شورت اسکوییز چیست؟ فرصت کسب سود فوق‌العاده از بازارهای مالی

شورت اسکوییز چیست؟ فرصت کسب سود فوق‌العاده از بازارهای مالی

اگر تحلیل‌های ما یا دیگر تحلیل‌گران را خوانده باشید حتما اصطلاح شورت اسکوییز یا فروش استفراضی را دیده‌اید. اما این عبارت جذاب که سود وحشتناکی برای معامله‌گران به ارمغان می‌آورد به چه معناست؟ با ما در مقاله‌ی «شورت اسکوییز چیست» همراه باشید تا شما هم در زمان رخ دادن شورت اسکوییز سود کنید و دانش خود را بهبود ببخشید.

در صرافی اترکس بدون پرداخت کارمزد ترید کنید.

شورت اسکوییز چیست؟

شورت اسکوییز (short squeeze) یا فروش استقراضی زمانی رخ می‌دهد که یک ارز دچار رشد قیمت شده و فروشندگان شورت مجبور به بستن پوزیشن‌های معاملاتی خود هستند. در واقع تریدرهای شورت پوزیشن خود را می‌بندند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. با این اتفاق فروشندگان شورت نیز به صف فروشندگان لانگ افزوده شده تا از رشد قیمت رمز ارز سود کسب کنند. بدین صورت ارز موردنظر حتی بیشتر از قبل رشد کرده و وارد روند صعودی می‌شود.

شورت اسکوییز
شورت اسکوییز معمولا با بروز اخبار مثبت یا اتفاقات فاندامنتال رخ می‌دهد

معمولا یک اتفاق فاندامنتال یا یک خبر مثبت منجر به شورت اسکوییز و رشد قیمت ارز می‌شود. تریدرهای شورت نیز چاره‌ای جز کاهش ضرر و بستن پوزیشن‌های خود ندارند، پوزیشن لانگ جدیدی باز کرده و فشار صعودی بیشتری به ارز وارد می‌کنند.

شاید باور نکنید اما هنگام رخ دادن شورت اسکوییزهای بزرگ احتمال رشد 10 الی 50 برابری نیز وجود داشته و تمام این اتفاقات در عرض چند روز رخ می‌دهند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این مورد شورت اسکوییز سهام GameStop در سال 2021 بود؛ در آن زمان هولدرهای بلندمدت سود چشمگیری کسب کردند و در آن سو، فروشندگانِ این سهام به‌معنای واقعی کلمه لِه شدند.

شورت اسکوییز چگونه رخ می‌دهد؟

شورت اسکوییز بنا به دلایل و اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد اما یک جنبه‌ی کلیدی این اتفاق این است که فروشندگان مجبور به عقب‌نشینی از پوزیشن خود شده و باید برای پوشش ضرر خود پوزیشن لانگ باز کنند. با این حال عناصر کلیدی شورت اسکوییز به شرح زیر هستند:

استقراض در مارجین

 فروشندگان کوتاه‌مدت به‌عنوان بخشی از پوزیشن خود به صرافی بدهکار هستند و اگر معامله برخلاف جهت موردنظر آنها پیش برود این بدهی بیشتر هم می‌شود. در این شرایط با افزایش مارجین، صرافی این افراد را مجبور کرده تا پوزیشن خود را ببند یا برای حفظ آن پول نقد بیشتری به پوزیشن اضافه کنند.

سود پوزیشن شورت بالا

 میزان سود معامله‌گران از پوزیشن‌های شورت روی سهام یک شرکت یا ارز با استفاده از این شاخص و به‌صورت درصدی اندازه‌گیری می‌شود. هرچه سود شورت بیشتر باشد، ارز موردنظر نوسان بیشتری را تجربه خواهد کرد. بدین صورت ارز بیشتری برای پوشش موقعیت‌های شورت باید خریداری شود.

شناسایی بهترین قیمت خرید ارزهای دیجیتال در ایران

شاخص روزهای پوشش‌دهی بالا

 شاخص روزهای پوشش‌دهی بالا نشان‌دهنده تعداد روزهای موردنیاز برای بسته شدن پوزیشن‌های شورت است و با توجه به حجم معاملات روزانه‌ی ارز اندازه‌گیری می‌شود. هرچه تعداد روزها بیشتر باشد، ارز موردنظر نوسان بیشتری را هنگام شورت اسکوییز تجربه خواهد کرد.

بروز کاتالیزگرها

در اغلب موارد، شورت اسکوییز برای وقوع به یک کاتالیزگر نیاز دارد. این محرک یا کاتالیزگر به‌عنوان چاشنی موردنیاز برای مجبور کردن فروشندگان عمل کرده و فرآیند شورت اسکوییز را آغاز می‌کند. معمولا کاتالیزگرها اتفاقات فاندامنتال مثبت هستند.

چرخه مداوم حفظ فشار خرید

 همزمان با شروع فرآیند شورت اسکوییز، تمامی تریدرها قادر به بستن پوزیشن خود نبوده و برخی از آنها از دیگر تریدرها جا می‌مانند. این افراد پس از شروع روند صعودی به شورت اسکوییز اضافه شده و فشار صعودی مضاعفی ایجاد می‌کنند، بدین صورت تریدرهای قبلی نیز برای کسب سود بیشتر مجددا پوزیشن لانگ جدید باز کرده و این چرخه مرتبا تکرار می‌شود. با اینکار روند صعودی در یک چرخه قرار گرفته و روند صعودی آن متوقف نمی‌شود.

فروش استقراضی
با حفظ فشار خرید، روند صعودی شورت اسکوییز تداوم پیدا می‌کند

شورت اسکوییز چقدر ریسک دارد؟

اگرچه سوار شدن بر موج شورت اسکوییز هر تریدری را وسوسه می‌کند اما باید پیش از هر اقدامی، باید ریسک‌های آنرا درنظر بگیرید.

مدت زمان اجرای شورت اسکوییز مشخص نیست

مدت زمان اجرای شورت اسکوییز مشخص نیست و تا زمانی که به‌طور کامل اجرا نشود متوجه آن نخواهید شد. همچنین رشد همه دارایی‌ها در شورت اسکوییز یکسان نیست و به عوامل فراوانی بستگی دارد.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب درآمد پایدار

بسیاری از دارایی‌ها وضعیت مناسبی در بلندمدت ندارند

معمولا فروشندگان اطلاعات بیشتری نسبت به دیگر تریدرها داشته و بنا به دلایل محکمی تصمیم به باز کردن پوزیشن شورت می‌گیرند. شورت اسکوییز وضعیت دارایی در طولانی‌مدت را تغییر نخواهد داد و دلیل باز شدن پوزیشن‌های شورت را کشف کنید.

خرید در بالاترین نقاط نتیجه‌ای جز ضرر ندارد

ریسک بعدی درخصوص شرکت در شورت اسکوییز، احتمال خرید در آخرین مراحل رالی افزایش قیمت است. خرید در این نقاط منجر به ضرر گسترده و از دست رفتن سرمایه می‌شود.

باز کردن پوزیشن شورت در میانه‌ی رالی محکوم به شکست است

یکی از بهترین‌ راه‌های کسب سود، فروش در آخرین مراحل رالی افزایش قیمت است. با این حال ممکن است دچار اشتباه شوید و در میانه‌ی رالی افزایش قیمت پوزیشن شورت باز کنید. چنین ریسکی محکوم به شکست است.

مثال‌هایی از شورت اسکوییز

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سهام GameStop یکی از پرسودترین مثال‌های شورت اسکوییز در سال‌های اخیر است. فشار خرید این سهام به‌قدری بالا بود که سهام تا مدت‌ها پس از شورت اسکوییز در قیمت بالایی معامله می‌شد.

تا سپتامبر 2020، هر واحد سهام گیم‌استاپ با قیمتی کمتر از 2 دلار معامله می‌شد. این سهام تا پایان سال بیش از 2 برابر افزایش قیمت را تجربه کرد و به 4 دلار رسید.

با این حال در سال 2021 اخبار منفی چنان پیرامون گیم‌استاپ فراگیر شد که سرمایه‌گذاران نسبت به ریزش شدید سهام آن یقین داشتند. ناگهان در ژانویه 2021، شورت اسکوییز ایجاد شد و ارزش سهام گیم‌استاپ به بیش از 120 دلار رسید و طی یک ماه 60 برابر شد.

شورت اسکوییز GameStop
نمودار شورت اسکوییز GameStop؛ منبع: CNBC

علاوه‌بر گیم‌استاپ، سهام سینماهای زنجیره‌ای AMC نیز دچار شورت اسکوییز شد و سهام آن رشد چشمگیری را تجربه کرد.

سخن پایانی

شورت اسکوییزها هیجان‌انگیز هستند اما ریسک فراوانی دارند. پیش از هرکار ریسک آنها را در نظر گرفته و تحقیقات خود را کامل کنید. هیچ‌کس نمی‌داند که شورت اسکوییزها در چه زمان به پایان رسیده و تا کی ادامه دارند، بدین ترتیب باید با دقت قدم بردارید. تجربه‌ی شما همراهان توکن باز از شورت اسکوییز چیست؟ آیا تابه‌حال در آن شرکت کرده‌اید؟ لطفا تجربه‌ی خود را با ما و دیگر کاربران توکن باز به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله شورت اسکوییز چیست همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: BankRate

سوالات متداول

  • شورت اسکوییز چه زمانی رخ می‌دهد؟

با بسته شدن پوزیشن‌های فروش و باز شدن پوزیشن‌های خرید و افزایش فشار خرید، شورت اسکوییز رخ می‌دهد.

  • آیا شورت اسکوییز ریسک بالایی دارد؟

استراتژی شورت اسکوییز ریسک نسبتا بالایی داشته و بهتر است جوانب احتیاط را درنظر بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.