیگر شرکت‌ها، تعیین و مشخص می گردد. صندوق‌های پوشش ریسک یا هج فاند با سرمایه‌گذاری در این ابزارها، طیف گسترده‌ای از اندوخته ها را لحاظ کرده و از فرصت‌های سودآوری آن‌ها استفاده می‌کنند.

کسب سود از آربیتراژ

آربیتراژ در بازارهای مالی، اصطلاحاً به معنی فرصت‌های کسب سود از مابه‌التفاوت قیمت یک دارایی در صرافی‌های مختلف است. مدیران هج فاندها دائما در حال پیداکردن بازارهای مالی گوناگون و دستیابی به فرصت‌های قیمت گذاری هستند تا با خرید یک دارایی از یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر سود کسب کنند. شناسایی و تشخیص درست و به‌موقع سرمایه‌گذاری در این فرصت‌ها، سودهای هنگفتی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار

بسیاری از سهام‌ها و رمز ارزها، قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود داشته و همین امر موجب می‌شود که مورد توجه عموم قرار نگیرند. صندوق‌های پوشش ریسک یا هج فاند با تشخیص این گونه دارایی‌ها، روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و در هنگام رشد قیمت دارایی خود را به فروش می‌رسانند.

سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید و نوپا

هج فاندها با سرمایه‌گذاری روی بازارهای جدید و نوپا همچون ارز دیجیتال سود می‌کنند. در واقع این شرکت‌ها از نوسان پیاپی و دائمی این بازارها استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی

یکی دیگر از خصیصه‌های برجسته این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری بی حدوحصر در بازارهای خارج از بازار سرمایه (موازی) همچون املاک و مستغلات، طلا و کسب‌وکارهایی آینده‌دار است.

ساختار اهرمی

صندوق‌های پوشش ریسک از اهرم‌های 10 برابری نیز استفاده می‌کنند. به طور مثال آنها با جذب ۱۰ دلار سرمایه اولیه، 90 دلار از بانک وام می‌گیرند. در نتیجه قادر هستند تا ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنند. چنین اتفاقی بدین معناست که با از بین رفتن ۱۰ دلار سرمایه، صندوق ۱۰۰ دلار متضرر خواهد شد.

Hedge Fund
هج فاند

مزایا و معایب صندوق‌های پوشش ریسک

هج فاند نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

مزایای هج‌ فاند

  • طیف وسیعی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری
  • پتانسیل بازدهی بالا در بازارهای سهام، ارز دیجیتال و …
  • استفاده از توان تحلیلی و هوش مالی برترین تحلیل‌گران جهان
  • سود بالا

معایب هج‌ فاند

  • وابستگی به تصمیمات چند نفر
  • ریسک زیاد به علت تمرکز بالا
  • نقدینگی کمتر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

چه مواردی را قبل از سرمایه‌گذاری در هج فاند در نظر بگیریم؟

پیش از سرمایه‌گذاری و سپردن دارایی به صندوق‌های پوشش ریسک بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید.

پیش از سرمایه‌گذاری در بلاکچین، بهترین قیمت ارزهای دیجیتال را پیدا کنید

اسناد و قرارداد صندوق را مطالعه کنید

اسناد و قرارداد صندوق را مطالعه کنید. این اسناد حاوی اطلاعاتی درخصوص استراتژی‌های صندوق، مکان نگه‌دارایی، ریسک‌های سرمایه‌گذاری و … هستند.

میزان ریسک صندوق را بررسی کنید

پیش از سرمایه‌گذاری، حتما میزان ریسک و خطر سرمایه‌گذاری در این صندوق را بررسی کنید. توجه داشته باشید که میزان ریسکِ صندوق با میزان ریسک شما و دارایی‌تان مطابقت داشته باشد.

سوابق مدیران را چک کنید

دارایی شما هرچقدر هم که باشد قطعا ارزشمند است و شما برای آن زحمت کشیده‌اید و باید سرمایه‌ی خود را به دست افرادی کاردان و مطمئن بسپارید. قبل از سرمایه‌گذاری سوابق مدیران و مهارت‌های آنها را بررسی کنید. برای اینکار می‌توانید صفحه شخصی مدیران را در لینکدین بررسی کنید.

سخن پایانی

صندوق‌های پوشش ریسک یکی از پرقدمت‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، دارایی خود را به دست افراد دیگری می‌سپارید و آنها برای شما معامله می‌کنند. با این حال این متد از سرمایه‌گذاری ریسک‌هایی داشته که باید حتما آنرا درنظر بگیرید. تجربه‌ی شما همراهان توکن باز از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها چیست؟ آیا تابه‌حال روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Investopedia

سوالات متداول

  • صندوق‌های هج فاند از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند؟

استراتژی رویداد محور، استراتژی ارزش تناسبی، استراتژی‌های کلان و استراتژی‌های پوشش ریسک

  • صندوق‌های پوشش ریسک چه مزایایی دارند؟

سود بالا، استفاده از استراتژی‌های مختلف و استفاده از افراد کاردان

  • صندوق‌های پوشش ریسک چه معایبی دارند؟

تمرکز بالا، وابستگی به تصمیمات چند نفر و نقدینگی کمتر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از مهم‌ترین معایب صندوق‌های پوشش ریسک هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.