اوردر بوک چیست؟ آشنایی با دفتر سفارشات در ترید ارز دیجیتال

دفتر سفارشات در ترید ارز دیجیتال - order book

صنعت ارزهای دیجیتال یک ماشین پیشرفته و پیچیده است و قطعات مختلفی آن را تشکیل می‌دهند. هرچه بیشتر با این قطعات آشنا شوید، شانس موفقیت شما در ترید افزایش می‌یابد و امروز قصد داریم تا به معرفی یکی از مهم‌ترین‌ها یعنی اوردر بوک بپردازیم. با ما در مقاله اوردر بوک چیست همراه باشید تا طی چند دقیقه با این مفهوم آشنا شویم.

اوردر بوک چیست؟

اوردر بوک (Order Book) سفارش‌های خرید و فروش یک جفت ارز معاملاتی را در یک صرافی متمرکز نشان می‌دهد. بر اساس این شاخص می‌توان به اطلاعات ارزشمندی درخصوص تقاضا، عرضه، نقاط ورود مطلوب و روند کلی بازار دست یافت.

صرافی‌های دیجیتال به‌طور مداوم اوردر بوک سفارش‌های خود را به‌روز کرده و همین اطلاعات تریدرها را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های معاملاتی آگاهانه‌ای داشته باشند. با این حال همه صرافی‌ها اوردر بوک را به یک شکل نشان نداده و گرافیک آنها با یکدیگر متفاوت است. اگرچه اوردر بوک صرافی‌ها از نظر ظاهری یکدیگر متفاوت است اما عملکرد و ویژگی‌های آنها یکسان است.

نمودار اوردر بوک صرافی بایننس
نمودار اوردر بوک صرافی بایننس

آشنایی با اجزای Order Book

هر اوردر بوک از 3 ستون یعنی قیمت، مقدار و کل سفارش‌ها تشکیل شده است. این ستون‌ها به دو بخشِ خرید و فروش تقسیم می‌شوند که بخش خرید پیشنهادات را با رنگ سبز نشان داده و بخش فروش درخواست‌ها و سفارش‌های فروش را با رنگ قرمز نشان می‌دهد.

پیشنهاد و درخواست (Bids and Asks)

یک پیشنهاد، قیمتی است که معامله‌گر حاضر به پرداخت آن برای خرید ارز است. در برعکس یک درخواست قیمتی است که فروشنده در ازای دارایی یا ارز خود دریافت می‌کند. پیشنهادها منعکس‌کننده تقاضای دارایی هستند و در آن سو درخواست‌ها بیان‌گر عرضه هستند.

پیشنهاد و درخواست اوردر بوک
پیشنهاد و درخواست اوردر بوک

مقدار (Quantity)

ستون مقدار، تعداد سفارش‌های فعال را نشان می‌دهد که در برخی از صرافی‌ها با نام حجم یا Volume نیز نمایش داده می‌شود. در آن سو مقدار کل نشان‌دهنده مقدار انباشته معاملات است که از بالاترین پیشنهاد یا کمترین درخواست را در مقایسه با قیمت فعلی نشان می‌دهد. همچنین قیمت معنکس‌کننده‌ی ارزش‌گذاری سفارشات در حال انتظار است. برای درک بهتر به مثال اوردر بوک صرافی کراکن توجه کنید.

مقدار خرید و فروش اوردر بوک صرافی کراکن
مقدار خرید و فروش اوردر بوک صرافی کراکن

در سمت خرید، تعداد سفارشات باز در نقطه قیمت 26426.4 دلار معادل 0.98651320 است. همچنین مجموع تعداد سفارش‌ها از بالاترین پیشنهاد تا سطح قیمت مشاهده‌شده رقم 1.91729671 است.

در سمت فروش، تعداد سفارش‌های باز در قیمت 26431.3 دلار معادل 0.02800000 است. همچنین مجموع تعداد سفارش‌ها از کمترین میزان درخواست تا سطح قیمت مشاهده‌شده معادل 3.07423064 است.

نمودار عمق بازار (Market depth)

نمودار عمق بازار یک نمایش بصری از اوردر بوک ارائه داده و در واقع عرضه و تقاضای آنی یک ارز دیجیتال در قیمت‌های مختلف را نشان می‌دهد. Market Depth به شکل یک نمودار استاندارد با محورهای افقی (x) و عمودی (y) ترسیم می‌شود.

به‌عنوان مثال به نمودار عمق بازار صرافی بایننس توجه کنید، محور x نشان‌دهنده قیمت سفارشات فهرست شده است و از آن سو محور y تعداد سفارشات باز در هر سطح قیمت را نشان می‌دهد.

نمودار عمق بازار صرافی بایننس
نمودار عمق بازار صرافی بایننس

نمودارهای عمق بازار همیشه از دو سمت یعنی خرید و فروش تشکیل می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند از این نمودارها برای تشخیص دیوارهای خرید و فروش استفاده کنند. دیوار خرید زمانی شکل می‌گیرد که سفارشات خرید قابل توجهی با قیمت معین وجود داشته باشد. از آن سو دیوار فروش هنگامی پدیدار می‌شود که تعداد سفارش‌های فروش در سطح قیمتی خاص قرار گرفته باشد. بدین ترتیب نقطه میانی نمودار تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست را نشان می‌دهد که این قیمت نیز معنکس‌کننده قیمت فعلی بازار است.

همچنین عمق بازار به ظرفیت مارکت برای رسیدگی به سفارشات قابل توجه بدون ایجاد تغییرات مهم اشاره دارد. بنابراین با ثبت سفارش‌های خریدوفروش اضافی، عمق اوردر بوک گسترش می‌یابد؛ وقتی سمت سبز بالاتر از سمت قرمز باشد، علاقه خرید کمتری از قیمت فعلی بازار وجود دارد و در برعکس، وقتی سمت قرمز بالاتر از سبز باشد، علاقه فروش بیشتر است.

مهم‌ترین نکات از اوردر بوک

در این بخش از مقاله اوردر بوک چیست به بررسی چند مورد از اصطلاح ضروری می‌پردازیم.

  • Bid-ask spread: تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست. بازارسازان از این تفاوت برای کسب سود استفاده می‌کنند.
  • اسلیپیج: اسلیپیج یا لغزش زمانی رخ می‌دهد که سفارش معامله‌گر با قیمتی متفاوت از قیمت موردنظر تکمیل شود. در واقع صرافی به‌دلیل نوسانات بالا قادر به انجام سفارش‌ها با قیمت ترجیحی نیست و اسلیپیج رخ می‌دهد.
  • لیمیت اوردر: دستورالعملی برای اجرای یک سفارش با قیمتی خاص یا قیمتی بهتر از قیمت فعلی بازار.
  • مارکت اوردر: دستورالعملی برای اجرای یک سفارش با بهترین قیمت موجود در بازار.
  • Order book liquidity: نقدینگی به تجارت روان یک ارز دیجیتال بدون ایجاد تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت اشاره دارد. یک اوردر بوک با نقدینگی بالا مستلزم حضور قابل‌توجهی از خریداران و فروشندگان است که مقادیر حائز اهمیتی از دارایی را معامله کنند.
  • حمایت و مقاومت: حمایت سطح قیمتی با میزان قابل‌توجهی از سود خرید است. در مقابل، مقاومت سطح قیمتی با مقدار حائز اهمیتی از سود فروش است.
  • Top of the order book: این اصطلاح به بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست اشاره دارد.
  • استاپ لاس: ابزاری که درصورت ریزش و رسیدن قیمت به حد مشخصِ‌ از پیش‌ تعیین‌شده به‌صورت خودکار معامله را می‌بندد و از زیان بیشتر جلوگیری می‌کند.
  • حد سود: ابزاری که درصورت صعود و رسیدن قیمت به حد مشخصِ از پیش‌ تعیین‌شده قیمت را می‌بندد و سود را به‌اصطلاح سیو می‌کند.

چطور از اوردر بوک در معاملات استفاده کنیم؟

با استفاده از اوردر بوک می‌توان سیگنال‌های خریدوفروش فراوانی را کشف کرد و بسیاری از کاربران از این شاخص به‌عنوان یک اندیکاتور استفاده می‌کنند.

سیگنال قیمت

درصورتی که در نمودار عمق بازار تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد پس احتمالا با یک روند صعودی قریب‌الوقوع مواجه هستیم. از طرف دیگر با بیشتر بودن فروشندگان پس احتمال روند نزولی در راه است. با این حال توجه داشته باشید که هیچ قطعیتی وجود ندارد و بهتر است احتیاط کنید یا از این شاخص درکنار دیگر اندیکاتورها استفاده کنید.

نقدینگی

در نمودار عمق بازار دیوارهای مختلفی از قیمت دیده می‌شود. دیوارهای نازک به‌معنای نقدینگی کم و دیوارهای پهن حاکی از نقدینگی بالا در معاملات یک ارز است. همچنین شیب در دیوار نیز بر نقدینگی بالا در طیفی از نقاط قیمت تاکید دارد.

نقدینگی و جزئیات آن در اوردر بوک
نقدینگی و جزئیات آن در اوردر بوک

درک نقدینگی یک دارایی خاص به اتخاذ تصمیم‌های معاملاتی بهتر کمک می‌کند. به‌عنوان مثال در بازاری با نقدینگی کم قادر به خرید یا فروش سریع آن ارز نخواهید بود. در عوض بازاری با نقدینگی بالا این امکان را به تریدرها می‌دهد تا دارایی را به‌سرعت بفروشند یا خریداری کنند. همچنین بازارهایی با نقدینگی کم مستعد دستکاری بالا از سوی نهنگ‌ها هستند.

سخن پایانی

اوردر بوک ابزاری مفید برای معامله‌گران است و نمای دقیقی از وضعیت فعلی بازار برای آنها ارائه کرده تا چشم‌انداز بهتری برای تصمیمات خود داشته باشند. با این وجود هرگز نباید برای تصمیم‌گیری‌های خود به این ابزار تکیه کرده و بهتر است آن را با دیگر اندیکاتورها یا ابزارها ترکیب کنید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از اوردر بوک دارید؟ آیا از آن در معاملات خود استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربه‌های خواندنی‌تان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله‌ی «اوردر بوک چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: BeinCrypto

سوالات متداول

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.