شاخص داو جونز چیست؟ همبستگی بازار سهام امریکا و ارز دیجیتال

شاخص داوجونز چیست؟ سرمایه‌گذاری بی‌خطر روی شاخصی با 100 سال قدمت

شاخص داو جونز چیست؟ آیا می‌توان از این شاخص برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد؟ همبستگی میان بازار سهام امریکا و بازار رمزارزها چیست؟ با معرفی شاخص DJIA ۳۰ با توکن باز همراه باشید.

سوگیری‌های ذهنی یکی از مهم‌ترین خطاهای شناختی ما هستند و گاهی انقدر سوگیری ذهن ما زیاد می‌شود که قادر به تصمیم‌گیری صحیح نیستیم. برای جلوگیری از تصمیمات غلط و زیان‌ده باید درک صحیحی از وضعیت بازار داشته باشیم و یکی از ابزارهای آن، شاخص داوجونز است. این شاخص نه‌تنها چشم‌انداز مناسبی از بازار فراهم کرده بلکه خود نیز یک سرمایه‌گذاری مطلوب و کم‌ریسک محسوب می‌شود. اگر شما هم نسبت به این شاخص و فرصت فوق‌العاده‌ی سرمایه‌گذاری روی آن هیجان‌زده شدید با ما در مقاله داوجونز چیست همراه باشید تا طی چند دقیقه با شاخص داوجونز آشنا شویم.

داو جونز چیست؟

شاخص داوجونز یا DJIA ۳۰، سی شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکا و نزدک را دنبال کرده و آنها را اندازه گیری می‌کند.
شاخص داوجونز وضعیت معامله شدن و نوسانات این ۳۰ شرکت را از صد سال قبل تاکنون بررسی کرده و آمار مناسبی از آنها برای کاربر فراهم می‌کند. این شاخص حدودا صد سال قبل از سوی سه نفر یعنی چارلز داو، ادوارد جونز و چارلز برگسترسر ایجاد شد. علاوه‌بر این شاخص، این سه نفر شرکتی را تاسیس کردند که این شرکت از سال 1882 تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شاخص دواجونز
شاخص داوجونز

DJIA کاربرد زیادی داشته و نقشی بنیادین را در بازارهای مالی و بورس ایفا می‌کند. در واقع مردم با استفاده از این شاخص، درآمد و سرمایه ‌گذاری های خود را می توانند مدیریت کنند. علاوه‌بر این، معامله‌گران با سرمایه‌گذاری روی این شاخص عملکرد دارایی‌های مختلف را مقایسه می‌کنند. در ادامه به بررسی کاربردهای شاخص داو جونز می‌پردازیم.

شاخص داو جونز چه کاربردی دارد؟

در دنیای شاخص‌ها، اندیکاتورها و الگوها، کارآیی از هرچیزی مهم‌تر است. در واقع کارایی و کاربرد است که میزان محبویت و موارد استفاده‌ی شاخص را تعیین می‌کند. شاخص داو جونز از 4 مزیت بزرگ تشکیل شده که همین مزایا آنرا به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ترید تبدیل می‌کند. این شاخص‌ها عبارتند از:

ابزاری برای رصد بازار

در کلیه‌ی جوامع انسانی و حیوانی، بازیکنان بزرگ جهت حرکت جامعه را تعیین کرده و آنرا رهبری می‌کنند. شاخص داو جونز با بررسی 30 شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار بورس آمریکا چشم‌اندازی مناسب و درک صحیحی از وضعیت بازار برای شما فراهم می‌کند. بدین صورت می‌توانید به‌راحتی تصویر صحیحی از اتفاق‌های در حال رخ دادن بازار داشته باشید.

ابزاری برای کاهش ریسک

با افزایش تنوع سبد سرمایه‌گذاری، ریسک آن کاهش پیدا می‌کند. با خرید شاخص داو جونز، به تعداد زیادی از سهام شرکت‌های بزرگ دست پیدا خواهید کرد و سبد شما تنوع چشمگیری خواهد داشت.

رصد رفتار بازار سهام

باید بدانیم که یک سرمایه‌گذار به کمک شاخص داوجونز قادر است به بررسی مطلوبی از وضعیت مدیریت سبد ارزهای خود دست یابد. در حقیقت قادریم با استفاده از این شاخص سود و ضرر یک سهام یا ارز را مقایسه کنیم. این درحالی است که در بازه زمانی مشخص، سود به دست آمده از سبد رمزارز، بالاتر از این شاخص قرار بگیرد و به این موضوع واقف خواهیم شد که بازار عملکرد موفقی را در پی داشته است.

پیش بینی آینده بازار

با مقایسه ضریب بتا (Beta coefficient) می‌توان روند آتی یک سهم یا ارز را در مقایسه با شاخص داوجونز مورد ارزیابی قرار داد. در واقع با اینکار متوجه می‌شوید که آیا سهام موردنظر شما در مقابل داوجونز دچار افزایش قیمت می‌شود یا خیر.

داو جونز چه چیزی را نشان می‌دهد؟

شاخص DJIA یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده است. هرگاه این شاخص در روند صعودی قرار بگیرد یعنی وضعیت اقتصاد ایالات متحده رو به پیشرفت و ترقی است. در برعکس هرگاه این شاخص روندی نزولی در پی بگیرد یعنی اقتصاد آمریکا در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.


به طور مثال: در اوایل 2020 با پیدایش بیماری کوید ۱۹ (کرونا) و پاندمی اعلام شدن آن، شاخص داو جونز دچار سقوط شدید شد. می‌توان گفت واکنش ناگهانی این شاخص، زنگ خطر قرمزی را برای اقتصاد آمریکا به صدا در آورد.

چگونگی کسب سود از معاملات داوجونز

حتی ایرانی‌ها با شرایط سنگین تحریم نیز می‌توانند این شاخص را خرید کرده و از آن کسب سود کنند. اما توجه کنید که تحلیل این شاخص و شاخص‌های این‌چنینی با تحلیل یک سهام یا رمز ارز خاص متفاوت بوده و گاهی اوقات شاید حتی فکر کنید که این شاخص‌ها هیچ‌گونه تحلیل تکنیکالی ندارند. اما توجه کنید که هر نموداری در این جهان را می‌توان تحلیل کرد و تنها باید تکنیک‌های آنرا کشف کنید. شاخص داو جونز همیشه در بلندمدت صعودی بوده و روند مثبتی را تجربه کرده است. با این حال اگر تسلطی بر بازارهای مالی جهانی ندارید بهتر است از این بازار دوری کنید.

شاخص دواجونز
شاخص داوجونز

علت محبوبیت شاخص داوجونز

داوجونز شاخصی محبوب در بین تریدرها تلقی می شود. زیرا، در وهله ی اول باید بدانیم که به صورت کلی روند آن در دراز مدت همیشه صعودی و رو به بالا است و این امر کاملا قابل رویت و مشاهده است. در وهله ی بعدی می توان گفت به دلیل نوسان های بسیار زیادی که بازار دارد، قادر است به صورت روزانه سودهای فراوانی را نصیب تریدرهای خود کند.
اما باید خاطر نشان شد که بازارهای مالی دو وجه دارد، به همان مقدار که قادرند سودهای هنگفتی را به ترید های خود عطا کنند و سودمند باشند، همان قدر می‌توانند زیان بار و فریبنده هم باشند و این تنها بستگی به مهارت تریدر دارد.

چگونه شاخص داو جونز را معامله کنیم؟

برای معامله و خریدوفروش این شاخص ابتدا باید دقت کنید که آیا بروکر شما امکان خریدوفروش این نماد را فراهم می‌کند یا خیر. اگر این امکان میسر بود وارد برنامه متاتریدر در بخش Symbols شوید، روی گزینه Equity Indexes کلیک کرده تا زیرمجموعه‌های آنرا مشاهده کنید. در نهایت روی گزینه US30Cash یا US Wallstreet 30 Index کلیک کنید تا شاخص داوجونز به شما نمایش داده شود. بدین صورت قادر به معامله‌ی این شاخص خواهید بود.

ترکیب جادویی DJIA و استراتژی SST

به‌راحتی می‌توانید روی سیگنالی که در خارج از باند به وجود آمده پوزیشن باز کنید یا به اصطلاح تریدرها پوزیشن بگیرید. استراتژی SST روش های گوناگونی برای معامله کردن فراهم کرده و شما قادر خواهید بود تا در هر مرتبه بسته به نوع سیگنالِ دریافت شده، نحوه ترید و معامله‌ی خود را انتخاب کنید. این استراتژی ازسوی تحلیل‌گران برجسته‌ی بازار استفاده شده و ترکیب آن با شاخص DJIA سود مناسبی برای شما فراهم خواهد کرد.

DJIA چه محدودیت‌هایی دارد؟

منتقدان اصلی‌ترین مزیت داو جونز را رد کرده و باور دارند این شاخص به هیچ‌عنوان وضعیت اقتصاد آمریکا را نشان نداده چرا که تنها از 30 شرکت یا سهام تشکیل شده است. بسیاری از منتقدان باور دارند که شاخص S&P 500 بهتر از داوجونز عمل کرده چرا که وضعیت 500 شرکت بزرگ ایالات‌متحده را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، منتقدان باور دارند که استفاده از قیمت و درنظرنگرفتن دیگر شاخص‌ها روش مناسبی برای اندازه‌گیری دقیق یک شرکت نیست.

DJIA و S&P 500 چه تفاوت‌هایی دارند؟

شاخص‌های DJIA و S&P 500 تفاوت‌های زیادی دارند. برخی تفاوت‌های این دو شاخص به شرح زیر هستند:

  • شاخص داو جونز 30 سهام با ارزش کل بازار بالا را دنبال می‌کند. در مقابل S&P 500 وضعیت 500 شرکت بزرگ ایالات‌متحده را بررسی می‌کند.
  • شاخص داوجونز بر اساس قیمت وزن گرفته و در مقابل S&P 500 بر اساس ارزش کل بازار وزن می‌گیرد.
  • سهام در داو توسط یک کمیته انتخاب شده و در S&P 500 بنا به یک فرمول انتخاب می‌شود.
  • شاخص DJIA از یک مقسیم‌علیه استفاده کرده اما S&P 500 بر اساس وضعیت سالانه ارزیابی می‌شود.

پرسش و پاسخ

  • مزایای داوجونز چیست؟

داوجونز علاوه‌بر سود مناسب در بلندمدت، ابزاری مناسب برای رصد بازار، رصد آینده‌ی بازار و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

  • آیا ایرانی‌ها می‌توانند روی DJIA سرمایه‌گذاری کنند؟

بله. علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات فراوان، ایرانی‌ها نیز قادر به استفاده از شاخص داو جونز هستند. تنها کافیست بروکر موردنظر شما از این شاخص پشتیبانی کند.

  • داو جونز چه چیزی را نشان می‌دهد؟

شاخص داو جونز وضعیت کلی اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد. با صعودی شدن این شاخص یعنی اقتصاد آمریکا در وضعیت مناسبی قرار گرفته و با نزولی شدن یعنی آمریکا روزهای بدی را ازنظر اقتصادی سپری می‌کند.

سخن پایانی

شاخص داو جونز طی 100 سال قدمت خود سود زیادی به معامله‌گران رسانده و معمولا در بلندمدت به سود می‌رسد. با این حال بهتر است پیش از استفاده از این شاخص، تسلط مناسبی روی بازارهای بین‌المللی داشته باشید. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای از DJIA دارید؟ آیا روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله داوجونز چیست همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Investopedia

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.