دامیننس تتر چیست؟ کاربرد شاخص سلطه USDT در ترید رمز ارزها

شاخص دامیننس تتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، دامیننس ارز USDT است. این شاخص کاربرد مناسبی در تحلیل‌ وضعیت بازار دارد. در ادامه قصد داریم تا به سوال دامیننس تتر چیست پاسخ داده و به اهمیت آن در ترید بپردازیم. با ما در بلاگ توکن باز همراه باشید.

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر نشان‌دهنده‌ی مقدار نقدینگی موجود در بازار است که به USDT تبدیل شده و به‌صورت درصد محاسبه می‌شود. فرض کنید ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال 1 تریلیارد دلار بوده و ارزش کل بازار تتر 60 میلیارد دلار است. بدین صورت دامیننس تتر 6 درصد از کل بازار خواهد بود. افزایش و کاهش این شاخص تاثیر مهمی در بازار داشته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. در واقع دلایل مختلفی برای افزایش و کاهش دامیننس تتر وجود دارد.

دلایل کاهش و افزایش دامیننس USDT

اولین دلیل این است که سرمایه‌گذاران پول نقد زیادی را از بیرون به بازار وارد کرده و دلیل آن هم شرایط نامساعدِ بازار است. دومین دلیل، سقوط بازار و خارج شدن سرمایه از سایر ارزهای دیجیتال است. بدین صورت هنگامی که بازار وارد روند نزولی شده، سرمایه‌گذاران شروع به فروش دارایی خود کرده و آنرا به تتر  (USDT) تبدیل می‌کنند. در هر دو دلیل، سایر ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت مواجه شده و سرمایه‌گذاران دارایی خود را به  USDT تبدیل می‌کنند. از سوی دیگر، زمانی که بازار در شرایط مساعدی قرار داشته و کاربران دارایی خود را به تتر تبدیل می‌کنند، دامیننس تتر افزایش می‌یابد. در ادامه به بررسی مثال‌های این مورد می‌پردازیم.

دامیننس تتر
نمودار دامیننس تتر دربرابر بیت کوین

نمودار کندل استیک: دامیننس تتر
نمودار نارنجی: نمودار جفت ارز BTC/USD

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یک هم‌بستگی معکوس بین دامیننس تتر و جفت ارز BTC/USD مشاهده می‌شود. با افزایش قیمت بیت کوین، دامیننس تتر کاهش یافته و با کاهش قیمت بیت کوین، دامیننسِ برترین استیبل کوین بازار افزایش یافته و روند صعودی خود را از سر می‌گیرد.

در ادامه این شاخص یعنی دامیننس تتر را با دو شاخص توتال (ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال) و توتال 2 (ارزش 125 ارز برتر بازار به‌غیر از بیت کوین یا به اختصار ارزش بازار آلت کوین‌ها) مقایسه می‌کنیم.

دامیننس تتر
نمودار دامیننس تتر دربرابر شاخص توتال 2

نمودار کندل استیک: دامیننس تتر
خط نارنجی: شاخص توتال 2

نمودار دامیننس تتر دربرابر شاخص توتال
نمودار دامیننس تتر دربرابر شاخص توتال

نمودار کندل استیک: دامیننس تتر
خط نارنجی: شاخص توتال

همچون نمودار اول یعنی مقایسه با قیمت بیت کوین، هم‌بستگی معکوس بین دامیننس تتر و هر دو شاخص توتال وجود دارد. بدین صورت هنگامی که بازار ارزهای دیجیتال در یک روند صعودی قرار گرفته و ارزهای مختلف دچار افزایش قیمت می‌شوند، دامیننس تتر کاهش می‌یابد.

چرا دامیننس تتر اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، هنگامی که دامیننس تتر به سطوح مقاومت مهم خود برسد، ارزش کل بازار دچار افت قیمت شده و به کف خود می‌رسد. از سوی دیگر هنگامی که دامیننس تتر به سطوح حمایت خود رسیده و دچار افت قیمت می‌شود، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

همچنین قرار گرفتن شاخص RSI دامیننس تتر در منطقه‌ی خرید بیش‌ازحد، نشان‌دهنده‌ی حرکت صعودی در بازار است. به‌طور معکوس، قرار گرفتن شاخص RSI دامیننس تتر در منطقه فروش بیش‌ازحد، نشان‌دهنده‌ی حرکت نزولی بازار است.

شما عزیزان می‌توانید از این موارد در تحلیل‌های خود استفاده کرده و نتایج مناسبی کسب کنید. 

اهمیت و کاربرد تتر

رمز ارز USDT در سال 2015 و از سوی شرکت Tether Limited متولد شد. بنا به ادعای این شرکت، آنها به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار آمریکا در خزانه‌ی خود دارند. این واقعیت که ارزش تتر ثابت بوده و یک استیبل کوین پایدار است، منجر به محبوبیت این رمز ارز شده و مزایای مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند. استفاده از تتر، راهی برای جلوگیری از نوسانات بیش‌ازحد در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به  USDT از خطر افت ناگهانی قیمت دارایی خود در امان بمانند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب به بررسی دامیننس تتر پرداخته و اهمیت آنرا توضیح دادیم. شما همراهان توکن باز می‌توانید از شاخص دامیننس USDT در معاملات خود استفاده کرده و از آن بهره‌مند شوید. لطفا نظرات ارزشمند خود را در رابطه با دامیننس تتر و وضعیت فعلی آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مقاله «دامیننس تتر چیست» همراه ما بودید.

سوالات متداول

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر از تقسیم ارزش بازار USDT به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال بدست می‌آید و همواره رابطه معکوسی با روند قیمت رمز ارزها در بازار دارد.

چرا دامیننس تتر مهم است؟

شاخص دامیننس تتر عموما با روند قیمت بیت کوین رابطه معکوسی دارد. هنگامی که این شاخص به مقاومت خود می‌رسد، انتظار رشد قیمت بیت کوین و به دنبال آن سایر رمز ارزها را داریم.

دامیننس تتر در چه زمانی افزایش می‌یابد؟

هنگام وضعیت نامساعد بازار، کاربران دارایی خود را فروخته و به تتر تبدیل کرده تا از دارایی خود محافظت کنند. بدین صورت دامیننس تتر افزایش می‌یابد. همچنین با وارد شدن پول‌های عظیم از بازارهای دیگر به بازار ارزهای دیجیتال نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

دامیننس تتر در چه زمانی کاهش می‌یابد؟

در وضعیت مساعد بازار، کاربران تتر را به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و بدین صورت، دامیننس تتر کاهش می‌یابد.

منبع: CryptoStars

1 دیدگاه روشن دامیننس تتر چیست؟ کاربرد شاخص سلطه USDT در ترید رمز ارزها

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.