تحلیل on-chain چیست؟ پیش بینی قیمت رمزارزها با ابزار آنچین

تحلیل on-chain چیست؟ تصمیمات هوشمندانه‌تر با ضلع سوم تحلیل در بازار

بازار ارزهای دیجیتال مثل یک مثلث است و به‌عنوان تریدر باید تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و تحلیل On-Chain را بلد باشید. اما تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای چیست؟ چگونه می‌توان با استفاده از آن درآمد بیشتری از ترید کسب کرد و تصمیمات هوشمندانه‌تر گرفت؟ برای درک آنچین با ما تا پایان مقاله‌ی «تحلیل on-chain چیست» همراه باشید تا طی 5 دقیقه با آن آشنا شویم.

تحلیل on-chain چیست؟

ارزهای دیجیتال ویژگی‌های فراوانی دارند اما یک ویژگی شگفت‌انگیز یعنی شفافیت آنها را از دیگر دارایی‌ها متمایز می‌کند. به‌دنبال این شفافیت می‌توان عرضه و تقاضای ارز، روانشناسی بازار و همچنین فعالیت‌های مرتبط با ماینرها، شبکه و … را مشاهده کرد.

تحلیل درون زنجیره‌ای یک استراتژی حیاتی است که به ارزش واقعی  یک دارایی می‌پردازد. اما تحلیل درون‌ زنجیره‌ای چگونه کار می‌کند؟ تحلیل آنچنین کلیه اطلاعات داخل بلاکچین همچون پذیرش ارز از سوی کاربران، فعالیت ماینرها، تناسب داشتن قیمت دارایی با قیمت واقعی آن را جمع‌آوری می‌کند.

تحلیل آنچین یک تجزیه‌وتحلیل غیرقابل تغییر از لجر است. on-chain علاوه‌بر موارد بالا، پویایی عرضه‌وتقاضا، روانشناسی بازار، الگوی تصمیمات تریدرها، الگوهای هزینه، هش ماینرها، تعداد هولدرها و … را بررسی می‌کند.

چطور از تحلیل درون زنجیره‌ای در ترید استفاده کنیم؟

پس از پاسخ سوال «تحلیل on-chain چیست» به بررسی موارد استفاده‌ی آن می‌پردازیم. هنگام استفاده از تجزیه و تحلیل آنچین سه مرحله حائز اهمیت را باید به‌ترتیب رعایت کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • کدام بخش از بازار یک ارز را می‌خواهید مشاهده کنید؟ (سرمایه‌گذاران و نهنگ‌ها، صرافی‌های ارز دیجیتال، استخراج‌کنندگان، هولدرها و …)
  • پس از انتخاب بخش موردنظر، توجه کنید که کدامیک از عوامل محرک و مشوق‌ (سودوزیان، درآمد استخراج، سود انباشته و …) را می‌خواهید دنبال کنید.
  • پس از درک مشوق‌ها، بخش‌های مختلف (کارمزدهای پرداختی، حجم تراکنش، موجودی کیف پول، دارایی‌های هولد شده) را بررسی کنید.

بدین صورت پس از طی کردن این سه مرحله، به درک درستی از تحلیل آنچین خواهید رسید و می‌توانید از آن در ترید خود استفاده کنید. برای مشاهده تحلیل‌های درون زنجیره‌ای می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبری همچون Glassnode یا Messari استفاده کنید.

چه مواردی در تحلیل on-chain اندازه‌گیری می‌شوند؟

صدها معیار قابل اندازه‌گیری وجود دارد که می‌توان با استفاده از تحلیل آنچین آنها را تحلیل کرد. توجه داشته باشید که تا هر زمان که بلاکچینی عمومی باشد، می‌توان از تحلیل آنچنین در آن استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد. بدین صورت می‌توان داده‌های درون زنجیره‌ای شبکه‌های بیت کوین و اتریوم را تحلیل کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از موارد قابل‌اندازه‌گیری تحلیل آنچین می‌پردازیم.

تعداد آدرس‌های فعال در برابر تعداد تراکنش‌ها

با استفاده از کد address-vs-transaction-amount” class=”joli-heading”>Active Address vs Transaction Amount می‌توان به درک درستی از تعداد آدرس‌های فعال در برابر تعداد تراکنش‌ها رسید. بدین صورت اگر تعداد آدرس‌های فعال افزایش یافته و به‌دنبال آن تعداد تراکنش‌ها نیز افزایش یابد، بستر مناسبی برای افزایش قیمت دارایی فراهم خواهد شد.

تعداد آدرس‌های فعال در برابر تعداد تراکنش‌ها
نمونه‌ای از تعداد آدرس‌های فعال در برابر تعداد تراکنش‌ها؛ منبع: Pintu

به‌طور مثال در تصویر بالا، اگر تعداد آدرس‌ها که با خط نارنجی نمایش داده شده افزایش یابد و از خط قرمز عبور کند، فعالیت بازار در کوتاه‌مدت رشد کرده و قیمت برای مدت کوتاهی کاهش می‌یابد اما در آینده رشد می‌کند. اما اگر خط نارنجی از خط قرمز و خط سبز عبور کند، بازار صعودی به پایان رسیده و بازار سقوط خواهد کرد.

سود و زیان تحقق نیافته

سود و زیان تحقق نیافته معیاری است که به سود و زیان سرمایه‌گذاران یک دارایی می‌پردازد. برای محاسبه سود و زیان تحقق نیافته باید قیمت واقعی را از قیمت بازار کم کنیم. با این معیار می‌توان روانشناسی و احساسات بازار را به‌خوبی مشاهده کرد. بدین صورت اگر بازار در روند صعودی باشد این شاخص را به‌صورت زیر می‌خوانیم:

تسلیم در برابر خرس‌ها» امید» خوش‌بینی» طمع» خوشحالی و رضایت‌مندی از قیمت‌ها

با این حال اگر بازار در روند نزولی یا خرسی قرار گرفته باشد، روش خواندن این شاخص برعکس شده و به‌صورت زیر خوانده می‌شود:

خوشحالی و رضایت از قیمت‌ها» طمع» انکار شرایط بد» ترس از ریزش» تسلیم در برابر سقوط قیمت‌ها

سود و زیان تحقق نیافته
نمونه‌ای از سود و زیان تحقق نیافته؛ منبع: Pintu

نکته طلایی: نقطه‌ی تسلیم در برابر سقوط قیمت‌ها بهترین زمان برای خرید است و از سوی دیگر، زمان رضایت‌مندی از قیمت‌ها بهترین زمان ممکن برای فروش است. همچنین می‌توان از شاخص سود و زیان تحقق نیافته برای تعیین تغییر روند بازار استفاده کرد.

شاخص ارزش بازار و ارزش واقعی (MVRV)

شاخص ارزش بازار و ارزش واقعی، قیمت هر ارز را در آخرین دفعه‌ای که از کیف پولی به کیف پول دیگر ارسال شده جمع‌آوری می‌کند، سپس دو قیمت را جمع کرده و میانگین آنرا می‌گیرد. در نهایت آن قیمت متوسط در تعداد کل کوین‌های در گردش ضرب می‌شود. از طریق این معیار، می‌توان اندازه‌گیری دقیق‌تری از ارزش بیت کوین در بلندمدت داشت.

شاخص ارزش بازار و ارزش واقعی (MVRV)
نمونه‌ای از شاخص ارزش بازار و ارزش واقعی (MVRV)؛ منبع: Pintu

نسبت بالای 7 نشان‌دهنده ارزش‌گذاری بیش‌ازحد (قیمت بالا) و نسبت زیر 1 نشان‌دهنده کم ارزشی یا قیمت پایین است. در این شاخص اگر فاکتور Z (خط قرمز) وارد ناحیه صورتی شود، بازار صعودی آغاز شده و ارز به بالاترین قیمت خود می‌رسد. همچنین با ورود فاکتور Z به منطقه سبز، بازار نزولی آغاز شده و قیمت به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

نکته طلایی: با ورود فاکتور Z به منطقه سبز یا زیر 1، بهترین زمان برای خرید فراهم می‌شود. همچنین با ورود فاکتور Z  به ناحیه صورتی، بهترین زمان برای فروش فراهم می‌شود.

شاخص Puell Multiple

گاهی ارزش بیت کوین‌های استخراج‌شده در مقایسه با ارزش تاریخی آنها بسیار زیاد یا بسیار کم است. درک این دوره زمانی برای تریدرهای بیت کوین بسیار مفید است اما چگونه این شاخص محاسبه می‌شود؟ برای محاسبه Puell Multiple ارزش کل بیت کوین‌های استخراج‌شده بر میانگین‌ متحرک 1 ساله تقسیم می‌شود.

شاخص Puell Multiple
نمونه‌ای از شاخص Puell Multiple؛ منبع: Pintu

نکته طلایی: درصورت ورود Puell Multiple به منطقه سبز، یعنی بیت کوین به اندازه‌ی کافی ارزش‌گذاری نشده است. همچنین اگر Puell Multiple وارد منطقه قرمز شود، یعنی BTC در سطحی بسیار بالاتر از سطح عادی ارزش‌گذاری شده است.

ریسک ذخیره

اگر قیمت پایین است و ریسک ذخیره عدد کمی را نشان می‌دهد یعنی زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری فرا رسیده است. اما اگر قیمت بالا باشد و ریسک ذخیره عدد بالایی را نشان بدهد یعنی زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

ریسک ذخیره
نمونه‌ای از شاخص ریسک ذخیره؛ منبع: Pintu

نکته طلایی: با نگاه کردن به شاخص ریسک ذخیره می‌توان به اطمینان‌خاطر و احساسات سرمایه‌گذاران پی برد. اگر قیمت‌ها پایین و اطمینان‌خاطر بالا باشد (منطقه سبز) یعنی می‌توان با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کرد. همچنین اگر اطمینان‌خاطر کم است و قیمت‌ها بالا هستند (منطقه قرمز) یعنی زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

سخن پایانی

شاخص‌های مفید بسیاری برای تحلیل آنچین وجود دارد اما هیچوقت نباید از آنچین به ‌تنهایی استفاده کنید. باید این تحلیل را با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ترکیب کرده و با دقت بسیار تصمیم بگیرید. تجربه شما همراهان توکن باز از تحلیل on-chain چیست؟ آیا از آن در معاملات خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله «تحلیل on-chain چیست» همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Pintu

سوالات متداول

  • آیا تحلیل آنچنین برای تحلیل کامل بازار کافی است؟

خیر. برای نتایج بهتر باید از تحلیل آنچین در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده کنید.

  • چه شاخص‌هایی را می‌توان با تحلیل آنچین بررسی کرد؟

می‌توان شاخص‌های تعداد آدرس‌های فعال در برابر تعداد تراکنش‌ها، سود و زیان تحقق نیافته، شاخص ارزش بازار و ارزش واقعی (MVRV)، شاخص Puell Multiple، ریسک ذخیره و … را با استفاده از تحلیل آنچین بررسی کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.