روانشناسی ترید چیست؟ قدرت تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید

روانشناسی ترید چیست؟ قدرت تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید

آیا می‌دانستید که بسیاری از تصمیمات اشتباه شما در زندگی و ترید به‌دلیل احساساتی بوده که در آن لحظه تجربه می‌کردید؟ احساسات بخش مهمی از هر فرد را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان آنها را حذف کرد، اما می‌توان با مدیریت صحیح احساسات، تصمیمات بهتری گرفت و جلوی ضرر را گرفت. اما به چه صورت؟ امروز اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تصمیمات بهتری بگیرید، پس اگر شما هم به‌دنبال بهبود قدرت تصمیم‌گیری و سود بیشتر هستید با ما تا پایان مقاله‌ی «روانشناسی ترید» همراه باشید.

روانشناسی ترید چیست؟

روان‌شناسی ترید عوامل روانشناختیِ تاثیرگذار بر تصمیمات مردم در ترید در بازارهای مالی مختلف است. عبارت «روانشناسی ترید» به‌دنبال چشمگیر احساسات بر فرآیند تصمیم‌گیری یک تریدر ایجاد شد.

روانشناسی ترید
روانشناسی ترید قدرت از تصمیمات غلط و زیان‌ده جلوگیری می‌کند

به‌عنوان مثال، طمع یک معامله‌گر را به سمت تصمیم‌گیری پرخطر سوق داده و او را مجاب به سرمایه‌گذاری در اوجِ قیمت یک ارز می‌کند. در مقابل، ترس نیز منجر به خروج زودهنگام تریدر از بازار می‌گردد.

علاوه‌بر این، در زمان FOMO تریدر احساس می‌کند که از رشد قیمت یک رمز ارز جا مانده و سود آنرا از دست داده است. در چنین شرایطی احتمال تصمیم‌گیری بر اساس احساسات افزایش پیدا می‌کند.

با این حال هر تریدری تجربه‌ی تصمیم‌گیری بر مبنای احساسات را داشته و نباید خود را به‌خاطر چند تصمیم غلط سرزنش کنید.

بر احساسات خود آگاه باشید

ترس و طمع دو احساس اصلی در تجارت هستند. ترس معامله‌گر را به دوری از کلیه‌ی خطرات و از دست دادن یک معامله‌ی پرسود سوق می‌دهد. از سوی دیگر، طمع میزان ریسک‌پذیری را افزایش داده و بستری برای تصمیم‌گیری‌های غلط فراهم می‌کند.

شناسایی بهترین قیمت خریدوفروش ارزهای دیجیتال در ایران

تریدرهای کهنه‌کار و باتجربه بین ترس و طمع تعادل برقرار کرده و شما هم برای حرفه‌ای شدن باید اینکار را انجام بدهید. ترس، وظیفه‌ی حفاظت از تریدر دربرابر ریسک‌های غیرضروری را برعهده داشته و حرص و طمع آنها را به استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند.  با این حال اتکای بیش‌ازحد به هریک از این احساسات منجر به تصمیمات غلط و از دست رفتن سرمایه می‌شود.

صحبت کردن از چنین نکاتی در اینجا بسیار ساده است اما باید خود را در سختی‌ها و پیش از انجام معامله بسنجید. باید به همان اندازه که تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال بلد هستید به احساسات خود مسلط بوده و به آنها آگاهی داشته باشید. چند نمونه از شرایط سخت که بستر تصمیم‌های احساسی را فراهم می‌کنند به شرح زیر هستند.

انتظارات غیرواقعی

ترید یک راه سریع و آسان برای ثروت‌مند شدن نیست. افرادی که با این ایده وارد دنیای ارز دیجیتال و ترید شده تصمیمات عجولانه و غلطی می‌گیرند. توجه داشته باشید که همچون هر مهارتی، ترید نیز به سال‌ها تمرین مداوم نیاز دارد.

شکست خوردن

حتی بهترین و برترین تریدرها نیز روزهای سخت و غم‌انگیزی را تجربه می‌کنند. برای تریدرهای جدید، پذیرش شکست در معامله و از دست رفتن سرمایه سخت و غیرقابل درک است. در نهایت همین عدم پذیرش منجر به تصمیم‌گیری‌‌‎های احساسی می‌شود.

مردی شکست خورده
شکست خوردن برای هر تریدری رخ می‌دهد و نباید خود را سرزنش کنید

موفقیت در بازار

برنده شدن و احساس پیروزی یکی از شگفت‌انگیزترین احساساتی است که یک انسان می‌تواند تجربه کند. با این حال تریدرهای تازه‌کار پس از چند دفعه موفقیت در معاملات احساس شکست‌ناپذیر بودن کرده و تصور غلطی از خود ایجاد می‌کنند. احساس شکست‌ناپذیری منجر به تصمیمات پرخطر و از دست رفتن سرمایه می‌گردد.

احساست در بازار و شبکه‌های اجتماعی

معامله‌گران مبتدی به‌راحتی تحت تاثیر مردم و رسانه‌ها قرار می‎گیرند. احساسات منفی در شبکه‌های اجتماعی منجر به ترس و فروش وحشتناک و احساسات مثبت نیز منجر به طمع بیش‌ازحد می‌شوند. علاوه‌بر این، پیروی کورکوانه از توصیه‌های یک اینفلوئنسر نیز منجر به تصمیمات غلط می‌شود چرا که شاید اینفلوئنسر موردنظر برای تبلیغ پروژه پول گرفته باشد. در نهایت نباید تحت‌تاثیر رسانه‌ها قرار بگیرید و قبل از هر تصمیمی خودتان تحقیق کنید.

چگونه از روانشناسی ترید استفاده کنیم؟

در مسیر دستیابی به تعادل بین ترس و طمع، راه‌های مختلفی وجود دارند که هرچه بیشتر آنها را تمرین کنید به تریدر موفق‌تر و حرفه‌ای‌تری تبدیل شده و ضریب اشتباهات شما کاهش می‌یابد. مهم‌ترین راهکارهای استفاده از روان‌شناسی ترید به شرح زیر هستند.

بلندمدت فکر کنید

اهداف منطقی و قابل دستیابی برای خود تعیین کنید. سپس یک برنامه‌ی واقع‌بینانه برای رسیدن به هدف ایجاد کنید. چنین برنامه‌ای از غیرواقعی شدنِ انتظارات شما جلوگیری کرده و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا از تصمیمات بیش‌ازحد احساسی دوری کنید. همچنین یک برنامه واقع‌بینانه به حفظ تمرکز شما بر اهداف بلندمدت و دوری از سود یا زیان در کوتاه‌‎‌مدت کمک می‌کند.

استراحت کنید

استراحت‌های منظم چشم‌انداز و دید شفافی نسبت به وضعیت بازار برای شما به ارمغان می‌آورند. ترید بیش‌ازحد ذهن شما را خسته می‌کند، بنابراین اگر در چند معامله‌ی پیاپی پیروز شدید چند روز استراحت کرده تا از این موضوع جلوگیری کنید.

فرصت کسب درآمد بالا و پایدار با آربیتراژ ارزهای دیجیتال

علاوه‌بر این، ترید کردن شبانه و به‌دور از استراحت نیز منجر به خستگی شما و اتخاذ تصمیم‌های عجیب غریب و اشتباه می‌گردد. استراحت نه‌تنها برای ترید و تجارت شما مفید بوده بلکه برای سلامت جسمی و روحی نیز ضروری است.

از اشتباهات درس بگیرید

تمامی افراد در معاملات خود اشتباه می‌کنند. به‌جای عصبانی شدن یا سرزنش کردنِ خود، به عقب برگشته و آنچه که منجر به اشتباه شده است را تجزیه و تحلیل کنید. بدین صورت استراتژی‌‌های جدید را بر اساس آنچه از اشتباهات خود یاد گرفته‌اید ایجاد کرده تا آمادگی بیشتری در فرصت بعدی داشته باشید.

برای خود قانون تنظیم کنید

یک برنامه ترید دقیق ایجاد کرده و به آن پایبند باشید. این برنامه نحوه برخورد شما با موقعیت‌های مختلف را تشریح کرده و به کنترل واکنش‌های شما در مواقع استرس‌زا کمک می‌کند. برخی از مثال‌های قوانین به شرح زیر هستند:

  • استفاده از استاپ لاس و سیو سود
  • محدود کردن مقدار پولی که می‌توانید در یک روز از دست داده یا به دست آورید
  • استراتژی مدیریت ریسک

با درنظر گرفتن یک برنامه‌ی روشن، دقیقا متوجه خواهید شد که چه زمانی از برنامه خارج می‌شوید و در آغوش سرد تصمیمات احساسی قرار می‌گیرید. بدین صورت دقیقا می‌دانید که چه‌کار کرده و چطور در مسیر درست تصمیم بگیرید.

قانون تنظیم کردن
قانون تنظیم کردن شما را در مسیر درست نگه می‌دارد

آیا روان‌شناسی ترید در بازارهای مالی متفاوت است؟

روانشناسی تجارت درمورد تمامی بازارهای مالی و کلیه‌ی کلاس‌های دارایی صدق می‌کند. احساسات در بازارهای مالی بین انسان‌‎ها مشترک هستند اما چند چالش روانشناختی منحصربه‌فرد برای معامله‌گران ارز دیجیتال وجود دارد.

برخلاف بازار سهام که در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل شده و افراد را مجبور به استراحت می‌کند، بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعته باز است. در نتیجه معامله‌گران رمز ارزی می‌توانند در هر زمانی از شبانه‌روز به ابزارهای معاملاتی، فرصت‌های مالی و … دسترسی داشته باشند. بدین صورت معامله‌گران تازه‌کار در بستر تصمیم‌گیری‌های احساسی قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر این، بازار کریپتو سرشار از نوسان است و تریدرها باید در لحظه تصمیم بگیرند. برای همین حفظ نظم و انظباط برای تریدر ارز دیجیتال سخت‌تر از دیگر تریدرها است.

سخن پایانی

احساسات یکی از رایج‌ترین دام‌ها در تجارت کریپتو هستند. یادگیری کنترل احساسات به‌قدری ارزشمند است که باید درکنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آنرا فرا بگیرید. در نهایت تبدیل شدن به یک تریدر خوب نیازمند سال‌ها یادگیری و تمرین مداوم است و هیچ راه میان‌بری برای ثروت‌مند شدن از طریق ترید وجود ندارد. شما همراهان توکن باز چه تجربه‌ای در کنترل احساسات خود دارید؟ لطفا تجربیات ارزشمند و گران‌قدر خود را با ما و دیگر تریدرها به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

منبع: Binance Academy

سوالات متداول

  • چه راه‌کارهایی برای روان‌شناسی ترید وجود دارد؟

بلندمدت فکر کردن، استراحت کردن، تنظیم قوانین و یاد گرفتن از اشتباهات مهم‌ترین نکات روانشناسی ترید هستند.

  • چرا باید روان‌شناسی ترید یاد بگیریم؟

روانشناسی ترید از تصمیمات غلط و احساسی بر مبنای ترس و طمع جلوگیری کرده و شما را در مسیر تصمیمات درست حفظ می‌کند.

  • آیا برای فراگیری روان‌شناسی ترید به دوره نیاز داریم؟

خیر. روان‌شناسی ترید به دوره‌ی خاصی نیاز نداشته و می‌توانید آنرا به‌راحتی فرا بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.