پرونده ویژه؛ کدام ارز پایدارترین استیبل کوین بازار است؟

پرونده ویژه؛ کدام ارز پایدارترین استیبل کوین بازار است؟

اگر مدتی قبل و در زمان بازار صعودی فردی به شما می‌گفت که یک سال بعد، برخی از استیبل کوین‌ها پایداری خود را از دست داده و دچار سقوط قیمت خواهند شد، حرف او را باور می‌کردید؟ به‌دنبال شرایط آشفته و شکننده‌ی بازار، پایداری استیبل کوین‌ها به امری مهم تبدیل شده است. در مقاله‌ی امروز قصد داریم تا به بررسی پایدارترین استیبل کوین بازار بپردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

پیش از بررسی هر مسئله‌ای، باید به سوال مهم استیبل کوین چیست، پاسخ بدهیم. استیبل کوین یک ارز دیجیتال که قیمت آن با قیمت یک دارایی دیگر (ارزهای فیات، طلا و …) پیوند برقرار کرده و معادلِ آن است. معمولا این رمز ارزها پشتوانه‌ی ارزی یا طلا دارند.

فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال و کسب سود مطمئن

پایدارترین استیبل کوین بازار

برای رسیدن به پایدارترین استیبل کوین بازار، باید الگوهای انحراف قیمت تمامی استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا را در طول زمان بررسی کنیم. به طور خاص شاخص Peg Robustness بررسی می‌کند که هر استیبل کوین‌ چندبار دچار انحراف قیمت از ارزش اصلی خود یعنی 1 دلار شده است.

استیبل کوین GUSD
رمز ارز GUSD پایدارترین استییل کوین بازار است

پس از بررسی‌ تمامی استیبل کوین‌ها، مشخص شد که رمز ارز GUSD بیش‌ترین پایداری در بین تمامی استیبل‌ کوین‌ها را داشته و دارد. چنین موضوعی بدان معناست که قیمت این رمز ارز حتی در شرایط شکننده و پرنوسان بازار نیز با افت یا افزایش قیمت بسیار کمی روبه‌رو شده است.

در همین حال مشخص شد که تتر کم‌ترین پایداری و استحکام را در بین تمامی استیبل کوین‌های فعال داشته و انحراف قیمت آن از سطح قیمت 1.00 دلار در روزهای زیادی رخ داده است.

پشتوانه‌ی استیبل کوین‌ها

در حال حاضر محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها رمز ارزهای USDC، USDT و BUSD هستند. این ارزها پیوند 1:1 با دلار آمریکا داشته و با استفاده از پشتوانه‌ی ارزی و نقدینگی بالا، قیمت خود را حفظ می‌کنند. بدین صورت دارندگان استیبل کوین‌ها می‌توانند در هر زمانی توکن‌های خود را بازخرید کنند.

با این حال تمامی استیبل کوین‌ها از این روش برای پشتیبانی خود استفاده نمی‌کنند. رمز ارز UST (در حال حاضر از بین رفته است) از سوی توکن لونا پیشتبانی می‌شد. زمانی که لونا تحت فشار قرار گرفت و ارزش خود را از دست داد، UST نیز تحت فشار قرار گرفت و افت قیمت بسیار شدیدی را تجربه کرد. هر دو رمز ارز در ماه می به سطح قیمت صفر سقوط کردند.

در بلاگ توکن باز بخوانید؛ در بازار خرسی چگونه ترید کنیم؟ معرفی 5 روش برای ترید در بازار نزولی

از میان 3 استیبل کوین برتر بازار، دو شرکت Circle و Binance تصریح کرده‌اند که ذخایر USDC و BUSD آنها به‌طور کامل توسط پول نقد و وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده‌‌ی آمریکا پشتیبانی می‌شود. با این حال هنوز تتر گزارشی در مورد این موضوع منتشر نکرده است.

پرسودترین استیبل کوین بازار

بنا به گزارش منتشر شده از سوی CryptoQuant ، از سال 2017 تاکنون، میانگین قیمت روزانه‌ی بسیاری از استیبل کوین‌ها کمی بالاتر از 1.00 دلار است.

استیبل کوین‌ها
رمز ارز DAI پرسودترین و گران‌ترین استیبل کوین بازار است

میانگین متحرک روزانه‌ی استیبل کوین DAI از سال 2017 در سطح 1.004 قرار داشته و گران‌ترین استیبل کوین بازار است. همچنین استیبل کوین‌های TUSD و USDP نیز با قیمت 1.003 دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

در بلاگ توکن باز بخوانید؛ تغییرات در استیبل کوین DAI؛ مراقب FTT و لونای بعدی باشید!

با این حال تنها تتر زیر قیمت پیوند خود یعنی 1 دلار معامله شده است. میانگین متحرک روزانه‌ی تتر در سطح 0.996 دلار قرار داشته و بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار است.

شناسایی بهترین قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

با این حال بهتر است بدانید که بیش‌ترین انحراف قیمت تتر به زیر 1 دلار طی سال‌های 2017 الی 2019 رخ داده و کندل روزانه‌ی آن از سال 2020 در سطح 1 دلار تثبیت شده است.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله به بررسی پایدارترین استیبل کوین‌ بازار پرداختیم. شما همراهان توکن باز از چه استیبل کوینی در ترید خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: CryptoPotato

سوالات متداول

پایدارترین استیبل کوین بازار کدام ارز است؟

رمز ارز GUSD یا دلارِ صرافی جمینی پایدارترین استیبل کوین بازار است.

آیا استیبل کوین‌ها پشتوانه‌ی مالی دارند؟

بله. به‌عنوان مثال استیبل کوین‌های USDT، USDC و BUSD پشتوانه‌ی اسکناس و طلا دارند.

آیا امکان ریزش قیمت شدید استیبل کوین‌ها وجود دارد؟

بله. در بازار نزولی و شرایط حساس بازار، امکان ریزش قیمت استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌ی ضعیف همچون UST وجود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.